Remote reboot buiten systeem om

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik heb thuis een NAS staan, zelfbouw. Dit weekend ben ik niet thuis maar helaas is mijn NAS op een of andere manier onbereikbaar geworden. Dit gebeurt heel af en toe als er te veel over de ethernet poort gaat. Een reboot voldoet altijd goed met de reset knop. Echter, ben ik nu niet thuis, dus kan ik moeilijk op dat knopje drukken.

Bestaan er mogelijkheden om op afstand, dus buiten de hele NAS om een reboot te geven? Eventueel vanaf mijn router?

Hoeft niet nu op afstand te gebeuren, maar ik wil in de toekomst niet zonder documenten en andere zaken die ik van m'n NAS haal zitten. Behoorlijk irritant, ik kan namelijk amper werken dit weekend, alleen met gegevens die op andere servers staat.

* GWTommy moet maar eens naar die NAS gaan kijken.. Zal wel FreeNAS 8.0.2 zijn dat moeilijk doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

De buurvrouw een sleutel van je huis geven en laten zien hoe je die NAS reset... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:51
Apc stekkerdoos met webinterface waarmee je aansluitingen kan powercyclen? Of een simpele ups die hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of dat oude trucje uithalen met een extra PC ervoor zetten en remote het laatje van de CD-speler open kunnen doen die dan de powerknop van de NAS indrukt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Netbeheerder bellen of ze de stroom in de wijk er af willen gooien.

een nachtelijke reboot instellen als dat kan?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
MAX3400 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:57:
Of dat oude trucje uithalen met een extra PC ervoor zetten en remote het laatje van de CD-speler open kunnen doen die dan de powerknop van de NAS indrukt :)
Ok dat is echt leuk, maar helaas ben ik toch echt op zoek naar een oplossing die eigenlijk geen extra aparaat nodig heeft of veel extra stroom kost.

Een periodieke reboot zou iets zijn, maar toch jammer van m'n uptime. Bovendien zou ik niet weten wanneer ik dat dan zou moeten doen. Ik heb een extreem onregelmatig ritme qua slapen en kan soms een hele nacht werken en soms een hele dag, zou het jammer vinden als m'n muziek uitvalt of ik even niet bij m'n documenten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Idee: Trigger om het uur een DHCP aanvraag. Dat moet kunnen met de command 'dhclient' in FreeBSD.
Als je static hebt kan je nog de interface down en up gooien met 'ifconfig.'

Maar in plaats van gekke oplossingen te zoeken...zoek liever uit waarom de boel niet verder werkt na een piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Wat is onbereikbaar? Geen ftp/cifs toegang meer, of ook geen ssh. Verder zou ik liever kijken of je kunt voorkomen dat hij onbereikbaar wordt. Wat is de reden dat hij hangt? Gebruikt te veel geheugen, wordt je NAS of je modem te warm? (Mijn internet verbinding valt weg als ASDL modem te dicht bij de verwarming staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

GWTommy schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:06:
[...]

Ok dat is echt leuk, maar helaas ben ik toch echt op zoek naar een oplossing die eigenlijk geen extra aparaat nodig heeft of veel extra stroom kost.

Een periodieke reboot zou iets zijn, maar toch jammer van m'n uptime. Bovendien zou ik niet weten wanneer ik dat dan zou moeten doen. Ik heb een extreem onregelmatig ritme qua slapen en kan soms een hele nacht werken en soms een hele dag, zou het jammer vinden als m'n muziek uitvalt of ik even niet bij m'n documenten kan.
fix je netwerk dan en/of onderzoek het probleem. inhoudelijk ipv symptoombestrijding

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Saturnus schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:14:
Idee: Trigger om het uur een DHCP aanvraag. Dat moet kunnen met de command 'dhclient' in FreeBSD.
Als je static hebt kan je nog de interface down en up gooien met 'ifconfig.'

Maar in plaats van gekke oplossingen te zoeken...zoek liever uit waarom de boel niet verder werkt na een piek.
Dat laatst: eens, beste oplossing. Complicatie: tijd
Dat eerste. Dat is wat ik zocht. Gewoon als cron een batch bestand uitvoeren moet dat doen?
Hiervoor heb ik wel wat hulp nodig, maar daar kom ik later op terug.
Overigens heeft m'n NAS een statisch IP wat ie niet van de DHCP server krijgt.
Sir Isaac schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:15:
Wat is onbereikbaar? Geen ftp/cifs toegang meer, of ook geen ssh. Verder zou ik liever kijken of je kunt voorkomen dat hij onbereikbaar wordt. Wat is de reden dat hij hangt? Gebruikt te veel geheugen, wordt je NAS of je modem te warm? (Mijn internet verbinding valt weg als ASDL modem te dicht bij de verwarming staat)
Helemaal onbereikbaar, SSH is ook dood, net als AFP, FTP, HTTP, etc. Lijkt me sterk dat het al die services zijn die tegelijk down gaan. Zoek ik het eerder bij de verbinding. Een reboot doet het 'm altijd.

