Epson netwerkprinter op Ziggo Ubee modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:44
Beste allen,

Bij zowel mijzelf als bij mijn schoonouders heb ik een EPSON Aculaser C1100 (ALC1100) netwerk laserprinter geïnstalleerd (via UTP Kabel). Voorheen werkte deze prima op de aanwezige draadloze routers.

Maar na installatie van de Ubee router van Ziggo ontvangt de printer nog wel de opdrachten, maar stopt hij halverwege met printer en geeft de PC van waaruit de opdracht verzonden wordt een foutmelding. Hierbij wordt overigens geen specificatie gegeven van de fout.

Ik heb al wat geprobeerd en bijv. de printer een static lease IP adres gegeven en in de DMZ geplaatst (?? zou raar zijn als dat werkt) , maar niets baat. Firewall op router uitgezet, etc. Ook op de printer heb ik aangegeven dat hij een ip adres moet aanvragen (192.168.178.12) en daar ook de juiste gateway aangegeven (192.168.178.1).

Installatie van de printer gaat overigens probleemloos, hij is goed te vinden op het LAN en ook goed te bereiken via de draadloze apparatuur (laptop). Alleen lijkt de printopdracht maar half door te komen. En als ik de oude router weer gebruik (zyxel adsl router van Telfort) werkt hij ook weer.

Het is in ieder geval consequent, want bij mijn schoonouders is dus ook sprake van dit euvel.

Hebben jullie tips? Zijn er programma'tjes waarin je de communicatie tussen printer en PC kan bekijken en zien wat er mis gaat?

Groet,
Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Zonder foutmelding/screenshot blijft het in een glazen bol kijken...
In dit geval is t wel heel essentieel om het op te kunnen lossen. Nu zeg je feitelijk "Hij doet het niet" en daar kan niemand iets mee.

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Nulnulnix schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:07:
Zonder foutmelding/screenshot blijft het in een glazen bol kijken...
In dit geval is t wel heel essentieel om het op te kunnen lossen. Nu zeg je feitelijk "Hij doet het niet" en daar kan niemand iets mee.
Snap ik. Ik merk dat vooral grote bestanden niet doorkomen. de opdracht wordt verzonden, en na lange tijd geeft de PC in de wachtrij voor de printopdrachten aan: fout. Maar that's it. De opdracht blijft staan en hij blijft vervolgens de opdracht naar de printer sturen die de hele tijd printjes uitspuwt met een streepje een paar letters, etc.

Kleinere bestanden (txt, testpagina's etc.) lijkt de printer af en toe wel binnen te krijgen en goed te printen. Overigens gaat het printen met USB aansluiting probleemloos. Ik heb de printer een aantal keer gePING'd en daar is ook geen dataloss.

dank alvast...

Groet,
Wesley

[ Voor 3% gewijzigd door Wesleymaur op 22-01-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:42

allure

Titaan fase 2/3

Op welke wijze heb je de printer geinstalleerd? UPnP bijv?

Geef de printer eens een statisch ipadres buiten de DHCP range.
En installeer de printer eens door in win7 "apparaten en printers" te kiezen vervolgens rechtermuisknop drukken en printer toevoegen kiezen, Netwerkprinter kiezen, "De printer die ik wil gebruiken, staat niet in de lijst" aanklikken.

Hierna "Een printer met behulp van een TCP/IP-adres of hostname toevoegen" kiezen en volgende drukken.
In het scherm wat volgt het ip-adres invoeren welke je de printer gegeven hebt en bij poortnaam het type van de printer.

Heeft dit een beter resultaat?

[ Voor 82% gewijzigd door allure op 22-01-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
allure schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:00:
Op welke wijze heb je de printer geinstalleerd? UPnP bijv?

Geef de printer eens een statisch ipadres buiten de DHCP range.
En installeer de printer eens door in win7 "apparaten en printers" te kiezen vervolgens rechtermuisknop drukken en printer toevoegen kiezen, Netwerkprinter kiezen, "De printer die ik wil gebruiken, staat niet in de lijst" aanklikken.

Hierna "Een printer met behulp van een TCP/IP-adres of hostname toevoegen" kiezen en volgende drukken.
In het scherm wat volgt het ip-adres invoeren welke je de printer gegeven hebt en bij poortnaam het type van de printer.

Heeft dit een beter resultaat?
Heeft helaas niet mogen baten... Ik heb de printer een adres laten aanvragen (192.168.178.150) buiten de DHCP range (>.10 & <.63). Maar hij blijft halve pagina's spuwen.

