Geen DTS bij de Z5500

Pagina: 1
Acties:

• VerasFawaz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-01 01:09
Beste mede-tweakers,

Vandaag heb ik mijzelf uitgeleefd en een 47 inch Full HD TV gekocht van Samsung, die week daarop had ik de Z5500 aangeschaft, ondertussen heb ik flink research gedaan op de interwebs en daarbij nog een optische audio kabel gekocht.

Vandaag ging ik er goed voor zitten en heb de optische kabel vanaf de TV naar de Z5500 aangesloten. Toen heb ik via een HDMI kabel aan mijn laptop Blade Runner The Final Cut (Blu Ray) opgezet. Geweldige film trouwens.

Tot mijn verbazing had ik de optie "6 channel direct" op mijn Z5500 hub niet, plus kwam er geen surround geluid uit mijn boxen.
Ik ben zeer teleurgesteld en kon niet genieten van Blade Runner waar ik mij die avond ontzettend op had verheugd. Nou had ik even rondgekeken en had daarbij een vraag, moet ik een losse audio receiver aanschaffen om mijn geluid om te zetten naar 5.1? Ik heb geen PS3 of 360.

Alvast bedankt voor het lezen,
Veras Fawaz

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

de z5500d kan input via 3.5mm 5.1(6 chanel direct) of 3x stereo doorgeven, te regelen met een schuifje achterop de control pod.

en optisch kan alleen stereo, tenzij met dts codering, of dolby surround.

wel kan in beide gevallen met de "effect" optie dolby pro logic 2 ingeschakeld worden wat voor "nep" surround zorgt

ora et labora

• VerasFawaz
waar zou ik die 3,5mm in mijn TV moeten steken?

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:10

Marc H

- - Is wakker - -

tien tegen een dat je TV alleen maar stereo doorgeeft op de optische uitgang. Is meestal wel te vinden in je handleiding.

Als je laptop een optische aansluiting heeft, kan je je speakers daarop aansluiten.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

VerasFawaz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:05:
waar zou ik die 3,5mm in mijn TV moeten steken?
in de 3.5 uitgang, zonder type nummer moet ik gaan gissen, dus vermeld even het typenummer.
waarschijnlijk heeft je tv geen 3.5mm uitgang
je wil dus dts geluid naar je z5500D.
1. is de stream ook in dts?
2. kan je tv wel dts doorgeven?

mischien moet je geluid forwarden, dus kijk even bij je tv settings.

[ Voor 20% gewijzigd door mrc4nl op 21-01-2012 23:12 ]

ora et labora

• VerasFawaz
Is er een optie dat ik een receiver koop die ik aansluit op de Z5500 en op mijn TV die het geluid 5.1 maakt?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

VerasFawaz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:11:
Is er een optie dat ik een receiver koop die ik aansluit op de Z5500 en op mijn TV die het geluid 5.1 maakt?
koop een 5.1 reciever en een subwoofer, en gebruik alleen de sateliet speakers va n de z5500D,
even voor de duidelijkheid: dat is 8)7
de z5500d heeft ingebouwde reciever die dts kan decoden en naar de speakers sturen, op mn pc met creative geluidskaart werkt dat prima. dus je hoeft geen reciever te kopen.

probeer eerst zonder je tv aan te sluiten( als je teminste een apparaat hebt die dts kan doorsturen via optishe kabel, en niet via hdmi.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 21-01-2012 23:16 ]

ora et labora

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 21:52

painkill

Pain(k)(ill)

Nee, stereo kan nooit 100% surround worden, dit moet hij vanaf de bron al zijn!

Je weet zeker dat je laptop ook wel over de hdmi kabel 5.1 uitzend?

Mijn SNES verzameling!

• VerasFawaz
Ja mijn laptop is het probleem niet, ik heb al verschillende Blu Ray bestenden geprobeerd met DTS.

Volgens mij ligt het probleem bij het feit dat mijn TV vanaf de optische kabel naar de Z5500 geen 5.1 surround uitzend maar alleen stereo zoals Marc H al aangeeft

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

je laptop heb je aangesloten op je tv en daarmee kijk je de film? begrijp ik het goed?

