Gezellige spaarlampen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ben op zoek naar gezellige spaarlampen voor in de woonkamer. Waar moet ik op letten?
Ik heb een Philips flame softone 8 W 330 lm 2200 K lamp: te wit
Een Hema flame 8 W 350 lm 2300 K lamp: ook te wit
Ligt het puur aan de kleurtemperatuur? Kaarslicht is 1200 K volgens Wikipedia: Kleurtemperatuur
Is een lagere kleurtemperatuur dan 2200 K beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Ik heb zelf de Philips flame lampen en vind deze eigenlijk behoorlijk geel/rood licht geven (zijn wel oude modellen, misschien zijn nieuwe wat witter).
Zijn de lampen zelf in het zicht? Misschien kun je anders met geel plexi oid zelf wat zachter licht creeren, of met RGB led's werken waar je alle kleuren kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Laatst online: 14:45
Wat ik wel mooie spaarlampen vind zijn die met een halogeenlampje erin. Die dingen kun je met een simpele dimmer ook nog eens zachter zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.electroshop.nl/product_images/o/461/philips_normaallamp_halogeen__72211_zoom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
jan-marten schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:47:
Wat ik wel mooie spaarlampen vind zijn die met een halogeenlampje erin. Die dingen kun je met een simpele dimmer ook nog eens zachter zetten.

[afbeelding]
dat is dan toch een halogeen lamp en geen spaarlamp?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:23
Deze lampen verbruiken 30% minder stroom dan hun normale gloeilamp vriendjes, het is erg prettig licht en een betaalbare en dimbare oplossing (led en gewoon spaarlampen zijn er niet of heel duur als dimbare variant)

Voordat een dimbare ledlamp zich heeft terugverdient ben je wel een tijd verder (met dezelfde lichtsterkte)

[ Voor 24% gewijzigd door N3oC op 21-01-2012 23:34 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Let wel op met die halogeen-lampen, de kleurtempratuur mag misschien "gezelliger" zijn, maar het licht komt uit een veel kleiner punt wat hardere schaduwen geeft en dus niet zo gezellig is. Zorg er dus voor dat ze in een armatuur zitten wat het licht goed verstrooit aan alle kanten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Ik vind het vreemd dat je op zoek bent naar lampen met een kleurtemperatuur van minder dan 2200K. Deze IKEA lampen vallen al in de categorie warm-wit met 2700K, die vind ik persoonlijk al behoorlijk geel licht afgeven, probeer die anders eens. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Hier meer info en een vergelijk (voor de IKEA, achter normaal):

Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/us/wp-content/uploads/2010/02/img_2921.jpg