Ik heb de printer een statusvel laten printen en ik heb een foto gemaakt van de half geprinte testpagina voor wat meer info.

https://picasaweb.google....rehT5QJwM?feat=directlink

groet,

Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12
Als het goed is komt de communicatie tussen je computer en de printer niet door de router heen. Dus zou het op ethernet (switch) niveau moeten liggen of het verliezen van het IP adres (even aangenomen dat de router niet toevallig na zoveel seconden troep stuurt waardoor het hele netwerk plat gaat).

Wat je even kan proberen:
- Niet alleen de printer een statisch ip geven maar ook de computer. Als 1 van de 2 nog dhcp gebruikt kan je niet uitsluiten dat het probleem in dhcp zit.
- Een ping uitvoeren tijdens het printen, valt dit weg?
- Een switch plaatsen waarop de computer, printer en router direct aangesloten zitten. Om uit te sluiten dat de switch in de router gaar is (printen gaat dan niet over de switch van de router meer heen).
- Printer vanuit een ander OS zoals linux met een bootable cd. Dit om uit te sluiten of windows iets geks doet doordat de ene router zich anders via upnp aan windows laadt zien dan de andere.

Edit:
In je TS lees ik dat je hem draadloos en bedraad kan benaderen. Ik neem aan dat je de testen eerst bedraad uitvoert? (Dat lees ik nergens)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2012 16:33 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij, maar ik kan even de specs niet vinden, is dit een host-based printer en is dus initieel je eigen PC verantwoordelijk voor het renderen van de volledige printjob. Daarna moet alles continous door de router/modem heen en ik kan me voorstellen dat dat een relatief grote hoeveelheid data is voor een dergelijk stukje Ubee ;)

Heb je al gekeken of je een oude router ervoor kan inzetten en de Ubee dus geen DHCP-server meer laat spelen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
MAX3400 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:31:
Volgens mij, maar ik kan even de specs niet vinden, is dit een host-based printer en is dus initieel je eigen PC verantwoordelijk voor het renderen van de volledige printjob. Daarna moet alles continous door de router/modem heen en ik kan me voorstellen dat dat een relatief grote hoeveelheid data is voor een dergelijk stukje Ubee ;)

Heb je al gekeken of je een oude router ervoor kan inzetten en de Ubee dus geen DHCP-server meer laat spelen?
Hij print toch niet via het internet? Daarom gaat de data alleen door het switch gedeelte (eventueel wifi) gedeelte van de router heen en niet door het modem/router. Je hebt wel gelijk dat wanneer je pc de print job rendered dit ongeveer 30x zoveel data kost als het bronbestand. Ik neem aan echter dat (in het geval dat het verkeer echt door het modem zou lopen) het modem geen moeite moet hebben om een bestand van 100mb te transporteren aangezien Ziggo de Ubee modems levert ivm de snelheid upgrade van ziggo (maar met die rommel die je van providers krijgt weet je het tenslotte nooit).

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Wacht even, de printer heeft helemaal geen LAN-aansluiting? Heb je de printer aangesloten via USB aan je router/modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
allure schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:48:
Wacht even, de printer heeft helemaal geen LAN-aansluiting? Heb je de printer aangesloten via USB aan je router/modem?
Scherp! Je hebt helemaal gelijk. Aangezien de TS expliciet in de TS vermeld dat hij de printer heeft aangesloten via een UTP kabel denk ik eerder dat hij een ALC1100N heeft ipv een ALC1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dan is het wel even handig dat de TS dat even verifieert.
Ik gok erop dat het om een C1100 gaat, alhoewel er op de statuspagina TCP-gegevens staan...
De printer is ook geshared.

[ Voor 54% gewijzigd door allure op 22-01-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
laurens0619 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:27:
Als het goed is komt de communicatie tussen je computer en de printer niet door de router heen. Dus zou het op ethernet (switch) niveau moeten liggen of het verliezen van het IP adres (even aangenomen dat de router niet toevallig na zoveel seconden troep stuurt waardoor het hele netwerk plat gaat).

Wat je even kan proberen:
- Niet alleen de printer een statisch ip geven maar ook de computer. Als 1 van de 2 nog dhcp gebruikt kan je niet uitsluiten dat het probleem in dhcp zit.
- Een ping uitvoeren tijdens het printen, valt dit weg?
- Een switch plaatsen waarop de computer, printer en router direct aangesloten zitten. Om uit te sluiten dat de switch in de router gaar is (printen gaat dan niet over de switch van de router meer heen).
- Printer vanuit een ander OS zoals linux met een bootable cd. Dit om uit te sluiten of windows iets geks doet doordat de ene router zich anders via upnp aan windows laadt zien dan de andere.

Edit:
In je TS lees ik dat je hem draadloos en bedraad kan benaderen. Ik neem aan dat je de testen eerst bedraad uitvoert? (Dat lees ik nergens)
Thanks voor de reactie!

