Zoemend geluid uit de onboard geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 11:46
Ik heb sinds een kleine maand een nieuwe pc met onder andere de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-V LX€ 95,-€ 95,-
1Antec Sonata III 500€ 102,-€ 102,-
1Scythe Mugen 3€ 33,-€ 33,-
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 11,28€ 11,28
1Intel Core i5 2400€ 166,-€ 166,-
1Intel 320 120GB€ 155,05€ 155,05
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 86,-€ 86,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 156,50€ 156,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 804,83

Windows 7 64bit ultimate geïnstalleerd, ging allemaal vlekkeloos, drivers ook geen probleem.
Bij de videokaart kreeg ik een kopie van Battlefield 3 van Alternate/AMD, na het installeren van dat spel kwam ik er achter dat er een rare kraak/zoemend geluid uit mijn speakers komt.
WinAmp geïnstalleerd om te kijken of het bij het spel hoort of dat er iets mis is. MP3's is helemaal niks mis mee.... Zal wel bij het spel horen dan dacht ik.
Totdat ik ook weer een Anno 1404 installeerde en ook daar vreemde geluiden hoorde...

Het klinkt een beetje alsof statische radio ruis wat je (op tv :')) altijd hebt als ze met een bakkie communiceren. Omdat het daarop lijkt dacht ik eerst dat het bij BF3 hoorde, zal wel een gimmick zijn dacht ik...
Nu weet ik wel beter dus.

Om toch eens te kijken of ik het kan verhelpen heb ik de kast weer eens open gemaakt. Ik heb een frontpanel aansluiting voor koptelefoon en microfoon, die heb ik maar eens losgekoppeld van het moederbord, maar dat bracht geen verbetering. Voor de frontpanel kan ik kiezen uit AC'97 en HD Audio, die beide geprobeerd, maar geen verschil. Ik gebruik een 5.1 headset met een externe versterker, dit is aangesloten met 4x 3,5mm jack aansluiting. Die externe headset versterker is weer aangesloten op een andere versterker die ik voor een 2.0 set gebruik als ik lekker muziek wil luisteren zonder koptelefoon. Die eens ontkoppelt, geen effect.
Drivers opnieuw geinstalleerd, deze keer van de site van Asus. Helaas zijn het dezelfde drivers en ze lossen het probleem dus ook niet op.
Nu kwam ik er toevallig achter dat wanneer ik de kast kantel dat het ruis/kraak geluid dan opeens een stuk minder wordt en zelfs kan verdwijnen...
Het lijkt dus toch een hardware matig probleem te zijn :-(

Iemand ervaring met een vergelijkbaar probleem? Wat heb jij er aan gedaan?
Wat zou ik nog kunnen proberen om het op te lossen? Ruilen van mobo heb ik niet bepaald zin in, ten eerste vanwege het werk wat er bij hoort, ten tweede vanwege de downtime.
Zou een externe geluidskaart zin hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pc aangesloten op een geaard stopcontact?

talkin' is cheap, people follow like sheep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