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:24
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Praktisch alle spaarlampen die ik heb geven imo een te wit hard licht. Ik gebruik in sommige armaturen nog een normale gloeilamp, omdat ik geen spaarlamp kan vinden die dezelfde kleur wit geeft.
Ook merk ik dat bijna alle spaarlampen een opwarmtijd nodig hebben, ook al zegt de fabrikant van niet. Eén spaarlamp in mijn woonkamer duurt 1 volle minuut voordat die op volledige sterkte is. Ben benieuwd of andere tweakers dit ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
segil schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:09:
Ook merk ik dat bijna alle spaarlampen een opwarmtijd nodig hebben, ook al zegt de fabrikant van niet. Eén spaarlamp in mijn woonkamer duurt 1 volle minuut voordat die op volledige sterkte is. Ben benieuwd of andere tweakers dit ook hebben.
Klopt. Is dat een probleem? Spaarlampen zijn sowieso niet bedoeld om vaak aan en uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
segil schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:09:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Praktisch alle spaarlampen die ik heb geven imo een te wit hard licht. Ik gebruik in sommige armaturen nog een normale gloeilamp, omdat ik geen spaarlamp kan vinden die dezelfde kleur wit geeft.
Dat is voor spaarlampen heel normaal als je het mij vraagt, een spaarlamp zonder opwarmtijd is praktisch haast onmogelijk. Alle spaarlampen die ik hier thuis heb, hebben allemaal een opwarmtijd. Bij de wat oudere modellen is het twee minuten, bij de nieuwere soms +/- 30 seconden.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bovendien pretenderen spaarlampen in onze ogen veel meer dan ze waar kunnen maken. Onze beleving van een Ikea-exemplaar, een 20 W spaarlamp zou een 100 W gloeilamp-equivalent zijn. Wel, toen hij pas nieuw was misschien, maar na korte tijd zakte toch echt de lichtopbrengst drastisch. Niet acceptabel voor een leeslamp. In de tweede plaats zou de levensduur veeeeeel langer zijn. Ook dit was een regelrechte teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Taigu schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:58:
Ik vind het vreemd dat je op zoek bent naar lampen met een kleurtemperatuur van minder dan 2200K.
Ik nam aan dat dat het 'probleem' was. Misschien is de lichtsterkte/stroom gewoon te hoog. 2700 K is standaard toch? Dan lijkt me het enige verschil het die Ikea lamp de lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Techneut schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:41:
Bovendien pretenderen spaarlampen in onze ogen veel meer dan ze waar kunnen maken. Onze beleving van een Ikea-exemplaar, een 20 W spaarlamp zou een 100 W gloeilamp-equivalent zijn. Wel, toen hij pas nieuw was misschien, maar na korte tijd zakte toch echt de lichtopbrengst drastisch. Niet acceptabel voor een leeslamp. In de tweede plaats zou de levensduur veeeeeel langer zijn. Ook dit was een regelrechte teleurstelling.
Als je gewoon goede spaarlampen koopt ipv goedkope Ikea rommel... ik heb tot nu toe redelijk wat spaarlampen door de handen gehad, van Ikea tot Gamma tot Philips, en tot nu toe eigenlijk alleen tevreden over Philips Genie en Philips Softone lampen. De softones waar het "gezellig" moet (Softone flame 5W), de Genie waar je snel redelijk wat licht wilt (in 30s vol licht uit een 11W genie spaarlamp).
Wat gedimd moet worden prop ik gewoon ecohalo's of ecoclassics in, spotjes die niet gedimd hoeven te worden zitten op dit moment 1W LED lampjes van de Aldi in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben veel plezier van deze lampen: http://www.pharox-led.com/cms/nl/products/pharox-300-flame Let wel op, de 200 is niet dimbaar. Kleur is erg mooi en zie net dat de de prijs ook wat gedaald is.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Ik vind de spaarlampen van Ikea (zeker in het juiste armatuur; lees mat witte kap) behoorlijk gezellig :)

Een stuk gezelliger dan de LED staande leeslamp die ik nu heb - perfect fokking fel licht, maar ook alleen op de bladzijde die je aan het lezen bent, daarbuiten niks :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 20:36:
Ben op zoek naar gezellige spaarlampen voor in de woonkamer. Waar moet ik op letten?
Ik heb een Philips flame softone 8 W 330 lm 2200 K lamp: te wit
Een Hema flame 8 W 350 lm 2300 K lamp: ook te wit
Ligt het puur aan de kleurtemperatuur? Kaarslicht is 1200 K volgens Wikipedia: Kleurtemperatuur
Is een lagere kleurtemperatuur dan 2200 K beschikbaar?
Wij hadden hier nog een kratje met oude gloeilampen van Philips, de flame/softtone. Nu kam ik er vandaag achter dat de 75 watt variant op is :(

Dus ik heb een 12 watt Philips spaarlamp van hetzelfde type (flame/softtone)

Ondanks dat dit overeen komt met 60 watt ipv 75, is het licht toch een stuk voller/lichter. De gloeilamp geeft een meer rode gloed, waar de spaarlamp witter is...

Ik wil gewoon weer de gloeilampen van flame kunnen kopen! :(

Irritante nieuwe regels... Vooral nu mijn kratje enkel nog 40 watt lampjes bevatten. Zijn ze nergens meer te krijgen, ook niet buitenland?

