netwerkadapter kieskeurig in routers?

Pagina: 1
Acties:

• LenNerd
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

De nieuwe laptop van mijn vriendin kent een vreemd verschijnsel:
Het maken van een verbinding met een router over wifi lukt meestal niet.

Wat ik tot nu toe weet:
De laptop is een Asus K53-SC
De netwerkadapter is een Intel Centrino Wireless N 100
De driver voor deze adapter is up to date

Router 1 (bij mijn vriendin thuis)
- het is nog nooit gelukt verbinding te maken met deze router. Na het invoeren van het wachtwoord duurt het een tijdje en wordt er gemeld dat het niet gelukt is verbinding te maken

Router 2 (bij mij thuis)
- als ik verbinding probeer te maken vraagt hij meestal om het wachtwoord. Als ik dat invoer dan duurt het een tijdje en wordt er gemeld dat het niet gelukt is verbinding te maken
- soms wordt er gevraagd om de 8-cijferig pincode achterop de router. Als ik dat invoer wordt er verbinding gemaakt en dan werkt het perfect. Snelle en solide verbinding ook op grotere afstand.

Router 3 (bij haar ouders)
- daar is gewoon met een wachtwoord verbinding gemaakt en alles werkte perfect.

Waarom werkt het wel met een pincode en niet met het wachtwoord? En soms ook weer wel met een wachtwoord? (het wachtwoord is in alle gevallen 100% zeker correct) En vooral: wat te doen als je verbinding wil maken met een router die geen pincode heeft en waarbij het inloggen met een wachtwoord niet lukt?

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:33
Meestal ligt dat eraan dat dat je een te oude driver hebt die nog geen WPA(2) ondersteund. Vaak kan een router met PIN toegang de toegang ook verlenen op basis van WEP.

De melding die je krijgt, het duurt lang zonder enig bericht dat het goed fout is, lijkt hier iig sterk op. Dus update de driver van je netwerk en in het uiterste geval stel de beveiliging van het WiFi als WEP in (niet aan te raden!!!)

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Welk OS gebruik je?
Kan je (ook) een keer testen met een liveCD?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb de zelfde laptop, en heb geen probleem met verbinding te maken met routers.

Maar m'n netbook had ook een WiFi-N adapter (net als de K53SC), en die wilde voor geen meter verbinden met de Linksys N router. Exact het zelfde euvel als wat jij beschrijft. Gezien ik maar 8mbit internet heb, heb ik de router gewoon op G (54mbit) gezet, en het probleem was weg.

Het kan dus zijn dat de oudere routers gewoon niet lekker op Draft-N werken. Ik heb zelf dus geen voordeel om uberhaupt op N te zitten, dus de router ook nog gewoon op G staan.

Wat hier boven mij staat over de vormen van encryptie, heeft bij in in iedergeval niets met het euvel te maken gehad. De driver op de site van Asus voor de NIC, is behoorlijk uptedate, en kan het niet aan liggen.

Een nieuwe router zou hier wel de oplossing zijn, maar ik zou daar geen profijt van hebben, behalve dat het mij geld kost :P

Het is waarschijnlijk de router die kieskeurig is met de netwerkadapter..

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 23-01-2012 14:10 ]

Ey!! Macarena \o/

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59
Het probleem met router1 lijkt op een MAC-address filtering.
Het probleem met router2 lijkt op verwarrende instellingen in de laptop zelf, gooi alle "opgeslagen" verbindingen eruit (op die van router3 na)

Tips:
- probeer eens met een andere laptop
- probeer eens met een ander OS (Linux live CD)
- heb je ergens IPv6 aan staan?
- kijk eens naar het aantal clients dat mag verbinden op de router?
- kijk eens naar het aantal IP adressen dat uitgedeeld kan worden door de router?