en anders eens proberen om aan ferriet kernen te komen en die om kabels te plaatsen die radio zouden kunnen opvangen (voeding bijvoorbeeld, de meeste video kabels hebben het standaard al).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk een aardingsprobleem zoals uroy al schrijft.
Als je pc al aan een geaard stopcontact zit kun je het volgende nog proberen, maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn:
Leg een draad vast aan de behuizing van de voeding (aarde) en een schroefje op je moederbord. Hiervoor kun je het beste oogjes van AMP gebruiken, maar omdat ik niet verwacht dat je die hebt kun je ook met dunne massieve draad een oogje om je schroefje buigen en dat vastdraaien.
Zelf heb ik ooit zo eens een ruis vanaf de microfoon opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
uroy schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 03:08:
Pc aangesloten op een geaard stopcontact?
Nee dat heb ik niet, ik kan het eens proberen met verlengsnoeren, maar dat is geen mogelijkheid om blijvend te doen. Maar het is in ieder geval een goede tip om dingen uit te sluiten.
franssie schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 03:30:
en anders eens proberen om aan ferriet kernen te komen en die om kabels te plaatsen die radio zouden kunnen opvangen (voeding bijvoorbeeld, de meeste video kabels hebben het standaard al).
Nog een tip hoe ik makkelijk daaraan kan komen? :)
Bartjezz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 09:48:
Ik denk een aardingsprobleem zoals uroy al schrijft.
Als je pc al aan een geaard stopcontact zit kun je het volgende nog proberen, maar daar moet je wel voorzichtig mee zijn:
Leg een draad vast aan de behuizing van de voeding (aarde) en een schroefje op je moederbord. Hiervoor kun je het beste oogjes van AMP gebruiken, maar omdat ik niet verwacht dat je die hebt kun je ook met dunne massieve draad een oogje om je schroefje buigen en dat vastdraaien.
Zelf heb ik ooit zo eens een ruis vanaf de microfoon opgelost.
Je bedoelt dan zo'n schroefje waarmee het moederbord vast geschroefd zit aan de behuizing?
Die schroefjes zitten toch altijd al geïsoleerd van het moederbord? Aangezien je het moederbord ook met metalen schroefjes vast zet aan de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ok, aansluiten op een geaarde wandcontactdoos heeft geen zin helaas.

Denk jullie dat het probleem opgelost kan zijn met een PCI geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het kan ook interferentie van ergens anders zijn. Ik heb hier een el-cheapo speakerset van 12 jaar geleden staan en daar ontvang ik soms een radiozender op (heeel zwak) als mijn PC geaard aan staat.

Betekent dus mogelijk dat elke andere geluidskaart ook geen zin heeft zolang de kabels/interferentie niet uitgesloten zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 21-01-2012 15:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
MAX3400 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:37:
Het kan ook interferentie van ergens anders zijn. Ik heb hier een el-cheapo speakerset van 12 jaar geleden staan en daar ontvang ik soms een radiozender op (heeel zwak) als mijn PC geaard aan staat.

Betekent dus mogelijk dat elke andere geluidskaart ook geen zin heeft zolang de kabels/interferentie niet uitgesloten zijn.
Het is geen radio wat ik ontvang, gewoon in windows zelf heb ik helemaal nergens last van,
Ik zal nog even proberen met een DVD, misschien dat die ook hetzelfde effect geeft.
Tot nu toe heb ik het alleen in games, over de headset, maar ook over de 2.0 speakerset.
De headset en speakerset heb ik al jaren en tot nu toe nooit problemen mee gehad, het is pas begonnen bij de nieuwe computer, ik zoek het zelf dus ook in een slecht ontworpen moederbord waarin interferentie op de onboard geluidskaart zit.
Denk eigenlijk dat de enige mogelijkheid een andere geluidskaart is :(

Iemand in de buurt van Groningen (max 100km) die een kaart over heeft? :)

**edit**
DVD getest, die heeft geen gekraak en geruis. Het is dus echt alleen met games.
Lijkt er op dat wanneer de videokaart gebruikt wordt dat het dan begint te storen....
Even kijken wat er gebeurt als ik Furmark gebruik.

**edit 2**
Net getest met Furmark en muziek aan, geen geruis. Daarna Furmark en een DVD aan, wel geruis, daarna hoorde ik het ook zachtjes bij de muziek. Hoewel de muziek nog zuiver klonk hoorde je een ruis/brom/geknetter op de achtergrond. Lijkt er dus toch op dat de videokaart interfereert op de onboard geluidskaart. :(

[ Voor 20% gewijzigd door Ossi op 21-01-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien eens proberen de fan van de videokaart los te koppelen.
Kan zijn dat die de spelbreker is . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kan ook aan je voeding liggen, dat van zodra je videokaart begint te werken (= meer stroomverbruik) de PSU het moeilijk krijgt. Welke voeding heb je?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sonata wordt standaard geleverd met Antec Earthwatts 500 Power supply . . .
Die zal er dus wel inzitten neem ik aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:23
De meeste onboard geluidskaarten zijn echt waardeloos. Tenminste, dat is bij zowat alle onboard geluidskaarten die ik heb gehad wel zo.