Edit:

Kijk, TS:

http://www.gloeilampgoedk...75w-grote-fitting-e27-155

Daar hebben ze nog steeds de standaard gloeilamp flame :*)
Nice! Maar weer even een voorraadje inslaan.

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 23-01-2012 22:50 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Olaf van der Spek schreef op maandag 23 januari 2012 @ 18:09:
[...]

Ik nam aan dat dat het 'probleem' was. Misschien is de lichtsterkte/stroom gewoon te hoog. 2700 K is standaard toch? Dan lijkt me het enige verschil het die Ikea lamp de lichtsterkte.
2700K is inderdaad redelijk standaard en 2200K al erg geel. Vandaar dat ik het vreemd vond.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Taigu schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:08:
2700K is inderdaad redelijk standaard en 2200K al erg geel. Vandaar dat ik het vreemd vond.
Maar dat is het probleem, spaarlampen zijn wit of "geel", maar de flame gloeilampen hebben een warme rode tint erin zitten.

Wij hebben nu één spaarlamp van Philips, type flame en de rest gloeilampen van Philips, type flame. Verschil is best duidelijk aanwezig, vooral naast elkaar...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Taigu schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:08:
Waarschijnlijk hangt het ook sterk af van het oppervlak waar het licht opvalt. Dat is in mijn geval ook wit...

3 W 180 lm 2700 K lamp geprobeerd: nog steeds niet goed. :(

Toch maar zo'n gloeilamp bestellen. Die lijken trouwens ook duurder dan vroeger.

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-02-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De gloeilampen zijn binnen en het is toch echt een verschil van dag en nacht. Het type licht is gewoon niet vergelijkbaar.
Lamp: Project Lighting, 75 lumen, 25 Watt, 1500 h.
De efficiency lijkt wel erg laag, ik dacht dat gloeilampen op 10 lumen/W zaten, niet op 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hier hebben we een aantal van de lampjes van de lokale Action.
Ben het merk even kwijt, maar die zijn echt mooi van kleur. Zitten in groene doosjes.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:28:
De efficiency lijkt wel erg laag, ik dacht dat gloeilampen op 10 lumen/W zaten, niet op 3.
Die 25 W-lamp is wel een pitje met een heel laag vermogen, de wat wat sterkere lampen komen tot 16 lm/W, sommige halen zelfs 20 lm/W.

[ Voor 24% gewijzigd door Techneut op 11-02-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> DED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, en dat betekend ? Duurzame Energie Doodgemod of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 10:30:
ja, en dat betekend ? Duurzame Energie Doodgemod of zo ?
Anders lees je even aan de bovenkant van deze pagina?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:33:
Ben het merk even kwijt, maar die zijn echt mooi van kleur. Zitten in groene doosjes.
Dat groene....dat doet het 'em.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:23
[quote]dfrenner schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:55:
[...]

Wij hadden hier nog een kratje met oude gloeilampen van Philips, de flame/softtone. Nu kam ik er vandaag achter dat de 75 watt variant op is :(

Dus ik heb een 12 watt Philips spaarlamp van hetzelfde type (flame/softtone)

Ondanks dat dit overeen komt met 60 watt ipv 75, is het licht toch een stuk voller/lichter. De gloeilamp geeft een meer rode gloed, waar de spaarlamp witter is...

Ik wil gewoon weer de gloeilampen van flame kunnen kopen! :(

Irritante nieuwe regels... Vooral nu mijn kratje enkel nog 40 watt lampjes bevatten. Zijn ze nergens meer te krijgen, ook niet buitenland?

Misschien is dit wat voor je ;) :
http://heatball.de/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal gelijk, het zal wel gaan om mijn bericht:
Die 25 W-lamp is wel een pitje met een heel laag vermogen, de wat wat sterkere lampen komen tot 16 lm/W, sommige halen zelfs 20 lm/W.
Ik verzuimde erbij te vermelden dat spaarlampen een veelvoud van deze waarde halen. En dan steekt zo'n pitje van 25 W er extra schraal bij af. Beetje dom achteraf, want ik had dit wel in mijn achterhoofd.
Pagina: 1