SCSI instellingen Adaptec 2904

Pagina: 1
Acties:

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik ben van plan om een Plexor UltraPlex 40 met een Adaptec 2904 SCSI-kaart te kopen. Dit schijnt wel een goede combinatie te zijn.

Nu wil ik alleen weten waarmee ik rekening moet houden met het installeren en welke instellingen ik moet gebruiken voor het beste resulataat (met o.a het branden met mijn Plextor 12/10/32A, de IDE-versie dus) :?

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Verwijderd

op die kaart valt niet veel in te stellen.
je koopt die 2904 (125 piek ofzo), steekt hem in een pci-slot, dikke scsi kabel eraan met 50 pinnen en slechts 2 aansluitingen.

je 1e scsi device is dus schijnbaar al je ultraplex. deze heeft standaard SCSI-ID 3 geloof ik (keuze uit [0..7)).
en is standaard ook getermineerd.
Wat je nu doet is hang de ultraplex aan het uiteinde van je scsi-kabel, en je brander aan het midden van de kabel.
Stel nu je brander in op de achterkant. t ding zal ook een scsi-id nodig hebben (niet 7 gebruiken, en ook niet die van de ultraplex)

verder moet je de jumper voor termination op je brander op disabled zetten.

Die scsi-kaart 2904 / 2906 heeft geen bios, dus opstarten van cdrom/harddisk is niet mogelijk.

• Stimpy001
Ik was vergeten te zeggen dat het om een IDE-brander gaat. Maakt dat nog wat uit?

Als ik een opstartdiskette heb voor bijvoorbeeld Win ME betekent het dan dat ik niet mijn UltraPLex kan gebruiken tijdens de installatie en dus een IDE-CD-Romspeler nodig heb?

• Stimpy001
Heeft niemand een (zinnige) reactie. :?

Verwijderd

Dan maak je toch de IDE-brander de master cd-rom speler?
:)

• Stimpy001
Die scsi-kaart 2904 / 2906 heeft geen bios, dus opstarten van cdrom/harddisk is niet mogelijk.
Wat bedoel je hier precies mee BBL the 2nd?

Verwijderd

Je kunt van cdroms opstarten (je weet wel, win98 cd, win2000 cd bijvoorbeeld)

Met IDE/atapi kan dit altijd, met een scsi cdrom-device (cdrom, cdrw, dvd) heb je zowiezo een scsi-controller nodig, en deze moet dan booten ondersteunen, en dus zn eigen bios(-rom) hebben.

Overigens bestel je nu een scsi controller, een scsi cdrom drive en een ide brander?

scsi cdrom drive heeft jumpers voor ID en terminatie, ide brander heeft alleen jumpers voor master/slave instelling.

Windows vereist geen instellingen voor je brander, deze wordt meteen herkend.

Hem kunnen gebruiken is iets heel anders:
je moet brandsoftware hebben, en een bemiddelingslaag tussen de hard- en software : de ASPI -drivers/layer

CDRwin heeft zn eigen aspi-driver (www.goldenhawk.com)
nero ook (www.ahead.de)

de beste is nog altijd van adaptec (www.adaptec.com , www.roxio.com)

Overigens heeft de winME/98 bootdisk ook gewoon ondersteuning voor adaptec controllers (aspi8*.sys), en het cdrom-device wordt vanzelf gevonden (aspicd.sys)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
als je een groot bios hebt met een heleboel tuimte, zou je de bios van een adaptec 2940 aan je bios kunnen toevoegen... heb ik ook gedaan met mijn Symbios 860 (helaas kan ie nog steeds niet booten :()

• Stimpy001
BBL the 2nd, ik koop waarschijnlijk alleen de controler en de cd-rom speler. Ik heb namelijk al de barnder vorig jaar gekocht. Is overigens wel een super goed ding

• Stimpy001
BBL the 2nd, ik koop waarschijnlijk alleen de controler en de cd-rom speler. Ik heb namelijk al de brander vorig jaar gekocht. Is overigens wel een super goed ding

Verwijderd

t forum is een beetje brak -> dubbelpost?

veel succes.

alles wat je dus hoeft te doen is de controller in de pc te zetten, kabel eraan en plextor cdrom eraan. Instellen is niet nodig (aangezien plexcdrom het enige apparaat is aan de scsi-controller),
en de controller wordt ook automatisch herkend.

• Wekkel
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Booten werkt niet van een 2904. Met een W9x opstartfloppy, kan je wel booten met cdrom ondersteuning..
Pagina: 1