Ik heb dus een mooie PCI geluidskaart gekocht en mijn geluid is nu prima. Ik zou dat dus ook doen als ik jou was.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:03:
Misschien eens proberen de fan van de videokaart los te koppelen.
Kan zijn dat die de spelbreker is . .
Dat is helaas geen optie, maar zou heel goed kunnen. Desalniettemin is het dan alsnog een matig ontwerp van het mobo.
Mavamaarten schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:07:
Kan ook aan je voeding liggen, dat van zodra je videokaart begint te werken (= meer stroomverbruik) de PSU het moeilijk krijgt. Welke voeding heb je?
Dat betwijfel ik, want ik gebruikte dezelfde kast in de vorige pc en daar had ik geen problemen mee.
Voor welke voeding ik heb, zie quote hieronder :)
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:26:
De Sonata wordt standaard geleverd met Antec Earthwatts 500 Power supply . . .
Die zal er dus wel inzitten neem ik aan. ;)
Dat is idd de voeding :)
Verder erg tevreden over :)
Wirf schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:31:
De meeste onboard geluidskaarten zijn echt waardeloos. Tenminste, dat is bij zowat alle onboard geluidskaarten die ik heb gehad wel zo.

Ik heb dus een mooie PCI geluidskaart gekocht en mijn geluid is nu prima. Ik zou dat dus ook doen als ik jou was.
Tot nu toe in 3 a 4 pc's geen problemen mee gehad, maar nu dus wel helaas.
Ik ga inderdaad op zoek naar een pci kaartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ik kom er net achter dat scrollen in Internet Explorer ruizend/krakend geluid veroorzaakt, maar scrollen in Chrome niet. Zou dat iets kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 21:11
Ik heb ook een of andere hoge piep in m'n audiosignaal, als ik de "c states" uit zet is het weg. Dat verhoogt de idle powerconsumption wel enorm. Daarom heb ik maar in windows het geluid op z'n hardst gezet en de speakers relatief zacht, hoor je het niet zo.

Als ik prime95 draai hoor je het ook niet, het is echt die powersaving.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
haarbal schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:51:
Ik heb ook een of andere hoge piep in m'n audiosignaal, als ik de "c states" uit zet is het weg. Dat verhoogt de idle powerconsumption wel enorm. Daarom heb ik maar in windows het geluid op z'n hardst gezet en de speakers relatief zacht, hoor je het niet zo.

Als ik prime95 draai hoor je het ook niet, het is echt die powersaving.
C states? Kun je uitleggen wat dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 21:11
powersaving dingetjes, je kan het in je bios aan- en uitzetten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Kleine update, na het schrijven van een korte review over het moederbord http://tweakers.net/productreview/53047/asus-p8z68-v-lx.html, kwam er nog iemand met de tip om de videokaart in de andere PCI express slot te plaatsen.
Ik had voor die avond al een afspraak staan bij een medetweaker om een geluidskaart te halen, mocht het switchen van videokaart helpen bij het probleem, dan was dat dus niet meer nodig geweest.
Helaas past mijn videokaart niet in het 2e pci express slot ivm SATA aansluitingen.

Gisteravond dus een Creative Soundblaster Audigy 2 gehaald, gewoon ouderwets PCI en eindelijk heb ik normaal geluid in games :) Had het gevoel dat muziek ook een gedetailleerder klonk, maar dat kan ook aan instellingen liggen.

Anyway, het probleem is eindelijk opgelost :) _/-\o_
Pagina: 1