Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanzu
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06-2023
Om te beginnen de specs:
ASUS M2N SLI Deluxe moederbord
AMD 64 X2 6000+ (en tevens de 3800+ geprobeerd)
Nvidia Geforce 8800 GTS
PSU 650Watt Coolermaster

Mijn computer gaat elke keer vanzelf uit zodra het Windows (XP) logo verschijnt bij het opstarten. Maar hij blijft aan in safe-mode. In safe-mode kan ik zolang als ik wil de computer aan laten staan. Windows 7 werkt allang helemaal niet meer (dual boot).

Als eerste heb ik bedacht dat dit waarschijnlijk een driver probleem, of hardware probleem was. Dus ik heb elke keer in safe-mode een driver uninstalled, en dan gereboot, maar dat heeft niets opgeleverd. De enige driver die ik niet kon uninstallen was van de nForce chipset.

Verder heb ik memtest geprobeerd, ik heb geprobeerd 1 van de 2 memsticks eruit te halen, ik heb de SATA harde schijf losgekoppeld, de geluidskaart eruit gehaald, de CPU verwisseld met een andere. Natuurlijk heb ik ook alles stofvrij gemaakt en checkdisk uitgevoerd (en meerdere keren geformateerd).

Nu mijn laptop ook kapot is, heb ik nu een wilde gok gewaagd, omdat ik echt geen andere PC meer over heb, en een ASUS M4N 72E moederbord gekocht, die ik waarschijnlijk morgen ga ontvangen en installeren.

Mijn enige twijfel is of het dan toch de PSU kan zijn, maar mijn gedachte hierbij was dat dit onwaarschijnlijk is, omdat de PC wel werkt in safe-mode. Het leek mij een moederbord probleem.

Dus de vraag is uiteindelijk of het überhaupt de PSU kan zijn, die ervoor zorgt dat mijn PC zichzelf uitzet. De grafische kaart lijkt mij niet het probleem, omdat in safe mode de computer niet uitgaat, en in normal-mode de PC wel uitgaat zonder graphics drivers. Dus dat zou erop moeten wijzen dat die drivers het probleem niet zijn.

Morgen weet ik sowieso meer, maar ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen hieromtrent.

[ Voor 1% gewijzigd door tanzu op 20-01-2012 01:50 . Reden: psu watt error ]

just never give up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je PSU specs, merk en model, 230V? Je bedoelt 230W zeker en als het werkelijk 230W is, dan is een wonder dat je PC uberhaupt aan gaan.
Had je eerst XP dan 7? Want als je XP later erop hebt gezet, dan zie je geen eens een boot optie meer voor 7.
Het kan aan je PSU liggen maar dat hoef niet en aan je mobo ligt het ook niet volgens mij.

Edit; Ah was even weg zag ik je wijziging niet, ok ik denk niet dat het je PSU is.
Edit: Maar wat is de model van de PSU?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanzu
Ik heb nu dat andere moederbord geïnstalleerd.

De eerste keer opstarten zag ik eerst het bericht van de videokaart, zoals ook bij het vorige moederbord. Daarna een kleurrijk bios geheel, maar dat duurde allemaal vrij lang voordat hij daar doorheen was.

Maar daarna bleef hij hangen bij een cursortje links-bovenin dat bleef tikken.

Dat duurde ook zolang dat ik op een gegeven moment maar ging rebooten, en daarna heb ik nooit meer iets op het scherm gezien. Als ik nu de computer aanzet, dan gaan alle ventilatoren aan, maar kort daarna gaat hij uit, om vervolgens 3 seconde later weer opnieuw op te starten, zonder dat ik iets doe. Dat blijft hij eeuwig doen als ik hem aan zou laten. Ik krijg niets te zien op het scherm tijdens dit geheel, en er komt geen geluid aan te pas.

De PSU is een 650 Watt Coolermaster uit ongeveer 2007 of 2008. Het nieuwe moederbord is de ASUS M4N 72E. Het kan nog zo zijn dat dat nieuwe moederbord ook kapot is, want hij is tweede hands (kon niets meer vinden voor AM2 processoren).

