Redelijk jonge auto te koop; laten exporteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een auto te koop, deze is 5,5 jaar oud. Heb er anderhalf jaar terug 9500 voor betaald en hoop er nu nog iets van 6000 voor te krijgen. De auto staat nu op Marktplaats en heb per mail een aantal biedingen gehad, allemaal rond de 4500 euro.

Volgens de RDW was de betaalde BPM op deze auto 8800 euro. Volgens mij betekent dat, dat een handelaar die de auto koopt en vervolgens naar Polen exporteert, 45% van 8800 = 4000 direct terugkrijgt. Hij zou dan effectief 500 voor de auto betaald hebben, alles wat hij er daar meer voor krijgt is winst.

Dat kan ik dus zelf ook; als ik de auto aan een Belg of Duitser verkoop voor 2000 euro, heb ik samen met de BPM teruggave ook de beoogde 6000 euro voor de auto gekregen. Of kan ik zelf met de auto in Beverwijk gaan staan in de hoop hem aan een Pool te slijten?

Of zitten er meer haken en ogen aan dit scenario?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Als 't zo makkelijk was zouden wel meer mensen dit doen dacht ik zo. Lijkt me niet :)

Het is een beetje koffie dik kijken wat je huidige auto nu nog waard is. Wat is 't voor merk, km stand, onderhoud, historie etc.? Ik vind je 6k euro erg optimistisch moet ik zeggen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
WhizzCat schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:48:
Als 't zo makkelijk was zouden wel meer mensen dit doen dacht ik zo. Lijkt me niet :)
ja dat leek mij ook. Overigens geldt BPM teruggave alleen voor auto's van na oktober 2006. De mijne is van daarvoor, dus die vlieger gaat sowieso al niet op.
Het is een beetje koffie dik kijken wat je huidige auto nu nog waard is. Wat is 't voor merk, km stand, onderhoud, historie etc.? Ik vind je 6k euro erg optimistisch moet ik zeggen :)
Is het misschien ook. Aan de andere kant vind ik het ook wel jammerlijk om in anderhalf jaar tijd 50% van mijn "investering" te zien verdampen. Het is overigens een Octavia met 2 ton op de klok, wel altijd dealeronderhouden, maar optisch is ie niet nieuw meer, zegmaar.

Maar goed, ik heb ook niet zoveel zin in overloze discussies met particulieren over elk krasje en rammeltje en de prijs die daardoor omlaag moet, dus is er wel wat voor te zeggen om gewoon in te gaan op een bod van een handelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik vind 6k ook wat veel (gevoelsmatig vind ik 9k ook wat veel voor anderhalf jaar geleden, maar als je ervan af moet (en ik neem aan dat je ook weer een andere auto nodig hebt) en geen gezeik met particulieren wilt, kun je hem dan niet inruilen? waarde zal sowieso gaan tegenvallen vermoed ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dat is meestal wel de kortste weg. Skoda's zijn natuurlijk wel degelijke auto's maar een afschrijving van 50% of meer op zo'n soort auto met die KM stand...? Ik vind 4500 echt heel netjes om eerlijk te zijn.

Dan ben je er wel in 1x vanaf. Ik neem een iets lagere inruilprijs meestal ook gewoon voor lief. Een handelaar gaat toch wel door naar de volgende. Ik neem aan dat je al gezocht heb op vergelijkbare auto's op Gaspedaal.nl etc.?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:01
Zowieso is is de regel alleen voor auto na dacht uit mijn hoofd eind 2006 op NL kenteken.

Daarbuiten krijg je gewoon de restBPM terug. Dit wordt wel met het jaar minder en gaat over de nieuwwaarde van de auto, niet de fictieve verkoopwaarde.

Ik verhuis wellicht naar Noorwegen, dan krijgen we ook restBPM terug, op onze 1 jaar oude auto is dit ongeveer 2000 euro. Dus een dikke 4000 euro pakken is denk ik erg moeilijk op een oude auto. (of deze moet stervensduur zijn)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 20:26
En tel daar nog eens bij de auto's in het buitenland goedkoper zijn.

