Utorrent verkeer in router limiteren.

Pagina: 1
Acties:

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-02 23:19
Beste tweakers,

ik heb hier een probleem, mijn zus zit constant (constant wanneer ik probeer te gamen), Torrents te downloaden. nu vind ik dit niet zo erg want ik sleep af en toe ook wel is een torrent binnen alleen nu begint het uit de hand te lopen. ik heb een 20 mbit kpn lijn, waarvan er 5mb word gereserveerd voor itv. als mijn zus nu een torrent aanzet (natuurlijk op volle snelheid) krijg ik latencys van 1000MS+ en dat is natuurlijk niet leuk als je shooters speelt. een gesprekje aanknopen heeft ook geen enkel nut wat dan laten me ouders het begrenzen (op haar torrent client) en haalt ze die er gewoon weer af binnen de minuut.
nu zat ik er aan te denken om een limiet in de router (thomson tg789vn) in te stellen.

wat heb ik al gedaan?
ik heb me eigen al helemaal suf gegoogled en de portforward van utorrent ongedaan gemaakt (dit mocht echter nits helpen).

Hebben de tweakers nog ideeën? want dit is echt helemaal niets.

bedankt!

*jessy100 zou bijna wensen dat hij bij ziggo zat aangezien TPB de enige site die ze kent is.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 23:59

allure

Titaan fase 2/3

Je zou eens kunnen kijken naar Bandwidth Management maar ik betwijfel of de thomson hier de mogelijkheden voor heeft.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

Kan niet in die router.

Stel een schedule in op haar client, dikke kans dat ze dit niet doorheeft 8)7.

(Preferences > Scheduler)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jessy100
D4NG3R schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:55:
Kan niet in die router.

Stel een schedule in op haar client, dikke kans dat ze dit niet doorheeft 8)7.

(Preferences > Scheduler)
hmm wat doet dit precies? zo te horen een tijdschema met downloadsnelheden?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

Daarmee kan je inderdaad een schema maken wanneer je hoeveel KB/s mag downloaden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jessy100
D4NG3R schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:58:
Daarmee kan je inderdaad een schema maken wanneer je hoeveel KB/s mag downloaden.
ik zal er eens naar kijken, bedankt!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik woon hier in een huis met zes mensen, waarvan er altijd wel een zit te torrenten. Daar had ik ook ontzettend last van als ik een keer een game wilde spelen online. Pings van 1000ms waren inderdaad geen uitzondering.

Hoe heb ik het opgelost?
Ten eerste, zorg dat je in de torrent client van de zus de bandbreedte limiteert. Met name de upload is belangrijk, stel die in op max 50% van de upstream. Dat is meer dan voldoende om een beetje te torrenten tegenwoordig. Ik ben langs gegaan bij mijn onderburen, waarmee ik de verbinding in dit studentenhuis deel, en heb je ze uitgelegd dat ze alle upload in beslag namen en gevraagd of ze deze wilde limiteren op een derde van de verbinding. Dat heeft vrijwel geen invloed op hun downloadsnelheid en die mochten ze van mijn ongelimiteerd laten, dat zijn de magic words. Zolang ze maar kunnen downloaden is het prima en daar is niks mis mee want daar is het ze om te doen.
Pings gingen hierdoor van 500~1000ms terug naar 50~250ms. Nog steeds niet ideaal, maar al een stuk beter.

Tweede: Quality-of-Service.
Dit kun je op de router doen en hiermee kun je verkeer prioriteit geven. Hier moet je router echter wel ondersteuning voor hebben, maar dit is de allerbeste oplossing om je ping in orde te krijgen als je het Bittorrent verkeer er naast moet houden.
Mijn PC staan in de QoS lijst op prioriteit. Ik download hier immers niks, dat doet mijn server die elders staat voor me.
Hiermee heb ik mijn pings kunnen verlagen tot 15~35ms voor gameservers die in Europa staan en dat is fijn spelen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• jessy100
Ultraman schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:03:
Ik woon hier in een huis met zes mensen, waarvan er altijd wel een zit te torrenten. Daar had ik ook ontzettend last van als ik een keer een game wilde spelen online. Pings van 1000ms waren inderdaad geen uitzondering.

Hoe heb ik het opgelost?
Ten eerste, zorg dat je in de torrent client van de zus de bandbreedte limiteert. Met name de upload is belangrijk, stel die in op max 50% van de upstream. Dat is meer dan voldoende om een beetje te torrenten tegenwoordig. Ik ben langs gegaan bij mijn onderburen, waarmee ik de verbinding in dit studentenhuis deel, en heb je ze uitgelegd dat ze alle upload in beslag namen en gevraagd of ze deze wilde limiteren op een derde van de verbinding. Dat heeft vrijwel geen invloed op hun downloadsnelheid en die mochten ze van mijn ongelimiteerd laten, dat zijn de magic words. Zolang ze maar kunnen downloaden is het prima en daar is niks mis mee want daar is het ze om te doen.
Pings gingen hierdoor van 500~1000ms terug naar 50~250ms. Nog steeds niet ideaal, maar al een stuk beter.

