Linux "terminal server"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Ik ben op dit moment aan het onderzoeken of en hoe we in onze organisatie een linux server kunnen opzetten die zich in feite gedraagt zoals een Terminal Server (dus dat je met rdesktop/vnc/[client ?] verbindt en een desktop krijgt).

Waarvoor is dit?

We hebben op dit moment (helaas) alleen Windows labs voor de studenten en Linux/Unix zien ze eigenlijk alleen via de command line als ze ssh gebruiken om te verbinden.

De docenten die *nix OS-en doceren willen graag dat de studenten ook zien dat Linux meer is dan alleen CLI.
Als *nix sys-admin wil ik graag helpen maar ik moet zeggen dat de resultaten van mijn onderzoek tot nu toe nogal magertjes zijn:

De (ogenschijnlijk) minder goede opties:
- Dual boot - is geen optie voor ons.
- LTSP - is een soort van dual boot.
- Xming - is erg langzaam zelfs als ik het voor alleen mezelf van mijn workstation naar mijn laptop doe, ik huiver te denken wat er gebeurt als er 40 gebruikers op 1 server zitten, en daarnaast vereist dat in feite nog CLI interactie.... (mogelijk minder als XDCMP wordt gebruikt of Xlaunch)

De betere opties:
- VNC in een multi-user setup, is mogelijk volgens verschillende documenten, maar daarbij wordt opgemerkt dat de betrokken protocollen niet zo veilig zijn.
- NoMachine - een commerciele oplossing die door veel mensen wordt gesuggereerd bij dit soort vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 18:24
Ik begrijp niet goed wat je wilt, ik lees geen vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Op mijn vorige school gebruikten ze LTSP, maar dat werkte echt allesbehalve vlot. De LTSP clients bootten daar overigens gewoon vanaf het netwerk (PXE).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

3DDude

I void warranty's

Staatslot schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:07:
Ik begrijp niet goed wat je wilt, ik lees geen vraag?
Met staatslootje ik lees geen vraag?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- LTSP - is een soort van dual boot.
Waar haal je dit nu weer vandaan? LTSP is een remote X-sessie over TCP-IP geïnitieerd via PXE. Ofwel: net als bij Windows Terminal Server krijg je voor iedere client een grafische sessie op de server.

Als ik je zo hoor is LTSP juist PRECIES waar je op zoek naar bent.
Ga eens praten met de mensen van het Hooghuis in Oss. Die hebben LTSP cluster draaien met een dikke 2000 clients. Wellicht dat die wat hands-on hints en tips kunnen geven

8)7 VNC als 'betere optie'?? Dit haalt het niet bij LTSP als het gaat om performance, netwerkbelasting en serverbelasting.. Hoe heb je jezelf ingelezen in deze materie? Als je dat degelijk had gedaan zou je niet dit soort opmerkingen maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Ik begreep uit het lezen van LTSP documentatie dat met LTSP je een image maakt die met PXE-boot door de client wordt geboot, dat is uiteraard geen "dual boot" in de klassieke betekenis maar het zou wel betekenen dat de windows clients opnieuw moeten worden opgestart voordat ze als linux clients te gebruiken zijn.

Heb ik de documentatie verkeerd begrepen?

Wat ik hier dus graag wil bereiken is:
Een server waar je met iets als rdp of een daarop gelijkende client aan verbind en je krijgt meteen een desktop omgeving te zien.

Dus niet dat je ssh met X-forward doet en dan [je favoriete DE]-session draait, maar in feite een ervaring die in de buurt komt van rdesktop naar een windows server.

/Edit:
En de manier waarop LTSP dus voor zover ik het begrijp de veel betere prestaties haalt is dat het lokaal op de client draait en dat is hier dus niet echt een optie (tenzij de client een vm [bvb. virtualbox] is die in windows draait).

[ Voor 14% gewijzigd door Keeper of the Keys op 22-01-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt de documentatie verkeerd begrepen.

