Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 09:47
Hallo mensen,

mijn moederbord is een asus p6t SE en ik zit met een potentieel probleem. Ik krijg binnenkort 2x hd 5850 xtreme editions en nou vraag ik me af in welke sloten ze moeten.

mijn moederbord heeft 2x PCI-e 2.x 16x en een PCI-e 8x maar het probleem is dat als ik beide kaarten in de 16x sloten doe zitten de kaarten eigenlijk bijna tegen elkaar aan. Nou weet ik niet hoe groot dit probleem is voor de koeling van de bovenste kaart.

Maar wat nou als ik de onderste kaart in de pci-e 8x slot doe zodat er meer ruimte ontstaat tussen de beide kaarten. Zou dit veel prestatieverlies zijn ten opzichte van beide kaarten in 16x sloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoek eens naar benchmarks waarin je de presatieverschillen ziet tussen x8 en x16 sloten. Die zijn ook in crossfiresetups niet heel erg groot, als er uberhaupt meetbaar verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
ik kan het niet vinden. Ik zie alleen benchmarks waar beide sloten pci-e 2.0 zijn maar tweakers pricewatch geeft aan dat mijn x8 slot gewoon pci-e is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Die x8-sloten kun je er niet voor gebruiken. Dat zijn namelijk reguliere PCI-sloten. Die zien er anders uit en zitten ook anders gepositioneerd op je moederbord. Ik zou het gewoon proberen, je kunt altijd nog een andere oplossing zoeken als de temps echt heel erg hoog worden. Ik heb ook luchtgekoelde 4x-crossfire of sli gezien, waar alles op elkaar zat, en dat leek ook goed te gaan.

pricewatch: Asus P6T SE

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Liveshort schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 10:38:
Die x8-sloten kun je er niet voor gebruiken. Dat zijn namelijk reguliere PCI-sloten.
Ehh, een PCIe x8 slot is geen PCI hoor, dat is gewoon PCIe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

TERW_DAN schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 10:41:
[...]

Ehh, een PCIe x8 slot is geen PCI hoor, dat is gewoon PCIe
Volgens de specificaties op de website van ASUS (pricewatch: Asus P6T SE) draaien de PCI-e sloten respectievelijk op x16/x16/x4. Daarom dacht ik dat hij in de war was met de lange witte sloten op zijn moederbord (de PCI's). Vooralsnog veranderd dit niks aan de zaak, je kunt het best gewoon je twee x16-sloten gebruiken. x4 ga je wel merken in de performance (een procentje of 20-30 verlies zo uit mijn hoofd gezegd).

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
ja maar ik ben nu ook in de war lol. Want tweakers pricewatch zegt 2x PCI-e 2.x 16x, PCI-e 8x maar de manual van de p6t SE die ik thuis heb liggen zegt dat de sloten allemaal pci-e 2.0 zijn en dat ze draaien op x16 x16 x4 en ik heb gezien dat het relatieve vermogen dat geleverd word door een 2.0 x4 maar 95% is van een x16 als dat zo is zou die 5% verlies toch niet zoveel uitmaken als ik hem op x16 en x4 draai ipv 2x x16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

noudi93 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:07:
ja maar ik ben nu ook in de war lol. Want tweakers pricewatch zegt 2x PCI-e 2.x 16x, PCI-e 8x maar de manual van de p6t SE die ik thuis heb liggen zegt dat de sloten allemaal pci-e 2.0 zijn en dat ze draaien op x16 x16 x4 en ik heb gezien dat het relatieve vermogen dat geleverd word door een 2.0 x4 maar 95% is van een x16 als dat zo is zou die 5% verlies toch niet zoveel uitmaken als ik hem op x16 en x4 draai ipv 2x x16
In dit geval zit de pricewatch dus fout. Zoals te zien in deze review (http://www.tomshardware.c...480-x16-x8-x4,2696-9.html) is het verschil met 2 x x16 een procent of 20. Redelijk wat dus. Wijk hier dus naar uit als je niet heel veel anders kunt. Als de temps meevallen (en dat zal wel redelijk) dan gaat het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
maar daarnaast kunnen de temps wel goed zijn maar dan zal de fan van de bovenste kaart vrij hard gaan draaien. Wat geluid overlast kan geven. Maar dit merk ik wel.

Ik bedoel, die 20% zal ik toch niet echt merken. Van 100fps naar 80fps merk ik waarschijnlijk toch niet.

Ik zal wel eerst 2x x16 proberen en als mij dat niet bevalt ga ik naar x16 en x4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort

Liveshort

Certified Crazy Person

noudi93 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:45:
maar daarnaast kunnen de temps wel goed zijn maar dan zal de fan van de bovenste kaart vrij hard gaan draaien. Wat geluid overlast kan geven. Maar dit merk ik wel.

Ik bedoel, die 20% zal ik toch niet echt merken. Van 100fps naar 80fps merk ik waarschijnlijk toch niet.

Ik zal wel eerst 2x x16 proberen en als mij dat niet bevalt ga ik naar x16 en x4
Inderdaad. Gewoon proberen, kijken hoe jouw ervaring is en dan het beste kiezen.

Pagina: 1