• Hyzo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo,

Ik heb onlangs nieuwe pc gekocht en ik heb mijn Nvidea GeForce 9800 GT, uit mijn oude computer, in mijn nieuwe computer gedaan, omdat de kaart die erin zat niet gewenste effect had. Games draaien nu vloeiend op low en high en ik kan zelfs BF3 gewoon spelen. Voor mij voldoening dus, zonder extra geld uit te geven.

Echter als ik de temp van mijn kaart bekijk is deze standaard 65 graden. Ik kan hem 10-15 graden verlagen door mijn fan harder te laten lopen op 60%. Als ik Saints Row speel op 1920x1080 medium dan wordt de temperatuur 85-90 graden. Ik heb gelezen dat hij maximaal 105 graden aan kan, en op andere verschillende fora's heb ik gelezen dat 80 graden met gamen niet erg is voor GT en GTX kaarten. Toch vind ik het een beetje zorgwekkend.

Als ik de fan op 35% laat draaien en ik ga bijvoorbeeld COD: black ops spelen dan wordt de kaart 95 graden, hoger durfde ik niet te gaan. Iemand die hier misschien verstand van heeft? In mijn oude pc had ik nergens last van.

Ik heb btw vele fora's, zowel deze als andere, gelezen maar zonder oplossing voor mijn probleem.

Ik heb trouwens het volgende erin zitten:

Moederbord
Asus M5A78L-M M-ATX, HDMI, USB3

Processor
AMD Phenom II X6 1090T 3,2Ghz

Geheugen
8GB 1333MHz DDR3

Koeler
Spire Storm 610 processorkoeler

Monitor(en)
HP 2311x LED 23'

Voeding
HKC 430watt ATX voeding

[ Voor 15% gewijzigd door Hyzo op 19-01-2012 23:16 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

hoe is de airflow in je kast?
en stel een apart fan profiel aan met afterburner. dat hij bij een bepaalde temperatuur harder moet blazen (zorgt wel voor meer herrie)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Hyzo
Ik zou echt niet weten hoe die is (totaal geen verstand van), en ik zal Afterburner downloaden.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

post een plaatje van je kast met het zijpaneel eraf en zeg waar er allemaal ventilatoren zitten en naar welke kant ze blazen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Hyzo
Afbeeldingslocatie: http://img546.imageshack.us/img546/4344/img0178qb.jpg
Oke, dit is mijn extra processorkoeler, die richt gewoon naar binnen toe.

Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/6888/img0179hq.jpg
Dit zijn mijn twee fans, eentje op mijn processor, koelt dus processor. De andere fan blaast gewoon vanaf de achterkant van de PC naar buiten.

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/1350/img0180re.jpg
Nogmaals te zien, maar dan met videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/8905/img0181do.jpg
Gehele kast

[ Voor 59% gewijzigd door Hyzo op 20-01-2012 00:35 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ik denk dat ik al een probleempje zie: De achterste fan moet zuigen, zo zuigt ie warme lucht uit je kast.

Ook zijn 9800's gewoon heefthoofden.

En issie niet te stoffig?

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

95 graden is inderdaad te heet. GPU's zouden het theoretisch moeten houden maar geloof me, een aantal jaar geleden had ik een dergelijke warmloper (Radeon 2900XT) welke constant op 92 graden draaide tijdens het gamen en die kaart was dus binnen 1.5 jaar doorgebrand. :)

Persoonlijk zou ik niet hoger willen gaan dan 80 graden tijdens het 100% belasten van de kaart (games en dergelijke) maar dat is mijn eigen mening.

Bedoel je met 65 graden 'standaard' idle of als je de fan op 60% laat draaien tijdens games?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 00:21 ]

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 19:17

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Ik zou de achterste fan, zoals VasZaitsev ook aangeeft, omdraaien. Op deze manier blaast hij de warme lucht UIT de kast. Dan nog eens bekijken.

Tevens zou ik niet hoger gaan dan 80 graden. Blijft die daar vervolgens alleen maar onder als je de fan op 60% moet zetten dan is dat helaas zo. De 65 graden idle zint mij overigens ook niet helemaal, dit zou ook lager moeten zijn. Het kan op zich geen kwaad, maar heet is het wel voor als die niets aan het doen is.

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• Hyzo
Hij is nu 55 graden idle (geen games aan en de fan draait automatisch 35%), ik heb de kaart eruit gehaald, even geblazen en de kaart terug geplaatst. Ook al had ik het stof er al afgehaald. Tevens heb ik de grote fan nu niet aangesloten en me tweede beeldscherm ook niet.

Welke fan omdraaien, de gele neem ik aan? (en de temperaturen zijn met kast open).

[ Voor 23% gewijzigd door Hyzo op 20-01-2012 00:30 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:14
Yes, een fan achterin/bovenin moet gewoon naar buiten blazen.

• Hyzo
Hij blaast ook naar buiten, heb ik zojuist even vernomen, haha. Was dus een foutje van mij heb het aangepast bij de foto's.

[ Voor 32% gewijzigd door Hyzo op 20-01-2012 00:37 ]

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
Bij welke PC-boer heb je deze gehaald en voor hoeveel?
Een laagkwaliteits voeding HKC 430W met een zuinige HD6450 is tot daaraan toe, nog steeds niet echt aan te raden, maar combineren met een 9800 GT die stukken meer stroom lust is vragen om vuurwerk in je kast.

