Momentary switch naar Latching ON/OFF

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-02 14:16
Ik heb op Highflow deze knop besteld:
http://www.highflow.nl/mo...lgin-black-white-led.html

Ik wil deze voor mijn led verlichting AAN/UIT gebruiken en omdat er in de beschrijving stond dat het voor cathodes is en er nergens momentary stond (bij alle andere knoppen wel) dacht ik dat deze een vaste klik aan, klik uit schakelaar was. Dat is dus niet zo, dit is net zo'n knop als alle andere NO of NC.

Nu is mijn vraag of er op een simpele manier iets aan gedaan kan worden om van deze knop zo'n klik aan, klik uit knop te maken. Ik heb al wat gelezen over 12V latching relay, 555 circuit en weet ik veel wat, zie o.a. hier:
http://todbot.com/blog/20...s-onoff-toggle-using-555/

...maar er moet een hoop gesoldeerd en gewired worden om zoiets te maken en dat is voor mij echt chinees! Is er bijv. niet wat kleins wat ik weinig/niet hoef te modden en wat ik achter de knop kan solderen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik zou niet weten hoe je dit simpeler kan doen. Maar als je het schema zo bekijkt valt het wel mee om te solderen. Dan ben je voor weinig geld klaar, er van uitgaande dat je soldeerbenodigdheden hebt. Zoniet zou ik toch gewoon een andere switch kopen. Dan kan je deze gebruiken om je pc aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Technical details:
Maximum current: 0,05A
Function: Single shutter
Installation hole: 19mm
Dimensions: (DxH): 22x36mm
LED data: white /1500 mcd / 3,6V / 0,02A

Het staat er dus wel bij, alleen is het wel wat verwarrend dat moet ik er eerlijk bijzeggen.
Normaal zou er gestaan hebben in deze context "on/off" ipv "single-shutter" of "impuls".

Wat mijn voorganger zegt omwisselen met de aan-uit van de pc en er dan een on/off bijkopen, of inderdaad moeilijk gaan doen met electronica om ook het gewenste resultaat te verkrijgen, hetgeen ik afwijs want je brengt een hoop gedoe in wat alleen maar storingen geeft terwijl al die inbreng niet nodig zou zijn.

Een andere mogelijkheid is een bipolair relais te gebruiken, ik weet niet wat er nu allemaal op de markt is aan typen maar dan kan je met een impuls een contact aan-uit zetten (wat je dus wil) en dat doet een bipolair relais voor jou. zoekterm zou zijn bipolair-relais of impuls-relais.

Trouwens op die site is men erg verwarrend wat de knop nu exact doet, als ik ook bij andere kijk daar, ze zijn nogal verwarrend met termen en kreten, zo noemen ze het een switch terwijl het een pushbutton is. Maar kijk ook eens bij Conrad daar zal men ook wel wat hebben lijkt me. Vroeger (ben er al 12 jaar uit) gebruikte ik ook dit soort metalen knoppen in projecten maar die waren altijd impuls kwa uitvoering,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
Ah, die dingen heb ik ook gehad :-)

Hier mijn oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/pwm_rgb_gnd-plane-supply_v2.png

LET OP:
Het bevat nog paar foutjes (maar deze versie staat al online, luiheid):
  • R23 en R24 weglaten
  • R17 en R15 worden 1K
  • R17 moet je opbreken in twee waarden zodat Q4 wel of niet gaat geleiden
Die BS170 kan iedere willekeurige transistor zijn. De inhibit toggelt tussen hoog/laag. Zelf heb ik R17 vervangen door een 220Ω aan de ground en een 820Ω aan de collector van de transistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat iemand die zelf al zegt moeite te hebben met dat 555 circuit dat wel erg veel zal vinden. Relevant vraagje: zit er nog iets van een controller/versterker/logica achter waat die aan-uit knop zit, of zit die rechtstreeks op je LEDs aangesloten? En als rechtstreeks, hoeveel stroom hebben we het dan over? (Of hoeveel leds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Mijn oplossing zou een flip-flop met een schakelfet(N), inclusief gate weerstand, erachter zijn.
Er zijn zat standaard flip-flop IC's (7400 series of 4000 series).
Verder zul je nog iets tegen contactdender van de schakelaar moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kortom, als je soldeerangst hebt, is de eenvoudigste oplossing een bistabiel relais.
Bijvoorbeeld deze http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5647

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbius
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-02 14:16
@iedereen, allereerst super dat jullie zo mee willen denken en uitvoerige info geven!

Ik heb inmiddels in de USA een knop gevonden en besteld die precies hetzelfde is, maar dan on/off (ik kon m in NL iig nergens vinden, ook niet op Conrad). En de kosten vallen uiteindelijk relatief gezien ook nog wel mee, 13 dollar voor de knop en 7 dollar verzendkosten. Dit komt neer op zo'n 16 euro, ik meen dat dit zelfs nog goedkoper is dan in NL bestellen met de verzendkosten erbij.

Ik vind het wel erg boeiend en interessant wat jullie beschrijven en ik zou er zeker meer van willen weten, maar het klinkt nog steeds erg chinees en heb geen idee hoe ik dat allemaal aan moet gaan pakken (plus dat t toch wat tijd kost om alle ingredienten bij elkaar te sprokkelen her en der). Vandaar dat ik toch maar de meest makkelijke oplossing heb gezocht en dat is een andere knop.

Trouwens dat bipolair relais was me denk ik nog wel gelukt :) maar toch maar een andere knop, keeping it simple.
Pagina: 1