stock cooler vraagje core i3 amd a4 3500

Pagina: 1
Acties:

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:29
Ik heb een klein vraagje. Dit is de eerste keer dat ik zelf een processor heb geinstalleerd en ik kan iets niet vinden op het internet.

Mijn eerste vraag is over de core i3 stock fan. Er zit thermal paste op dus heb ik heb er op geklikt en alles lijkt te werken. Maar nu zat ik op internet te zoeken naar info over een andere processor (zie volgende vraag) en kwam ik een verontrustende tekst tegen. Dat je eerst het plastic moet verwijderen. Nu heb ik niet uitgebreid naar de onderkant gekeken maar ik heb niets van plastic van de onderkant van de fan verwijderd... En om hem los te maken dan moet ik opnieuw de thermal paste erop doen. Mijn vraag is dan ook, weet iemand of er bij de boxed core i3 processor iets van plastic moest verwijderd worden?

Mijn volgende vraag is soort gelijk. Ik wil een amd a4 3500 kopen boxed, is deze geleverd met thermal paste of moet ik dat los erbij kopen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Alle boxed versies komen tegenwoordig met koelpasta, wat betreft de i3, wat zijn de temperaturen van de processor? Volgens de intel instructies zit er geen plastic op de boxed koeler.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
Mijn volgende vraag is soort gelijk. Ik wil een amd a4 3500 kopen boxed, is deze geleverd met thermal paste of moet ik dat los erbij kopen.
Je beseft hopelijk wel dat die processor niet in hetzelfde moederbord kan als waar die Core i3 op zit?

Ik zou overigens gewoon koelpasta erbij komen, kan altijd van pas komen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• martin_v_z
De temperatuur is rond de 25 graden. De instructies stond idd niets in over een plastic sticker, maar ook niks over wel of geen thermal paste. Beetje korte instructie was het.

• martin_v_z
Die amd komt samen met een nieuw moederbord in mijn htpc. Ik snap dat de sockets anders zijn. Maar thanks voor de waarschuwing.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

martin_v_z schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:55:
De temperatuur is rond de 25 graden. De instructies stond idd niets in over een plastic sticker, maar ook niks over wel of geen thermal paste. Beetje korte instructie was het.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets niet vermeld wordt. Aangezien Intel en AMD niet weten wáár de door hun geproduceerde CPU's naar toe gaan, kan het maar net zijn dat een CPU bijv. in America terecht komt. Als je zoiets niet vermeld, kun je daar een rechtzaak aan je broek krijgen.

Waarom denk je dat in America en Canada zoveel gestickerd word met dat je bepaalde dingen juist of juist niet moet doen? ;) Ik weet daarom vrijwel 100% zeker dat het er echt wel bij staat dat je het plastic stickertje moet verwijderen.

• martin_v_z
Sja, als er geen sticker op zit om te verwijderen staat het uiteraard ook niet in de handleiding. :)
Ik ben alleen een beetje huiverig om die pc nu aan te zetten omdat ik op internet op verschillende plaatsen lees dat je eerst een sticker moet verwijderen. Vandaar de verwarring. En ik kan niet eventjes het eraf kliken om te controleren gezien ik dan al de oude troep moet verwijderen en opnieuw moet aanbrengen...

Vandaar dat ik dacht ik vraag hier of iemand weet of er uberhoud iets van plastic verwijderd moest worden. Er is vast wel iemand die er pas een heeft geinstalleerd of een boxed heeft liggen en kan kijken.

Maar ik ben het met je eens dat het dan waarschijnlijk in de handleiding had gestaan.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang je netjes ermee omgaat zul je niet zó snel al de thermalpaste moeten vervangen.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:20
martin_v_z schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:21:
Sja, als er geen sticker op zit om te verwijderen staat het uiteraard ook niet in de handleiding. :)
Ik ben alleen een beetje huiverig om die pc nu aan te zetten omdat ik op internet op verschillende plaatsen lees dat je eerst een sticker moet verwijderen. Vandaar de verwarring. En ik kan niet eventjes het eraf kliken om te controleren gezien ik dan al de oude troep moet verwijderen en opnieuw moet aanbrengen...