• Hyzo
Ja, die 9800 GT stop ik er zelf in. Maar ik ervaar op dit moment geen problemen als ik de fan op 80% zet. Dan blijft de kaart op 74 graden. Al hoewel mijn voeding blijkbaar niet zo goed is, heb ik toch een gevoel dat het hier niet heel erg aan ligt, maar meer aan de kaart zelf. Ik kan me niet voorstellen dat ik een top voeding had in mijn oude pc. Ik heb deze pc voor ong. 500,- gehaald bij Compusale. Daarbij zat natuurlijk behalve het bovenstaande nog een HDD, een grotere kast, brander en cardreader. Al met al dacht ik niet verkeerde prijs, alleen me voeding volstaat (blijkbaar) niet.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-02 20:53
Heeft die videokaart geen automatische stand?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:41
Hetzelfde probleem had ik ook destijds met mijn 8800GT, ook zo'n heethoofd.

Draaide destijds idle op 80 graden en in games rond de 100 graden.Afbeeldingslocatie: http://www.marocdream.nl/images/smilies/warm.gif

Totdat ik een 120mm Scythe Slip Stream fan aan de zijkant van mijn kast monteerde, naar binnen blazend, direct OP de videokaart. Gevolg, idle temperatuur zakte van 80 naar 48 graden. :)

Nu hetzelfde effect op m'n Radeon HD 6950, die draait nu idle ~35-40 graden.

De 8800GT is naar m'n kameraad verhuist en die had gelijk gedonder met de kaart, omdat ie idle 90 graden werd. Tja, het simpele gevolg van te weinig airflow in je kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 20-01-2012 02:10 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

[b][message=37533942,noline]
De 8800GT is naar m'n kameraad verhuist en die had gelijk gedonder met de kaart, omdat ie idle 90 graden werd. Tja, het simpele gevolg van te weinig airflow in je kast.
N/O, maar 90° idle? Heeft niets te maken met de airflow. Check gewoon de koelpasta eens, of kijk mss ofdat de koeler wel vasthangt... 90° idle kan gewoonweg niet ;)

Die kaarten zijn sowiezo heet, en dan nog zo'n single slot koeler... Zet er een simpele aftermarket koeler op, en da probleem zal snél gedaan zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 02:12 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:41
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 02:11:
N/O, maar 90° idle? Heeft niets te maken met de airflow. Check gewoon de koelpasta eens, of kijk mss ofdat de koeler wel vasthangt... 90° idle kan gewoonweg niet ;)
In dit geval moet het wel met de airflow te maken hebben. De videokaart had kort daarvoor nog in mijn eigen pc gezeten en bleef keurig rond de 48 graden hobbelen. De pc van m'n kameraad is een 'oude' Chieftec Dragon Tower, met 'slechts' 2 80mm fans intake en 2 80mm fans outtake en geen airflow van de zijkant. Die 120mm Scythe fan die ik er boven heb hangen is echt een flinke lucht verplaatser en dat is wat hij mist.

Mijn YouTube Channel

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

zolang je geen artifacts ziet is die temp niet erg. mocht je hem nog lager willen krijgen zal je de standaard koeling op de videokaart kunnen vervangen met iets van zalman bijvoorbeeld.

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Hyzo schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 01:25:
Ja, die 9800 GT stop ik er zelf in. Maar ik ervaar op dit moment geen problemen als ik de fan op 80% zet. Dan blijft de kaart op 74 graden. Al hoewel mijn voeding blijkbaar niet zo goed is, heb ik toch een gevoel dat het hier niet heel erg aan ligt, maar meer aan de kaart zelf. Ik kan me niet voorstellen dat ik een top voeding had in mijn oude pc. Ik heb deze pc voor ong. 500,- gehaald bij Compusale. Daarbij zat natuurlijk behalve het bovenstaande nog een HDD, een grotere kast, brander en cardreader. Al met al dacht ik niet verkeerde prijs, alleen me voeding volstaat (blijkbaar) niet.
Hou er rekening mee dat voedingen (in bepaalde omstandigheden met weinig airflow)ook behoorlijk wat warmte kunnen generen in je kast. Daarnaast is 430 watt voor een dergelijke kaart wel echt 'living on the edge'. Bij een willekeurige toekomstige upgrade naar een huidige generatie midrange kaart (bijvoorbeeld een 560-TI of 6870, nieuwe generatie 6xx kaarten en nieuwe generatie 7xxx) zal je echt een nieuwe voeding erin moeten zetten.

Ik heb daarnaast ook even voor je gezocht op idle en load temperatures voor de 9800GT en het schijnt dat 55 idle en 80 load normale temperaturen zijn. Echt ideaal is dit niet maar dat probleem hou je nu eenmaal met een oude generatie top-end kaart.
MrJayMan schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 07:02:
zolang je geen artifacts ziet is die temp niet erg. mocht je hem nog lager willen krijgen zal je de standaard koeling op de videokaart kunnen vervangen met iets van zalman bijvoorbeeld.
In vele gevallen heb je al iets beschadigd aan de kaart bij het waarnemen van artifacts. De enigste keer dat ik met een GPU artifacts waarnam (mijn oude 2900XT) gaf Windows bij de volgende reboot een blauw scherm waarna de GPU geen teken van leven meer toonde. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 11:09 ]

Pagina: 1