Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluidskaart lijkt freezes te veroorzaken...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik probeer even iets te troubleshooten om er zeker van te zijn dat dit het probleem veroorzaakt voordat ik geld uitgeef om het te vervangen. Het volgende is er namelijk aan de hand: Mijn computer krijgt heel af en toe freezes zonder uit zichzelf opnieuw op te starten, waarbij soms het geluid blijft hangen als er geluid werd afgespeeld. Nu bij de laatste crash die ik had waren opeens de drivers van mijn Creative XtremeGamer verdwenen en zei windows dat hij het apparaat niet meer kon installeren. Ik heb maar gelijk de kaart eruit gehaald en over gegaan op onboard geluid. Ook op aanraden even gecheckt of een van de elcootjes misschien geknapt was maar de kaart lijkt in dat opzicht in orde.

Nou wil ik dus zeker weten dat het de kaart is omdat ik deze het liefst wil vervangen mocht deze inderdaad defect zijn. Probleem is alleen dat de freezes redelijk zeldzaam zijn, ik zou de kaart in iemand anders hun computer kunnen doen, maar ik weet niet zo gauw iemand.

Als jullie dit probleem zo horen, hoe waarschijnlijk denken jullie dat het de geluidskaart is?

Verwijderd

mijn glazen bol zegt dat het de buurvrouw was bij maanlicht in de kelder
Mijn computer krijgt heel af en toe freezes zonder uit zichzelf opnieuw op te starten, waarbij soms het geluid blijft hangen als er geluid werd afgespeeld.
Krijgt alleen de PC nou freezes of alleen het geluid
Ook op aanraden even gecheckt of een van de elcootjes misschien geknapt was maar de kaart lijkt in dat opzicht in orde.
Leuke tip maar hoe check jij die dingen?
Nou wil ik dus zeker weten dat het de kaart is omdat ik deze het liefst wil vervangen mocht deze inderdaad defect zijn.
Nou vervang hem gewoon dan ;)

Meer info zou leuk zijn:
-wat voor hw
-wat voor drivers
-wat voor OS

zonder info kunnen we niet 'even' trouble shooten

Verwijderd

Topicstarter
Okay, het is de hele computer die bevriest, ik bedoelde dat samen met de freeze ook het geluid in de laatste toon die afgespeeld werd blijft hangen, super luid ook. Als je een koptelefoon op hebt zou je die af gooien zo erg.

Met de elcootjes bedoel ik die caps die overal op de geluidskaart zitten waarvan het bekend is dat ze weleens open barsten.

En als laatste, Driver voor de geluidskaart is versie 2.18.0015, overige hardware:

CPU: i5 2500K @ 3.3 GHz
RAM: 8GB Kingston HyperX
Opslag: 2 x OCZ Vertex 3 120 GiB SSD (FW 2.15, een SSD is boot.) 1 x Western Digital Caviar Blue 250 GiB.
GFX: MSI GTX 580 OC (Factory overclock) Twin Frozr II
Geluid is dus de Creative X-Fi Extreme Gamer. (SB0730)

Verwijderd

Welke I/O sata poorten gebruik je? Je bent bekend met de problemen van het eerste seizoen Sandy bridge xxk generatie? Probeer anders is met 1 SSD en upgrade de BIOS van het moederbord en de firmware van de SSD?

Verwijderd

Topicstarter
SSD en Moederbord hebben al de meest recente updates, ik had hier ook problemen mee, die zijn echter opgelost, ik weet dit bijna zeker gezien de computer al meer dan een maand crash-vrij draait. Deze freezes zijn pas sinds twee weken terug gaan opduiken. De SSD's zitten op de SATA600 poorten en de Harde schijf op SATA300. Moederbord BIOS versie is 1403.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Staat er iets in de logfiles van windows? (computerbeheer -> events -> system (in xp))
Mocht daar niks in staan laat dan het systeem eens een half uurtje "hangen", dan krijgt je pc mischien de tijd om daar wat in te zetten. Kijk ook even in de s.m.a.r.t.