Vandaar dat ik dacht ik vraag hier of iemand weet of er uberhoud iets van plastic verwijderd moest worden. Er is vast wel iemand die er pas een heeft geinstalleerd of een boxed heeft liggen en kan kijken.

Maar ik ben het met je eens dat het dan waarschijnlijk in de handleiding had gestaan.
Als het systeem nog maar kort (lees minder dan een paar maanden o.i.d.) in gebruik is, dan zal de pasta nog niet zover uitgedroogd zijn dat deze niet herverdeeld na koeler verwijderen/herplaatsen. Als ik me niet vergis zit er al een tijdje geen losse kap meer om de koeler van intel, en is deze bij AMD nogal opvallend aanwezig. Bij Intel is er een depressie in de plastic verpakking om te voorkomen dat de koelpasta vroegtijdig geplet wordt.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 16:07

Rannasha

Does not compute.

martin_v_z schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:21:

Je zegt dat de temperatuur 25 graden is (idle). Dat is een heel gebruikelijke temperatuur voor een CPU die niets staat te doen. Als er nog plastic tussen CPU en heatsink had gezeten dan zou de warmtegeleiding fors minder zijn en de temperatuur hoger. Niets aan de hand dus. Eventueel kun je voor de zekerheid nog even kijken hoe warm het ding wordt bij volledige belasting (Prime95 ofzo). Processors klokken zichzelf automatisch terug of schakelen de computer uit als ze te warm worden, dus je zult niet zomaar de processor doorbranden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:01

Nemesizz

Untouchable

Boxed koelers van Intel zit geen sticker onderop, alleen koelpasta. De standaard koelpasta onder een Intel boxed koeler is als ie uit de verpakking komt een beetje hard, en dat moet je er vooral niet afhalen ;)
(uiteraard wel als je de koeler weer verwijderd, dan moet je het koelblok + processor schoonmaken en nieuwe pasta aanbrengen).

AMD heeft volgens mij ook gewoon pasta onder hun boxed koelers zitten, tenminste de modellen die ik in handen heb gehad wel.

• martin_v_z
Thanks. Ik dacht al dat ik dan wel een enorme kluns moest zijn geweest.

• Aragnut
martin_v_z schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:11:
Thanks. Ik dacht al dat ik dan wel een enorme kluns moest zijn geweest.
ach, je hebt in ieder geval het plastic kapje onder de processor weggehaald (ja, ik heb meegemaakt dat iemand die had laten zitten)

• martin_v_z
Hoe kan je die nou laten zitten, dan past de processor toch niet in de socket.
Ik neem aan dat je het beschemkapje op het moederbord bedoeld :)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
de temperatuur van 25°C is vermoedelijk bij idle
gewoon de computer eens goed stressen en kijken wat de temperatuur doet
zolang die relatief laag blijft is er niets aan de hand

• Aragnut
martin_v_z schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:10:
Hoe kan je die nou laten zitten, dan past de processor toch niet in de socket.
Ik neem aan dat je het beschemkapje op het moederbord bedoeld :)
...nee, het plastic bescherm kapje onder de processor. De processor zat, kapje en al, in een (met veel geweld?) gesloten socket 775. De koeler wilde ook niet goed vast (4de pinnetje wilde niet, dat was toen een van de klachten, en ik heb toen ook nog gedacht "ik moet wel heel hard drukken").

Doorgaans zitten er, als er plasticjes zitten, best goed zichtbare, rode, text/labels/tabs aan.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En anders zijn ze vast wel geel of zo, dat valt meer op.

• martin_v_z
catfish schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:23:
de temperatuur van 25°C is vermoedelijk bij idle
gewoon de computer eens goed stressen en kijken wat de temperatuur doet
zolang die relatief laag blijft is er niets aan de hand
Heb in het begin een intel benchmark gedraaid, deze doet ook een stresstest. Bleef volgens mij 65graden onder max. Dus dat leek mij wel goed :)
Ik heb ook nog even wat van die unbox filmpjes gekeken, maar het is duidelijk dat de processor en cooler alleen in een plasic doosje zitten. Waarschijnlijk bedoelen ze met die stickers op de coolers een niet stock cooler.

Mijn eerste processor installatie is dus goed gelukt :D
Oke ooit in een ver verleden wel eens een 486 overdrive geinstalleerd maar die hadden nog geen cooler erop.
Pagina: 1