Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pduh
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-09 20:12
Hoi,

Hebben hier in huis 2 HTC desires, allebij geroot en allebei CyanogenMod 7 nightly erop staan.
Natuurlijk zijn er wat verschillende programma's maar daar heb ik al tussen gezocht.
Mijn probleem:
Als het accu level bij mij onder de 20 komt, gaat de telefoon resoluut uit, niets aan te doen.
De desire van mijn vriendin echter, gaat gewoon door tot onder accu level 5!!

Heb ik dit ooit ergens ingesteld? Waar kan ik zoiets instellen of heb ik die instellingen veranderd met een alweer verwijderd programma?

Wie helpt mij voort?

P.Duh! lekker puh!

• marcel-o
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-09 11:04

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

bij gerootte desires moet je de accu calibreren...
staat ergens op het xda forum.

• Mr.ChronoM
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-06 08:26
Zelfde probleem met mijn Desire. Heb allerhande methodes getest, maar nog geen success momenteel. Begin het gewoon te worden.

Das één van de methoden : http://forum.oxygen.im/viewtopic.php?id=723

• marcel-o
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-09 11:04

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

en er is een app

• pduh
Accu calibreren? Waarom heeft die andere Desire van ons dat dan helemaal niet?
Ik zal dat forum op oxygen eens bekijken straks. Thanks voor de tip.
Die app zal ik zeker testen, dat ken ik inderdaad handmatig.
Beide alvast bedankt!

P.Duh! lekker puh!

• pduh
Nou, werkt helaas niet, hij valt nog steeds uit als de batterij op 19 komt. Is flashen met honderd procent een optie of maakt dat niets uit?

P.Duh! lekker puh!

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-09 00:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Qua percentageweergave kan dat uitmaken, qua levensduur verwacht ik echter geen verschil.

Die 0-100% schaal is maar een indicator en tevens een schatting. Die wordt gemaakt aan de hand van het voltage dat de batterij op dat moment nog af geeft. Die indicator is handig, maar volstrekt onbetrouwbaar om batterijduur te vergelijken. En je krijg hem nooit dermate gecalibreerd dat hij echt representatief is.

Je zult naar het voltage dat de batterij afgeeft moeten kijken. Nominaal is 3.7V. Volledig opgeladen gaat richting de 4.2V en de telefoon schakelt zichzelf vaak uit in de 3.3~3.4V volgens mij. Meestal wordt het door de telefoon en tools weergegeven in mV, dus richting de 4200mV is vol opgeladen en 3400mV is aardig richting leeg.

Nou is de HTC Desire al ruim anderhalf jaar op de markt. Je vermeldt helaas niet hoe oud jouw telefoon en accu is. Li-ion batterijen gaan namelijk gewoon kapot naarmate ze ouder worden. En ook elke laadsessie verkort de levensduur van de accu een heel klein beetje.
Je kunt hier niets tegen doen, behalve het proces zoveel mogelijk vertragen. Hoe doe je dat?
De belangrijkste regel: Maak een Li-ion batterij nooit helemaal leeg.
Onder de 15% lading komen wil je voorkomen, dan gaat de slijtage het snelst.
En wil je ze opbergen voor later, leg ze dan ongeveer halfvol opgeladen weg: Li-ion zit het liefst halfvol. Noem het balans of wat je wilt, in halfvolle staat blijft zoveel mogelijk van hun volledige capaciteit behouden.

Deze batterijen moet je niet als oude NiCd batterijen behandelen, welke je eerst geheel leeg moest maken voor ze weer op te laden. Het is andere techniek en heeft geen last van het zogenaamde geheugeneffect wat je bij NiCd zoveel mogelijk voorkwam door ze goed leeg te maken alvorens ze weer op te laden.
Hang je telefoon dus regelmatig aan de lader zodat deze niet onder de 20% lading komt.
Kleine beetjes laden is helemaal prima. En niet volledig opladen is dat ook.

Waarom zeg ik dit?
Als die accu inderdaad anderhalf jaar oud is en regelmatig volledig leeg is gemaakt en weer volledig opgeladen, kan het zijn dat hij gewoon aan het einde van zijn leven begint te komen.
Naarmate ze oude worden en slijten, neemt de interne weerstand in de accu toe.
Als je dan op 20% lading zit, komt er misschien zo'n 3.5V uit de batterij bij een gezonde accu?
Echter door verhoogde interne weerstand wordt dat minder.
En zodra je vermogen vraagt van de batterij zakt het nog verder omdat je deze gaat belasten.
Zit er dik in dat je dan net de drempel van de automatisch-uitschakelen-functie raakt.

