Bestanden delen tussen Vista en Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296975

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer twee computers in mijn netwerk bestanden met elkaar te laten delen. Het gaat om een pc met Vista en een pc met Windows 7. Wat ik op internet heb gevonden is dat er twee manieren zijn om in ieder geval in Windows 7 computers bestanden met elkaar te laten delen.

De eerste manier is om computers aan dezelfde thuisgroep toe te voegen, de tweede manier is om mappen en bestanden te delen en vervolgens via de machtingen in te stellen wie wat mag doen. Ik heb gekozen voor de tweede methode.

Echter nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De mappen en onderliggende bestanden zijn gedeeld op de Vista computer. Vervolgens wil ik instellen dat elke gebruiker van de Windows 7 computer mag lezen, schrijven en bewerken. De gebruikers moet je alleen vanuit een bepaalde lokatie selecteren en hier staat alleen Vista. Dus ik kan de gebruikers boven geen machtigingen geven.

Netwerkdetectie staat aan op beide pc's, en ze zien elkaar in het normale netwerk ook. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je simple filesharing aanstaan?

Ena ls je probeert een share te benaderen, wat voor een melding krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:03:
Heb je simple filesharing aanstaan?

Ena ls je probeert een share te benaderen, wat voor een melding krijg je dan?
Of ik simple filesharing aan heb staan weet ik niet, ik weet niet eens wat het is. De melding die ik krijg als ik de share probeer te benaderen is: "Geen toegang tot \\blabla\bla".

Volgens mij ligt het gewoon aan de machtigingen. Maar zoals ik al zei kan ik dus geen gebruikers van andere pc's in het netwerk machtigingen geven over de share omdat de lokatie waar bij de gebruikers geselecteerd kunnen worden niet weergegeven wordt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat je simple filesharing aan hebt staan. Dat gooit meestal roet in 't eten. Zet die eens uit (kun je vinden vanuit je explorer, onder tools en dan folder options, en dan staat het bij Windows 7 en Vista als sharing wizard. Die moet je uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:17:
Grote kans dat je simple filesharing aan hebt staan. Dat gooit meestal roet in 't eten. Zet die eens uit (kun je vinden vanuit je explorer, onder tools en dan folder options, en dan staat het bij Windows 7 en Vista als sharing wizard. Die moet je uitzetten.
Simple file sharing zoals aangegeven uitgezet. Hierna geprobeerd om de machtigingen te wijzigen maar nog steeds wordt de andere pc (lokatie) niet weergegeven, dus kan ik geen gebruikers toevoegen.

Beide pc's voor de zekerheid een keer herstart, maar hetzelfde resultaat.

Voor de duidelijkheid, ook even gekeken of de gedeelde netwerkschijven nu wel bereikbaar waren en dit was niet het geval. Kan dat misschien een extra probleem zijn? Dat het hiet gaat om complete schijven in plaats van afzonderlijk mappen?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 296975 op 21-01-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:40
Kan je de andere computer niet zien? of kan je de map in de computer niet zien?

Wat staat er bij control panel>network and internet>network and sharing settings>advanced sharing settings? (weet niet hoe dat in een nl windows heet, maar daar kom je vast wel uit).

Je hebt de desbetreffende map al open gezet bij eigenschappen van die map?

je kan altijd nog op de ouwe onveiligere manier bestanden delen, maar probeer het eerst eens met de homegroup.

windows wil trouwens volledige schijven NIET sharen, heb het al eens geprobeerd en windows weigert, mappen werken prima. Misschien weet iemand er een truukje voor, maar wij kregen het hier niet voor elkaar.

[ Voor 17% gewijzigd door haarbal op 21-01-2012 14:18 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:16:
Kan je de andere computer niet zien? of kan je de map in de computer niet zien?

Wat staat er bij control panel>network and internet>network and sharing settings>advanced sharing settings? (weet niet hoe dat in een nl windows heet, maar daar kom je vast wel uit).

Je hebt de desbetreffende map al open gezet bij eigenschappen van die map?

je kan altijd nog op de ouwe onveiligere manier bestanden delen, maar probeer het eerst eens met de homegroup.

windows wil trouwens volledige schijven NIET sharen, heb het al eens geprobeerd en windows weigert, mappen werken prima. Misschien weet iemand er een truukje voor, maar wij kregen het hier niet voor elkaar.
Zoals gezegd in de eerste post:

1. Computers zien elkaar in het netwerk
2. Gedeelde schijven zijn zichtbaar in het overzicht van gedeelde onderdelen

Bij geavanceerd delen staat aangevinkt "deze map delen". Sharenaam is "D". Hier denk ik ook dat het probleem zit. Als ik namelijk gebruikers van andere pc's machtigingen wil geven dan lukt dat niet. Ik ga dan naar: Machtigingen --> Toevoegen. Vervolgens kun je gebruikers of groepen selecteren. Die kun je echter selecteren van een bepaalde lokatie en hier staat alleen de pc waarop ik de machtigingen instel. De andere pc die ergens anders staat en ik graag toegang wil geven staat hier niet bij..

Delen via de homegroup heb ik nog nooit gedaan. Ik weet niet hoe dit in zijn werk gaat en voor m'n gevoel is het ook onveiliger. Ik wil de methode gebruiken die hierboven staat.

Edit: lees nu je laatste twee zinnen. Dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. In verband met veiligheid enzo, ik ga even de afzonderlijke mappen delen dan.

Edit 2: Zonet even in plaats van de gehele schijf een afzonderlijke map gedeeld, geeft ook weer hetzelfde resultaat. Map wordt zichtbaar bij de gedeelde bestanden in het netwerk maar als ik probeer in de map te komen geeft die aan "Geen toegang tot \\blabla\bla".