Dan de logitech setje aansluiten op je laptop en hdmi audio (dus naar je tv) uitschakelen. Vervolgens zorgen dat de player waarmee je de film wilt kijken niks raars doet met de audio en direct naar je logitech setje stuurt. Die moet er dan wel mee overweg kunnen. Het meest ideale is natuurlijk als je de logitech setje middels optisch kabel op je laptop kunt aansluiten

• VerasFawaz
Wacht.. een redelijk absurde vraag maar ik kreeg deze kabel erbij toen ik de Z5500 2e hands had overkocht:

http://i40.tinypic.com/n4uudg.jpg

Ik heb geen idee waar hij voor dient, maar volgens mij als ik de mini jack tulpen erop aansluit zend de Z5500 wel surround uit.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:10

Marc H

- - Is wakker - -

Je hebt een usb soundcard nodig met een optische SPDIF erop:

Bijvoorbeeld: pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

Niet dat ik sweex aanraad, maar dat was de eerste die ik vond :)

Daar sluit je dan de speakers op aan.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• VerasFawaz
en de USB sluit ik dan op de TV aan of op m'n laptop?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

VerasFawaz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:26:
en de USB sluit ik dan op de TV aan of op m'n laptop?
laptop natuurlijk, en kies je de usb soundcard als output.
en die foto van die kabel,
ik heb nog nooit zon kabel gezien.gooi m weg je zal m niet nodig hebben

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 21-01-2012 23:29 ]

ora et labora

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:13
Zonder het type tv te weten: er zijn tv's die dts over hdmi accepteren en dit kunnen forwarden naar optisch. Echter dient dit vrijwel altijd te worden ingesteld in de instellingen van de tv. De standaard instelling is vaak dat hij stereo output heeft op optisch.

Maar je hebt nog niet gezegd welk type tv je hebt dus dit is gokken.
ik heb nog nooit zon kabel gezien.gooi m weg je zal m niet nodig hebben
Dat jij die kabel nog nooit hebt gezien betekend niet dat die overbodig is... dat is een analoge kabelset om via de pc analoog 5.1 audio te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door DutchKel op 21-01-2012 23:34 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Laptops hebben over 't algemeen toch een optische uitgang "verborgen" "achter" de standaard 3,5 mm-plug line-out? Althans, zoiets had ik ooit eens begrepen.

En dan aansluiten met zo'n kabel: Optische Mini-Jack-Kabel. Al weet ik niet 100% of de niet-3,5-mm-kant (ook "mini" volgens de beschrijving) wel net als een standaard TOS-link-aansluiting werkt.

[ Voor 48% gewijzigd door Osiris op 21-01-2012 23:40 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Osiris schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:37:
Laptops hebben over 't algemeen toch een optische uitgang "verborgen" "achter" de standaard 3,5 mm-plug line-out? Althans, zoiets had ik ooit eens begrepen.
ja vast :P
ik heb een laptop maar die ziet geen digitale uitput onder windows. nee dus.

ora et labora

• Osiris
  • Niet online
mrc4nl schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:40:
[...]

ja vast :P
ik heb een laptop maar die ziet geen digitale uitput onder windows. nee dus.
Ja, dat bestaat. Als jouw laptop 't niet heeft is dat geen argument dat álle laptops dat niet hebben :)

Combined TRS and optical connectors en DIG / HW / Digital out :)
Many soundcards integrate SPDIF output into the analog 3.5mm jack, as in the case with the SB X-Fi. What you need is a digital coax SPDIF cable, and a 3.5mm-Mono RCA adapter, remember it has to be mono and not stereo, you can get it from RadioShack. You will then connect the adapter to one end of the SPDIF cable, and plug the adapter into the 3.5mm output jack, and the other end of the cable into your digital speakers or receiver.
Daar gaat 't weer over een coax S/PDIF-kabel en dus niet optisch. Maargoed, de kans bestaat dat de TS iets van digitale output heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Osiris op 21-01-2012 23:45 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Osiris schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:42:
[...]