Wat je kunt proberen om uit te sluiten of het mogelijk toch een instelling of bug is dat hij zichzelf uitschakeld bij 19%: Stop eens de accu van jouw vriendin's Desire in jouw telefoon en kijk wat er gebeurd zodra je bij die 19% komt. Als de telefoon dan gewoon doorgaat tot onder de tien, is het in ieder geval geen instelling die verkeerd staat of bug.

Ultraman wijzigde deze reactie 27-01-2012 23:32 (6%)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• pduh
Hmmm, accu's omdraaien .... tsssss
Dat ik daar nooit aan gedacht heb!! Dat is dus het volgende wat ik ga proberen. Zo sluit je wel wat uit namelijk.
Ik heb vanmorgen net weer opnieuw geflashed met 100% batterij dus ik ga eerst eens kijken of dat wat uitmaakt.
Verder is je verhaal helemaal duidelijk en dat wist ik ook al.
Het is ook vooral "psychisch" dat ik me aan die 20% stoor. Bij mij is 20 dus eigenlijk 0. Dat had ik in de startpost er misschien bij moeten zetten.
Maar dan nog ... hoe krijg ik van het getal 20 weer een getal 0 zodat die schaalverdeling weer 100 is?
Heb nu dus weer de laatste image erop gezet en ik zal eens kijken wat die doet.

P.Duh! lekker puh!

• pduh
Gaat nog steeds uit. Ga morgenvroeg de accu's eens wisselen. Iemand anders nog een idee?

P.Duh! lekker puh!

• pduh
Met andere accu gaat het wel goed! Mijn vriendin heeft nu dus de slechte accu. Het vreemde is nu wel dat bij haar de accu doorgaat tot 18 en de telefoon pas uit gaat als hij op 17 springt. Bij mij ging hij dus uit als hij op 19 sprong. Iemand daar misschien een verklaring voor?
Of weet iemand hoe ik alsnog kan restten?

P.Duh! lekker puh!

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:33

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

quote:
pduh schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:51:
Met andere accu gaat het wel goed! Mijn vriendin heeft nu dus de slechte accu. Het vreemde is nu wel dat bij haar de accu doorgaat tot 18 en de telefoon pas uit gaat als hij op 17 springt. Bij mij ging hij dus uit als hij op 19 sprong. Iemand daar misschien een verklaring voor?
Of weet iemand hoe ik alsnog kan restten?
wordt hierboven heel netjes uitgelegd:
quote:
Ultraman schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:31:
Die 0-100% schaal is maar een indicator en tevens een schatting. Die wordt gemaakt aan de hand van het voltage dat de batterij op dat moment nog af geeft. Die indicator is handig, maar volstrekt onbetrouwbaar om batterijduur te vergelijken. En je krijg hem nooit dermate gecalibreerd dat hij echt representatief is.

• pduh
Ja, dat snap ik! Dat zei ik ook al eerder. Wellicht druk ik me wat ongelukkig uit.
Zoals ik ook al eerder zei, het gaat me niet om de accu duur.
Ik weet dat ie bij 19 gewoon uitgaat. Dat is dan verder ook geen probleem maar er moet toch een manier zijn om die schaalverdeling weet juist te krijgen!
Juist omdat ie niets te maken heeft met de accuduur. Dat geeft toch alleen maar aan dat het een softwarematige instelling is.

P.Duh! lekker puh!

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-09 00:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In princiepe zou dat kunnen met calibratie, door je battery stats bin file te verwijderen zou een nieuw profiel moeten worden aangemaakt. Echter kan ik je niet beloven dat dat gaat helpen. Ik heb idee dat die indicator toch voor een deel hard gelinked zit aan de voltages en dat calibratie kan helpen voor fine-tuning.
Maar je kunt het proberen.

Echter is het mijn mening dat je er beter aan doet om je accu nooit de 20% te laten bereiken, dat is simpelweg niet goed voor de levensduur er van. En in jouw geval tevens je nulpunt nu.
Regelmatig opladen zonder er een obsessie van te maken werkt voor mij prima. Oh onder 50%? Dan hang ik hem middels USB of het dock aan de PC. Het patroon is natuurlijk persoonlijk, maar er zijn vast wel mogelijkheden te ontdekken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• pduh
Volgens mij is het echt hard gelinked aan de voltages. Ik heb nu ICS erop gezet (met accu op 100%) en daarbij alles gewist wat er te wissen viel waaronder de battery stats.
Dit heeft echter niet geholpen en ik kwam er gisteravond achter dat hij nu bij 22 uit gaat.
Jammer dat de calibratie niet werkt omdat de voltages blijkbaar in de gaten worden gehouden.
Ik kan helaas niet zomaar even tussendoor opladen dus misschien is een nieuwe accu wel het beste.
Van de andere kant ... ik weet dat ie uitgaat en dat ie het wel gewoon 1 dag volhoudt

P.Duh! lekker puh!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Android

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True