Toon posts:

printplaat HD doorgebrand (verkeerde adapter)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb door een verkeerde adapter te gebruiken waarschijnlijk de printplaat van mijn Harde schijf doorgebrand.

Nu heb ik van een identieke Harde schijf de printplaat afgehaald en op de defecte HD geschroefd. de Schijf draait nu alleen herkend de computer m niet. zelfs datarecovery software niet.

heeft iemand een idee wat je kan doen om ervoor te zorgen dat die printplaat werkt en de computer de schijf weer herkend.

het betreft een WD2500JB (250 Gig)

Alvast bedankt

gr Sander

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 14:34
Alleen hetzelfde type is vaak niet eens genoeg, als je ook nog exact dezelfde revisie kunt vinden is de kans dat het werk groter. En dan nog is de kans dat je de bestanden terug krijgt nog altijd niet zo heel groot als je het mij vraagt.

Desktop | Server | Laptop

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik gok zo dat je een externe usb disk hebt gebruikt, daar zit ook wat logika die door kan brande op .

Iperf

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Het lijkt me ook een verloren zaak. Al gegoogled om te kijken of er mensen zijn die de printplaat ook geprobeerd hebben te vervangen van dit model?

[ Voor 5% gewijzigd door danielkraak op 21-01-2012 20:59 ]

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Ik heb dit een tijd terug werkend gekregen.

Eerst deze site gevonden: http://www.ultratec.co.uk/TechSection/PCBGuide.asp

Toen een donor harde schijf gevonden met een printplaat met dezelfde info als vermeldt in die link.

Vervolgens een bedrijf de U12 calibratiechip (uniek op wd schijven, op google even zoeken welke het is en hoe dat werkt) over laten zetten (solderen) van de defecte schijf op de printplaat van de donorschijf.

Daarna werkte de schijf als nieuw en kon ik de data van de defecte schijf backuppen.

Succes ermee!

Bochtjes zijn Kewl

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:56
De WD's zijn aardig beveiligd tegen overspanning met overspanningsdiodes die bij overspanning kortsluiting maken zodat de rest van de hardware onbeschadigd blijft. Schroef de print los en zoek naar componentje D4. Tik die er af met een schroevendraaier (of soldeer hem los) en in 99% van de gevallen draait de schijf dan weer! :)

Zie over dit onderwerp bijvoorbeeld ook http://community.wdc.com/...r-booting/m-p/53022#M2603

Let wel, dit moet je dus doen op de "defecte" print, niet de nieuwe ;). Pas ook op als 't werkt, hij heeft nu geen overspanningsbeveiliging meer!! Dus of de goede adapter vasttapen of de diode gewoon vervangen. Succes! :)

[ Voor 52% gewijzigd door RadioAir op 23-01-2012 17:59 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
tha_bulldog schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:54:
De WD's zijn aardig beveiligd tegen overspanning. Schroef de print los en zoek naar componentje D4. Tik die er af met een schroevendraaier (of soldeer hem los) en in 99% van de gevallen draait de schijf dan weer! :)
Zo heb ik ook al eens een Seagate gered van zijn ondergang. Hier was de diode (waarschijnlijk hetzelfde als die D4) doorgebrand door het verkeerd om plaatsen van de power plug. Deze weghalen en alles ging weer jofel.

"Hoe krijg je DAT nou weer voor elkaar?" Het was nogal een goedkope, zachte plug zonder een duidelijke vorm. Dan wil er wel eens wat mis gaan d:)b

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal, dank voor jullie reacties.

Ik heb de D4 diode eraf gehaald zoals je zei maar het heeft niet mogen baten.
de u1 chip (die iets grotere die schuin opde plaat zit) lijkt doorgebrand.

Ik heb nog een identieke Harde schijf van WD alleen een andere productie datum. kan ik die plaat gebruiken en dan de U12 calibratie chip over laten zetten?
zo ja hebben jullie advies over waar ik dat kan laten doen?

gr
Pagina: 1