Verwarming staat overigens uit in de ruimte. Het was 17 graden toen ik vertrok en er is verder niemand die de ruimte kan betreden. Verder is de NAS, zowel CPU als de schijven, actief gekoeld en als je voelt is alles kouder dan kamertemperatuur lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je lan kabel lostrekt en terug stopts komt hij dan wel terug ? dan kun je nog overwegen om je router remote te rebooten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
fish schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 00:26:
als je lan kabel lostrekt en terug stopts komt hij dan wel terug ? dan kun je nog overwegen om je router remote te rebooten
Ga ik als eerste doen als ik terug kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-10 21:32

MartinMeijerink

Computerrorist

Staat er een PC met parallelle poort in de buurt?
Sluit dan 1 pinnetje van de parallelle poort aan op de resetknop, en gebruik iets als parashell om dat pinnetje aan te sturen...

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Vandaag al thuis gekomen. Wat blijkt, ik kwam niet op het internet via mijn telefoon. Had wel verbinding maar ging niet naar buiten toe. Toen even de stekker van de router er uit getrokken en weer er in gedaan. Verbinding was daarna weer OK en kon m'n NAS zonder reboot weer aanspreken. Het bleek dus dat er niets mis is met m'n NAS.

Uit de grafiek blijkt dat er op het piek moment rond de 250 Mbit/s door de router werd binnengehaald en verstuurd. Geen idee hoe mijn schijven dat aan kunnen maar OK. Overigens heb ik 120/10 van Ziggo dus zou dat ook niet moeten kunnen (al is Ziggo vrij losjes met het limiet en download ik regelmatig met 20MB/s). Het is dus gewoon dat de router/modem niets meer door gaf. Het is een standaard router van Ziggo, de Cisco EPC3925.

Een remote reboot van de router zou fijn zijn. Eventueel kan mijn NAS hier nog voor zorgen. Bijvoorbeeld ieder uur dus checken of hij naar mijn server kan pingen, zoniet een reboot command sturen naar de router. Dan de vraag, hoe doe ik dat? Een cron om het scriptje iedere x minuten te laten draaien kan ik zelf nog net instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Deel 250 eens door 8, dan heb je het aantal megabyte namelijk. ;) Dan is het opeens een stuk haalbaarder: 31 megabyte per seconde. Gezien de internetverbinding die je hebt: je hebt waarschijnlijk dan een Ubee router, die heeft in het verleden veel problemen gehad met speeddrops even contact opnemen met Ziggo, zij pushen dan denk ik nieuwe firmware naar de router, of sturen een andere op.

Overigens: Wellicht was die 250 megabit (ook) met intern verkeer, heb je daar al naar gekeken? Wellicht is er dus iets anders intern wat de throughput verzorgt.

[ Voor 116% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
CptChaos schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:27:
Deel 250 eens door 8, dan heb je het aantal megabyte namelijk. ;) Dan is het opeens een stuk haalbaarder: 31 megabyte per seconde.
Zo ver was ik ook nog wel.. Maar het gaat niet om die snelheid, al vind ik 31MB/s nog gruwelijk veel als ik betaal voor 120/10 ;-) (dat is 15/1,25 MB, goed he?)

En als je goed had gelezen ik heb een Ziggo router.

Wellicht heb ik geen andere apparatuur hier? Wellicht alleen twee routers en een NAS en een laptop. Laptop had ik mee dus het MOET wel naar buiten.. Sowieso keek ik live mee toen ie down ging en wel via de remote GUI van de Transmission-daemon waar inderdaad veel verkeer zichtbaar was (hoogste wat ik heb gezien was 24MB/s down echter zit er op zo'n moment veel lagg in omdat er genoeg up gaat).

[ Voor 35% gewijzigd door GWTommy op 21-01-2012 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daarom dat ik dus zeg: weet je zeker dat dat via het internet is gegaan en niet 'gewoon' intern als je bijv. gigabit hebt.

Volgende keer graag op een iets vriendelijkere manier reageren, je vorige reactie suggereerde namelijk iets totaal anders, waar ik je 'slechts' bij wilde helpen.

Nog een edit voor hierboven:
Je hebt zelf amper geschetst hoe jouw netwerk eruit ziet en dan kom je met zo'n bijdehante reactie aanzetten? Mag hopen dat je niet altijd zo reageert...

Bits en bytes verhaal wordt iig niet anders, ook al heb je een XS4All of weet ik veel router er liggen. ;)
En als jij ook goed leest, dan zie je dat ik je ook verwijs naar de helpdesk of @ZiggoWebCare (op twitter) van Ziggo. Ik heb zelf namelijk ook Ziggo en ken de problemen (het lijkt iig heel erg op de speeddrops die wij hier maanden terug hebben gehad).

Sinds een poosje heb ik daar iig geen last meer van, waarschijnlijk hebben wij een firmware update gehad op onze Ubee router.

