Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom brandt er altijd één lampje in een matrixbord?

Pagina: 1
Acties:

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

Topicstarter
Tja,

Geen idee of hij hier thuishoort maar:

Waarom brandt er altijd één lampje (of LED) in een matrixbord boven de snelweg als het ding geen informatie weergeeft?

Telkens wanneer ik in de auto zit, verbaas ik mij hierover. Is het een soort test-modus waar die dingen in zitten? Meten ze iets? Soms flikkert het wit, dan weer rood, maar altijd zie ik in elk matrixbord een lampje flitsen!

Met google kwam ik er niet uit vandaar dat ik het maar hier vraag!

http://yor.minitroopers.com

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ik heb geen idee, maar wellicht is dat zodat de weggebruikers zien dat het bord het nog steeds doet...

Of het is een manier om op dat moment ongebruikte (elektrische) energie af te voeren?

[ Voor 30% gewijzigd door Alex) op 21-01-2012 02:28 ]

We are shaping the future

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Misschien niet voor de weggebruiker, maar meer voor de wegbeheerder :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zodat je als weggebruiker (de beheerder weet 't sowieso wel) kunt zien dat het feit dat het informatiebord leeg is, inhoudt dat er niets te melden is en niet dat 't bord kapot is.

Overigens, volgens mij staat er meestal gewoon een punt (.) in beeld op dat moment, en niet zozeer een enkele pixel.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2012 04:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb ik ook vaker gezien, en toevallig steeds als ik bij het volgende bord kwam knipperde het een keer. Zal wel idd met controle te maken hebben.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zo'n enkel lampje aan betekend inderdaad:
"Dit informatiebord heeft momenteel niets weer te geven, maar het werkt nog prima."
Als ze die tekst neer zouden zetten klopt die tekst ook nog eens niet.
Want dan heeft het bord wel iets weer te geven. ;)

Alles kan stuk.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:47
@remco_k: i lol'led. te flauw voor woorden haha.

Vind het overigens nog steeds raar dat 90% de snelheden op die borden negeert. Het zijn maximum snelheden, geen advies.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Kunnen we zo'n ding niet kraken? Laptopje erbij aansluiten en pics uploaden :P

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Verkeer richting Utrecht wordt aangeraden om om te rijden via de A32 in verband met zombies op de weg bij Terneuzen" >:)

Oslik blyat! Oslik!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Het lijkt mij wel handig om de linker rijstrook een paar honderd meter of zo voor mij te kunnen afkruisen... :) (En 50 meter voor mij op 200 zetten...)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Verwijderd

pdebie schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:27:

Vind het overigens nog steeds raar dat 90% de snelheden op die borden negeert. Het zijn maximum snelheden, geen advies.
Moeten ze eerst maar eens afleren om niet de maximum snelheid te verlagen als er niets aan de hand is.

• IJnte
  • Laatst online: 20-11 21:10
Het is inderdaad een signaal aan de wegbeheerder dat het bord niet defect is. Die borden zitten in een bus-configuratie en dan kan je bij het instellen ook zien welk bord je aanspreekt met een testsignaal.

Al die borden zitten met een TCP/IP netwerk verbonden met een centrale van waaruit ze bestuurd worden. Allemaal verbindingen via een modem naar de centrale. Er zit natuurlijk ook het nodige aan beveiliging op waardoor ongewenste toegang beperkt/uitgesloten word.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zou het wel humor vinden als ze gewoon Pacman op de matrixborden laten zien tijdens rustig verkeer in plaats van "Blikschade? Zoek een parkeerplek"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Vind het nog steeds indrukwekkend hoe zorgvuldig die filmpjes gefaked zijn. :)

• PdeBie
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:33:
[...]

Moeten ze eerst maar eens afleren om niet de maximum snelheid te verlagen als er niets aan de hand is.
Je snapt dat ze dat doen, om een eventuele files/ongelukken te voorkomen toch?
Dus als het drukker word, iedereen rustiger te laten rijden zodat het geleidelijker wegstroomt overal.

