ASUS TS100 server met standalone disk + RAID

Pagina: 1
Acties:

• evan_nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11-2025
Server: Asus TS100-ES/PI4
Moederbord: P5BV-C/4L/TS100-E5

Er wordt nu gebruikgemaakt van een RAID1 opstelling met de Megaraid/LSI software. Er bevinden zich 2 identieke disks op de eerste 2 van de 8 sata poorten die zijn geconfigureerd en werkzaam als RAID 1. Nu moet er een extra standalone disk worden bijgeplaatst, puur voor data-opslag. Deze zit geconnect op de 3e sata-poort en is vervolgens zichtbaar in de LSI RAID Software tezamen met de 2 andere disken. In de LSI software staat in het overzicht:
Port0 ONLINE (disk in raid1)
Port1 ONLINE (disk in raid1)
Port2 READY (de extra disk)

In het BIOS staat de SATA/IDE Configuration op ENHANCED en "Configure SATA as" staat op RAID. De extra schijf is dus wel in het RAID bios zichtbaar, maar vervolgens niet door Windows te vinden. In de handleiding kan ik helaas niks vinden over de gewenstie opstelling (http://support.asus.com/d...hashedid=4zanuPTONhbnijk4)

Wie kan mij vertellen wat er niet correct geconfigureerd is en hoe naast de RAID1 opstelling een extra interne SATA standalone schijf is te gebruiken? Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom maak je niet een RAID0 of RAID1 aan op die ene disk? Dan kun je hem ook gewoon als singledisk benaderen.

• evan_nl
Er valt toch alleen een RAID array op te stellen met minstens 2 schijven? Met 1 schijf is het toch niet mogelijk een array te configuren in de software?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op mijn Areca kreeg ik dat wel voor elkaar.

• evan_nl
Oke dat is wellicht het proberen waard. Als er nog andere ideeen zijn hoor ik dat graag :)

Van Asus krijg ik eindelijk ook een reactie, ze komen met deze oplossing:

Unfortunately you can not connect single drive to controller which is configured as RAID. The RAID will want to use this drive for RAID.

If you want to use single drive and RAID at the same time, you have to create RAID on Marvell RAID controller and single drive connect to Intel controller.

In your case you will have to backup data from actual RAID, then create RAID on Marvell controller, restore data to new RAID, change configuration of Intel controller for single drive.

• evan_nl
Er zitten nu dus 2 disken in RAID 1 op de LSI SATA RAID controller.

Kan ik op deze controller 2 RAID array's maken? Dus dat ik van de extra opslag-disk nog een identieke koop en bij de LSI controller opzet. Dat ik hiermee een tweede array in bijvoorbeeld RAID1 aanmaak.

Dat is waarschijnlijk toch de snelste en makkelijkste route i.p.v. de boel over te zetten naar de Marvell controller?

• evan_nl
Weet iemand of het lukt 2 array's op de gebruikte LSI SATA RAID controller te gebruiken? Dus naast de RAID1 (2x2disk) nog een RAID1 array te maken op de 3e en 4e poort van deze controller. Alvast bedankt!
Pagina: 1