Ja, dat bestaat. Als jouw laptop 't niet heeft is dat geen argument dat álle laptops dat niet hebben :)

Combined TRS and optical connectors en DIG / HW / Digital out :)
mijn punt is dat als windows ze niet ziet je er niets mee kan.
ik weet wel dat er gecombineerde 3.5/optishe poorten bestaan. maar moet er ook hardware aansturing zijn. en gecombineerde poorten zijn zeldzaam

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 21-01-2012 23:47 ]

ora et labora

• DutchKel
Als TS nu eens zegt welk merk en type laptop en tv hij heeft dan kunnen we hem nog enigzins van nuttig advies voorzien... Anders blijft het gokken wat er wel en niet mogelijk is.

• Osiris
  • Niet online
mrc4nl schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:43:
[...]

mijn punt is dat als windows ze niet ziet je er niets mee kan.
ik weet wel dat er gecombineerde 3.5/optishe poorten bestaan. maar mocht er ook hardware aansturing zijn
Tja, maar we weten niets over de TS' z'n laptop en/of Windows' mogelijkheden qua digitaal. :?

• VerasFawaz
De TV die ik gekocht heb is de: Samsung samsung 46" Class 550

Ik heb ook een iMac hier staan waar ik eigenlijk mijn films vanaf wil gaan streamen (heb nu toevallig met een laptop getest omdat mijn mini dvi naar hdmi nog niet binnen is.

[ Voor 59% gewijzigd door VerasFawaz op 21-01-2012 23:48 ]

• DutchKel
VerasFawaz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:47:
De TV die ik gekocht heb is de: Samsung samsung 46" Class 550

Ik heb ook een iMac hier staan waar ik eigenlijk mijn films vanaf wil gaan streamen (heb nu toevallig met een laptop getest omdat mijn mini dvi naar hdmi nog niet binnen is.
Ik gok voor deze keer het typenummer maar eens: LE46D550

Heb ik het goed gegokt?

• VerasFawaz
Goed gegokt! Best knap voor op zo'n zaterdagavond
Edit: Nog handig om te vermelden, ik heb even in het menu zitten te kijken en toen kwam ik hierop uit: http://i40.tinypic.com/27y1vk2.jpg

Alleen " Doby Digital" is grijs-gekleurd en daardoor niet klikbaar.

[ Voor 68% gewijzigd door VerasFawaz op 21-01-2012 23:57 ]

• DutchKel
Uit de handleiding van de tv.
SPDIF-uitvoer: SPDIF (Sony Philips Digital InterFace) wordt gebruikt voor
de levering van digitaal geluid, waardoor de interferentie naar luidsprekers en
diverse digitale apparaten zoals dvd-spelers wordt tegengegaan.
Geluidsformaat: u kunt de indeling voor digitale geluidsuitvoer selecteren
(SPDIF). De beschikbare indeling voor digitale geluidsuitvoer (SPDIF) kan,
afhankelijk van de invoerbron, afwijken.
Je dient ook audio dan op extern te zetten, staat ook in de handleiding. Dan zou je misschien dts kunnen gebruiken over hdmi (let op dat je dan ook dts over hdmi stuurt).

Dus zoals je het in het begin had aangesloten werkt misschien wel, het is alleen een kwestie van instellen.

• VerasFawaz
Waar moet ik precies de audio dan op extern zetten?

• DutchKel
volgens de handleiding:

Luidsprekerinstellingen● ● Luidspreker selecteren (Ext. luidspreker / TV-luidspreker)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

(Zoals reeds gezegd) zeer grote kans dat de TV gewoon stomweg geen DTS 5.1 doorgeeft. Sterker nog, kans bestaat ook dat de TV hetzelfde doet met Dolby Digital 5.1. Al zijn er wel meer TV's die Dolby Digital 5.1 doorgeven dan DTS 5.1. Wat de TV doorgeeft is een kwestie van proberen.

Hoe dan ook is het direct aansluiten van de bron op de Z-5500 wel een manier om 100% zeker DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1 te krijgen. Nadeel is alleen dat je beeld en geluid dan apart stuurt waardoor er problemen met de lipsynch op kunnen treden. Beeld en geluid komen wel tegelijk aan maar doordat de TV het beeld nog bewerkt voordat het wordt vertoond loopt het beeld achter. Nu heeft de Z-5500 geen optie om synch in te stellen, dus dat is wellicht niet de beste manier. Sommige TV's hebben dan wel een game-mode waardoor je alle beeldverbeteraars uitzet en de lipsynch minimaal is, maar bij sommige media wil je juist dergelijke verbeteraars aan houden.
VerasFawaz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:22:
Wacht.. een redelijk absurde vraag maar ik kreeg deze kabel erbij toen ik de Z5500 2e hands had overkocht:

