Kan ik dit knopje 'vast' zetten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 08:00
Ik heb zo'n energiebesparende stekkerdoos aan de TV gehangen: Gaat de TV uit, dan gaan subwoofer, audio decoder, en HTPC ook uit (scheelt toch weer zo'n 50watt in totaal). Gaat de TV aan, dan gaan subwoofer en HTPC aan, maar de audio decoder niet... 'vervelend'.

De decoder moet ik aanzetten met het aan/uit knopje. Ik heb de decoder open geschroefd en zie dit knopje als powerbutton:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zAum5.jpg

Dit knopje blijft dus niet 'zitten' als hij ingedrukt is, waardoor de decoder niet vanzelf aanspringt als er stroom op komt te staan. Kan ik hier op een of andere manier een kabeltje aan solderen om te simuleren dat de knop altijd ingedrukt is? Ik heb er ook al aan gedacht om er wat lijm tussen te duwen, maar da's ook weer zo wat.

Als de decoder uit is, en ik zet hem aan maar blijf de knop ingedrukt houden (een minuut of 2) dan lijkt er niets vreemds te gebeuren, dus doorlussen moet geen kwaad kunnen denk ik. Als de decoder aan staat en ik zet hem uit maar blijf de knop ingedrukt houden, dan springt hij eigenlijk direct weer aan.

Tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-10 21:37
Meten is weten, meet even met je multimeter de contacten van de switch na en soldeer er een draadje overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Volgens mij maken die knopjes, wanneer ingedrukt, diagonaal contact. Inderdaad even doormeten om te kijken of dat zo is en vervolgens een draadje solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Ik vroeg me eerder af of zoiets 'kwaad' kan, ik weet dus niets van wat zo'n knopje doet als hij ingedrukt blijft (hoewel het enkele minuten geen rare dingen gaf) en of andere componenten het niet fijn gaan vinden als ik dit permanent doorlus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Afhankelijk van hoe fanatiek je bent zou je het ook nog anders aan kunnen pakken :>
Zoek een relais dat een schakelaar kortstondig aan en weer uit zet, hang de voeding daarvan aan je 230V en de schakelaar over de bestaande knop en je hebt een apparaat dat automatisch aan gaat wanneer er spanning op komt te staan, zo kun je het apparaat ook nog blijven gebruiken wanneer je kiest voor een andere setup :)

Heb zelf al een tijd niet meer met elektronica gespeeld maar dit zou iirc moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je die knop ingedrukt houdt, blijft het apparaat dan wel aanstaan? Een PC maakt ook gebruik van zo'n pulseschakelaar, maar als je die ingedrukt houdt dan gaat het systeem gewoon weer uit. Dat lijkt me dus niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:46:
Als je die knop ingedrukt houdt, blijft het apparaat dan wel aanstaan? Een PC maakt ook gebruik van zo'n pulseschakelaar, maar als je die ingedrukt houdt dan gaat het systeem gewoon weer uit. Dat lijkt me dus niet handig.
Jep, blijft aanstaan, zie TS:
Als de decoder uit is, en ik zet hem aan maar blijf de knop ingedrukt houden (een minuut of 2) dan lijkt er niets vreemds te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Je zou de schakelaar ook kunnen vervangen voor een standaard aan/uit-schakelaar trouwens, ben je ook klaar denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

redah schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:41:
Ik vroeg me eerder af of zoiets 'kwaad' kan, ik weet dus niets van wat zo'n knopje doet als hij ingedrukt blijft (hoewel het enkele minuten geen rare dingen gaf) en of andere componenten het niet fijn gaan vinden als ik dit permanent doorlus :)
Dat zijn puls schakelaren, die werken meestal neit als je ze ingedrukt houd. aangezien de schakeling op een puls reageerd :)

Heb je al geprobeerd of die ubehaubt wel aangaat, als je die knop inhoud, dan de stroom er afhaalt, en enkele minuten later weer eropzet ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dat schakelaartje blijft niet ingeschakeld als je 1x drukt, het geeft dan een pulsje naar het startsysteem dat dan eigenlijk de functie van die schakelaar overneemt. Ik denk dat de voeding in je decoder niet helemaal fris is. Normaal zou het zo moeten gaan:
-je drukt op de schakelaar, je voeding wordt ingeschakeld
-een controlecircuit meet of de juiste spanning wordt gegenereerd
-zodra het controlecircuit een OK geeft neemt dit circuit het contact over en blijft je voeding aan.
Ik denk dat het controlecircuit óf een fout detecteerd, óf kapot is en dus niet je contact overneemt.
Normaal gebeurd dit allemaal in de tijd dat je even het knopje indrukt om iets aan/uit te zetten, maar bij jou dus niet...
Wat ik zou doen: meten of je voeding wel de juiste spanningen uitgeeft. Als dit zo is, dit knopje vervangen door een aan/uit schakelaar die dus wel aan of uit blijft.

