Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DoubleTo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 10:32
Hallo allemaal,

Sinds een week kamp ik met problemen op mijn laptop. Hij gaat niet meer normaal aan. Het gaat hier om een HP pavilion dv6600. Deze draait normaal op Windows Vista 32-bits, maar ik heb hem geüpgraded naar Windows 7 Home Premium 32-bits.

Als ik hem normalerwijs opstart, krijg ik het volgende te zien:
- HP BIOS scherm
- "Windows starten" scherm
- "Welkom" scherm

Na het "welkom"-scherm krijg je normaal een 'fade-to-black', waarna je normaal gesproken het bureaublad moet zien. Dit was niet het geval deze keer. Ik krijg inderdaad de 'fade-to-black', maar daarna blijft het scherm zwart. Er gebeurt helemaal niets meer. Ik zie mijn cursor nog wel op het scherm; deze kan ik zelfs heen en weer bewegen, maar verder gebeurt er niks. Ook Ctrl+Alt+Del werkt niet. Niet na 5 minuten, niet na 10 minuten, ook niet na een kwartier. Vervolgens besloot ik maar om mijn laptop opnieuw op te starten. Even de power button indrukken dus, en hij gaat uit. Bij het booten krijg ik het scherm "Windows foutherstel" te zien (opstarten in veilige modus, Windows normaal starten, etc.). Ik kies om Windows normaal te starten. Ook deze keer, en de derde keer hetzelfde probleem. Op dit moment dacht ik: Het probleem ligt bij Windows. Ik ging toen maar opstarten in veilige modus. Dit was wel succesvol. Even mijn data gebackupped naar een externe schijf en toen maar een herstelpunt gekozen van twee weken geleden. Reboot, nog steeds geen succes. Een nog eerder herstelpunt had ook geen invloed.

Toen ging ik Windows 7 maar opnieuw installeren. Windows' originele DVD erin, boot van DVD. Vervolgens 'aangepaste installatie' geselecteerd en C:\ geformatteerd. Installatie verliep vlekkeloos, gedurende de installatie een paar reboots, maar dit leverde geen problemen op. Na de installatie kwam ik in het scherm waar je je gebruikersnaam, wachtwoord, netwerkverbinding, tijdzone, etc. moet opgeven (eerste boot van Windows 7). Vervolgens deze informatie ingevuld. Daarna vroegen ze om te rebooten.

Deze keer is het nog erger; als ik nu boot krijg ik het volgende te zien:
- HP BIOS scherm
- "druk op een toets om van cd/dvd op te starten" (De installatie DVD zat er nog in)

Vervolgens wacht ik even. Ik druk niets in, ik wil namelijk gewoon in Windows opstarten. Na een tijdje verdwijnt dit bericht en wordt het scherm zwart. Er gebeurt helemaal niets meer. Dit gebeurt volgens mij als hij de harde schijf probeert te benaderen. Het scherm blijft zwart voor een lange poos, net zoals de vorige situatie. Deze keer zag ik de cursor uiteraard niet staan, ook was het "Windows starten" scherm dus nog niet voorbij gekomen. Na een aantal reboots nog steeds hetzelfde. In mijn ogen was de harde schijf dus stuk, of erger, de harde schijf bus op het mobo.

Een kijkje in de BIOS kon geen kwaad dacht ik. Even opnieuw opstarten, en toen F10 spammen. In de BIOS merkte ik op dat er de volgende optie was: "Hard Disk test". 't Is te proberen dacht ik. Toen zag ik het volgende bericht: "Estimated time: 121 minutes". Fijn, dacht ik. Nou ja, ik weet nu niets anders dus ik doe het maar. Na het eten even teruggekomen en jawel, de test was klaar. Er was niets verkeerd aan de harde schijf, bleek uit de test. Geen flauw idee wat er nu kapot kan zijn. Misschien de harde schijf bus, zoals boven al vermeld?

Ik vertelde het verhaal aan een vriend. Deze dacht er hetzelfde over als ik. Echter dacht hij dat het ook aan de BIOS kon liggen; ik zou hem opnieuw moeten flashen? Het volgende nog niet geprobeerd.

Heeft iemand andere ideeën of suggesties? Alvast erg bedankt.

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-11 22:28
Ik zou toch nog eens opstarten vanaf de DVD, en kiezen voor aangepast installatie. Dan de partities formatteren en helemaal verwijderen en weer een nieuwe aanmaken. Dan op de nieuwe weer Windows installeren.

Ik denk dat er iets mis is met de installatie, ik had laatst ook zoiets. Na een herinstallatie deed hij het wel weer.

• DoubleTo
luuksnijmegen schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:43:
Ik zou toch nog eens opstarten vanaf de DVD, en kiezen voor aangepast installatie. Dan de partities formatteren en helemaal verwijderen en weer een nieuwe aanmaken. Dan op de nieuwe weer Windows installeren.

Ik denk dat er iets mis is met de installatie, ik had laatst ook zoiets. Na een herinstallatie deed hij het wel weer.
Oké, bedankt voor de tip. Ik ga het morgen proberen!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Als je een hardeschijf test uitvoert, en de hardeschijfbus is defect. Dan zal de hardeschijf test natuurlijk niet slagen hè. Dus dat is een beetje krom.

Waarschijnlijk is de bootloader corrupt geraakt door de upgrade en de reinstall, en zul je zoals al genoemd de gehele harde schijf moeten ontdoen van partities en daarna de boel opnieuw installeren.
De formatteren stap moet je pas doen na het maken van nieuwe partities. En niet ervoor zoals luuk zegt.
Beetje krom als je partities gaat wissen om ze vervolgens te verwijderen :S

• DoubleTo
jeroen3 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:21:
Als je een hardeschijf test uitvoert, en de hardeschijfbus is defect. Dan zal de hardeschijf test natuurlijk niet slagen hè. Dus dat is een beetje krom.

Waarschijnlijk is de bootloader corrupt geraakt door de upgrade en de reinstall, en zul je zoals al genoemd de gehele harde schijf moeten ontdoen van partities en daarna de boel opnieuw installeren.
De formatteren stap moet je pas doen na het maken van nieuwe partities. En niet ervoor zoals luuk zegt.
Beetje krom als je partities gaat wissen om ze vervolgens te verwijderen :S
Deze middag precies gedaan zoals vermeld. Echter nog steeds hetzelfde probleem. Misschien terug naar Windows Vista?

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-11 22:28
@Jeroen, ik zei het idd verkeerd om, excuus!

Wat je ook kan doen is idd Vista installeren, en als die werkt met een iso W7 installeren. Daarna heb je wel dual boot. Als je dan Vista wilt verwijderen moet je eerst je bootmgr etc overzetten naar de W7 partitie met EasyBCD, anders start hij niet meer op als je Viosta hebt verwijderd.

• jeroen3
Dus een clean install van Windows 7 werkt niet?

• DoubleTo
jeroen3 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:37:
Dus een clean install van Windows 7 werkt niet?
Nee, ik heb de partities verwijderd, opnieuw aangemaakt en geformatteerd. Daarna een clean install van Windows 7, maar dat werkte ook niet - ik kreeg hetzelfde probleem. Gisteren heb ik Windows Vista weer geïnstalleerd vanaf de Recovery Disc van HP, tot nu toe probleemloos.

• jeroen3
Dan is je systeem (moederbord?) niet compatibel met Windows 7.
Pagina: 1