Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 20:59
Hallo allemaal,

Ik heb hier een Aerocool Xpredator kast. Erg mooie kast, alleen maak ik me zorgen over de fancontroller. Deze ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/i5yddz.jpg

De fancontroller heeft zoals er te zien is 2 draaiknopjes. Links is B, rechts is A. Op elke 'groep' kan je 3 fans aansluiten tm 10W. Op groep A heb ik de standaard bijgeleverde 23cm witte LED fan aangesloten, op groep B de andere standaard bijgeleverde 23cm fan zonder LED's en 2x een Arctic F12 van 120mm. Voordat ik overging tot koop van de kast + fans heb ik het wattage van de fans uitgerekend en bij elkaar opgeteld. Ik kom op 6,68W voor groep B en 2,88W voor groep A. Ruim binnen de marges. Maar als ik de knopjes draai krijg ik op elke stand behalve 0 en 100 een zeurend geluid. Maakt ook niet uit welke groep ik draai, bij A krijg ik een zachter geluid dan bij B. Ik heb een filmpje bijgevoegd waarop het duidelijk te horen is.

[YouTube: http://youtu.be/KOvXYvdTrVU]

Wat ik ook merk is dat bij het opstarten de 23cm fan op groep B niet begint te draaien, de rest (2x Arctic + 23cm LED) draait gelijk wel. De fan doet een beetje als een automotor die niet wil aanslaan. Hij beweegt kortstondig ong. 0,5cm en springt dan weer terug, alsof de rolweerstand hem tegenhoudt. Zodra ik de knop draai (ik start altijd op met de knoppen in de laagste stand) springt ie wel aan.

Ik heb al geprobeerd de fans af te koppelen, op de andere groep aansluiten en met 1 fan opstarten, maar het mag niet baten. Het probleem blijft. Hierbij nog even mijn specs:

ASUS Sabertooth 990FX
AMD Phenom II X4 955 BE OC @ 4.01 gHz stable
OCZ Fatal1ty 550W PSU
CM V8 CPU Cooler
8GB Corsair DDR3-1600 RAM
Nvidia 9500GS (Heb een Radeon 5770 1GB die RMA is)
Samsung Spinpoint F3 1TB
Crucial M4 64GB SSD

Is dit normaal voor een fancontroller? Zo nee, valt dit onder de garantie?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dat zeurend geluid zijn gewoon je fans. De bladen van je fan snijden door de lucht die dat geluid dan weer veroorzaakt... Dat je bij A een zachter geluid krijgt dan bij B lijkt me logisch, daar zit maar 1 fan op, terwijl B 3 fans aanstuurt die dus 3x zoveel "zeuren"...

Volgens mij sturen de meeste fancontrollers een spanning uit van 5 tot 11,5V. Die 5V zal wel te weinig zijn om je 23cm fan te laten starten, daarom draait die bij hogere spanningen wel.
Dat zogenaamde "niet starten" heeft te maken met de elektronica in de fan. Die laadt en ontlaadt condensators die in de fan zitten. Kunnen die condensators niet genoeg laden, draait de fan niet tot de volgende spoel en begint het verhaaltje opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Bartjezz schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:30:
Dat zeurend geluid zijn gewoon je fans. De bladen van je fan snijden door de lucht die dat geluid dan weer veroorzaakt... Dat je bij A een zachter geluid krijgt dan bij B lijkt me logisch, daar zit maar 1 fan op, terwijl B 3 fans aanstuurt die dus 3x zoveel "zeuren"...
Mijn vorige kast was ook een aerocool, deze had weliswaar als fancontroller 3 knopjes (uit, 60% en 100%) maar daar heb ik dit geluid nooit gehoord. Ik moet er ook nog even bijzeggen dat ik dit probleem de eerste 2 dagen niet had...
Bartjezz schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:30:

Volgens mij sturen de meeste fancontrollers een spanning uit van 5 tot 11,5V. Die 5V zal wel te weinig zijn om je 23cm fan te laten starten, daarom draait die bij hogere spanningen wel.
Dat zogenaamde "niet starten" heeft te maken met de elektronica in de fan. Die laadt en ontlaadt condensators die in de fan zitten. Kunnen die condensators niet genoeg laden, draait de fan niet tot de volgende spoel en begint het verhaaltje opnieuw.
Waarom start mijn andere 23cm fan dan wel :? ? Ze hebben hetzelfde wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dat kan per fan verschillen, net een ander onderdeel of een transistor die net genoeg schakeld kan de oorzaak al zijn.
Als het probleem later pas naar voren komt ligt het misschien toch aan coilwhine. Anders zou ik het niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
Het 'zeurende' geluid kan meerdere dingen zijn... een weerstandje wat een beetje piept bij bepaalde spanningen, maar ook zoals al eerder aangegeven een fan die een vervelend geluid maakt bij het doorsnijden van de lucht. Welke kant draaien de fans op, dan bedoel ik, blazen ze naar binnen of naar buiten? Misschien is het fluiten wel een luchtstroompje wat door een gaatje heen wordt geblazen oid.

Die fan die op de laagste stand niet start kan ook simpel te verklaren zijn, die krijgt gewoon niet genoeg prik om op gang te komen... door aan het knopje te draaien geef je em meer prik en gaat deze zogezegd over de drempel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
MicGlou schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:39:
Het 'zeurende' geluid kan meerdere dingen zijn... een weerstandje wat een beetje piept bij bepaalde spanningen, maar ook zoals al eerder aangegeven een fan die een vervelend geluid maakt bij het doorsnijden van de lucht. Welke kant draaien de fans op, dan bedoel ik, blazen ze naar binnen of naar buiten? Misschien is het fluiten wel een luchtstroompje wat door een gaatje heen wordt geblazen oid.
Ik heb ze in de volgende configuratie staan:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/a2xern.png

Zoals ik eerder heb gezegd komt het probleem voor bij alle standen van het knopje (oneindig veel dus) behalve bij 0% (laagst) en 100% (hoogst). Bij deze standen heb ik geen last van geluid. Het zijn ook niet de fans die het geluid maken volgensmij, want afkoppelen maakt niet uit, het geluid wordt zachter maar blijft. Indien het coil whine zou zijn, valt dit onder de garantie? Een beetje offtopic maar die sticker op de voorkant die het een metalbrushed look moet geven laat rondom de knopjes los, misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie zo je afbeeldingen niet
maar wat ik zo aan je beschrijving lees is dit gewoon een spoeltje
kan voor de rest geen kwaad
mocht je er wat aan willen doen is de oplossing simpel
een druppeltje NIET geleidende lijm er op

edit nu zie ik ze wel
maak anders even ook een foto van je printje

edit 2
na het filmpje geluisterd te hebben denk ik niet meer dat het een spoel is
die toon die die afgeeft zit meestal hoger

ik ga inderdaad ook voor de fans die het geluid veroorzaken.
of je kast staat te resoneren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ik heb zojuist een headset gekocht en deze aangesloten op mijn frontpanel jacks. De mic jack doet het prima, maar de speaker jack geeft mij constante ruis op de headset. Als ik m achter op het mobo aansluit werkt het prima. Ook met oortjes op de frontpanel krijg ik ruis. Ik denk dus zelf nadat ik hierachter ben gekomen dat de printplaat voor de frontpanel aansluitingen niet deugt. Maar hoe kan ik resonantie/fans uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ga zelf eens het probleem lokaliseren
trek een wat uit
steek eens wat om
probeer je koptelefoon ook eens op een andere pc/ geluidskaart
etc
Pagina: 1