Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop te heet....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb een probleem. Mijn laptop wordt te heet. Laatst speelde ik een potje BF3 en viel mijn pc opeens uit. Dus ik even wachten, kijken of de kabels goed vastzaten en weer opnieuw opstarten. Vandaag viel hij weer twee keer uit. Na even te kijken op internet, ging ik maar even de temps checken. Die waren redelijk hoog:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/21bknpd.png

Wat kan ik hieraan doen? Ik wil mijn redelijk nieuwe laptop openschroeven. Zijn er ook andere oplossingen? Als het niet anders kan, wil ik hem wel ff bij de lokale computerboer laten checken.

Specs:

Intel i3 380M
Nvidia GT 420M

Linkje naar laptop:

pricewatch: Acer Travelmate 5742G-374G64MN (LX.TZL02.010)

Alvast bedankt,

ThompsonXX

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:05

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dat is volgens mij normaal voor een laptop, heb ik ook op mn laptop

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

De temperaturen zien er prima uit voor een laptop. Zijn dit de idle temperaturen of onder load?
Valt de laptop ook uit bij een stresstest zoals prime/furmark, of een combinatie van beide tools?
Gebeurt het alleen bij BF3 of ook bij andere programma's?
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:36:
Laatst speelde ik een potje BF3 en viel mijn pc opeens.
Een laptop laten vallen is sowieso niet goed ;)

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:38
Zo te zien niks aan de hand, maar dat komt omdat je geen temperaturen laat zien wanneer het systeem stressed is.

Mijn laptop heeft iets betere hardware dan die van jou, en BF3 is daar niet speelbaar op, tenzij je 800x600 een leuke resolutie vindt.

Verwijderd

Topicstarter
Idle is hij rond de 45-50 graden. Maar was er een beetje bezorgd door, want ik heb al op school een laptop laten doorbranden (zware videobewerking en rendering op een oud barrel)

Als er inderdaad niets aan de hand is, mag dit topic op slot.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:48:
Idle is hij rond de 45-50 graden. Maar was er een beetje bezorgd door, want ik heb al op school een laptop laten doorbranden (zware videobewerking en rendering op een oud barrel)

Die idle temps zijn voor een laptop prima. Je laptop zal niet zo snel doorbranden omdat er vrijwel altijd wel beveiliging in zit waardoor de laptop uit gaat.

Zonder stressed temps te laten zien weten we nu alleen helemaal niets. Pak een proggie zoals HWmonitor dat de max temps onthoudt. De fan doorblazen met compressor of busje lucht kan sowieso nooit kwaad. Zorg er dan wel voor dat je de fan tegenhoud door er even een paperclip tussen de duwen terwijl je blaast.

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:48:

Ho ho, niet zo snel een conclusie trekken! ;) Je probleem is toch nog niet opgelost?

Je kunt eens proberen wat stresstests te draaien om te kijken of hij onder load te warm wordt. In mijn vorige post heb ik al 2 tooltjes genoemd, maar er zijn er vast meer in omloop.

Windows logboek al eens langsgelopen? Het kan ook nooit kwaad om er een hardeschijf- en memtest op los te laten (Hirens BootCD). Open schroeven is in dit stadium nog niet nodig hoor.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Hoe weet je zo zeker dat het door de temperatuur kwam? Voelde de laptop warm aan? Zit er wellicht stof in?

[ Voor 32% gewijzigd door danielkraak op 19-01-2012 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
danielkraak schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:58:
Hoe weet je zo zeker dat het door de temperatuur kwam? Voelde de laptop warm aan? Zit er wellicht stof in?
Nadat de laptop uitviel, heb ik core temp geinstallerd. Die zat rond de 78 graden. Daarna heb ik hem laten lopen en een potje BF3 gedaan. De hoogste temp was 88 graden en hij valt uit als hij 90 graden is.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:06:
[...]
Nadat de laptop uitviel, heb ik core temp geinstallerd. Die zat rond de 78 graden. Daarna heb ik hem laten lopen en een potje BF3 gedaan. De hoogste temp was 88 graden en hij valt uit als hij 90 graden is.
Dat lijkt mij een beveiliging van de Intel processor.
TJUNCTION 90°C for rPGA, 105°C for BGA (bron: Intel)