Tweede: Quality-of-Service.
Dit kun je op de router doen en hiermee kun je verkeer prioriteit geven. Hier moet je router echter wel ondersteuning voor hebben, maar dit is de allerbeste oplossing om je ping in orde te krijgen als je het Bittorrent verkeer er naast moet houden.
Mijn PC staan in de QoS lijst op prioriteit. Ik download hier immers niks, dat doet mijn server die elders staat voor me.
Hiermee heb ik mijn pings kunnen verlagen tot 15~35ms voor gameservers die in Europa staan en dat is fijn spelen.
okay ik ga even kijken of mijn router dit kan (doubt it, kpn router)

edit: nee dit heeft mijn router niet, toch bedankt voor de uitgebreide reactie en ik ga wel ff kijken of ik de upload kan verminderen.

[ Voor 3% gewijzigd door jessy100 op 22-01-2012 15:07 ]

Verwijderd

Eventueel een router aanschaffen die dit wel kan is ook nog een optie.

• jessy100
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:21:
Eventueel een router aanschaffen die dit wel kan is ook nog een optie.
is niet mogelijk denk ik (zit met telefonie en Interactieve TV). een 2e router erachter zetten zou kunnen, maar is niet bevordelijk voor de snelheid.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarschijnlijk kun je dan het beste de VLAN's uit elkaar plukken met een slimme switch en dan een router naar keuze inzetten voor internet en tv/telefonie naar de thomson door laten sturen.

Geen idee of dit bij alle type verbindingen van KPN werkt, bij glasvezel van wat ik heb gehoord iig wel.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 22-01-2012 15:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33
Idd upload limiteren is een optie maar misschien nog een betere optie: Nieuwsgroepen
Torrents trekken een router/verbinding zo omver dat het eigenlijk niet fatsoenlijk op te lossen is met een goedkoop standaard modem. Nieuwsgroup accountje nemen, jij blij, je zus blij iedereen blij :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Waar je bij uTorrent heel erg op moet letten is dat het standaard iets van 400 connecties als max heeft. Dat kan wel, mits je de enige PC in het netwerk achter de router bent, anders krijgt de router het al gauw erg zwaar. Dit zorgt er voor dat mensen MINDER nsel downloaden en je pings inderdaad erg hoog liggen.
Zorg er daarom voor dat deze gelimiteerd wordt, dat maakt vaak nog meer uit dan downloadsnelheid, omdat je game betrekkelijk bandwidth nodig heeft. Voordeel van dit proberen is dat je geen nieuwe router nodig heeft en je zusje hier waarschijnlijk niets van merkt. Een mooi getal voor het aantal connecties is rond de 200-100.

LinkedIn
BlackIntel

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En anders, in overleg met je ouders ofzo, een programma als NetLimiter op haar PC zetten. Kan je traffic-shaping/throttling doen voordat het uberhaupt de NIC bereikt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Max connecties verminderen naar 150 en per torrent maximum van 40 scheelt inderdaad ook aardig. En is in mijn ervaring nog steeds ruim voldoende om te downloaden.
Alleen als het van een publieke torrentserver moet komen zul je er iets meer hinder van ondervinden dan een private tracker, want op die laatste zit veel meer volk met fatsoenlijke upload.

[ Voor 57% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2012 14:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aan mijn voorgangers: de torrentclient limiteren op de pc van zijn zus is geen optie, dat sloopt ze er weer uit. Lezen is ook een vak ;)

Anyway, voor gamen heb jij niet zo heel veel nodig, maar met name een stabiele verbinding is wel handig natuurlijk :) Ik weet niet of je zus een beetje handig is met netwerkinstellingen, maar wat als je nou eens de NIC van haar PC op 10Mbit limiteert? Dan kan ze max 10 van de 20 Mbit pakken. Hou jij als er de IPTV af is nog 5Mbit over :) De upload wordt een ander verhaal uiteraard, maar het is een begin :)

De torrentclient mag ze dan misschien snappen, maar in NIC instellingen zitten frutten gaat de meeste dames boven de pet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[quote]The Eagle schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:57:
Aan mijn voorgangers: de torrentclient limiteren op de pc van zijn zus is geen optie, dat sloopt ze er weer uit. Lezen is ook een vak ;)
The Eagle schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:57:
Zat opties om limieten in te stellen in verschillende clients die door de gemiddelde user toch niet teruggezet kunnen worden...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Aangezien je een KPN router zwarte doos hebt kan je er vrijwel niets in veranderen.
Als je al iets mag, is het de volgende update weer default.

Mogelijkheid is dus een switch/router erna met Qos of een client side traffic shaper.
Pagina: 1