Edit: ik snap je probleem nu, je decoder gaat niet aan als je stekkerdoos aangaat... Maarja, je kunt het op dezelfde manier oplossen...

Edit2: test eens het volgende: trek je decoder eens uit, houdt de knop ingedrukt, en steek dan de decoder in. Als dan alles normaal verloopt werkt de oplossing van de aan/uit schakelaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjezz op 20-01-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:53

Part

Helemaal niets.....

Linker twee pinnen zijn met elkaar doorverbonden net als de rechter twee.
Bij het inrukken maken de linker pinnen contact met de pinnen rechts.
Zie:
http://www.farnell.com/datasheets/78961.pdf
blz.3 en blz.4 (onderaan)

Je kan dus gewoon 1 van de pinnen links doorverbinden naar 1 van de pinnen rechts.
Of het werkt is afhankelijk van het apparaat.
Sommige apparaten komen in het service menu of resetten indien je de knop ingedrukt houd als je er spanning op zet.
Gewoon proberen dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Part op 20-01-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mocht het toch niet werken, dan is er altijd nog wat anders te fabriceren met een condensator, om bijv 1 sec een contact te maken die daarna afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Dit soort schakelaars maken contact tussen 2 sets met pinnen:

code:
1
2
3
  __
-|  |-
-|__|-

Hierbij maken de 2 bovenste pinnen contact met de 2 onderste pinnen als je 'm indrukt.

Als je daar een draadje tussen soldeert (op de foto tussen links en rechts dus) is dat voor de decoder identiek aan de aan/uit schakelaar continue ingedrukt.

Als dat werkt ben je klaar.
Enige wat je kan hebben is dat de decoder het misschien niet fijn vindt om de aan/uit knop ingedrukt te hebben als hij spanning krijgt, maar daar kom je toch alleen achter door te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
_ferry_ schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:25:
Mocht het toch niet werken, dan is er altijd nog wat anders te fabriceren met een condensator, om bijv 1 sec een contact te maken die daarna afvalt.
idd, even spanning meten die over dat schakelcontact gaat, en dan een condensator erop. Waarde is een kwestie van experimenteren.

Ik heb vroeger wel eens zoiets gedaan om op die manier een inschakelpuls te creeren (feitenlijk loopt er alleen een stroompje totdat de condensator opgeladen is. Afhankelijk van de waarde is die periode dus korter of langer. Ik zou eens met iets van 100uF beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Kan het niet veel eenvoudiger door een stukje (hout/plastic/???) boven op het knopje te bevestigen met wat plakband? De drukknop blijft dan gemaakt en het is makkelijk weer terug te draaien.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

FireWood schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:38:
Kan het niet veel eenvoudiger door een stukje (hout/plastic/???) boven op het knopje te bevestigen met wat plakband? De drukknop blijft dan gemaakt en het is makkelijk weer terug te draaien.
Het is een redelijk smal printplaatje, dus ik denk dat er nog een makkelijker oplossing is:

Een elastiekje of een plakbandje om de print (samen met het knopje) heen zodat er continue iets op duwt en het probleem is opgelost zonder solderen. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Decoder gaat aan als ik de knop vast houd en ik stroom op de decoder zet. Waar ik minder fan van was is dat ik vonkjes zag toen ik de adapter in plugde (aan de kant van de plug -> decoder dus). Dat zal waarschijnlijk niet voorkomen als hij al eenmaal er in zit... Hoop ik dan maar.

Vastzetten moet me op een of andere manier wel lukken dus, maar ik vraag me af of ik er achter kan komen of de complete decoder kapot gaat of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Het zijn over het algemeen stuur signaaltjes dat je stuurt met zo'n knopje, dus geen schadelijk hoge stromen.
Wat misschien wel zou kunnen gebeuren is dat door een constant hoog signaal, dat zeer zeldzame bugs naar boven komen, die normaal niet zouden zijn en heel misschien hij zou kunnen vastlopen, maar ik ga er niet van uit.
Als dit wel zou zijn, dan zijn het dus fouten op software niveau en zou een simpele stroom eraf en erop cycle het moeten oplossen.

Even over de vonkjes:

Als je je adapter insteek dan is de trafo/spoel in principe ladingloos, het stroomnet pushed en laad de trafo/spoel snel op, door de stroom die wilt opeens gaan lopen en door een kleine luchtbrug tussen de stekker en stopcontact komt het vonkje..

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 22-01-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DJSmiley schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:37:
[...]

idd, even spanning meten die over dat schakelcontact gaat, en dan een condensator erop. Waarde is een kwestie van experimenteren.

Ik heb vroeger wel eens zoiets gedaan om op die manier een inschakelpuls te creeren (feitenlijk loopt er alleen een stroompje totdat de condensator opgeladen is. Afhankelijk van de waarde is die periode dus korter of langer. Ik zou eens met iets van 100uF beginnen.
dit dus ^^

Iperf

Pagina: 1