[Tips] Glasvezel in ouder huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 15:06
Momenteel heb ik een triple play van UPC met een AOP in de woonkamer, waarbij ook alles(LAN en Coax) vanuit de woonkamer wordt verdeeld langs de verwarmingsbuizen.

Nu biedt Vodafone in Almere tegenwoordig glasvezel en het pakket is in principe heel interessant, maar het probleem waar ik tegenaanloop is hoe ik dat aan zou moeten sluiten.

Het grootste probleem is dat een FTU natuurlijk in de meterkast wordt gemonteerd en dat levert nogal wat problemen op, omdat er in huis maar 2 loze leidingen liggen, die volgestort zijn met cement. Kortom zijn er mensen die ervaring hebben met een glasvezelaansluiting in een ouder huis en misschien wat tips hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Glasvezel komt toch maar tot in je meterkast? Vanaf daar gaat het gewoon op de "oude" manier verder. Je krijgt alleen een ander modem. Vanaf dat modem krijg je als het goed is netwerk(internet), tv en telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 18:09
En komt bij dat veel oudere huizen geen kruipruimte hebben en het modum dus bij de coax wordt gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexrider
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11-2023
Bartjezz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:45:
Glasvezel komt toch maar tot in je meterkast? Vanaf daar gaat het gewoon op de "oude" manier verder. Je krijgt alleen een ander modem. Vanaf dat modem krijg je als het goed is netwerk(internet), tv en telefoon.
Het probleem is waarschijnlijk dat TS vanuit de meterkast geen kabels kan trekken omdat er geen loze leidingen beschikbaar zijn. Je zou dan alles via WiFi, DECT en devolo's moeten doen wat niet mijn voorkeur zou hebben. Een andere overweging is om vanuit de meterkast een gat te boren en een UTP kabel van het glasvezel modem in de meterkast naar je router in de woonkamer te trekken en weg te werken langs de plint. Afhankelijk van de glasvezelprovider en dus de NT die je krijgt, kan het zijn dat je nog meer kabels op deze manier moet doorvoeren bv COAX als je ook nog DVB-C hebt.

Om precies dezelfde reden heb ik onlangs voor mijn ouders een triple play pakket bij UPC aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
Coax komt momenteel in de woonkamer binnen dmv een WCD wat dus de AOP is. Daarop zit een opdrukversterker/splitter van UPC. Via de de verwarmigsbuis een coax naar slaapkamer 1, en aan de andere kant via de verwarmingsbuis naar slaapkamer 2. Vervolgens ook nog een ethernetkabel via de verwarmingsbuis naar een switch boven.

Dus in principe is het grootste probleem om 1x telefoon 1x coax en 2x ethernet(1x LAN en 1x IPTV) vanuit de meterkast in de woonkamer te krijgen op een nette manier met zo min mogelijk boren, aangezien alles beton os. De enige loze leiding die er is, is van ISRA naar WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
Vroegah lang geleden zat de AOP van "centrale antenne" in de meterkast en liep toen naar de kamer (los onder de vloer) en hier is later weer de kabel ingekomen toen er "kabel" aangelegd is en de wijkmasten verdwenen. De AOP zat-zit dus in de kamer als wcd in de muur.

Deze hebben we weggehaald en naar de meterkast gebracht, ook de KPN zat zo in de kamer en zit nu ook in de MK, in de kamer hebben we nu een radio/tv aansluiting en een dubbeledoos met hierin een telefoon en 2 netwerk aansluitingen (de oude PTT aansluiting) de kabels zijn onder de vloer naar de meterkast gebracht, simpel.
Toen kwam de glasvezel en deze hebben we in de meterkast laten aanleggen, bij de meesten zal die zelfs tegen de voorgevel zitten maar wij hadden de boel al klaar om dit ook in de MK te doen.