Oorzaak lijkt me duidelijk, nu nog een oplossing :)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
M'n laptop (intussen al een oud ding :p) viel ook altijd uit bij zware games. Dit kon ik grotendeels oplossen door de batterij er uit te halen (geen idee of dat veel deed maar sowieso is warmte slecht voor een batterij) en door de laptop iets hoger te plaatsen zodat de laptop gemakkelijker frisse lucht kon aanzuigen. Er bestaan uiteraard ook laptop coolers maar daar heb ik geen ervaring mee.

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 20:04

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik heb zo'n beetje dezelfde laptop, en hetzelfde probleem. Als je even de onderkant eraf schroeft, en dan aan de zijkant blaast zal er veel stof uitkomen waarschijnlijk. Ook nog even aan de onderkant blazen, dan zal het meeste er wel uit zijn. Waarschijnlijk is alles opgelost dan.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-11 19:05

BiLo

PSN: toiletcleaner

Heb je je laptop nou laten vallen, of viel hij uit? het is me niet helemaal duidelijk..
Ik heb een probleem. Mijn laptop wordt te heet. Laatst speelde ik een potje BF3 en viel mijn pc opeens. Dus ik even wachten, kijken of de kabels goed vastzaten en weer opnieuw opstarten. Vandaag viel hij weer twee keer uit.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Verwijderd

Topicstarter
Hij viel uit. Klijne tiepfaut :p

Als ik mijn huiswerk afheb zal ik FurMark wel eens runnen met HWtemp en vanavond voor de zekerheid Memtest.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 20:20 ]

• BiLo

BiLo

aha.. gebruik je je laptop op schoot?

Verwijderd

Topicstarter
DylanE schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:19:

aha.. gebruik je je laptop op schoot?
Nee. Hij staat op een bureau.

• danielkraak
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:21:
[...]

Nee. Hij staat op een bureau.
Controleer hem eens op stof. Dat is de boosdoener denk ik. Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik doen :P

• BiLo

BiLo

overweeg eens zon laptopkoeler.. zal wel wat schelen kwa temps!

Verwijderd

Topicstarter
Net een halfuurtje Furmark gedraaid. Bleef stabiel bij 88graden. Hier nog een picture:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/21nno1g.png

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 20:04

pythagorasABC

A²+B²=C²

Heb je de hele tijd dat venster open gehad tijdens Furmark? Want het idee is dat je het plaatje ziet ;)

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:21:
Net een halfuurtje Furmark gedraaid. Bleef stabiel bij 88graden. Hier nog een picture:

[afbeelding]
Met gamen wordt ook de CPU heet wat er nog een schepje bovenop doet. Afgezien van de extra hitte in de laptop, wat al teveel is, delen de CPU en GPU waarschijnlijk ook nog eens dezelfde heatpipe. Is hitte de reden dat de laptop uitvalt ? Vrijwel zeker is het antwoord ja.

Blaas de koeling eens door om het stof te verwijderen zoals ik aangegeven heb. Als dat het niet oplost kan je extra koeling kopen voor onder de laptop.

Verwijderd

Topicstarter
pythagorasABC schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:25:
Heb je de hele tijd dat venster open gehad tijdens Furmark? Want het idee is dat je het plaatje ziet ;)
Nee. Had een screenshot gemaakt in Furmark maar kon m niet weervinden. Daarom had ik hier ff een plaatje van gemaakt.

Morgen gaat mijn moeder naar de stad en ik heb haar gevraagt of ze ff een busje wou meenemen. Dan zal ik de laptop goed schoonmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 21:42 ]

• danielkraak
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:41:
[...]

Nee. Had een screenshot gemaakt in Furmark maar kon m niet weervinden. Daarom had ik hier ff een plaatje van gemaakt.