• remco_k

remco_k

hmmm, ondanks dat in alle posts matrixborden worden genoemd, was ik in de veronderstelling dat we het hadden over de DRIP's: http://www.rijksoverheid....orden-boven-de-wegen.html

Maar de rest heeft het over de matrixborden die met snelheidsbeperkingen ingrijpen bij file's e.d....
Wat is het nou? :P
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:33:
[...]

Je weet ook dat een groot gedeelte van die aanpassingen 100% geautomatiseerd gaat (met name bij filevorming en calamiteiten) en dat er bij de ontwikkeling en samenstelling van die "regels" een heel uitgebreid team bezig is geweest met het maken van die keuzes, die jij nu in één zin afbreekt, zonder te onderbouwen waarom die keuzes niet goed zouden zijn...? Dat is gewoon een rant.
Daar nog naast: een snelheids aanpassing zonder dat jij ziet waarvoor, is niet per definitie een onnodige.

[ Voor 46% gewijzigd door remco_k op 22-01-2012 11:44 ]

Alles kan stuk.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 20:29
In welke situatie negeert die 90% 'm? Als ik bv een file nader dan wil mijn snelheid bij zo'n bord nog wel eens hoger zijn dan aangegeven (zeker als ze voor m'n neus aangaan).

Bij werkzaamheden wordt er over het algemeen wel vrij goed gehoorzaamd (behalve als het 50 of 70 is, dan komen voornamelijk vrachtwagens alsnog met 90 aangenderd)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• remco_k

remco_k

Keiichi schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:39:
[...]
Bij werkzaamheden wordt er over het algemeen wel vrij goed gehoorzaamd (behalve als het 50 of 70 is, dan komen voornamelijk vrachtwagens alsnog met 90 aangenderd)
Yup. En daar rijd ik dan ook 50 of 70. Ben van mening dat wegwerkers dat beetje respect op z'n minst verdienen.
De meeste chauffeurs vinden dat best. Komen eventjes wat dichtbij en dan zakken ze af.
Een enkeling rijdt het liefst over me heen en heel soms toeterend achter me... ;(

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 22-01-2012 11:48 ]

Alles kan stuk.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat toeteren geeft weer reden om nog iets langzamer te rijden :D

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

In welke situatie negeert die 90% 'm? Als ik bv een file nader dan wil mijn snelheid bij zo'n bord nog wel eens hoger zijn dan aangegeven (zeker als ze voor m'n neus aangaan).

Meestal de filesituaties natuurlijk. en dan iedereen aan het einde alsnog in de keihard ankers met wat fender bender

Iperf

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
[...]

Dan is het begrijpelijk, maar ik maak regelmatig mee dat na borden met 90, vervolgens 70 en dan twee keer 50 gepasseerd te zijn er nog veel mensen met snelheden van 100+ km/u voorbij vliegen, als een gek in de rem gaan en dan hun alarmlichten aanzetten. (laatste is wel handig als zoveel mensen de borden blijkbaar niet (willen) zien. Voor mij zijn al die knipperende matrixboarden al een clue ;))

Het zonder duidelijke aanleiding op 90 zetten zal waarschijnlijk te maken hebben met het pogen te bereiken van een betere doorstroming. Natuurlijk vrij hopeloos.

Wat ik zelf wel eens vervelend vind is de rechterbaan op 70 zetten en de linkerbaan op 90. Als je dan op de rechterbaan 70 gaat rijden vliegt je echt alles om de oren: iemand die op de linkerbaan 100 rijdt en naar rechts gaat (uiterst rechts aanhouden is regel) moet dan op de rem gaan staan? Dat doet dus niemand.
Voor de duidelijkheid: ik heb het hier niet over verkeerspleinen waar de aangegeven maximumsnelheden wel eens willen varieren.