Allemaal een kwestie van onder de vloer kruipen en kabels trekken of evt loze leidingen. Simpel een 20mm gatboren aan de rand van de muur en hier een stukje 3/4 pvc in slaan waar je dan de kabels doorheen kan doen, zit alles erin sluit je het buisje af met bv zachte stopverf zodat er geen luchtjes naar boven kunnen komen.
Dit hebben we ook gedaan voor de TV, HDMI en de PC aansluitingen, in de kamervloer zitten totaal 8 gaten met buisjes op vaste plekken zodat ik ook de kamerindeling gewoon kan veranderen.

Tis gewoon even werk en nadenken, en niet komen van het kan hier niet want het kan altijd, als je er maar wat voor wil doen. Ook in een huurwoning kan dit allemaal. het argument ik mag niet boren gaat niet op, hoe hang je dan een spiegel op een iets anders.?

Vraag is heb je wel een kruipruimte.? niet alle woningen hebben dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 13:43

amx

Ehm, ben je er wel echt zeker van dat de glasvezelaansluiting in de meterkast gaat binnenkomen?

Als je meterkast van buitenaf namelij ontoegankelijk is vanwege ontbreken toevoer,
zegt mijn gezond verstand me dat het anders misschien ook voor de provider makkelijker/praktischer/goedkoper zal zijn om de aansluiting elders te plaatsen...

Specifieker gevraagd: komt er al een glasvezel kabel bij je het huis binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
Ja de FTU is 2 jaar geleden al geplaatst. Het gaat ook niet om een super oud huis, maar voor Almeerse begrippen is 1990 vrij oud. Er zit wel een kruipruimte onder de woning, maar boren door de vloer is geen optie in verband met plavuizen en warmwaterleidingen(stadsverwarming).
Maar er is dus totaal geen rekening gehouden met eventueel een tweede tv of telefoonaansluiting, waardoor er echt alleen maar een loze leiding ligt van meterkast naar woonkamer met de groene coax van UPC erdoor en een leiding van het ISRA punt naar de WCD voor telefoon. Die tweede loze leiding kan gebruikt worden, maar aan het AOP van UPC komen zie ik eigenlijk ook niet zo heel erg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:34
Nickk93 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:21:
Ja de FTU is 2 jaar geleden al geplaatst. Het gaat ook niet om een super oud huis, maar voor Almeerse begrippen is 1990 vrij oud. Er zit wel een kruipruimte onder de woning, maar boren door de vloer is geen optie in verband met plavuizen en warmwaterleidingen(stadsverwarming).
Maar er is dus totaal geen rekening gehouden met eventueel een tweede tv of telefoonaansluiting, waardoor er echt alleen maar een loze leiding ligt van meterkast naar woonkamer met de groene coax van UPC erdoor en een leiding van het ISRA punt naar de WCD voor telefoon. Die tweede loze leiding kan gebruikt worden, maar aan het AOP van UPC komen zie ik eigenlijk ook niet zo heel erg zitten.
Pak is het ISRA van kpn?
Blauw kabel omlaag trekken, utp van meterkast naar woonkamer en vanaf daar kan je weer verder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

hmm, groene kabel zou ik niet doen, wel als het gewone binnenbekabeling is van je meterkast naar de woonkamer, of wat dat betreft (m.i. nog eerder) de telefoonkabel van de meterkast naar de woonkamer (als het geen blauwe kabel is)

[edit]

met hierboven dus

[ Voor 6% gewijzigd door amx op 22-01-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
Nee groene kabel is geen binnenbekabeling, zit geen AOP in de meterkast, dat had alles al een stuk makkelijker gemaakt. Telefoonkabel had ik inderdaad ook al bedacht, alleen vraag ik me nu nog af hoe daar 2x UTP, 1x Coax en 1x telefoon doorheen moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

gewoon telefoonkabel weg dus ;) (aan de kant in de meterkast Gbit FTP aan de telefoonkabel aansluiten, en doortrekken naar de woonkamer (dit overigens onder de voorwaarde dat het niet de blauwe kabel is van KPN).

Het blijft een persoonlijke keuze, maar voor mij zou de telefoniekabel afvallen.

