SEO voor meertalige website verspreid over verschillende tld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 09:36
Ik maak en onderhoud de site van de camping van mijn vader. De site bestaat al heel lang op het .com domein. Alle links op het internet verwijzen ook naar de .com variant. De pagina heeft een PR2 rank. In het verleden is deze camping ook echt gepositioneerd als NL camping in Frankrijk, de website bezoekers zijn ook voor 90% nederlands. De site is goed vindbaar met google in het nederlands, andere talen niet, Nu willen wij hier verandering in gaan aanbrengen.

De site is beschikbaar in het nederlands, engels, frans, duits en spaans. Voor alle talen is een apart domein aangemaakt
Nederlands -> .nl
Franse -> .fr
Duits -> .de
Engels -> .co.uk
(de .com staat nog op nederlands ingesteld)

Tot zo ver werkt het prima. Maar mijn vraag is hoe krijg ik google nu zo ver de juiste pagina te indexeren per taal. Dus als een Frans talig persoon googled met de Franse google moet het .fr domein 'bovenaan' komen. Ik heb de .com toegevoegd in google webmaster tools en analytics.
Daarnaast hoor ik natuurlijk ook graag SEO trucs hoe ik in dit specifieke geval goed naar boven kom.

Voor de duidelijkheid, het gaat om 1 site in meerdere talen met meerdere domein maar fysiek is 1 website.
Mochten jullie de site willen bekijken zie dan mijn signature.

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Helaas nog weinig reacties maar ik ben zelf al een stukje verder. Dus hierbij even de uitleg tot zo ver.

Je kan google analytics zo instellen dat je aangeeft dat je meerdere domeinen gebruikt. Deze moet je dan toevoegen in je google webmaster tools. Nu ben je in ieder geval de gekke interne referrals kwijt.

Helaas is de zichtbaarheid op de buitenlandse google varianten nog niet gestegen maar dat zal nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

Daar is maar 1 oplossing voor: zorg dat je voor elk land TLD inkomende links krijgt uit dat land. Zolang die er niet/weinig zijn zal Google ook geen moeite nemen om langs te komen. Als Google eenmaal langskomt ziet hij aan de taal van de prima waar hij gepositioneerd moet worden.

Eventueel kun je op de onderlinge links het hreflang attribuut gebruiken:
http://googlewebmastercen...multilingual-content.html

[ Voor 23% gewijzigd door André op 23-01-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:50
Is het niet veel beter om de .nl .be .fr naar het .com domein te laten doorverwijzen? Nu probeer je meerdere sites hoog te laten verschijnen, terwijl je volgens mij jezelf beter kunt richten op één site. Incoming links zijn zoals je weet belangrijk, dus waarom die verspreiden over meerdere domeinen?

edit: zoals je ziet veel vraagtekens, ik weet het niet zeker

[ Voor 9% gewijzigd door HenkEisDS op 23-01-2012 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 15:22
Omdat de .com al een geschiedenis heeft, zou ik daarop de NL-site laten draaien. Het .nl domein moet je dan ook redirecten naar de .com. Vervolgens plaatst je op dat domein ook een language selector waarmee de bezoekers een andere taal kunnen kiezen. Je geeft al aan dat 90% van je bezoekers uit NL komt. Als hier geen Franse content op staat zal de .com ook niet goed ranken op 'le site hollandaise' (of iets dergelijks) in Frankrijk.

Je moet je ook afvragen: hoe komt Google op mijn site om hem te indexeren?
Dit kan op 2 manieren, linkjes verkrijgen op andere sites, of je site aanmelden bij de Webmastertools van Google (en bij voorkeur meteen een sitemap.xml uploaden). Het beste is uiteraard om beide te doen. Het is dus niet zo, in tegenstelling tot wat Andre zegt, dat je linkjes nodig hebt waardoor Google je site gaat crawlen (spreek uit ervaring). Het is wel zo dat linkjes erg belangrijk zijn voor een goede positie in Google.

In de Webmastertools moet je dus elk domein aanmelden. Tevens zou ik, omdat het over meerdere sites gaat, per site een apart Google Analytics account aanmaken. Je moet ze eigenlijk als 4 verschillende websites zien. Wel zou je nog gebruik kunnen maken van het attribuut waar Andre naar linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Bedankt voor alle reacties. We wilde graag een apart domein per taal hebben omdat een lokaal domein vaak hoger wordt gepositioneerd door google. Google FR is niet blij met een .nl domein.
Ook is het voor de bezoekers natuurlijk prettig om direct de juiste taal te hebben.

