Synology NAS niet meer zichtbaar in finder.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al enige tijd Lion draaien met in het netwerk een Synology DS411+ NAS. Het enige wat niet werkte was Time Machine en dit had iets te maken met AFP van Apple. Nou heb ik sinds een week het probleem dat ook mijn netwerk schijven (nas) niet meer zichtbaar of bereikbaar zijn in finder of Path finder. Voorheen kon ik nog zeggen verbinden met server, (cmd + k) maar daar krijg ik momenteel de melding "de server bestaat niet of is momenteel niet beschikbaar." Ook als ik hem via de browser wil benaderen onder zijn vaste ip lukt dit niet. Ik moet dan eerst de Synology Assistant opstarten, dan verbinden met de nas en dan start die de webGui op.
Vervolgens ga ik naar configuratiescherm van de 411, dan naar Mac bestandsservice. Hier zet ik het vinkje een keer uit en daarna weer aan waarna de nas weer te zien is in finder. Helaas blijft dit niet en na enige tijd verdwijnt die weer uit finder.
Een paar maanden geleden heb ik DSM 3.2 erop gezet waarna mijn problemen met Time machine voorbij waren en dus een week gelden kon ik dus helemaal niks meer. na aanleiding daar van heb ik nu de DSM BETA 4.0-2166 geïnstalleerd in de hoop dat die beter met afp overweg kan maar helaas. Het probleem blijft.

Iemand een idee wat te doen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:21
Ik krijg toch het idee dat je probleem bij je NAS ligt die de service niet draaiende houdt, maar dat komt misschien door een gebrek aan informatie.
Als je de webGUI niet meer kan benaderen, kan dit dan alleen niet op jou Mac of ook niet met andere PC's/Mac's?
En eventuele Samba shares, blijven deze wel gewoon zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ook geen Samba shares en vanaf andere devices is hij ook niet te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:21
Nou, dan lijkt het me vrij duidelijk dat het probleem bij je NAS ligt en niet bij je Mac ;) Ik zou even de logboeken doorkijken van je NAS en dan vooral de momenten waarop de shares verdwijnen ;) Verder zou ik even een topic move aanvragen naar Opslagmedia & I/O Controllers aangezien je daar de juiste mensen bereikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Ik stel voor dat je deze pagina invult: http://www.synology.com/support/support_form.php?lang=enu

Synology heeft een prima support afdeling die de meeste problemen netjes en vlot oplost.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:10
Heb je AFP geactiveerd in DSM 3.2? En andere filesharing protocls? SMB? NFS?
Die heb ik perfect draaiend gehad op een RS411 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, alles staat aan. Zelfs met een vpn tunnel lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:10
Is er iets van een firewall actief via DSM? Krijg hij wel een IP in dezelfde range als dat jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COOLoxygen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-03-2024
Als je een aantal keer met verkeerde credentials hebt ingelogt, is je ip wellicht geblokkeerd door de auto-block functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgt je NAS een dynamisch IP adres of heb je deze manueel toegewezen?

Mogelijk gaat de verbinding verloren door een DHCP lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10

Japie.G

Colour Classic

Willem schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:01:
Krijg hij wel een IP in dezelfde range als dat jij hebt?
Ik had een poosje terug dezelfde problemen.

Mijn Synology NAS heeft IP 192.168.1.200 (vast IP)
Mijn gewone thuisnetwerk heeft normaliter IP 192.168.1.xxx

Echter na een router reset heeft mijn router op de een of andere manier bedacht dat mijn thuisnetwerk 192.168.0.xxx moest krijgen, waardoor vergelijkbare problemen ontstonden. Via de synology assistant werkte de verbinding dan inderdaad weer wel!

Check dus even je eigen PC IP, of die nog wel in dezelfde range zit als je NAS...

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 23-01-2012 14:05 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54
Probleem hoor je wel vaker maar is inderdaad gebonden aan wijziging van ip-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 18:41
Ik neem aan dat je wel kunt connecten naar de Webgui op poort 5000?
Als dat ze is, kun je dan webdav aanzetten en in de finder naar het menu Ga -> Verbind met server.
tik in: http://ip-van-nas/ gevolgd door enter.
Krijg je nu wel een login venster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost.
Ik heb wat aangepast in terminal en het had met AFP te maken.
Hoe dan ook, de nas is weer zichtbaar, overal.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzzls
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb hetzelfde probleem sinds enkele dagen. Ik had het vermoeden dat het kwam door een mac-update. Maar ik twijfel hierover.

Ik probeer de DS212 te verbinden met de Mac via ga>verbind met server. Hier vul ik het volgende in: afp://(naam diskstation).local. Dit werkte eerder wel gewoon maar nu niet meer.

ik krijg iedere keer de foutmelding dat de server niet bestaat of niet beschikbaar is.

De DS212 is wel gewoon te benaderen via Synology Assistant.

Heeft iemand misschien een idee wat ik zou kunnen nakijken want ik ben een beetje door de oplossingen heen.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:47:
Probleem is opgelost.
Ik heb wat aangepast in terminal en het had met AFP te maken.
Hoe dan ook, de nas is weer zichtbaar, overal.

Bedankt.
Wel leuk als je dan ook even vermeld WAT je hebt aangepast!

MuziekLiefhebbert

• Rel8mpago
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 21:28
jammer dat men na het oplossen van het probleem zich niet realiseren dat iedereen hiermee geholpen kan worden, die dit probleem ook zullen treffen. Zodra mensen je nodig hebben kloppen ze aan, wanneer niet keert men de rug naar je toe.

• dzzls
ik heb een mail gestuurd naar Synology. Ik kan nergens een antwoord vinden, niet in de fora van synology zelf, noch via onemorething. Mocht ik wat weten dan laat het het ff weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzzls
Hierbij het antwoord van synology:

For troubleshooting purposes, please do the following first:
1) Please do a direct connection (no router/switches) by Ethernet cable between your PC and the NAS. Disable all wireless connections at this time.
2) Your issue may be due to firewall/antivirus on your PC blocking access. Please temporarily disable them first.
Make sure the autoblock/firewall on your DiskStation is also disabled (control panel >firewall, autoblock.)

Try again under this setting.

Please backup any important data on your HDD first. Then format this HDD on a PC connected via SATA cable.
Next, download the latest version of DSM here:
http://www.synology.com/s...g=enu&b=2%20bays&m=DS211j
Also install the latest version of Assistant if you haven't already, also available above.

Try again under these settings.

If the above still fails, please try the following:

1.If the above doesn't work, please reset the DS. Please read the link below before resetting:
http://www.synology.com/s...how.php?q_id=127&lang=enu
Press and hold the RESET button on the back panel of your Synology DiskStation for 4 seconds until you heard a beep sound.

2.Try with another PC.

3. Please check your HDD to make sure it's fine:
We recommend you to use manufacturer disk diagnostic tools to check if the hard disks are fine:

[Samsung HDD: ES-tool]
http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM1000001a48090aRCRD

[WD HDD: Lifeguard]
http://support.wdc.com/product/download.asp?level1=6

[Seagate HDD: Seatool]
http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/

[Hitachi HDD: Drive Fitness Test]
http://www.hitachigst.com/support/downloads/

4. Obtain a spare HDD and try again.

5. Change an Ethernet cable to rule out faulty or degraded cables.

dit heeft bij mij geholpen. Mijn firewall instellingen van de NAS waren niet correct ingesteld. Hij doet nu weer perfect! :*)
Pagina: 1