Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Ik had een laptop (Asus K53SC-SX218V) maar die heb ik terug moeten sturen vanwege een hardware defect.
Ik heb nu een nieuwe exemplaar. Op het eerste exemplaar had ik al recovery dvd's en een systeem herstel schijf gebrand. Moet ik dat nu weer doen op mijn nieuwe exemplaar of kan ik de recovery dvd's én de systeemherstelschijf die ik al had gebrand gebruiken op mijn nieuwe exemplaar?

Ik ga morgenavond een 1 recovery dvd en 1 systeemherstelschijf branden en dan de md5 hash code checken. Als die overeenkomen dan zijn ze zoiezo identiek maar als ze dat niet zijn weet ik nog steeds niet 100% zeker of de "oude" dvd's wel of niet werken. Daarom graag jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb persoonlijk geen idee, maar ik kan me voorstellen dat de nieuwe net iets andere of meer up to date drivers en andere software heeft.
Aangezien een losse DVD tegenwoordig ook niks meer kost, zou ik ze in jouw geval gewoon maken :)

Persoonlijk weiger ik overigens een fabrieksaf image, bij een kant en klare pc / laptop is windows vers install;eren het eerste wat ik doe. Weg met die meuk :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de winkel kosten ze 1 euro per stuk en ik heb er 7 nodig als ik besluit ze opnieuw te branden. Een "schone" installatie zit er voor mij niet in omdat ik geen retail key heb. Zou het werken als ik een oem iso (van asus) download en dan de windows key gebruik van deze laptop? Of zal er ook oem zooi in zo'n oem iso zitten? De windows (oem?) key zal waarschijnlijk niet werken op een retail iso denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Retail is niet nodig.

Download een iso vanaf: http://forum.notebookrevi...s-7-sp1-13-languages.html

Brand die op een DVD, en installeer de boel gewoon. De OEM sticker onder op je Asus werkt gewoon. Enkel moet je wel telefonisch activeren.

Maar je hebt dan wel een bloatware-vrij systeem. Vergeet niet eerst alle drivers van de Asus site te downloaden.

Ik heb hier m'n Asus laptop op die manier opnieuw geinstalleerd. En geen bloatware bullshit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@RaZ
Zijn die images standaard bootable? Ik heb mijn windows cd in 2009 van Microsoft Technet gedownload en die is volgens mij gewoon standaard bootable. Ik zie daar ook iets raars staan dat dat de ei.cfg removal tool niet zou werken met win7+sp1 images. Onzin lijk mij want ik het die tool gebruikt voor een win7+sp1 en ei.cfg is verwijderd (van Technet). Nog niet getest overigens (mijn brander is niet aangesloten de laatste tijd).

Hoe dan ook. Ik ben eigenlijk bang dat het niet gaat werken. Heb ik trouwens nog garantie als ik de gehele hdd formateer? De indeling is een beetje gek want er zijn 3 partities op de hdd. 1 waar windows op staat, 1 voor opslag en 1 verborgen partitie (moet gemount worden) voor herstel. De winkel waar ik hem heb gekocht zei trouwens dat je "die recovery dvd's nodig heb om die verborgen partitie aan te spreken". Aldus een medewerker van cd-rom-land. Best wel gek want ik de handleiding staat daar niets over. Volgens mij heb je gewoon 2 opties. De herstel dvd's (die je zelf moet maken) en de verborgen partitie). De verborgen partitie neemt volgens mij ook aardig wat ruimte in. Als ik me niet vergis nam win7 40GB in beslag en was er zo'n 167GB vrije ruimte. 320*0.93 (formateren) - 40 - 167 = 90,6. Dus die verborgen partitie zal zo'n 90,6GB zijn (denk ik).

Ik ga trouwens misschien een ssd kopen in het weekend. Als ik deze in de laptop zet moet ik hem openschroeven. Gaat daardoor de garantie eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar om weer even terug te komen op de recovery dvd's. Als iemand weet of ik nieuwe moet branden hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

sorry maar 7 recovery DVDs? Win7 komt op 1 DVD (gisteren gekocht) - ben je niet in de war met CDs?