http://i40.tinypic.com/n4uudg.jpg
De kabel die je in de hand hebt of die er achter ligt? Die er achter ligt is sowieso maar een kabel om 2.0 stereo over alle zes de speakers te verdelen. Via één 3,5mm jack kan maximaal 2.0 worden gestuurd, het verloopje zet dat naar 3 x 3,5mm jack.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• VerasFawaz
Jongens, allereerste hartstikke bedankt voor alle informatie op deze prachtige zaterdagavond!
Ik heb besloten om uiteindelijk deze kabel te bestellen: http://www.kabeltje.com/h...abel-5-meter-pf-1280.html

5 meter lange optische kabel naar 3,5 mm jack (voor mijn iMac die een optische 3,5 mm ingang heeft) deze ga ik uiteindelijk van mijn iMac naar mijn Z5500 aansluiten en ga vervolgens intens genieten van Blade Runner FC.

Voor de moderator, laat het topic nog even open dan vertel ik volgende week of ik het heeft gewerkt!
Voor nu, fijn weekend en bedankt voor alle moeite!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

[b][message=37543655,noline]VerasFawaz schreef op zondag 22 januari 2012
Voor de moderator, laat het topic nog even open dan vertel ik volgende week of ik het heeft gewerkt!
Voor nu, fijn weekend en bedankt voor alle moeite!
Ze laten topic altijd open tenzij het te off topic word,
Of de vragen zijn van te laag niveau zijn.
Wees dus niet bang.

offtopic:
Het weekend is al bijna voorbij , nog 23 uur tot maandag

ora et labora

• DutchKel
@FeaR Ik heb nergens gezegd dat het zo direct werkt, maar als je het niet probeert dan weet je het nooit.

Mijn high-end samsung tv van 2 jaar geleden gaf dacht ik het signaal 1 op 1 door van hdmi naar optisch. Toen had ik alles op de tv aangesloten. Het was de UE40B7020. Toen had ik ook een simpel speakersetje ipv een receiver.

Daarom zeg ik: hij kan het proberen. Zijn tv is van de laatste generatie dus dan is de kans groter dat die gewoon het digitale signaal van de hdmi kabel 1 op 1 kan doorgeven naar optisch.

De tv's bevatten tegenwoordig 4 hdmi ingangen en de meeste apparaten sturen een dolby digital of dts signaal uit. Het zou van de zotte zijn als de tv daar overal 2.0 van maakt op de optische uitgang waar normaal een receiver op zit die geen hdmi ingang heeft (die zijn er ook nog veel).

Ik blijf van mening dat een extra kabel onnodig is en dat TS gewoon alles goed moet instellen.

Edit: TS dient overigens ook op de laptop alles goed in te stellen, in het afspeelprogramma moet expliciet worden aangegeven dat er ook DTS/DD uitgestuurd moet worden over HDMI. Meestal staat dit standaard op PCM/Stereo.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 22-01-2012 09:35 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

kfaessen schreef op zondag 22 januari 2012 @ 09:10:
Zijn tv is van de laatste generatie dus dan is de kans groter dat die gewoon het digitale signaal van de hdmi kabel 1 op 1 kan doorgeven naar optisch.
Integendeel, nieuw is zeker niet altijd beter. Er wordt steeds op meer opties bezuinigd omdat de TV dan goedkoper aangeboden kan worden. Zo zie je tegenwoordig toch redelijk wat TV's waar er alleen een digitale of analoge audio uitgang is in plaats van beiden.