Wij hebben ook wel eens auto's gehad waar meer BPM in zat dan de restwaarde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Notehoutelade schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:57:
ik vind 6k ook wat veel (gevoelsmatig vind ik 9k ook wat veel voor anderhalf jaar geleden, maar als je ervan af moet (en ik neem aan dat je ook weer een andere auto nodig hebt) en geen gezeik met particulieren wilt, kun je hem dan niet inruilen? waarde zal sowieso gaan tegenvallen vermoed ik :)
Mijn nieuwe baan komt inclusief auto, dus inruilen is helaas niet mogelijk.

9k5 was anderhalf jaar geleden niet duur voor de uitvoering, heb echt goed op MP gekeken ;). En nu vind je ze ook niet onder de 6k5. Vandaar dat ik dacht dat 6k wel te proberen is. Maar goed, ik had 'm eigenlijk voor 5k ook aan een kennis willen verkopen, dus dan is de nu geboden 4k5 niet eens zo gek van mijn bodemprijs af...

Maar ik dacht, als ze 4k5 bieden, 'm naar Polen rijden en dan gelijk 4k terugkrijgen van de belastingdienst, dan is het wel erg makkelijk geld verdienen :)

[ Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 22-01-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
voor 6k proberen kan altijd :). Het blijft een kwestie van vraag en aanbod en wat de gek ervoor geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Hm, nu contact met een Pool die volgende week in NL is en hem voor 5k mee wil nemen... Misschien maar gewoon doen, ben ik van alle gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Hij komt woensdagmiddag. Weet iemand wat de handigste volgorde is? Voor het aanvragen van exportkenteken heeft hij alle papieren en platen volgens mij nodig. Wat hij voorstelt: hij betaalt, neemt papieren mee naar GWK, en komt terug met vrijwaring, dan geef ik sleutels pas.

Stond me bij van vroeger dat in de postkantoorroutine, je het eigendomsbewijs pas geeft in ruil voor de vrijwaring, maar nu moeten alle papieren wel mee, anders krijgt hij geen exportkenteken, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
eigendomsbewijs is vroegere deel 3 geloof ik? maar zonder dat kun hij neit een vrijwaringsbewijs krijgen om aan jou te geven.. in het beste geval ga je gewoon samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Zo, het is geregeld. Hij is er daadwerkelijk voor uit Polen komen vliegen, en rijdt vanavond weer terug. Lekker gemakkelijk, zo je auto verkopen. Rondje er omheen, starten, kap open, "dobre" en door naar de bank (storten en geld controleren) en vervolgens GWK, exportplaten erop schroeven en klaar.

Dan maar iets minder geld ervoor, maar ik kan het iedereen aanraden zo een auto te verkopen.

En overmorgen rijdt ie natuurlijk daar rond met 100.000 km minder op de teller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik krijg net een brief van de belastingdienst, ik krijg nog iets meer dan een maand MRB terug; maar liefst 15 euro! Ik betaalde dus 110 per maand, weet iemand waarom ik daar maar 15% van terugkrijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-06 15:42
heb je goed gekeken voor welke datum je MRB betaalt? Kan zijn dat je tot 31 januari had betaald (noem maar wat) en de auto op 26 januari is uitgeschreven oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
dj1981 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:45:
heb je goed gekeken voor welke datum je MRB betaalt? Kan zijn dat je tot 31 januari had betaald (noem maar wat) en de auto op 26 januari is uitgeschreven oid?
Ja, er staat dat ik had betaald tot 28 februari, en dat ik het teveel betaalde vanaf 25-1 tot 28-2 terugkrijg. Zijnde 15 euro... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vaak wordt de MRB per kwartaal aangegeven. 110 Euro per kwartaal is 36 euro per maand. Dan wordt het verschil met 15 euro opeens al een stuk minder groot. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik betaalde 336 per kwartaal (Octavia op diesel, weegt 1300 kilo), dus 112 per maand. Geen 15 dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat zei de belastingdienst toen je ze om opheldering vroeg ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:45:
Wat zei de belastingdienst toen je ze om opheldering vroeg ?
Leuk dat je daar naar vraagt, ik heb idd net gebeld ;)

Hoewel de brief sprak over het tijdvak tot 28 februari (hetgeen voor mij een kwartaal impliceerde) incasseren ze het bedrag per maand. De terugbetaalde 15 euro gaat dus om de periode van 26 tot 31 januari. Klopt dus.

Pagina: 1