Ik heb alle talen apart aangemeld in google webmaster tools met een eigen xml sitemap. Dus hij zal ze vast gaan bezoeken neem ik aan. Nu natuurlijk nog werken aan backlinks maar dat is best lastig als je de franse taal niet beheerst 8)7

Andere tips zijn altijd welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22

samo

yo/wassup

Ik vraag me af, zou in de head opnemen van een
HTML:
1
<link type="alternative" hreflang="nl" href="...">

hierbij een invloed kunnen uitoefenen? Waarmee je dus aangeeft dat deze content alternatief beschikbaar is in een andere taal, en je dus verwijst naar letterlijk dezelfde pagina in een andere taal? Of wordt dat nog genegeerd?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Ik heb geen idee, misschien dat iemand met ervaring hier iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 11:32

PowerFlower

être diable et jouer fleur

^^ met samo. Dat kan sinds November: http://googlewebmastercen...multilingual-content.html

Iemand heeft daar in de comments ook precies diezelfde vraag gesteld. Kangorimo = kaiiestan? :P

Anyway, het antwoord is dus:
You could:
- put the regionalized content on the TLD-variations (E.g. on example.de and example.fr).
- on all pages that you have (example.com/example.de/example.fr) annotate all 3 of them with rel-alternate-hreflang

The annotation tells where the language/region-variation is to be found, not that the .com page covers that region/language as well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22

samo

yo/wassup

Titel even iets verduidelijkt

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Nope, dat was ik niet. Maar bedankt voor de tip. Ik ga het zo uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Google koppelt een domein met land tld automatisch aan een lokale versie van Google, dus het is inderdaad de kunst om veel inkomende links te krijgen om aan de kracht van je individuele domeinen te werken.

Ik zou het .com domein redirecten naar het .nl domein, want nu heb je duplicate content.

Aangezien het .com domein al geindexeerd is, kun je ook overwegen om daar een portal pagina op te plaatsen, die de bezoeker doorverwijst naar de landendomeinen. Heb je er alvast voor ieder land een linkje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Je moet sowieso geen verschillende content gaan hosten op basis van dezelfde url en bijvoorbeeld sessies of het automatisch detecteren van de taal. Je zou dus bijvoorbeeld http://www.corporation.com/aboutus automatisch voor elk land in een andere taal kunnen weergeven, maar de voorkeur geniet echt voor alle inhoud een specifieke url te gebruiken, dus bijvoorbeeld corporation.com/nl/over-ons of corporation.nl/over-ons.html.

Je stelt een goede vraag. Het lijkt erg te lonen om een Nederlandstalige extensie te gebruiken indien je Nederlandstalige content aanbiedt, maar indien Google ondanks de nieuwe meta-tag niet goed omgaat met inkomende links door je geen identieke hoge pagerank per domein te geven, dan zul je wellicht alsnog slechter presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biglia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 17:10
Bij Google Webmaster Tools kan je onder "Site Configuration" -> "Settings" --> "Geographic target" kiezen voor welk land je de site richt. Dit helpt echt wel. Excuses als iemand dit al had vermeld of bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Millennyum schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:20:
Google koppelt een domein met land tld automatisch aan een lokale versie van Google, dus het is inderdaad de kunst om veel inkomende links te krijgen om aan de kracht van je individuele domeinen te werken.

Ik zou het .com domein redirecten naar het .nl domein, want nu heb je duplicate content.

Aangezien het .com domein al geindexeerd is, kun je ook overwegen om daar een portal pagina op te plaatsen, die de bezoeker doorverwijst naar de landendomeinen. Heb je er alvast voor ieder land een linkje bij.
Als ik van de .com een portal pagina maak zonder echte content. Verlies ik dan niet mijn PR waarde?
biglia schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:03:
Bij Google Webmaster Tools kan je onder "Site Configuration" -> "Settings" --> "Geographic target" kiezen voor welk land je de site richt. Dit helpt echt wel. Excuses als iemand dit al had vermeld of bedoelde.
Zojuist even gecheckt maar google heeft die blijkbaar zelf al goed insteld. Thx voor de tip natuurlijk.

Pagina: 1