Eerste bullit: Ik heb eerste optie al eens geprobeerd... no luck.
tweede bullit: Ping valt inderdaad weg bij zenden van opdracht!
derde bullit: ik heb de oude router (mijn Telfortrouter) geprobeerd en toen werkte hij weer wel...
vierde bullit: dat heb ik nog nooit geprobeerd...

Ik kan de printer van zowel mijn laptop (draadloos) als mijn gewone PC (UTP connected) bereiken. De testen voer ik zowel een keer bedraad uit, en daarna op mijn laptop wifi. De resultaten zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Welk type printer heb je nu EXACT? Met of zonder N aan het typenr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
allure schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:48:
De printer heeft wel een netwerkinterface. Het gaat inderdaad om de Epson Aculaser C1100N. Windows herkent die echter als de C1100. toen de printer nog gewoon werkte (op de oude telfort Zyxel all-in-one router) was dit ook zo. De printer zit dus direct met een UTP Cat5E kabel op de Ubee router van ziggo. Er is ook een LTP en USB interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
laurens0619 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:40:
[...]

Hij print toch niet via het internet? Daarom gaat de data alleen door het switch gedeelte (eventueel wifi) gedeelte van de router heen en niet door het modem/router. Je hebt wel gelijk dat wanneer je pc de print job rendered dit ongeveer 30x zoveel data kost als het bronbestand. Ik neem aan echter dat (in het geval dat het verkeer echt door het modem zou lopen) het modem geen moeite moet hebben om een bestand van 100mb te transporteren aangezien Ziggo de Ubee modems levert ivm de snelheid upgrade van ziggo (maar met die rommel die je van providers krijgt weet je het tenslotte nooit).
Eens. De Ubee router is een gigabit router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Heb je al een andere kabel getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 16:13
wat mij wel eens geholpen heeft bij fratsen met netwerkprinters, is om de printer toe te voegen als een lokale printer via een lokale poort, printer toevoegen -> lokale printer -> nieuwe poort -> zorgen dat deze op local port staat, en vervolgens bij het invullen van de poort \\ipvanprinter\.
Misschien dat dat helpt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[quote]Wesleymaur schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:28:
[...]

derde bullit: ik heb de oude router (mijn Telfortrouter) geprobeerd en toen werkte hij weer wel...

[/quote]
Derde bullit gaat niet over de router vervangen maar een switch toevoegen aan het netwerk. LAat je oude router dus staan en voeg een switch toe. Heb je geen switch liggen dan kan je dhcp in het oude modem/router uitschakelen en deze als switch gebruiken(met de aanname dat het om een router met ingebouwde switch gaat). Dan krijg je dus

Ubee Router:
- utp naar oude router van LAN naar LAN poort
- dhcp aan

Oude router
- utp naar ubee router van LAN naar LAN poort
- utp naar computer
- utp nar printer

[quote]Wesleymaur schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:28:
tweede bullit: Ping valt inderdaad weg bij zenden van opdracht!
[/quote]
Valt de ping direct weg bij het zenden van de opdracht of iets later?

Aan de hand hiervan kan je verder kijken naar het probleem:
Situatie dat je vanuit de bedrade computer print naar de bedrade printer
- Laat ping lopen van bedrade computer naar printer
- Laat ping lopen van bedrade computer naar ip van router
- Laat ping lopen van bedrade computer en andere bedraad apparaat, of als dit er niet is van bedrade computer naar draadloze computer
- Laat ping lopen van draadloze computer naar ip van router

Start de print en kijk op welke van de testen het verkeer wegvalt. Dan kan je uitsluiten of het netwerk volledig wegvalt of alleen op een computer of alleen tussen 2 apparaten :)

Soms is een oplossing veel makkelijker dan het lijkt :+ Wel apart dat met dezelfde utp kabel (neem ik aan) het met de ene router wel werkt, en de andere niet maar zeker mogelijk

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2012 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Mannen! Enorm bedankt voor de rappe reacties en de aangedragen oplossingen! Ik heb mijn dure CAT 5E kabel vervangen door de goedkope meegeleverde UTP kabel van Ziggo en het werkt! Grote bestanden (foto's) gaan probleemloos door dit kabeltje. Blijkbaar is de kabel beschadigd, grappig dat de Ubee router dus kritischer is dan de Zyxel router...

Ik ga volgend weekend maar eerst even de RJ45 stekkertjes vervangen voordat ik de hele kabel vervang.

@Allure: bedankt voor deze simpele maar effectieve tip!

[ Voor 25% gewijzigd door Wesleymaur op 22-01-2012 18:35 ]

Pagina: 1