[ Voor 30% gewijzigd door Hyp Hyper op 22-01-2012 13:13 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat ik mogelijk nog irritanter vindt; als er file is en alles rolt rustig, dat er mensen zijn die gewoon gaten van 100 of 200 meter laten vallen. Ja, ben me er van bewust dat je in de file niet hoeft te bumperkleven maar om dan maar meteen hele andere dingen te gaan lopen doen en zodanig een mini-file achter je eigen voertuig te creeeren, vind ik minstens zo irritant.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:16:
[...]

Wat ik mogelijk nog irritanter vindt; als er file is en alles rolt rustig, dat er mensen zijn die gewoon gaten van 100 of 200 meter laten vallen. Ja, ben me er van bewust dat je in de file niet hoeft te bumperkleven maar om dan maar meteen hele andere dingen te gaan lopen doen en zodanig een mini-file achter je eigen voertuig te creeeren, vind ik minstens zo irritant.
Maakt het nou zoveel uit of je op X of op X+200m stilstaat?

Juist als iemand kans ziet om continu te blijven rollen ipv stop-start-stop-start-stop ben ik'm zeer dankbaar, ook al betekent dat dat er af en toe een gaatje voor verschijnt totdat degene voor'm weer op de remmen moet.

* dion_b moet niet zeuren, meestal gaat hij er gewoon tussendoor :z

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MAX3400 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:16:
[...]

Lekker juist.

ik ben al helemaal blij als degene naast me er net zo over denkt dan kunnen we rustig doorrollen zonder dat er elke keer een banaan voorduikt en ik alsnog weer in de remmen moet

Ik houd van rijden, niet van stoppen. als dat inhoud dat je dan beter rustig kan rijden doe ik dat. en het voorkomt dat start-stop harmonica gedrag in de file

Iperf

• Grrrrrene
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:40:
[...]

Juist als iemand kans ziet om continu te blijven rollen ipv stop-start-stop-start-stop ben ik'm zeer dankbaar, ook al betekent dat dat er af en toe een gaatje voor verschijnt totdat degene voor'm weer op de remmen moet.

Je hebt alleen van die zenuwachtige figuren op de andere baan die zo'n gat induiken omdat ze dan weer 10m verder naar voren staan ;) Dat vind _ik_ nou irritant :(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08 20:56
Wordt, als veel mensen dit doen, de file per saldo niet een stuk langer? Je hebt zo meer asfalt nodig voor hetzelfde aantal voertuigen. (niet zo interessant als je het hele stuk moet, maar minder handig als je eerder wil afslaan)

Wellicht wordt dit nadeel weer opgeheven door een betere doorstroming? Het klopt wel dat ik liever in de rechterbaan rijd omdat daar juist meer wordt doorgerold in plaats van telkens gestopt en weer opgetrokken. (vrachtwagens doen dat bv. om niet telkens vanuit stilstand op te hoeven trekken)

[ Voor 19% gewijzigd door Hyp Hyper op 22-01-2012 14:49 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• remco_k

remco_k

[...]

Ik vind dat ook irritant en dan gaat het niet om mij, het gaat erom dat ik in zo'n geval denk: "Ja fijn, van jouw zijn er wellicht nog 10 voor me (dus 2 kilometer weg ongebruikt) waardoor deze file wellicht ontstaan is".
Aansluiten als dat kan, wellicht dat hele files dan verdwijnen of minstens stukken korter en veel minder vertraging. Wat mij betreft is dat "sukkelen" één van de oorzaken van files.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 22-01-2012 16:45 ]

Alles kan stuk.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

remco_k schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:39:
[...]

Ik vind dat ook irritant en dan gaat het niet om mij, het gaat erom dat ik in zo'n geval denk: "Ja fijn, van jouw zijn er wellicht nog 10 voor me (dus 2 kilometer weg ongebruikt) waardoor deze file wellicht ontstaan is".
Aansluiten als dat kan, wellicht dat hele files dan verdwijnen of minstens stukken korter en veel minder vertraging. Wat mij betreft is dat "sukkelen" één van de oorzaken van files.
die gaten onstaan als je het goed doet alleen maar door neurotisch oprijgedrgag als iedereen gewoon die borden een keer aan probeert te houden en dus niet 80 als er 50 staat

Mensen moeten die borden en het systeem wat eracher zit eens een keer een eerlijke kans geven ipv zo hard mogelijk doorrossen omdat het kan. ik ben ervan overtuigd dat het sommige punten aanzienlijk beter maakt.