Morgen gaat mijn moeder naar de stad en ik heb haar gevraagt of ze ff een busje wou meenemen. Dan zal ik de laptop goed schoonmaken.
Laptop nog niet opengemaakt? Of wil je dat liever niet? Want dan kun je zo de stof eruithalen vaak. Dat vind ik zelf beter dan blazen met zo een busje als de laptop dicht is. Het beste is openmaken en dan blazen met zo een busje, dan ontsnapt het stof wat makelijker.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:58
88 graden is voor een CPU echt veel te hoog hoor. Dat hoort gewoon niet te gebeuren.
Idle op ~50 is ook aan de hoge kant. Ik zou mijn PC direct uitzetten als de CPU boven de 60 uit komt. GPU niet, maar dat is dan een GPU..

Je ventilator draait wel hard hoop ik ? Beetje stofvrij maken helpt. Ik weet niet hoe oud je laptop is ?

• Apeiron
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:29

Apeiron

moonlight sonata

Ik zou hem inderdaad even openschroeven en het stof verwijderen. Dit doe ik ook regelmatig met mijn laptop en dat werkt prima. Als ik een ventilatortje weghaal kan ik soms gewoon letterlijk een lapje stof weghalen.

Project Kaizo

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
BastiaanCM schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:26:
88 graden is voor een CPU echt veel te hoog hoor. Dat hoort gewoon niet te gebeuren.
Idle op ~50 is ook aan de hoge kant. Ik zou mijn PC direct uitzetten als de CPU boven de 60 uit komt. GPU niet, maar dat is dan een GPU..

Je ventilator draait wel hard hoop ik ? Beetje stofvrij maken helpt. Ik weet niet hoe oud je laptop is ?
Een laptop CPU is niet hetzelfde als een desktop CPU. Laptop CPU's kunnen vaak veel heter worden. 70-80 graden is bij veel laptops onder load een prima temperatuur.

Zonnepanelen

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak mijn laptop liever niet open. Hij is ongeveer een half jaar oud.Vannacht ook Memtest laten draaien en die gaf geen problemen aan. Zal vanmiddag mijn laptop wel uitspuiten. Vraagje: Kan dit ook met een grote compressor. Mijn vader heeft er namelijk 1.

• PilatuS
  • Niet online
Apeiron schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:28:
Ik zou hem inderdaad even openschroeven en het stof verwijderen. Dit doe ik ook regelmatig met mijn laptop en dat werkt prima. Als ik een ventilatortje weghaal kan ik soms gewoon letterlijk een lapje stof weghalen.
Er zijn een aantal laptops waarbij je door een klepje los te halen bij de fan kan. Bij de meeste is dit alleen niet zo en moet de hele laptop uit elkaar met moedebord en al. Dit is niet aan te raden als je niet precies weet wat je doet. Los halen is beter dan doorblazen, maar voor de meeste mensen is dit geen optie.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 08:18:
Ik maak mijn laptop liever niet open. Hij is ongeveer een half jaar oud.Vannacht ook Memtest laten draaien en die gaf geen problemen aan. Zal vanmiddag mijn laptop wel uitspuiten. Vraagje: Kan dit ook met een grote compressor. Mijn vader heeft er namelijk 1.
Je kan even aan de achterkant kijken of je makkelijk bij de fan kan. Bij sommige Acer laptops kan je heel makkelijk bij de fan door een klepje aan de achterkant los te halen. Is dit niet zo kan je beter niet verder gaan als je er geen vertrouwen in hebt.

Een compressor is sowieso beter dan een busje lucht. Wel goed opletten dat de fan niet mee beweegt als je dit doet omdat dit erg slecht is voor de fan.

• BastiaanCM
voxxel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:41:
[...]

Een laptop CPU is niet hetzelfde als een desktop CPU. Laptop CPU's kunnen vaak veel heter worden. 70-80 graden is bij veel laptops onder load een prima temperatuur.
In mijn ogen is het veel te hoog. Zou mijn laptop CPU (i7-2630QM) zo hoog (60c) worden doe ik hem echt wel uit. Alleen, zo heet word hij nooit !

Edit ; ik heb ongelijk zie posts hieronder 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door BastiaanCM op 20-01-2012 12:25 ]

Verwijderd

Barleone schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:12:
[...]