(Ik heb dit ook af en toe, dan blijft de het geluid van de laatste halve seconde ofzo in een loop zitten en de muis-pointer beweegt dan ook niet meer. Dit komt bij mij door een HDD die het systeem hangt. Als ik dan op de powerknop druk, een paar minuten wacht en dan de stroom eraf haal kan dit ervoor zorgen dat bepaalde bestanden/instellingen ineens leeg zijn.)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Trek een je geluidskaart eruit en gebruik je onboard geluid eens een tijdje, als je pc dan nog steeds blijft hangen, ligt het niet aan je geluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt erop dat dat de enige manier is om er zeker van te zijn ja. :o

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraag toevoegen: Als een computer zo hevig freezet/crasht, krijgt Windows überhaupt een kans om het te loggen wat het veroorzaakte of is het in de meeste gevallen zo dat deze info niet meer gelogt kan worden?

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:26
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:12:
Nog even een vraag toevoegen: Als een computer zo hevig freezet/crasht, krijgt Windows überhaupt een kans om het te loggen wat het veroorzaakte of is het in de meeste gevallen zo dat deze info niet meer gelogt kan worden?
Er is inderdaad een kans dat het niet gelogd wordt. Bij een BSOD wordt er - als ik me niet vergis - wel een log toegevoegd, maar als je systeem volledig bevriest wordt er vaak niet gelogd.

• Bartjezz
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 22:18:
Lijkt erop dat dat de enige manier is om er zeker van te zijn ja. :o
Logisch nadenken leer je vanzelf als heftruckmonteur ;) Laat TS nu maar eens aan het woord zou ik zeggen, kijken of zijn pc nog vast heeft gehangen...

• Fresh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-11 12:42

Fresh

nee is nee

Probeer je geluidskaart eens te verwijderen in Apparaatbeheer, en vervolgens te rebooten en dan opnieuw de nieuwste driver van je kaart te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even iets, zou het ook kunnen dat mijn voeding te zwak is? Ik weet niet of dit freezes kan veroorzaken. Mijn voeding is namelijk een OCZ Mod Xstream-Pro 700W met 46 A op de 12v in totaal. En zo ver ik heb begrepen is de 46 A op het randje. Kan het zijn dat de Creative Xtreme Gamer redelijk wat meer wattage trekt dan de onboard?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nee, die voeding moet dat prima aan kunnen of hij moet defect zijn.
Trek nou eerst eens die geluidskaart er uit, dan weet je meteen of het daar aan ligt of niet.
Ik heb hele slechte ervaringen met de Creative X-Fi hardware, ook dit zou zo in het straatje passen.
Wat weerhoudt je er van om dat ding er uit te trekken? :?

Hij zal inderdaad iets meer gebruiken dan de onboard kaart, maar dat zal zeer weinig zijn. Een geluidskaart is maar een kleine verbruiker. Zeker ten opzichte van CPU en videokaart.
Jou voeding moet dit met gemak aan kunnen. Enige mogelijkheid is dat die dan defect zou zijn.
Zijn je voltages verder wel goed? Zo ja, dan weet je genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 24-01-2012 14:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Geluidskaart is er wel uit hoor, er zijn alleen twee dingetjes die dit probleem zo lastig maken. :/ Eerste is dat de freezes best zeldzaam zijn, mogelijk weet ik pas over een week of meer of het nou geholpen heeft. Tweede is dat de versterking van de onboard wat minder is en dus sommige spellen heel zacht klinken en al niet harder meer kunnen. (Vooral Skyrim is vreselijk zacht...) Ik ga het zeker wel blijven proberen zonder de insteek kaart, wil dit uiteraard graag opgelost hebben.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kaart is er uit en zeldzame freezes? Heb je je geheugen al eens een nacht getest met memtest86(+)?

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 24-01-2012 15:50 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Nee nee, de freezes waren al zeldzaam toen de kaart erin zat, kaart is er nu uit, tot zover nog geen freezes maar gezien hoe zeldzaam de freezes al waren is het zo moeilijk om te zeggen of het heeft geholpen.

• Bartjezz
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:32:
Tweede is dat de versterking van de onboard wat minder is en dus sommige spellen heel zacht klinken en al niet harder meer kunnen. (Vooral Skyrim is vreselijk zacht...) Ik ga het zeker wel blijven proberen zonder de insteek kaart, wil dit uiteraard graag opgelost hebben.
Hmmm... Dat zou niet mogen, de standaard uitsturing voor een hoofdtelefoon is 250mV (0.25V dus), dat zou onboard als pci hetzelfde moeten zijn :S Omdat je nu een andere audiobron gebruikt kan het zijn dat het volume van die chip een stuk lager staat...
Pagina: 1