gnome GUI start niet na installatie Debian

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hallo

Ik wil weer eens naar een nieuw besturingssysteem kijken, namelijk Debian. Ik had het heel even geïnstalleerd in een virtuele machine en het zal er wel heel leuk uit. Dus ik wilde het gaan installeren op een pctje (atom 330 met oude harde schijf), maar ik krijg geen grafische interface bij het opstarten.

Ook bij het herinstalleren in virtualbox krijg ik nu alleen een commandline.

Maar bij de installatie van de pakketten staat 'grafische bureaublad interface' (of wat het precies was) wel aangevinkt, maar na de installatie krijg ik hem niet.

Waarom deed hij het eerst wel en krijg ik het nu niet meer voor elkaar?
is dat een fout tijdens de installatie?

Ik ben een ontzettende linux leek (daarom vind ik het leuk om er eens mee te gaan spelen), dus ik heb echt geen idee.

alvast bedankt,
timberleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
heb niet direct een oplossing voor jouw situatie, maar als je net start met linux, waarom dan niet eerst een Mint live cd starten/installeren of een andere ubuntu smaak? Daar zijn ook speciale versies voor die geschikt zijn voor oudere hardware.

Dan weet je zeker dat bijna alles in 1x werkt, en voor een beginner wel zo prettig en leidt vast tot een positievere ervaring dan een kale Debian installatie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ubuntu is ook een mogelijkheid.

Ik had Debian ergens voorbij horen komen en ik had het eigenlijk nog nooit gezien. De werkende installatie in de virtuele machine verraste me eigenlijk al heel goed. Hij liep zelfs in een virtuele machine super snel.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd om verder te kijken naar Debian, maar misschien is het inderdaad verstandiger om met iets 'simpelers' te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Neem een directe distro met desktop-manager; kan je in ieder geval wisselen tussen commandline en desktop.

Debian is leuk maar is "net" ff iets lastiger dan Ubuntu of Mint :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ok dan is dat misschien verstandiger. ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van mint, eens kijken.

wel raar dat hij het die eerste keer wel direct deed met GUI (op de virtualbox)

mint ziet er zo op het eerste gezicht wel super leuk uit. IMO (op het eerste gezicht) strakker als ubuntu.
maar ik zal beide eens gaan proberen in virtualbox. en dan even een keuze maken voor op de schoenendoos pc:
Afbeeldingslocatie: https://twitter.com/#!/timberleek/media/slideshow?url=pic.twitter.com%2FM3mJ4F1
(had geen kast, en een atom bord + oude dell voeding + fan + hdd (hier niet afgebeeld) past prima ;))

edit: leuke auto trouwens ;)

[ Voor 57% gewijzigd door timberleek op 20-01-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:38
maar na de installatie krijg ik hem niet.
Kun je dit specificeren?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 13:25
Hier heb ik ook last van met de laatste Virtualbox 4.1.8 release, hiervoor werkte Debian uitstekend dus ik vermoed toch echt dat het aan Virtualbox ligt. Misschien helpt downgraden naar 4.1.6, heb het zelf nog niet geprobeerd dus kan het niet zeggen of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Probeer eens of je de grafische interface met de hand kunt starten:
/etc/init.d/gdm start

Als dit niet lukt, zoek dan /var/log/Xorg.0.log door op foutmeldingen. Die zijn gemarkeerd met EE
less /var/log/Xorg.0.log
en dan / (zoeken) EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Bij de installatie krijg je een scherm waar je pakketten kan selecteren om te installeren (ik doe de cdrom installatie waar hij de rest via internet doet). Daarbij is het 'grafische desktopomgeving' standaard al aangevinkt.