Als je zo twijfelt zou ik gewoon branden - het geld is de frustratie niet waard als het met je oude DVDs niet zou werken (waarvan ik denk dat ze wel werken overigens).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

franssie schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 03:20:

Als je zo twijfelt zou ik gewoon branden - het geld is de frustratie niet waard als het met je oude DVDs niet zou werken (waarvan ik denk dat ze wel werken overigens).
+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die recovery zet het systeem terug naar de situatie als je hem net uitpakt. Oftewel, je krijgt de keuze welke taal je wil, en die wordt geinstalleerd. Allemaal leuk natuurlijk, en voor de meeste non-tech thuisgebruiker gewoon ideaal, maar niet voor de tweaker.

Die recovery moet ergens staan, en die staat dus op de harddisk.

En ja, als je die wil aanspreken heb je daar wel CD's of DVD's voor nodig, en die kan je zelf maken vanuit windows.

Maar die link die ik eerder postte, daar staan bootable ISO's. Downloaden en branden, en je kan er vanaf opstarten. Mijn installatie van Windows momenteel komt ook daar vandaan.

Ik geef altijd de voorkeur voor een schone installatie, omdat fabrikanten nog al wat extra software meeleveren, waar ik helemaal niet op zit te wachten. Zo heb ik dus maar 1 partitie (plus een 100mb partitie voor de bootmanager).

Ik heb dan ook van de drivers die op de site van Asus staat, niet eens alles geinstalleerd. De Realtek HD manager is ruk in Windows 7. Dus die drivers heb ik niet geinstalleerd, Windows herkent hem zelf. De touchpad software heb ik ook niet geinstalleerd, dat scrollen met 2 vingers enzo vind ik maar niks, ik heb er een muis aan hangen. ATK heb ik niet geinstalleerd, wat die OSD vind ik maar irritant.

Kortom, jij hebt dat ding gekocht, dus jij bepaald hoe en met wat je het systeem wil laten werken.

Ik werd dus ook lichtelijk geirriteerd dat ik een Engelstalige Windows had geinstalleerd, waarbij Asus Nederlandstalig software bij had gestopt in hun recovery. Zo was de Intel HD Graphics driver Nederlandstalig. Vet irritant dat soort grappen.

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 21-01-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
sorry maar 7 recovery DVDs? Win7 komt op 1 DVD (gisteren gekocht) - ben je niet in de war met CDs?

Nope asus heeft er 7 nodig.
Toshiba 4
Msi 2
Medion ook 2
Hp ook 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Nee het zijn er 6 (net nog even geteld). Dat vind ik dus ook zo irritant. Maar liefst 5 recovery dvd's (en 1 systeemherstel schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RaZ schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:22:
Kortom, jij hebt dat ding gekocht, dus jij bepaald hoe en met wat je het systeem wil laten werken.
Snap ik. Maar hij is van mijn ouders. Als die van mij zou zijn had ik het zonder aarzelen gedaan. Het is alleen zo dat dit eigenlijk al het 4de exemplaar is. De eerste had een software fout (explorer.exe crashte steeds), de 2de maakte een hoop kabel i.v.m. de 1ste en de 3de was verzonden zonder verp.materiaal dus daar begon ik geen eens aan. De 4de is gisteren maar gehaald bij de lokale computerwinkel. Dus ik hoop dat je snap dat ik nu echt even geen onverwachte dingen mee wil maken.

Is er trouwens een manier waarop ik de manier van RaZ kan proberen en dat daarbij alle gegevens die momenteel op de schijf staan behouden blijven? Misschien een extra partitie aanmaken en dan die nieuwe partitie op "actief" zetten en bij de degene die momenteel actief is "actief" verwijderen. Ik moet er dan dus voor zorgen dat er bij die nieuwe partitie windows geboot word en bij de oude niet meer.

