• SunSear
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2024
Zit al een poos te zoeken naar een vervanging voor mijn Xbox met XBMC aangezien ik een paar weken geleden eindelijk ook de 21e eeuw ingestapt ben, mijn CRT weggedaan heb en een echte full HD TV gekocht heb (jaja, toe maar ;) )

Nou heb ik in XBMC een aantal dingen qua gebruikersinterface die ik ook erg graag wil in mijn nieuwe mediaspeler/htpc, maar ik kan het nog niet vinden in de mediaspelers. Het enige alternatief wordt dan dus een HTPC zelf bouwen, maar dan zit je toch eerder op 500 euro dan op 100-200. Weet iemand of er een (betaalbare) mediaspeler is die:
  • netwerk media als eerste rangs deelnemers beschouwd? Heb 2 NASen, geen behoefte aan betalen voor meer storage
  • bij die films/series thumbnails kan opzoeken/ het toestaat dat je die zelf plaatst?
  • een lijstje kan maken dat je meteen in het hoofdsteun kan oproepen met filmpjes? Mijn oudste van vier kan de Xbox zelf bedienen, dat scheelt in het weekend heel wat slaap s ochtends ;)
  • een HDMI (uit) aansluiting heeft
  • een netwerk aansluiting heeft (gigabit is mooi, weet niet of het nodig is)
  • liefst ook TOSLink (uit) voor als er een versterker bij komt
  • 1080p, Matroska en eigenlijk alles dat je vindt online kan afspelen?
Ik wil hier dan dus nog een 3D-Bluray speler bij kopen, dus bluray is niet noodzakelijk.

Mocht mijn lijstje niet werken voor een mediaspeler, dan zal ik voor een HTPC moeten gaan en er zelf maar XBMC op zetten. Op zich ook goed te doen, maar als het niet nodig is, geef ik liever niet te veel geld uit. Het voordeel is dan wel weer dat ik er dan een Blu-Ray speler in kan zetten en met 1 box kan doen...

Wat vinden jullie trouwens van mijn wensenlijstje? Mis ik nog overduidelijke zaken?

[ Voor 32% gewijzigd door SunSear op 27-01-2012 19:35 . Reden: Aanvulling ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als ik je criteria bekijk, zijn veel genoemde voorbeelden gewoon standaard functies.

Het is dan handig om te kijken wat de grote namen te bieden hebben aan mediaspelers en vervolgens te kijken wat er mist aan door jou opgegeven specs.

Ik heb hier zelf verschillende revisies staat van de Xtreamer en die voldoen zelfs al aan bijna al jouw eisen. Geen toslink, wel optical.

Gigabit is vooral handig wanneer je bestanden bekijkt met een hoge bitrate. Let dan wel op, want veel mediaspelers hebben een chipset die maar een fractie van gigabit/100Mbit snelheid haalt. (bijvoorbeeld 120Mbit van de theoretische 1000)

Verdiep je ook in verschillende firmwares. Vanuit verschillende online communitys wordt er flink wat geprogrammeerd om bestaande spelers te verbeteren. Vaak zitten hier ook alternatieve skins en mediacenter-omgevingen bij. Mogelijk handig voor de kleintjes in huis ;)

Om je verder te helpen. Neem jouw specs en loop de grote topics (eerste pagina) af om te kijken welke spelers voldoen of in de buurt komen van jouw eisen. Wanneer je dan een probleem tegenkomt (bijvoorbeeld missende functie), kunnen we je makkelijker helpen bij het gericht zoeken naar een oplossing/alternatief en komt je eigen topic verder dan "Ik zoek een speer/htpc met spec xxx".

Succes!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• SunSear
Ik kom nu op 2 alternatieven uit eigenlijk om zelf XBMC te draaien:
  1. Apple TV2, jailbroken (109 euro) + losse 3D Bluray speler (85 euro)
  2. Zelfbouw HTPC (350 euro?)
Lijst van componenten van een mogelijke HTPC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Foxconn R30-A1€ 129,60€ 129,60
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,-€ 43,-
1Mushkin DDR3 PC3-8500 7-7-7-20 Essentials€ 38,06€ 38,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,66

Dan mis ik nog:
Een IR-poort (20 euro of zo?)
Een pakketje om 3D blu-rays te kunnen spelen? (?)

Houdt wel heel wat vragen over:

- Speelt iedere Blu-ray drive ook 3D blurays?
- Heb ik echt een windows licentie nodig die de prijs * 1.5 doet als ik 3D blurays wil spelen? Zou liever XBMC op Linux draaien, maar 3D blurays zullen het wel niet doen daar.
- Wat is een goed pakket om 3D blurays af te spelen?
- Mis ik nu nog iets voor een complete HTPC config?

• SunSear
Michael Knight schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:40:
Als ik je criteria bekijk, zijn veel genoemde voorbeelden gewoon standaard functies.
Dat dacht ik ook, maar ik heb hier een AC Ryan Playon HD Mini2 in huis gehad en ik kon dat ding met geen mogelijkheid Thumbnails laten zien vanaf het netwerk op een makkelijk toegankelijke manier. Het enige dat ik kon vinden was om een Jukebox te maken (schijnt bij Popcorns ook zo te werken), maar die Jukebox kon ik dan weer alleen met allerlei verschillende stappen bereiken:
  1. Jukebox
  2. SMB
  3. Servernaam (ik heb er meerdere)
  4. Servershare
  5. Directory (meerdere)
Denk ik nou zo moeilijk? Mis ik iets?