Dus als je KPN IS/RA punt niet in de woonkamer zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
@amx: Hoe bedoel je: zou de telefoniekabel afvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

als het een kabel is die na je is/ra punt komt, en je telefonie voledig digitaal verloopt, ben je niet verplicht de bestaande kabel naar de woonkamer te behouden. De (2, begrijp ik inmiddels, voor internet en digitale televisie) utp kabels kun je door de leiding trekken van de telefoonkabel, bijvoorbeeld door de uiteinden van de utp kabels aan de bestaande telefoonkabel vast te maken, en dan de telefoonkabel vanuit de woonkamer naar je toe te trekken.

Gevolg: je hebt geen telefonie-kabel meer door de woning, maar als het ook betekent dat je wel 2 utp/ftp kabels van de meterkast naar de woonkamer hebt lopen, blijft het het een persoonlijke keuze, maar vanuit praktisch oogpunt zou het je oplossing kunnen zijn.

En anders, als prijs niet zo belangrijk is deze?

http://www.wlanshop.nl/pr...r-125-mbps_dslpof30m.html

utp naar glasvezel converters, niet zozeer het feit dat de kabel ook glasvezel is, maar wel dat de kabel veel dunner is dan utp en ook geen interferentie kent, zou een mooi alternatief zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickk93
Het probleem is alleen, dat die telefoonkabel wel in die leiding moet blijven zitten, omdat het niet al te praktisch is om de telefoon in de meterkast te hebben staan, die hebben we toch wel graag in de woonkamer. Dan moet er vervolgens dus nog 2x UTP door.
Daarnaast moet vanaf het glasvezelmodem een COAX naar de woonkamer i.v.m. de tuner in de home cinemaset. Vervolgens moet die kabel nog een keer doorgetrokken worden naar boven om een tv van DVB-C signaal te kunnen voorzien, aangezien dat alleen via de woonkamer kan en dan moet een behoorlijke afstand worden overbrugd. Daarom wil ik het liefst gebruik maken van KOKA 799 of vergelijkbaar en die zijn relatief dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

en de kabel vanuit de meterkast naar etage 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

amx schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:57:
En anders, als prijs niet zo belangrijk is deze?

http://www.wlanshop.nl/pr...r-125-mbps_dslpof30m.html

utp naar glasvezel converters, niet zozeer het feit dat de kabel ook glasvezel is, maar wel dat de kabel veel dunner is dan utp en ook geen interferentie kent, zou een mooi alternatief zijn :)
Grappig. Dat is geen glasvezel maar plastic natuurlijk (zelfde als voor TOSlink, maar dan dunner en 2x). Die onthoud ik even..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14

Zenix

BOE!

Het is helemaal niet natuurlijk dat een FTU in de meterkast perse gemonteerd moet worden volgens mij.
Je kan gewoon vragen of ze hem in de woonkamer doen naast de AOP van UPC. Heb je dat al gevraagd? Dat er zo'n dummy zit in de meterkast zegt niet zoveel.

En anders doe je het zo die telefoonkabel vervangen voor een gewone cat5e 6 kabel. En dan maak je 2 aansluitingen aan de cat 5e/6 kabel 1 RJ11 voor telefoon en 1 RJ45 voor je glasvezel ( of de nette manier met een wcd ) . Met 4 paren is het maar 100Mbit. En als je die aansluit op gigabit switch heb je 100Mbit glas, maar gigabit netwerk in huis. En coax KOKA799 past wel langs een UTP kabel, via dezelfde leiding weer en komt alles in de woonkamer.

Zelf heb ik hier thuis dat gedaan ook coax en utp via 1 leiding en de cat6 gesplit voor 2x 100Mbit voor mijn mediaplayer en setopbox. En als WCD heb ik toen een nedap 9757554 gebruikt, weet niet of er ook combi WCD zijn met RJ11 RJ45 en coax. Maar als je die van mij gebruikt doe je gewoon een RJ45 aan ene kant op de WCD aan de andere kant van de kabel RJ11 voor de telefoon.

[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 22-01-2012 22:02 ]

Pagina: 1