Als ik klaar ben met installeren start hij opnieuw op, maar dan start hij de commandline op in plaats van de gnome GUI.
Hier heb ik ook last van met de laatste Virtualbox 4.1.8 release, hiervoor werkte Debian uitstekend dus ik vermoed toch echt dat het aan Virtualbox ligt. Misschien helpt downgraden naar 4.1.6, heb het zelf nog niet geprobeerd dus kan het niet zeggen of dat werkt.
het is niet alleen een probleem van Virtualbox. Ook bij de installatie op een computer krijg ik geen GUI
Probeer eens of je de grafische interface met de hand kunt starten:
/etc/init.d/gdm start

Als dit niet lukt, zoek dan /var/log/Xorg.0.log door op foutmeldingen. Die zijn gemarkeerd met EE
less /var/log/Xorg.0.log
en dan / (zoeken) EE
/etc/init.d/gdm start werkt niet. het bestand of de map bestaat niet.

/etc en /etc/init.d kan hij wel vinden ("... is een map"),

hetzelfde krijg ik bij /var/log/Xorg.0.log
ook hier kan ik /var en /var/log wel vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:38
Met andere woorden, het is goed mogelijk dat er geen X server is geinstalleerd,of geen gnome (desktop enviroment), ik weet niet of debian nog gdm gebruikt (lightdm lijkt tegenwoordig meer in zwang te zijn), probeer anders eens "sudo apt-get install gdm" dat zou ook meteen alle relevante dependencies moeten binnenhalen.

Overigens weet ik niet of debian tegenwoordig ook sudo gebruikt, zo niet dan is het een kwestie van:

code:
1
su root

en
code:
1
apt-get install gdm

kan nog wel verstandig zijn van te voren (ook als root of met sudo) "apt-get update" te draaien om je repository cache bij te werken.

Ubuntu is inderdaad meer op de enigzins onervaren gebruikers gericht maar met debian kun je in principe hetzelfde, misschien een goed moment om wat hands-on ervaring op te doen met linux en debian package system (apt/dpkg : ubuntu is gebaseerd op debian dus die kennis kun je onverkort bij debian en mint toepassen).

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
blouweKip schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 20:56:
Met andere woorden, het is goed mogelijk dat er geen X server is geinstalleerd,of geen gnome (desktop enviroment), ik weet niet of debian nog gdm gebruikt (lightdm lijkt tegenwoordig meer in zwang te zijn), probeer anders eens "sudo apt-get install gdm" dat zou ook meteen alle relevante dependencies moeten binnenhalen.

Overigens weet ik niet of debian tegenwoordig ook sudo gebruikt, zo niet dan is het een kwestie van:
Sudo moet nog via de sudoers file worden ingesteld, dus nog wat extra zoeken hoe het allemaal in elkaar zit.
Zoals hierboven al gezegd: begin met ubuntu, scheelt wat benodigdheid aan expertise die je niet 123 krijgt.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nou ik heb in elk geval alvast geleerd hoe ik root access krijg in commandline ;-)

verder wil hij de update niet doen, hij begint wel, maar hij bleef heel lang hangen bij 24%. en bij een 2e poging zegt hij alleen maar "0% [wachtend op de kopteksten]

Dan kan ik me beter eerst even verdiepen in ubuntu en mint en probeer ik het later nog eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornedor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 21:43
su [enter]
[password][enter]
apt-get install gdm3 gnome [enter]
[enter]
reboot [enter]

[ Voor 26% gewijzigd door cornedor op 20-01-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nee dat pakt hij ook niet. hij probeert wel van alles te downloaden, maar hij blijft weer hangen bij 0% bij de kopteksten.

daarna krijg ik de melding:
verbinding mislukt [ip: 130.89.149.21 80]
ophalen van http://ftp.nl.org/debian/pool/main/g/gcc-4.4_4.5-8_i386.deb is mislukt verbinding mislukt [ip: 130.89.149.21 80]
e: kon sommige archieven niet ophalen, misschien kunt u 'apt-get update' of --fix-missing proberen?

