Laptop loopt vast bij scannen

Pagina: 1
Acties:

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Goedenavond,

ik heb een probleem met een laptop en hoop dat 1 van jullie me ermee kan helpen.

Het gaat om een HP laptop met een Hitachi harde schijf erin en met Vista Business erop.

De laptop start normaal op, al duurt dat wel vrij lang en werkt verder probleemloos.

Enkel als Malwarebytes anti-malware of eset nod32 gaat scannen bevriest de laptop, ctrl-alt-del of iets anders werkt niet meer, alleen een powerknop/resetknop werkt nog.

Bij malwarebytes bevriest de laptop bij het scannen van extra objecten.

Ook bij een chkdsk loopt de laptop elke scan op 85% vast bij het scannen in stap 5 (vrije ruimte controleren).

Ik heb al TFC (temporary file cleaner) geprobeerd, DFT (drive fitness test) van Hitachi gebruikt (schijf is in topconditie), /sfc scannow, Diskkeeper (geen bijzonderheden, al is de F: partitie (recover van HP) heel erg gefragmenteerd, maar hij loopt vast bij scans op de c:), HDtune geeft geen smart errors.

Het precieze moment dat de problemen zijn begonnen is niet helemaal duidelijk, aangezien er tussen de laatste goede en de bevriesende malwarebytes scans veel tijd zat.

Wel weet ik dat ik een week ervoor een lading MS updates heb geinstalleerd en in de scan voor de gene waar de laptop voor het eerst bevroor heb ik 12 stuks malware verwijderd met malwarebytes

De laptop werkt op het trage opstarten na verder prima, maar scannen gaat dus niet meer zonder vastlopen en zo nu en dan scannen van je laptop op virussen enz is toch wel belangrijk.

Ik denk zelf dat er een bestand beschadigd is of op een andere manier niet te lezen is, maar het kan ook iets anders zijn. Hopelijk weet iemand een oplossing.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Bochtjes zijn Kewl

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Test de HDD eens via een andere computer met WD Data Lifeguard.

Edit : Dat het geen WD schijf is maakt niet uit.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 21-01-2012 18:17 ]

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:09
Terug zetten naar een herstelpunt voor de updates?
Gewoon een clean install doen kost vaak ook minder tijd dan uren naar het probleem zitten zoeken ..

Verwijderd

kijk even in eventviewer,of daarin een melding komt te staan,wat er precies gebeurt,als ie vastgelopen is.

klik daarvaan op Start(windows tekentje linksonderin) en typ daarin eventviewer---->aangepaste weergaves---->beheergebeurtenissen.

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Het probleem met scannen met Malwarebytes anti-malware lijkt gefixt.

Na in de eventviewer rondgespit te hebben kwam ik bij het tabblad toepassingen bij elke keer opstarten een rood teken tegen, wat ook verklaarde waarom opstarten zo lang duurde.

Het bleek te gaan om: HP CUE DeviceDiscovery-service-service die niet gestart kon worden of niet goed werkte. Heeft met detecteren van HP apparatuur te maken geloof ik.

Na die service gestopt te hebben en op handmatig opstarten te hebben gezet startte de computer ineens de helft sneller op.
In de hoop dat mijn andere probleem ook weg was een anti-malware scan gedaan en die verliep vele malen sneller en voltooide helemaal :)

Morgenochtend nog even een checkdisk draaien en als die ook helemaal voltooid, dan is denk ik het lek boven :)

Jullie allemaal bedankt voor de snelle en goede reacties, want die hebben me in de goede richting gestuurd _/-\o_

Bochtjes zijn Kewl