En DTS is altijd een probleem geweest voor TV's, dit in verband met een rechtenkwestie van DTS. Mijn Philips (9000 serie) deed ook DTS via de digitale coax uitgang, maar na een firmware update doet hij dat niet meer. Naar het schijnt heeft Philips de DTS doorgave er uit moeten halen.
kfaessen schreef op zondag 22 januari 2012 @ 09:10:
De tv's bevatten tegenwoordig 4 hdmi ingangen en de meeste apparaten sturen een dolby digital of dts signaal uit. Het zou van de zotte zijn als de tv daar overal 2.0 van maakt op de optische uitgang waar normaal een receiver op zit die geen hdmi ingang heeft (die zijn er ook nog veel).
Met die logica moet mijn auto ook de 260 km/u halen, want dat staat immers op de teller. Nee, omdat iets in theorie zou kunnen hoeft dat in de praktijk zeker niet zo te zijn. Als je een bron hebt die 5.1 weer kan geven moet je die maar rechtstreeks op de receiver aansluiten. Net zoals enkele jaren geleden toen TV's nog geen digitale uitgangen hadden. Zoals gezegd zijn er meer dan genoeg TV's die eerst downscalen naar 2.0 voordat ze het signaal uit de audio uitgang gooien.

Overigens werkt de doorgifte van DD (en soms DTS) wel als je gebruik maakt van een interne CI-module. Maar vanaf een externe bron wordt er dan weer gedownscaled. Dus er is geen pijl op te trekken. Maar nogmaals, omdat het in theorie kan wil zeker niet zeggen dat het ook zo werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 22-01-2012 13:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Osiris
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:45:
[...]

En DTS is altijd een probleem geweest voor TV's, dit in verband met een rechtenkwestie van DTS. Mijn Philips (9000 serie) deed ook DTS via de digitale coax uitgang, maar na een firmware update doet hij dat niet meer. Naar het schijnt heeft Philips de DTS doorgave er uit moeten halen.
Hmm, maar als de TV zegt "gut, ik herken dit niet, laat ik het maar 1-op-1 doorspelen", dan kun je moeilijk met een specifiek iets problemen krijgen qua rechten dunkt me?

Maar volgens mij mag een TV het niet als de bron HDCP-beveiligd is? Zoiets begreep ik uit 't Wikipedia-artikel iig.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Osiris schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:50:
[...]

Hmm, maar als de TV zegt "gut, ik herken dit niet, laat ik het maar 1-op-1 doorspelen", dan kun je moeilijk met een specifiek iets problemen krijgen qua rechten dunkt me?

Maar volgens mij mag een TV het niet als de bron HDCP-beveiligd is? Zoiets begreep ik uit 't Wikipedia-artikel iig.
volgends mij niet, HDCP was (dacht ik) alleen voor beeld.

als geluid hoeft per se over hdmi moet lopen, dat zou iedere home cinema fanaat met een dikke reciever pijn in het hart doen, als die alleen maar naar crappy 2.0 geluid uit de tv mag luisteren

ora et labora

• Osiris
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:56:
[...]

volgends mij niet, HDCP was (dacht ik) alleen voor beeld.
Volgens Wikipedia is 't voor zowel audio als video.
mrc4nl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:56:
als geluid hoeft per se over hdmi moet lopen, dat zou iedere home cinema fanaat met een dikke reciever pijn in het hart doen, als die alleen maar naar crappy 2.0 geluid uit de tv mag luisteren
Sony-TV's geven alleen crappy 2.0-geluid uit de optische uitgang als 't via HDMI komt heb ik van wat Google-zoekresultaten begrepen -O-

Verwijderd

Mijn Sony stuurt toch echt 5.1 DD door naar mijn receiver wanneer ik games op mijn 360 speel. Deze is met HDMI verbonden aan de Sony TV en deze stuurt het 5.1 geluid via optisch naar mijn receiver door.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:34
Mijn LE40D550 geeft via CI+ module wel de optie om Dolby Digital in te stellen (voor TS: dan is het dus niet grijs). Echter als ik via m'n Humax ontvanger kijk (via HDMI aangesloten op TV), dan stuurt hij alleen PCM naar de receiver en kan ik dit niet anders instellen. Terwijl het signaal hetzelfde is als via CI+.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• DutchKel
Mijn oude samsung stuurde het digitale audio signaal ook 1 op 1 door als het DD of DTS was. De huidige tv heb ik niet getest aangezien er nu een receiver met hdmi tussen staat.

Dus je kunt niet zomaar stellen dat de tv altijd 2.0 uitstuurt als je het niet hebt geprobeerd. In de handleiding vind je hier niet veel over terug.

@TS: Is het intussen al gelukt om 5.1 geluid te krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 25-01-2012 16:12 ]

Pagina: 1