En kan iemand bevestigen of de garantie verloopt als ik de laptop openmaak?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 21-01-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom wil je die gegevens (als het goed is staat er behalve Windows op de ene partitie, en de recovery op de andere) backup'en, er staat niks op.

Backup maken van iets wat je zelf kan installeren, waar je 7 DVD's voor nodig hebt, is onzin, omdat je gewoon weinig tot niks aan die extra talen hebt die je gaat krijgen als je de hele recovery op DVD wil hebben.

De garantie verloopt niet als je de laptop openmaakt (er zit een klepje aan de onderkant waar je bij het geheugen kan en de harddisk). Als je met een breekijzer bezig gaat, ja, dan ben je je garantie kwijt.

Mijn laptop is ook in RMA geweest, nadat ik 3x opnieuw Windows geinstalleerd hebt, en niet met recovery, maar met de link die ik eerder plaatste. Ook had ik het RAM al uitgebreid van 4GB naar 8GB, en de harddisk er uit heb gehad om een clone te draaien (backup dus).

Ik heb dat ding dus meerdere malen open gehad voordat ie in RMA ging. Ik heb dan wel het originele geheugen terug ge plaatst, mocht dat ding eventueel in z'n totaliteit vervangen worden (aka: nieuwe terug).

Maar voordat je nu direct gaat lopen sleutelen in dat ding om er een SSD in te prakken, installeer gewoon Win7 met een originele DVD (downloadlink heb je), en kijk het eerst een tijdje aan. Doet'ie het na een maand gewoon goed, dan pas upgraden cq. dingen vervangen.

Een verse installatie duurt je 2 uur, max. En dan heb je een laptop zoals jij de laptop wil hebben. Gewoon met garantie nog.

Asus gooide bij m'n RMA wel m'n eigen custom installatie (een DualBoot, zonder recovery-partitie meer die had ik al weggegooid), toch een weer een recovery bende er op. Eerste wat ik dus deed toen ik hem terug had: Aanzetten, en m'n eigen Windows DVD er in, en installeren maar.

Wat je tegen je ouders gewoon moet zeggen: Als je wil dat ik het doe, doe ik het op mijn manier, en dan is het goed. Of je zoekt het maar lekker zelf uit, en val mij er niet mee lastig.

Edit:
Als ik naar de specs kijk van die laptop, dan hebben jouw ouders en ik gewoon de zelfde laptop. Enige verschil is dat ik een geen i5 2430M heb, maar een i7 2670QM CPU.

Daar zit dus Window 7 Home Premium bij, en die download je gewoon, en brand je op een DVD. Je download ook alle drivers van de Asus site: Klik En die brand je ook. Meer heb je echt niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 21-01-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok bedankt RaZ. Met die ssd bedoelde ik eigenlijk dat ik bang was dat als ik de hdd formateer dat er geen weg terug is. De ssd is het dan het enige 2.5" opslagmedium wat ik dan heb waar ik het op kan "testen". Of anders wat ik hiervoor vertelde over een andere partitie gebruiken en daar windows op installeren.
In me hoofd weet ik dat het zou moeten werken maar vanwege 3 achtereenvolgende rma's ben ik een angsthaas op dit moment.
Het is ook niet zo dat me ouders zeuren ik vind het gewoon vervelend voor ze ik het al maar liefst 3 keer heb moeten terug sturen en ze zijn het wachten een beetje zat (kan ik bij inkomen).
Nogmaals bedankt voor je hulp. Als ik nog vragen heb laat ik het (hier) zeker weten.

Ik ga denk ik toch nog even snel 1 recovery dvd branden op een herschrijfbare schijf om te controleren of de dvd's nou identiek zullen zijn of niet. Dat heb je als je nieuwsgierig ben ;). Resultaten zullen uiteraard worden gepost.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 22-01-2012 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb CD-ROM-LAND gemailed en volgens hun kan je de "oude" recovery gewoon gebruiken:
"Als het hetzelfde type betreft is dat inderdaad niet noodzakelijk, dus dat hoef je niet te doen".

Straks toch misschien nog even een hashcheck doen.
Pagina: 1