[X79] van AHCI naar RAID

Pagina: 1
Acties:

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-01 14:35
Ik heb sinds 2 dagen mijn nieuwe pc in elkaar gezet en loop nu tegen een probleem aan.
Hiervoor had ik een X58 moederbord en draaide de boel in RAID mode.
Ik heb een SSD en 4 Raptor schijven in RAID0 voor data.
Nu heb ik een X79 bordje en heb bij het installeren van Windows SATA in AHCI mode gezet, omdat ik dacht dat ik later kon switchen naar RAID. Gezien RAID ook een AHCI mode is. Tot zover de theorie.

Nu Windows naar behoren werkt, dacht ik mijn RAID0 te gaan gebruiken. Dus in Bios SATA mode veranderd in RAID. Mijn oude RAID0 configuratie wordt netjes herkend, echter reboot mijn systeem bij het laden van Windows 7.

Het lijkt onmogelijk om van AHCI naar RAID te gaan.
Ik kom op internet verschillende registry hacks tegen die allen bedoeld zijn om van IDE naar AHCI te gaan. Deze werken allemaal niet. Ik heb geen zin om Windows opnieuw te installeren.
Waarom werkt het niet en heeft iemand de gouden tip?

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorV Start --> 0
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide Start --> 0

hebben dus geen effect.

Update:

Door HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci op 0 of 3 te zetten, lukt het om van AHCI naar IDE te gaan en andersom.

Nu nog van AHCI naar RAID :|

[ Voor 15% gewijzigd door K3ke op 19-01-2012 22:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet een reinstall doen? Met Win7 is dat niet meer dan een half uurtje werk om het erop te krijgen.

• K3ke
TERW_DAN schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:49:
Waarom niet een reinstall doen? Met Win7 is dat niet meer dan een half uurtje werk om het erop te krijgen.
Waarom wel als het makkelijker op te lossen is?
Daarnaast duurt het installeren langer als je alle updates inc servicepack1 wilt downloaden en installeren.

• K3ke
Jammer dat niemand hier tegen aan is gelopen.
Probleem met X79 borden is dat Windows niet geïnstalleerd kan worden in RAID mode.
Dus opnieuw installeren in RAID lukt ook niet.
Zou mooi zijn als iemand hier een antwoord op weet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom kun je niet installeren in RAIDmodus?
Mijn X79 komt pas volgende week binnen, dus heb het nog niet zelf getest, maar ik zie niet in waarom het niet zou moeten werken.

• K3ke
TERW_DAN schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:35:
Waarom kun je niet installeren in RAIDmodus?
Mijn X79 komt pas volgende week binnen, dus heb het nog niet zelf getest, maar ik zie niet in waarom het niet zou moeten werken.
Windows installer herkent mijn Vertex3 niet in RAID mode. Ik heb geprobeerd om de Intel RAID drivers te laden. Maar dat heeft geen zin. Ik krijg Windows niet geinstalleerd in RAID mode. In AHCI kan ik het wel installeren, maar dan werkt mijn RAID niet. Ik word een beetje gek. Met X58 platform had ik dit gezeik niet. Ik kon ook zonder problemen tussen AHCI en RAID switchen.

Update:

Ik heb het geïnstalleerd gekregen. Het werkt blijkbaar niet met de minder legale installer. Met de originele Ultimate DVD lukt het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door K3ke op 01-02-2012 21:41 ]

Pagina: 1