Iperf

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Dan staat de file ook nog net op afslag Y waardoor er meer mensen in de file komen, de opstopping relatief groter word en daardoor de file nog meer dan die 200m langer wordt.
Nogal egoïstisch imho, z'n gat laten.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 22:28
Als die matrixborden de max. snelheid aangeven, kunnen ze toch nooit dynamisch zijn?
De verkeersles die ik heb gehad, heeft mij geleerd dat dit soort systemen dynamisch zijn, door op punt X en Y een meting te doen van de snelheid van de passerende voertuigen.

Daarnaast heb ik het al een paar keer meegemaakt dat die borden voor niets aanstonden. Rij je net lekker 130, mag je op de rem voor een file van 1 km, terwijl er niets aan de hand was. Toen de borden langs de kant werden uitgezet door een wegenwacht/wegbeheerder van Rijkswaterstaat was de file zo weg. /me D_Jeff haat zulke situaties. -- nutteloos file creeren en daardoor ook "milieuvervuiling".

(Een auto die 100 tot 130 km/h rijdt, is minder schadelijk voor het milieu dan auto's die telkens moeten optrekken en afremmen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hyp Hyper schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:47:
[...]

Wordt, als veel mensen dit doen, de file per saldo niet een stuk langer? Je hebt zo meer asfalt nodig voor hetzelfde aantal voertuigen. (niet zo interessant als je het hele stuk moet, maar minder handig als je eerder wil afslaan)
Files ontstaan niet eens door verkeersdrukte maar door remgolven in druk verkeer. De eerste auto remt licht, 30 auto's erachter is het een noodstop geworden. Rustig laten uitrollen ipv krampachtig bumperkleven vreet juist die remgolven op. Degenen achter je hebben dat vaak niet door (zie sommige reacties hiier) maar per saldo rijdt iedereen beter door. Dat was trouwens ook de bedoeling van matrixborden die een snelheid aangeven voordat je achterop de file knalt ;)
Wellicht wordt dit nadeel weer opgeheven door een betere doorstroming? Het klopt wel dat ik liever in de rechterbaan rijd omdat daar juist meer wordt doorgerold in plaats van telkens gestopt en weer opgetrokken. (vrachtwagens doen dat bv. om niet telkens vanuit stilstand op te hoeven trekken)
Precies, sterker nog, vaak merk je dat je juist rechts beter opschiet dan links in files om exact die reden. Geen of veel minder remgolven.

Oslik blyat! Oslik!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

Topicstarter
Thx voor de verklaringen!

Maar eh, gaat het hier nu om mijn vraag of over hoe je in een file moet rijden of hoe files ontstaan? ;)

http://yor.minitroopers.com

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Klopt, anders zit er wel een vrachtwagen achterop m'n spatbord :(
100% controles zou dit oplossen, jammer dat zoveel mensen zo'n moeite hebben met simpele regels.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17

Omdat de borden m.i. te vaak onzin aangeven. Het komt niet zelden voor dat op een weg waar iedereen 100kmph rijdt opeens 70 op de borden verschijnt om 10 seconden later weer te verdwijnen. Zodra een bord 70 aangeeft haal ik hooguit de voet van het gas omdat het zou kunnen dat ik een file nader, maar ik ga niet dusdanig afremmen dat ik met 70kmph het betreffende portaal passeer, juist dat afremmen zou onnodig files veroorzaken. Ook is het niet zeldzaam dat de borden nog allemaal 50 aangeven terwijl de file al weer opgelost is en doorrijden weer tot de mogelijkheden behoort.

