Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:33
Goedenavond dames, heren,

Sinds een maand of 2 is zowel mijn up- als downloadsnelheid via ADSL gehalveerd. Dat wil zeggen, de webinterface van mijn modem geeft dat aan, dus dat is de overeengekomen snelheid met de DSLAM. Ik dacht dat (omdat het haast precies een halvering is) het een administratief probleem was, en de eerste keer dat ik belde leek het dat ook te zijn: na wat gefriemel in de wijkcentrale wist de telefonist de snelheid omhoog te krijgen. Prima dus.

Niet dus. Toen ik een week later weer keek stond de snelheid weer laag. Weer gebeld, de telefonist wist niet wat die vorige telefonist gedaan kon hebben en stuurde mij dus een nieuw modem op. Chaos, want die Experiabox zit dichtgetimmerd (en kan niet in bridgemode, waardoor ik de hele configuratie om moest gooien) maar toen het eenmaal werkte bleek: ook met dit nieuwe modem hetzelfde probleem.

Weer gebeld, en de telefonist wist het niet. Ik zei: zou het kunnen zijn dat overspraak van jullie VDSL-uitrol de oorzaak is en dat het extra-abbo afnemen mijn probleem oplost? Dat kon een oorzaak zijn aldus te telefonist en begon meteen uit te zoeken of hij mij een extra-abbo aan kon meten.

Nu is mijn vraag: kan dat werkelijk de oorzaak zijn, overspraak van VDSL? Ik heb tot voorkort altijd 8Mb/1Mb gehad en kon daar prima op volle snelheid van gebruik maken op een modem dat reeds een jaar of 10 (denk ik?) oud was. Nu kan het vrij plotseling dus ook op een nieuw modem niet meer, ook niet na het modem zo ongeveer op het IS/RA te plaatsen.

Wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door ktf op 21-01-2012 21:09 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:44
Elke situatie is specifiek. Aangezien we geen details over je verbinding kennen, laat zich geen uitspraak doen.

Aan de andere kant is overspraak geen onzin.
Overspraak is al heel oud en stamt nog uit het oude analoge telefonietijdperk. Vandaar ook over-spraak.
Je hoorden dan andere telefoongesprekken op je eigen lijn. Je hoefde nog niet eens zelf te bellen.
Telefoonhoorn opnemen was al voldoende.

Nu in de modere tijd met ADSL en VDSL is dat probleem zelfs lastiger geworden.
De digitale data wordt door twee draadjes gepompt die uitsluitend ontworpen waren voor
analoge laagfrequente spraak. Nogal wiedes dat je dan last kan krijgen van overspraak.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36

Fiber

Beaches are for storming.

Simpel: Opzeggen en kabel of glasvezel nemen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Dit is echt een gevalletje koffiedik kijken hoor.
Misschien loopt hij wel op 1 draad, of is er spraken van slechte bekabeling bij jou, of onbelans op de lijn, oxidatie in het ISRA, oxidatie in een KVD, slechte verbinding op de HVD, slechte verbinding tussen DSLAM & HVD, poort op DSLAM defect of overspraak natuurlijk.

Het verschil tussen ADSL & VDSL2+ is enorm. De SNR (Signaal ruis verhouding) voor VDSL2+ is veel kritischer voor een stabiele verbinding.

Als een nieuw modem en e.v.t. een andere poort op het DSLAM niks oplost zal een monteur de lijn een keer onder de loep moeten nemen.

Er valt voor ons dus nog even geen zinnig woord over te zeggen.

• ktf
Fiber schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:06:
Simpel: Opzeggen en kabel of glasvezel nemen... :)
Grapjas. Was het maar zo makkelijk. :( Als ik een kabelaansluiting had, had ik die allang gebruikt. Glasvezel is ons bij de verbouwing van het bedrijventerrein beloofd (er liggen leidingen in de grond) maar nooit gekomen. Ik zit dicht genoeg bij een KPN-NEARNET om daarop aangesloten te worden, maar dat kost natuurlijk handenvol met geld.

Nee, ik wilde eerst even inventariseren of het verstandig is eens te proberen mijn abbo te upgraden.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:48
Als je snelheid na een reset vanuit KPN wel weer de oude is en na een tijdje niet meer, is er sprake van instabiliteit. Let wel, dit hoeft absoluut niet aan jouw kant te liggen. Mijn advies is dan ook KPN te bellen en te melden dat je een nieuw modem hebt aangesloten met nieuwe kabels direct op het IS/RA punt, dan kunnen zij hopelijk zelf ook wel zien dat er wat aan de hand is. Persoonlijk denk ik inderdaad dat hij op 1 draad loopt en er ergens een las beschadigd is. Dit is iets wat KPN voor je op moet lossen, maar als je op een nu al instabiele ADSL lijn over gaat stappen naar VDSL2 word je daar ook niet vrolijk van, omdat zoals eerder gezegd deze techniek veel kritischer is :) Zorg dus dat je eerst weer netjes die 8/1 krijgt, als vooral je upload lager uitvalt dan eerst is er echt een bekabelingsprobleem tussen de wijkcentrale en jouw modem. Wellicht dat KPN je dan op het 2e aderpaar (oranje/wit) op kan leveren, is voor hun een kleine moeite.