Dat je hebt live hebt kunnen volgen, op het moment van down gaan: kreeg je toen timeouts of gingen de metingen door, maar traag door de drukte? Want dan had je daaruit al kunnen concluderen dat het niet in jouw NAS had gezeten maar gewoon 'ergens' in jouw netwerk.

[ Voor 70% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:22
Een telefoon ombouwen tot schakelaar op de aan uit knop, of een gsm switch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:59
Is IPMI / iKVM niet wat je zoekt?

PS: Mamaplankjes met IPMI onboard zijn niet veel duurder dan de bovengenoemde GSM-Switch, dus ik zou het zeker overwegen!

[ Voor 65% gewijzigd door Joseph op 21-01-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 18:46
Gewoon ziggo bellen, vertel ze dat je modemrouter je dataverkeer niet aan kan. Kun je een oplossing vinden met de klantenservice. Oplossingen gaan van nieuwe firmware tot vervangende modemrouter.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Joseph schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:56:
Is IPMI / iKVM niet wat je zoekt?

PS: Mamaplankjes met IPMI onboard zijn niet veel duurder dan de bovengenoemde GSM-Switch, dus ik zou het zeker overwegen!
1: Het is een NAS.
2: Het gaat uiteindelijk om de router...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
CptChaos schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 22:39:
Daarom dat ik dus zeg: weet je zeker dat dat via het internet is gegaan en niet 'gewoon' intern als je bijv. gigabit hebt.

Volgende keer graag op een iets vriendelijkere manier reageren, je vorige reactie suggereerde namelijk iets totaal anders, waar ik je 'slechts' bij wilde helpen.

Nog een edit voor hierboven:
Je hebt zelf amper geschetst hoe jouw netwerk eruit ziet en dan kom je met zo'n bijdehante reactie aanzetten? Mag hopen dat je niet altijd zo reageert...

Bits en bytes verhaal wordt iig niet anders, ook al heb je een XS4All of weet ik veel router er liggen. ;)
En als jij ook goed leest, dan zie je dat ik je ook verwijs naar de helpdesk of @ZiggoWebCare (op twitter) van Ziggo. Ik heb zelf namelijk ook Ziggo en ken de problemen (het lijkt iig heel erg op de speeddrops die wij hier maanden terug hebben gehad).

Sinds een poosje heb ik daar iig geen last meer van, waarschijnlijk hebben wij een firmware update gehad op onze Ubee router.

Dat je hebt live hebt kunnen volgen, op het moment van down gaan: kreeg je toen timeouts of gingen de metingen door, maar traag door de drukte? Want dan had je daaruit al kunnen concluderen dat het niet in jouw NAS had gezeten maar gewoon 'ergens' in jouw netwerk.
En met mijn reactie wilde ik alleen maar duidelijk maken, het kan nergens anders naar toe. Er zijn twee routers verder waar niets op aangesloten zit behalve de NAS als er geen laptop via wifi bezig is (wat niet het geval was). Sowieso zag ik live de snelheden die over torrent protocol gingen. Het was enorme lagg in de verbinding dus live monitoren ging niet geweldig, maar op eens was alles weg en geen verbinding meer. AFP viel weg, SSH viel weg. Het lag duidelijk ergens hier in het netwerk en niet waar ik remote zat te werken. Verder toen ik thuis kwam vandaag bleek dat de router resetten genoeg was en ook de verbinding naar buiten voor mijn telefoon herstelde (laptop niet geprobeerd). Ligt dus aan de router als ik met m'n telefoon geen verbinding krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Nas kontroleren op fouten in de log files.
Bijv netwerkkaart fouten.

Netwerk testen dmv van bijv een 40GB map met par2 files ter kontrolle, over het netwerk sturen.
Hiermee kun je testen of er fouten optreden in je netwerkkaart en of de nas blijft hangen als hij hard moet werken. In linux kun je na het kopieren met ifconfig fouten zien.
Je kunt ook op het internet zoeken of je netwerkkaart goed ondersteund wordt. Zelf heb ik eens gehad dat dezelfde netwerkkaart maar met rev 2 en 3 problemen gaf, dus rev 2 gaf fouten(gelukkig niet in de files).
40GB doe ik omdat, bij het testen erachter kwam dat kleine files goed werken, maar grote files fouten gaf.

Torrents kunnen het netwerk flink belasten, dus beperk de aantal connecties. Hierna weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Ik weet natuurlijk niet hoe handig je bent, Maar neem hier eens een kijkje. Iemand met hetzelfde probleem

http://hackaday.com/2010/...ling-a-problematic-modem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-HARUN
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 20:24
Ik vermoed dat het probleem ligt aan de router, want ook bij mij thuis leek het alsof ik verbonden was met
wifi, echter vond er geen dataverkeer plaats.

Ik heb het opgelost door wifi te disabelen in de Cisco EPC3925 en de Netgear N-Router (WNDR3700AV), die ik nog had liggen, eraan te koppelen.

Probeer dat anders alvorens met klokschakelaren te werk te gaan :-)
Pagina: 1