Nogmaals ik ben er vrij zeker van dat het aan de machtigingen ligt, maar ik kan de juiste gebruikers niet selecteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 296975 op 21-01-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ga naar de map, rechtermuis eigenschappen.

dan moet je bij security (of hoe dat tabje dan ook heet in nl), edit, en dan "everyone" en dan alle allow vinkjes aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:44:
Ga naar de map, rechtermuis eigenschappen.

dan moet je bij security (of hoe dat tabje dan ook heet in nl), edit, en dan "everyone" en dan alle allow vinkjes aanvinken.
En wat is precies het nut daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Je zegt net dat het aan de machtigingen ligt, ik zeg je hoe je machtigingen aan moet passen en jij vraagt wat het nut daar van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haarbal schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:52:
Je zegt net dat het aan de machtigingen ligt, ik zeg je hoe je machtigingen aan moet passen en jij vraagt wat het nut daar van is?
Nee je begint gewoon met het geven van een instructie zonder verder aan te kondigen waar die voor bedoeld is. En wat nog belangrijker is, deze machtigingen zijn niet het probleem, aangezien ik het in eerste instantie heb over de machtigingen die ingesteld kunnen worden bij de geavanceerde opties voor delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Anoniem: 296975 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:26:
Nogmaals ik ben er vrij zeker van dat het aan de machtigingen ligt, maar ik kan de juiste gebruikers niet selecteren.
Als je users wilt selecteren moet je de windows 7 user die je toegang wilt geven ook als account toevoegen op je vista pc.

Een andere methode is, zoals PurpleHaze aangeeft, iedereen leesrechten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 16:11
Volgens mij zit het probleem in het Netwerk Centrum van het OS bij Password Protected Sharing.

Figure 4.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb727037.aspx

Kan je dat uitzetten en nogmaals proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En anders maak je extra een account op Vista aan, zeg Win7-user en die geef je password Aanl0gg3n en die geef je dus ook permissies/machtigingen op de shares.

En dan op de Win7-PC maak je een drivemapping in de vorm van
code:
1
net use L: \\vista-pc\sharenaam /user:vista-pc\win7-user Aanl0gg3n

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 21-01-2012 15:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee, interessante opties hoor ik hier.

@job: Hoe bedoel je precies iedereen lees rechten geven?

@peak: Gedaan, maar geeft hetzelfde resultaat.

@MAX3400: Misschien dat dit nog wel de meest solide en makkelijk uit te voeren oplossing is. Alleen ik heb dit nog nooit eerder gedaan (alleen een keer iemand anders zien doen), dus daarvoor moet ik even uitzoeken hoe dit in z'n werk gaat.

Eigenlijk wil ik eerst nog wel even proberen om dus de W7-user toe te voegen op Vista, maar kan dit dan gewoon via configuratiescherm? Dan krijg je toch alleen een lokale user die W7 oid heet? Snap niet helemaal hoe die dan gelinkt krijgt met de daadwerkelijke user van de W7 pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Het handigste, maar dat is mijn werkwijze, is om een net use uit te zetten vanaf Vista naar de Windows 7 machine's c$-share. Hierdoor heb je administrative tools/toegang en kan je mogelijk de user van de Windows 7 machine toevoegen in de Sharing-permissions van Vista.

Het lijkt mij simpeler om mijn vorige optie uit te voeren dan dat je gaat goochelen met SID's en permissies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Anoniem: 296975 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:26:
ik ben er vrij zeker van dat het aan de machtigingen ligt, maar ik kan de juiste gebruikers niet selecteren.
Daar ligt het ook aan, aangezien de ene pc niet kan zien welke accounts er allemaal op de andere pc zijn.

Als het je thuis netwerk is, waarom dan niet "password protect sharing" uit zetten en "everyone" rechten geven op desbetreffende mappen/schijven?
Als je dat doet is je "probleem" opgelost.

Of een share maken vanaf de ene pc met inlog gegevens van een user op de pc waar de share staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 21-01-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 262853 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:51:
[...]

Daar ligt het ook aan, aangezien de ene pc niet kan zien welke accounts er allemaal op de andere pc zijn.

Als het je thuis netwerk is, waarom dan niet "password protect sharing" uit zetten en "everyone" rechten geven op desbetreffende mappen/schijven?
Als je dat doet is je "probleem" opgelost.
Tot iemand via WiFi ook verbinding maakt... Of een neefje op bezoek met zijn eigen laptop die op Delete drukt... :X Moet je weer met MAC-lijsten gaan werken om dat weer in te dammen...

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 21-01-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:52:
[...]

Tot iemand via WiFi ook verbinding maakt... Of een neefje op bezoek met zijn eigen laptop die op Delete drukt... :X Moet je weer met MAC-lijsten gaan werken om dat weer in te dammen...
Eerder genoemde oplossing had ik in de tussentijd ook gevonden. Dus password protected uitgezet, en "Iedereen" volledige rechten geven. Ik weet dat het geen fraaie oplossing is, vanwege de beveiliging (die eigenlijk volledig uitgeschakeld is), maar in de situatie hier moet het kunnen.

Bedankt iedereen voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Anoniem: 296975 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:33:
@job: Hoe bedoel je precies iedereen lees rechten geven?
Zoals PurpleHaze uitlegde.
Eigenlijk wil ik eerst nog wel even proberen om dus de W7-user toe te voegen op Vista, maar kan dit dan gewoon via configuratiescherm? Dan krijg je toch alleen een lokale user die W7 oid heet? Snap niet helemaal hoe die dan gelinkt krijgt met de daadwerkelijke user van de W7 pc.
Nee, je moet geen user met de naam W7 maken.
Je moet op beide pc's dezelfde useraccount hebben.
Pagina: 1