Toon posts:

Ati 4870 X2 half dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende rare probleem.

MIjn pc deed de afgelopen dagen erg raar met opstarten. Vaak bootte hij niet en bleef die hangen op codeinit of vga bios.( LED poster )

Vaak lukte door even stroom helemaal eraf of geheugen wisselen het om te zorgen dat die opeens wel bootte.
Voor de rest geen problemen wanneer deze bootte.
Gisteren kreeg ik vanaf het BIOS opstartscherm rare artifacten ( groene, witte blokjes strepen )over het scherm.
Normaal komt dit alleen als je de videokaart overklokt en deze te heet word niet?
Voor de goede orde , ik overklok niet en heb ik ook nooit gedaan met deze kaart.
Deze artifacten werden zo erg dat Windows zelfs vertikte om nog helemaal op te starten.( halverwege spontane restart zonder BSOD.)

Nu opeens doet alles het weer zonder artifacten echter ik merkte dat mijn spellen trager,schokkeriger liepen als normaal.
In device manager gekeken en wat blijkt nu. Bij een van de 2 entries onder beeldschermadapters staat een uitroepteken en staat er dat het device fouten heeft opgeleverd en daarom stop gezet is.
Wanneer ik heb probeer in te schakelen geeft deze een foutmelding( ingang niet geldig )of de drivers opnieuw installeer ( uitroepteken blijft ) gaat de fout niet weg.

Aangezien het een 2 op 1 kaart is, is het logisch om aan te nemen dat een van de 2 cores defect is of de aansturing/geheugen van 1 van de 2 cores?

Iemand ideetjes om dit te fixen of herkent dit?

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Artifacts zijn over het algemeen een teken dat je videokaart de geest aan het geven is. Als deze kaart de twee cores en toebehoren met enkel corssfire koppelt op één PCB, dan moet het inderdaad mogelijk zijn om een van de twee cores uit te schakelen zonder dat de andere hier een probleem mee heeft. Zoals jij aangeeeft lijkt dit ook gebeurd te zijn. Defect videogeheugen van een van de twee cores kan een oorzaak zijn, maar er is hoe dan ook iets mis met je kaart.

Overklokken hoeft hier niet de oorzaak van te zijn. Langdurig gebruik in een kast met wat mindere airflow levert op een gegeven moment ook comlicaties. Plus dan nog dat deze kaart veel warmte produceert. Je kun schoonmaken proberen, maar ik ben bang dat deze kaart nog maar voor de helft gaat werken en dat een deel dus overleden is.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night