Ik moet een database ontwerpen voor een applicatie waar gegevens momenteel worden aangeleverd in Excel. De Excelfile bevat de waarden van een bepaalde motor die op een bepaald toerental draait met een bepaald kilowattage.
Van de motor worden verschillende gegevens bijgehouden waaronder onderandere:
In de Excelfile zelf vind je een matrix met 42 rijen en kolommen terug met op de x-as het koppel en op de y-as het toerental.
Even een voorbeeldje:

Zelf dacht ik dat het misschien beter was om de gegevens gewoon in de Excelfile te houden en die run-time te gaan uitlezen wanneer de andere gegevens opgevraagd worden in plaats van de Excel file op voorhand te gaan inlezen in de database.
Hou zouden jullie dit aanpakken? De gegevens uit de Excel-file 1 maal inlezen of de Excelfile gewoon zelf opslaan en deze pas uitlezen als er om gevraagd wordt?
Van de motor worden verschillende gegevens bijgehouden waaronder onderandere:
- vermogen t.o.v toerental
- IE-label
- type toestand motor(goed gesmeerd, slecht gesmeerd, niet gesmeerd,...)
In de Excelfile zelf vind je een matrix met 42 rijen en kolommen terug met op de x-as het koppel en op de y-as het toerental.
Even een voorbeeldje:

Zelf dacht ik dat het misschien beter was om de gegevens gewoon in de Excelfile te houden en die run-time te gaan uitlezen wanneer de andere gegevens opgevraagd worden in plaats van de Excel file op voorhand te gaan inlezen in de database.
Hou zouden jullie dit aanpakken? De gegevens uit de Excel-file 1 maal inlezen of de Excelfile gewoon zelf opslaan en deze pas uitlezen als er om gevraagd wordt?
offtopic:
Woeps, zie trouwens nu pas dat ik mijn titel niet verder heb afgeschreven...
Woeps, zie trouwens nu pas dat ik mijn titel niet verder heb afgeschreven...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 22:01 ]