• ktf
tha_bulldog schreef op zondag 22 januari 2012 @ 10:41:
Wellicht dat KPN je dan op het 2e aderpaar (oranje/wit) op kan leveren, is voor hun een kleine moeite.
Nu je het zegt... We hebben een half jaar geleden gezeik gehad met KPN. We zijn toen afgesloten en opnieuw aangesloten, maar we zijn toen via een andere lijn aangesloten dan voorheen. Dat zou betekenen dat het probleem al 6 maanden speelt en dat ik het steeds niet gemerkt heb... dat zou best wel eens kunnen. Toch opmerkelijk :+

Goed, ik ga binnenkort dan nog maar eens de KPN bellen.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
ktf schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 21:07:
Goedenavond dames, heren,

Sinds een maand of 2 is zowel mijn up- als downloadsnelheid via ADSL gehalveerd. Dat wil zeggen, de webinterface van mijn modem geeft dat aan, dus dat is de overeengekomen snelheid met de DSLAM. Ik dacht dat (omdat het haast precies een halvering is) het een administratief probleem was, en de eerste keer dat ik belde leek het dat ook te zijn: na wat gefriemel in de wijkcentrale wist de telefonist de snelheid omhoog te krijgen. Prima dus.

Niet dus. Toen ik een week later weer keek stond de snelheid weer laag. Weer gebeld, de telefonist wist niet wat die vorige telefonist gedaan kon hebben en stuurde mij dus een nieuw modem op. Chaos, want die Experiabox zit dichtgetimmerd (en kan niet in bridgemode, waardoor ik de hele configuratie om moest gooien) maar toen het eenmaal werkte bleek: ook met dit nieuwe modem hetzelfde probleem.

Weer gebeld, en de telefonist wist het niet. Ik zei: zou het kunnen zijn dat overspraak van jullie VDSL-uitrol de oorzaak is en dat het extra-abbo afnemen mijn probleem oplost? Dat kon een oorzaak zijn aldus te telefonist en begon meteen uit te zoeken of hij mij een extra-abbo aan kon meten.

Nu is mijn vraag: kan dat werkelijk de oorzaak zijn, overspraak van VDSL? Ik heb tot voorkort altijd 8Mb/1Mb gehad en kon daar prima op volle snelheid van gebruik maken op een modem dat reeds een jaar of 10 (denk ik?) oud was. Nu kan het vrij plotseling dus ook op een nieuw modem niet meer, ook niet na het modem zo ongeveer op het IS/RA te plaatsen.

Wat denken jullie?
Bij Belgacom in België (uiteraard ;)) is het zo dat je op een "repair-profile" wordt geplaatst als de lijn niet stabiel is (automatische lijnmetingen). Dan kan je nog een hoger profiel krijgen, als na een test blijkt dat je lijn het niet "aankan", vlieg je terug op een repair-profiel. Dat is waarschijnlijk wat er gebeurd. Probleem met VDSL(2) is dat dit echt immens foutgevoelig is. Zo kan je wel op 1 ader verbonden zijn en de andere losgetrokken/slecht contact ...., en dit is niet altijd even makkelijk te onderzoeken weet ik uit eigen ervaring (ben technieker). Verder kan het ook zijn dat je een "stub" op de lijn hebt, maar aangezien je in den beginne wel je goede snelheid kreeg, valt dit al uit te sluiten. Overspraak kan het inderdaad zijn, de torsing van de jumpers moet zoveel mogelijk worden gerespecteerd of je kan een halve KVD instabiel maken bij wijze van spreken.

Zoals al gezegt, als een andere DSL-poort niet zou helpen, of een ander voedingspaar in de KVD, en er is geen echte overspraak maar gewoon instabiliteit, dan zal er een technieker eens moeten langskomen om de lijn echt uitgebreid te testen. Trouwens, als je de modem rechtstreeks aan de invoer hangt(indien aanwezig en in het geval dat je er toegang toe hebt) (dus waar de lijn binnenkomt en ze vertrekt naar het telefoon-aansluitpunt), komt het probleem dan nog steeds voor?

Verder moet je voor VDSL2 eigenlijk steeds op het "heen-paar" zitten (het andere is het "retour-paar") omdat die lijn korter is.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• ktf
Ik vermoed dat ik het probleem heb gevonden... op de lijn zit een alarminstallatie aangesloten *voor* de telefonie/ADSL splitter... heel handig. Helaas kan KPN mij niet overzetten op een andere lijn, dus zal ik de volgende keer dat men langskomt voor controle van het alarm of dat omgezet kan worden.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 11:58
ktf schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:54:
Ik vermoed dat ik het probleem heb gevonden... op de lijn zit een alarminstallatie aangesloten *voor* de telefonie/ADSL splitter... heel handig. Helaas kan KPN mij niet overzetten op een andere lijn, dus zal ik de volgende keer dat men langskomt voor controle van het alarm of dat omgezet kan worden.
Dit kan je gewoon zelf omzetten! De meeste alarmsystemen hebben een 12 of 24 uurstest (waarbij naar de meldcentrale wordt gebeld). Bij het wegvallen van de telefoonlijn kan je alarmsysteem een melding geven, waarna je hem eventueel zal moeten resetten. Dit doe je vaak door 1x de code in te toetsen. :)
Pagina: 1