Dat lijkt mij een beveiliging van de Intel processor.
TJUNCTION 90°C for rPGA, 105°C for BGA (bron: Intel)
Dat is een richtlijn. Het bios kan deze waarden aanpassen als ze fabrikant dat wil.
Ik ken maar een laptop met een i7-2630QM welke net 95+ wordt. En dat is de N53. 95 is gewoon een volstrekt normale temperatuur, als de laptop daarop is ingesteld.

Uitvallen = te heet = een garantiezaak.
BastiaanCM schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:56:
[...]

In mijn ogen is het veel te hoog. Zou mijn laptop CPU (i7-2630QM) zo hoog (60c) worden doe ik hem echt wel uit. Alleen, zo heet word hij nooit !
Dan heb je of een N53, of je hebt nog nooit een game gedraaid die de CPU en GPU flink stressen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 10:59 ]

Verwijderd

Het gaat hier wel over een laptop waar de CPU andere waarde mag hebben.
Bovendien lijkt het me moeilijk om een laptop niet te gebruiken als hij boven de 60 graden komt.
Die komen daar namelijk altijd wel aan ;)

57 graden voor een idle CPU is in mijn beleving ook aan de hoge kant.
Alleen is daar niet meteen een conclusie aan te hangen omdat ik de fan tresholds niet ken.
Stel dat die vanaf 60 graden harder gaat lopen dan zou het alsnog goed kunnen komen.

Open maken en schoonmaken, eventueel koeler eraf halen en nieuwe pasta er tussen doen.
Aangezien de temperaturen in een laptop hoger liggen gaat je pasta ook harder achteruit.
BastiaanCM schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:56:
[...]

Ik ben nog geen 2630QM laptop tegengekomen die tijdens load onder de 60 graden blijft.
Heb je er een dikke laptopkoeler onder staan, of draaien je fans idioot hard?
Of wellicht 2 cores uitgezet, dan kan ik mij er ook nog iets bij voorstellen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 11:44 ]

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-10 15:46
Als je je laptop doorblaast met een compressor zorg er dan voor dat je niet de bladen van je fan eraf blaast en dat je fan niet ineens een mini windmolen word waardoor je het systeem kan beschadigen (stroomgebruiker word ineens stroomproducent).

Temps zijn voor mijn mening vrij normaal, heb m'n MacBook Pro met een i7 2720QM al meerdere keren met 2 van de 4 cores op 100 graden gehad, BF3 draait dan gewoon door. Hij is nog niet 1 keer uitgevallen.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Verwijderd

Dat komt omdat een sandy bridge terugklokt tot 800mhz bij die temperatuur (en je dus geen reet aan die i7-2720QM hebt tov een i7-2630QM, in 99% van de gevallen). Een i3-380m doet dat niet, die valt gewoon uit.

• BastiaanCM
Ik dacht zeker van mijn zaak te zijn, maar volgens jullie klopt het echt niet wat ik zeg. Heb m`n laptop net opgestart dus die ga ik even stressen met Prime95 en Furmark.. Kijken wat er gebeurt ik ben benieuwd :D

Ook hier zijn we dan : En ik ben onder de indruk. Ik dacht dat de GPU veel heter zou zijn dan de GPU maar het is hier omgekeerde wereld tov desktop..

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2nq7391.jpg
Klik voor vergoot plaatje. Laptop Dell XPS 17.

Idle heb ik trouwens ~50.

[ Voor 49% gewijzigd door BastiaanCM op 20-01-2012 12:44 ]

Verwijderd

Dan kan ik een 2e laptop aan dat lijstje toevoegen :)

Die had ik overigens kunnen weten. De koeling van de xps 17 is monsterlijk met wat kleine modificaties.. Max 81° met i7-2920XM.

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-11 18:44

hostler

Yeahhh dude!

88 te hoog? WUT! Ik wou willen dat mijn CPU zo koel bleef.... (Asus N55SF)

OT: ik denk inderdaad dat het stof is. Houd wel je fan tegen als je hem uitblaast, anders gaat je volgende topic over een lawaaiige fan. :+
Pagina: 1