Ook is de vormgeving van de matrixborden vreemd wat dat betreft. Waarom zijn de snelheden op het ene matrixbord wel voorzien van een rode cirkel er omheen, en op het andere matrixbord niet? Dat suggereert m.i. dat het in het ene geval om een maximum gaat en in het andere geval om een advies.

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 23-01-2012 14:22 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Alex)
Bij de matrixborden waar er een rode cirkel omheen staat, is dat de vanaf die plaats geldende maximumsnelheid. Vaak wordt hier ook op gecontroleerd d.m.v. trajectcontroles.

Bij de borden zonder rode rand is het eveneens een maximumsnelheid, maar is dit tijdelijk (lees: vanwege file of wegwerkzaamheden).

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Alex) schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:46:
Bij de matrixborden waar er een rode cirkel omheen staat, is dat de vanaf die plaats geldende maximumsnelheid. Vaak wordt hier ook op gecontroleerd d.m.v. trajectcontroles.

Bij de borden zonder rode rand is het eveneens een maximumsnelheid, maar is dit tijdelijk (lees: vanwege file of wegwerkzaamheden).
Ik snap hoe het werkt, het ging mij alleen om de door de vormgeving gewekte suggestie.

Overigens geven ook sommige borden met rode rand een tijdelijke maximumsnelheid aan. Op bijvoorbeeld de A12 bij Den Haag is het namelijk soms 80 en soms 100, beide met een rode rand en beide niet permanent.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Alex)
Is er op dat stuk van de A12 niet toevallig sprake van trajectcontrole?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Alleen er is nog geen enkele trajectcontrole die zich correct instelt op de lagere maximumsnelheid. Dus als je een zone hebt waar het normaal 100 is, maar nu 80 ivm open spitsstrook, kan je "gewoon" 100 rijden want daarop is de trajectcontrole ingesteld.

(Aan bovenstaand bericht kunnen GEEN rechten worden ontleend - het kan best zijn dat trajectcontroles dat inmiddels WEL doen maar ik daar niet van op de hoogte ben.)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Dat stukje 100km/h traject controle tussen Arnhem en Zevenaar/knooppunt Oud Dijk staan toch helemaal geen matrixborden? Gruwelijk irritant trouwens, je kunt daar makkelijk 120

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 25-01-2012 18:15 ]

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
GoldenSample schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:25:
[...]

Dan staat de file ook nog net op afslag Y waardoor er meer mensen in de file komen, de opstopping relatief groter word en daardoor de file nog meer dan die 200m langer wordt.
Nogal egoïstisch imho, z'n gat laten.
Als jij op een goede constante snelheid kan doorrollen ben je qua tijd niets meer en niets minder kwijt dan iemand die op 2 meter (bij wijze van) de voorbumper van z'n voorganger volgt.

Als we met z'n allen nu eens wat minder bumper en rem happy zouden zijn, zouden er überhaupt minder files op de weg te vinden zijn. Een constante doorstroming (ook al gaat die met 15km/u) is nog altijd sneller dan één die elke 20 meter stil staat.

(of op bepaalde tijdstippen een verlaagde maximum snelheid nou wel of niet nuttig is, da's dan weer een andere discussie :P)

Een file die 200 meter langer is, maar wel kan blijven rollen is in de regel sneller opgelost dan één die met een harmonica effect om de haverklap stil staat.

@hyper hyper: Maar 2 personen (1 per rijbaan) hoeven eigenlijk te zorgen dat die doorstroming zo constant mogelijk is, als de rest daar nu eens in mee zou gaan, is 't allemaal niet zo moeizaam.

Met dezelfde reden geven die matrixborden een bepaalde snelheid aan. Als iedereen zich daar eens wat meer aan zou houden, lijkt het in eerste instantie minder op te schieten, maar voorkom je een opstopping op een later moment waardoor je (nagenoeg) stil komt te staan voor een langere (totaal) tijd dan wanneer je op een eerder moment de snelheid er uit haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry op 25-01-2012 19:54 ]

BMW 535D

• PdeBie
harry snapt het! _/-\o_

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volledig eensch :) Nou de rest van NL nog, en dan met name de mensen die perse de voorste moeten zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar weet je wat het probleem is... Je aan de snelheid van de matrixborden houden heeft voor jouzelf geen effect, want je komt toch wel in die file terecht. Het enige effect wat het heeft is dat de file sneller weer oplost dus dat de mensen achter jou minder file voor zich krijgen.