apt-get update doet hij gewoon, maar dan nog doet gnome (of het installeren ervan het niet)

reboot brengt me dan ook weer terug bij de commandline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Even wat andere sources toevoegen; ik kan via mijn browser die deb ook niet vinden :) En dan je NL-sources even met een # voorzien zodat ze niet alsnog meegenomen/opgepakt worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
root:/etc/apt# cat sources.list
#############################################################
################### OFFICIAL DEBIAN REPOS ###################
#############################################################

###### Debian Main Repos
deb http://ftp.uk.debian.org/debian/ squeeze main contrib
deb-src http://ftp.uk.debian.org/debian/ squeeze main contrib

###### Debian Update Repos
deb http://security.debian.org/ squeeze/updates main contrib
deb http://ftp.uk.debian.org/debian/ squeeze-proposed-updates main contrib
deb-src http://security.debian.org/ squeeze/updates main contrib
deb-src http://ftp.uk.debian.org/debian/ squeeze-proposed-updates main contrib

Kijk ook even hier voor andere/extra sources: http://debgen.simplylinux.ch/

[ Voor 89% gewijzigd door MAX3400 op 21-01-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:06
Mogelijk draai je in Debian bij default in runlevel 2 of 3.
Daarin is de GUI niet actief.

Je kunt het checken door commando 'runlevel' te geven.
Mocht je inderdaad in level 2 zitten dan kun je met commando 'telinit 5' naar de gui

Zie ook hier: http://www.debian-administration.org/articles/212

EDIT:
Oeps, Debian doet het anders dan RedHat/SuSE/etc.
Level 5 is niet automatisch de grafische interface...
Dus dat gaat ook niet werken.

[ Voor 19% gewijzigd door markvl op 21-01-2012 21:15 . Reden: Even de Debian runlevel opzet opgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
als je gewoon: which X intype, krijg je dan wat terug? anders heb je geen X server. Sowieso, die debian repository die je hebt ingesteld in van de Universiteit Twente en die doet het gewoon. Ik vraag me af of je netwerk wel werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Netwerk lijkt toch te werken; anders zou de machine ook geen IP kunnen resolven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Heb je de grafische omgeving überhaupt wel geïnstalleerd? :P Voor alle zekerheid als root uitvoeren:
tasksel install desktop

Gnome is de standaard desktop in Debian.
Als dit niets doet dan is er wat ernstigers aan de hand.

[ Voor 1% gewijzigd door sam.vimes op 25-01-2012 10:51 . Reden: optie --test verwijderd 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik installeer dmv een cd waarbij hij de rest van internet afhaalt. Ik denk dat het probleem ligt bij het downloaden van die spullen.

ik zal which X en tasksel install desktop nog even proberen, anders laat ik het even rusten. Ik zit deze week nog even tot mijn oren in projecten op school, van het weekend verhuizen naar Eindhoven voor stage. Daarna zal ik eens proberen om een andere server te selecteren, misschien dat hij het dan wel doet.

edit:
which X geeft: /usr/bin/X

bij tasksel install desktop krijg ik een blauw venster met progressiebalk erin
hij leek even te blijven hangen bij 179, maar hij gaat toch door, hij is nu op 183.
het gaat wel traag moet ik zeggen, ik had verwacht de harde schijf flink zou gaan ratelen, maar hij is over het grootste deel van de tijd stil, af en toe hoor je hem wat kraken (het is een oudje, je hoort hem goed zoeken)

maar ik kijk even aan of hij hem nu wel pakt...

edit:
de installatiebalk is tot 100% gegaan, daarna opende hij zelf weer een commandline lijntje onderaan.

om de rest nog even na te gaan:
gdm start kan nog steeds niet
in de logs staan geen errors (EE)

na reboot ook nog niks, maar ik zie wel een error staan in het rood. ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik hem eerder heb gezien:
failed (Could not start /usr/sbin/acpi_fakekeyd).
daarboven staat:
start-stop-deamon: unable to stat /usr/sbin/acpi_fakekeyd (no such file or directory)

maar ik heb het idee dat dat over de mailclient gaat

[ Voor 57% gewijzigd door timberleek op 25-01-2012 23:59 ]

Pagina: 1