Wat ik kan proberen is de PSU van de computer beneden aan te sluiten, maar volgens mij heeft die uberhaupt niet genoeg Watt voor deze computer. Maar misschien net goed genoeg om het probleem te isoleren, dat het niet aan het moederbord ligt.

just never give up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Booten doet elk systeem wel op 200w. Zo lang je maar geen load op het ding zet.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord?

Nee PSU is niet kapot. PSU's gaan kapot, dat kan. Maar dan komt meestal de rook eruit, en elektronica werkt niet meer zodra de rook eruit is.

Dat je systeem niet meer werkt nu je je moederbord hebt gewisseld verbaasd me niets, dat gaat meestal fout zonder herinstallatie. Ik denk dat je in de recovery console moet komen via win install CD en dan backuppen wat je backuppen kan. Je kan daarna proberen opnieuw te partitioneren/formatteren/installeren. Kijk of dat werkt.

Wie weet is het je C: schijf, of iets anders. Maar je PSU dat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:34

dodo79

witte dikke tonnie

ik zie je systeem specs en voornamelijk Nvidia Geforce 8800 GTS
en moet meteen denken aan: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Proberen waard??

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanzu
Ik kom niet eens bij de BIOS, dus ik kan nooit een bootable CD laden lijkt mij.

Grafische kaart zou kunnen, wel vervelend, want ik heb geen andere kaart voor de PCI-E om te kunnen testen of dat überhaupt het probleem is.

just never give up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanzu
Inmiddels heb ik ook geprobeerd om de grafische kaart eruit te halen, en dan te booten, maar ook dan gaat hij na 3 secondes uit, precies als met grafische kaart. Zonder grafische kaart zou het systeem toch minstens moeten blijven draaien lijkt mij?

Dus toen heb ik de CPU verwisseld met een andere (natuurlijk compatible), maar ook dan gaat hij na 3 secondes uit.

Toen heb ik zelfs van een andere PC een PSU geprobeerd, en ook dan gaat hij na 3 seconde uit. Precies hetzelfde effect, geen verschil.

Dus het ligt niet aan:
- Grafische kaart
- Moederbord (tenzij ze allebei stuk zijn?)
- CPU (tenzij ze allebei stuk zijn?)
- PSU
- Geheugen
- Andere connectables (harddisks, alle PCI dingen eruit)

Ook het stopcontact kan het niet zijn, heb er meerdere geprobeerd.

Dus... ofwel allebei de CPU's zijn stuk, ofwel allebei de moederborden zijn stuk...?

just never give up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:23
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 23:20

fynrd1

Fooled by Randomness

Lijkt heel erg op een kapotte psu of videokaart, gezien de leeftijd van beide producten is het zelfs mogelijk dat ze allebei niet meer goed zijn. Voelt je voeding warm aan toevallig?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tanzu schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 18:07:
Ik heb nu dat andere moederbord geïnstalleerd.

De eerste keer opstarten zag ik eerst het bericht van de videokaart, zoals ook bij het vorige moederbord.
Wat voor bericht? Dat heb je niet bij je eerste post vermeldt. Een warning/error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tanzu
Ik weet niet hoe, maar aan het einde van de avond werkte de computer ineens wel.

Ik weet dus niet wat het precies was, maar ik heb een aantal dingetjes geprobeerd:
- Schroeven moederbord naar case nog allemaal gecontroleerd en wat aangeschroefd her en der
- chipset heatsink gecontroleerd en volgens mij zat die niet helemaal recht
- en nog wat dingetjes die ik misschien vergeten ben.

In ieder geval bedankt voor de reacties, gelukkig doet alles het.

Het enige 'probleem' dat ik nu nog heb is dat de IDE kabel de CD-ROM niet kan bereiken, en dat Windows onterecht zegt dat het een illegale versie is. Deze problemen zullen wel oplosbaar zijn.

@soup-nazi:
Gewoon het bericht dat ik altijd al kreeg, WinFast geforce 8800. Dat komt altijd net in beeld voor de bios.

[ Voor 25% gewijzigd door tanzu op 21-01-2012 18:51 ]

just never give up.

Pagina: 1