Net als met spookfiles. De veroorzaker van de file (de klever(s) die te hard moesten remmen) is al lang weer doorgereden en de mensen achter hem staan in een steeds verder aangroeiende file.

Iets voor anderen doen is er niet meer bij "want anderen doen ook niets voor mij".

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:18
FastFred schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 18:13:
Dat stukje 100km/h traject controle tussen Arnhem en Zevenaar/knooppunt Oud Dijk staan toch helemaal geen matrixborden? Gruwelijk irritant trouwens, je kunt daar makkelijk 120
Volgens mij is daar geen traject controle. Die is van Waterberg naar Velperbroek en staat momenteel uit vanwege werkzaamheden.

Over spookfiles dit is wel een leuk filmpje:
YouTube: Shockwave traffic jams recreated for first time

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Alex) schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:46:

Klopt ongeveer.

Het is eigenlijk heel simpel. Vroeger gaven matrixborden een adviessnelheid weer. Op een gegeven moment hebben ze dat omgezet naar een maximumsnelheid. Dat alles onder Nederlandse wetgeving. Op een gegeven moment wilden ze (bijvoorbeeld bij trajectcontroles), gaan bekeuren op basis van het overtreden van die maximumsnelheid. Een aantal slimmeriken merkten toen op dat onder Europese wetgeving een verbodsbord zonder rode rand niet handhaafbaar is.

De meeste oude matrixborden kunnen geen rode rand tonen, en die allemaal vervangen is veel te duur. Het is op papier een maximumsnelheid, maar beboet zul je er niet voor worden. Bji trajectcontroles e.d. zijn ze allemaal vervangen door de nieuwe versie met rand.

Overigens 'moet' je de maximumsnelheid op een normaal matrixbord wel overtreden. Die dingen reageren op de gemiddelde snelheid van het verkeer in het wegdeel erachter. Als iedereen <70 rijdt, gaat hij op 70, als iedereen langzamer dan 50 rijdt, gaat hij op 50. De enige manier om 'm weer terug omhoog te krijgen, is door met z'n allen harder te rijden dan hij aangeeft.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

ik doe vaak in zijn 1 er achteraan rollen. De afstand varieert dan een beetje van 1 tot 40-50 meter maar ik hoef er weinig aan te doen en mensen achter me kunnen gewoon koppeling loslaten en rollen maar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Koppeling? Wat is dat? :D

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16
Pooh schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:20:
[...]

Overigens 'moet' je de maximumsnelheid op een normaal matrixbord wel overtreden. Die dingen reageren op de gemiddelde snelheid van het verkeer in het wegdeel erachter. Als iedereen <70 rijdt, gaat hij op 70, als iedereen langzamer dan 50 rijdt, gaat hij op 50. De enige manier om 'm weer terug omhoog te krijgen, is door met z'n allen harder te rijden dan hij aangeeft.
Dit lijkt me echt volslagen onzin... Alsof die borden zinloos op 50 blijven staan als de file weg is?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

dj1981 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:08:
[...]