Het klopt dat je een bootimage op de server hebt staan die je in een 'CHROOT' (afgeschermd gedeelte van je filesystem op de server) zet. Je client boot door via PXE deze bootimage op te halen. Vervolgens wordt er een X-sessie (desktop sessie) op de server opgestart, en krijg je alle applicaties die op de server zijn geïnstalleerd ter beschikking (vergelijkbaar met RDP / MS Terminal Server)

LTSP kan op verschillende manieren geimplementeerd worden. Je _kan_ alle applicaties op de server laten draaien. Je _kan_ applicaties ook in de CHROOT installeren zodat de applicaties op de server geinstalleerd zijn, maar daadwerkelijk op de client de resources gebruiken (dit noemen ze een fat client). Als laatste kan je een combi gebruiken van applicaties die opd e server geinstalleerd zijn en local applicaties. Bij local applicaties zijn de applicaties op de client geinstalleerd. Het nadeel is dat je met local apps niet het voordeel hebt van centraal beheer van je client applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Hoe dan ook is PXE boot geen optie (voor zover ik heb begrepen van de windows admins) tenzij dus via een VM wordt gedaan aangezien men (de windows admins) de gebruikers niet de windows omgeving wil laten verlaten (ook omdat het dan behoorlijk irritant is als de docent/student voor elke klas moet nakijken of alle systemen/zijn/haar systeem in het juiste OS geboot zijn).

Linux moet zonder reboot beschikbaar zijn vanuit windows (en bij voorkeur niet in een lokale vm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows admins...... tjah... 8)7 Als ze zich zo presenteren dan kan je al geen creatieve oplossingen verwachten.
Er zijn mogelijkheden genoeg om een splashscreen/keuze scherm te laten zien voordat je in een bepaald OS boot. Dit komt bij mij over als niet willen ondersteunen. Wat is nu de bedoeling? Toch dat ICT als MIDDEL ingezet wordt om een school van leermiddelen te voorzien? Ik heb 'dat soort' admins nooit begrepen. Die denken blijkbaar dat de wereld om hen draait en dat zij denken te kunnen beslissen wat goed is voor hun klanten. (dat ik als windows sysadmin ooit nog dit soort dingen zou zeggen,..... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Je zou kunnen kijken naar een VMWare ESX omgeving , in principe heb je dan alleen de hardware kosten omdat je een gratis versie hebt met als grootste nadeel dat je niet meerdere servers kunt clusteren maar voor labs zou je hier niet al te veel hinder van moeten hebben.
En dan met LTSP zodat de gebruikers er naar toe kunnen verbinden en als je hier een goede ip configuratie maakt kun je ook studenten LDAP laten gebruiken en zo domeinen opzetten met een Linux distributie er in waarmee je studenten dus laat zien dat Unix/Linux meer is dan wat ze tot nu toe weten.

Ik zelf ben in ieder geval erg onder de indruk van ESX we hebben hier een betaalde licentie en 5 servers geclusterd waar +/- 100 studenten tegelijk werken met virtuele machine's met Server 2008 , Linux en Windows 7 en nog meer dan genoeg ruimte over om hier meer studenten mee bezig te laten gaan. Erg fijne techniek vind ik zelf.

Edit:

Zeker een goede oplossing als dualboot niet 'mag' van andere sysadmins , hier kunnen ze niets op tegen hebben!

[ Voor 6% gewijzigd door Megajr op 22-01-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Wij gebruiken VMware (ESXi 4.1 op dit moment) uitgebreid, ik ben zelf minder bekend met VMWare (ik vraag de vmware-admins een nieuwe vm daar waar nodig is en daar blijft het ongeveer bij), ik weet dat voor windows er ook wordt gewerkt aan "v-apps" waarvoor ze geloof ik een citrix platform gebruiken

Ik ga morgen bij de collega die het meest met vmware te doen heeft te raad :), bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

Linux heeft al een hele tijd ondersteuning voor het RDP protocol dus je zou iets kunnen verzinnen met
xrdp o.i.d: http://www.xrdp.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Dat was waar ik naar zocht :)

We gaan denk ik iets testen met xrdp, als we daar tevreden mee zijn wordt dat het...

Een test op mijn workstation was veelbelovend nu zien hoe het zich houdt op een server met meerdere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mijn eigen ervaringen met (x)RDP zijn altijd erg teleurstellend geweest. Voor zover ik weet is xrdp niet meer dan een jasje om VNC. In mijn ervaring is er niks dat in de buurt komt van Nomachine NX.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal altijd een trade-off zijn: server load vs client experience

NX is erg goed als het gaat om client experience, maar doordat er serverside allerlei compressie technieken worden uitgevoerd, zal dit op de server extra resources vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.x2go.org is misschien ook iets, wellicht?
Volgens mij is dat ontstaan nadat freenx een beetje was stilgevallen.
Pagina: 1