Dit lijkt me echt volslagen onzin... Alsof die borden zinloos op 50 blijven staan als de file weg is?
Nee, als de file weg is rijdt men harder dan 50, en gaat 't bord dus uit. Dat is toch precies wat ik zeg?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan ben ik toch wel zeer benieuwd hoe je aan die wijsheid komt. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

DrivinUCrazy schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:18:
Dan ben ik toch wel zeer benieuwd hoe je aan die wijsheid komt. :P
Filestaartbeveiliging: AID

De functionaliteit van de filestaartbeveiliging is gerealiseerd door het systeem te voorzien van AID: Automatische Incident Detectie. Wanneer op een bepaalde meetraai op één rijstrook het voortschrijdend gemiddelde van de snelheid onder een van tevoren ingestelde waarde (meestal 35 km/h) komt, dan treedt de AID in werking. Deze zorgt ervoor dat op het portaal behorende bij de meetraai een 50 wordt geplaatst op de matrixsignaalgevers boven de betreffende richtingsbaan, op het eerste portaal stroomopwaarts een 50 met flashers, en op het tweede portaal stroomopwaarts een 70 met flashers. Dit is een volautomatisch en reactief systeem. Eerst is er dus de file, dan pas de AID.

Op die manier wordt de weggebruiker tot op ruim een kilometer van te voren al gewaarschuwd voor de gemeten belemmering in de doorstroming, wat de nodige kop-staartbotsingen aan de filestaart voorkomt.

De AID-maatregel verdwijnt op het moment dat het voortschrijdend gemiddelde van de gemeten snelheden op alle rijstroken van een meetraai boven een vooraf ingestelde waarde komt (meestal 55 km/h). De standaard instelling op 35 en 55 km/h is gekozen om te voorkomen dat het voor de weggebruiker een flipperkast overkomt: snel opeenvolgend aan-uit-aan-uit moet omwille van de geloofwaardigheid van het systeem voorkomen worden.
bron: http://www.wegenwiki.nl/Verkeerssignalering

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16
maar gaat het bord uit omdat mensen harder dan 50 rijden, of gaat het bord uit omdat de drukte op de weg lager is? Gok dat het laatste een minstens even grote rol speelt.

edit, zat dit ook net te lezen (http://www.wegenwiki.nl/Verkeerssignalering) en je hebt helemaal gelijk.

wat een bizar systeem, de borden gaan pas uit als mensen zich niet aan de borden houden, dus als we allemaal braaf waren dan stonden al die matrixborden al twintig jaar allemaal op 50 km/u.

lijkt me een gevolg van het veranderen van die borden van adviessnelheid naar maximumsnelheid, maar toch apart.

overigens begrijp ik hier ook uit dat als je in een file rijdt (met matrixbord 50) deze beperking niet meer geldt zodra je een leeg matrixbord tegenkomt. Of komt er tegenwoordig altijd een Afbeeldingslocatie: http://www.wegenwiki.nl/images/Matrixbord_einde.png achteraan?

[ Voor 67% gewijzigd door dj1981 op 26-01-2012 15:36 ]

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 20-11 21:18
nee er komt geen "einde alle verboden" achter aan (in het geval van een file)

zoals al aangegevn, het AID systeem is reactief.. de borden gaan pas uit als men boven de drempelwaarde komt. de intensiteit heeft hier niet zo veel mee te maken ( hoe vaak iemand er overheen gaat) immers, als iedereen stilstaat in de file, dan meten de lussen in de weg ook niets en dan zouden de borden allemaal blank worden ;) de RSG's ( Rijstrook Signaal Gever)/matrixborden geven pas een blank beeld als er een x aantal voertuigpassages zijn geweest waarbij de snelheid hoger ligt dan de drempelwaarde. bijvoorbeeld 2x een 90km/u zorgt er voor dat de AID opgeheven wordt.
Er zijn dan weer een x aantal voertuigpassages onder de drempelwaarde nodig om de AID weer te activeren.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja maar toch wel gek dat de max 50km/u pas wordt opgeheven als op het hele baanvak minimaal 55km/u wordt gereden _o-

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mx. Alba schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:13:
Ja maar toch wel gek dat de max 50km/u pas wordt opgeheven als op het hele baanvak minimaal 55km/u wordt gereden _o-
De "bijbehorende" meetlus ligt dus niet onder de beperking maar verderop ;) waar je nog moet gaan rijden

daardoor kun je je gewoon aan de maximum snelheid houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 26-01-2012 18:16 ]

Iperf

Pagina: 1