Verkeer netwerk bekijken

Pagina: 1
Acties:

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Ik vroeg mij af ofdat het mogelijk is via één pc het aantal verkeer te zien op het netwerk. Met aantal bedoel hoeveel gb dat er gedownload wordt van het internet. Dit ivm met een downloadlimiet.

Ons netwerk bevat uit een router + switch + wifi. Ik weet dat het natuurlijk ook kan door op elke pc een programmatje te installeren maar dat heb ik liever niet.

Ik weet dat je met wireshark soms pakketjes van andere pc's kan zien passeren, daarom dacht ik of er misschien wel gelijkaardige software bestaat. Het is dus niet mijn bedoeling het verkeer te bekijken, enkel te zien hoeveel verkeer er is per gebruiker van het netwerk.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:31
Als je router en/of switch dat ondersteund is misschien middels snmp een optie.
Wireshark ziet alleen broadcast verkeer van andere sytemen tenzij je een hub gebruikt of een poort mirrort op je switch.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 19-01-2012 19:21 ]

• Dark_f
Mijn router ondersteunt het jammer genoeg niet. Mijn switch ook niet denk ik aangezien die geen eigen ip-adres heeft (denk ik), het is een vrij basis switch.

//edit
Ik denk niet dat mijn switch een poort kan mirroren. Opnieuw deze heeft geen enkele instelmogelijkheden. Ik ben zelf niet zeker of het een switch is, het kan ook een hub zijn. Is er een makkelijke manier om dit te weten komen?

[ Voor 43% gewijzigd door Dark_f op 19-01-2012 19:26 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Het type in Google gooien? ;) Maar als het ding minder dan tien jaar geleden gekocht is, zal het wel een switch zijn.

Je kunt wel een proxy / router installeren op bijvoorbeeld een linuxbak (pfSense bijvoorbeeld), en deze dan als default gateway laten adverteren door DHCP. Zo loopt al het internetverkeer via die bak, wat het meten een stuk makkelijker maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 19-01-2012 19:40 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Dark_f
Is een switch dus :-) Ja, ik dacht het al dat de linux optie de enigste optie is. Tenzij een nieuwe router koopen. Maar een linux pc 24/7 laten draaien vind ik verspilling voor wat het maar gebruikt zal worden. Toch bedankt !

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:31
Misschien kan je een alternatieve firmware (bijv. ddwrt) op je router zetten en daarmee snmp of een andere logging optie activeren.

• Dark_f
Ik heb jammer genoeg een router die geen enkele nadere firmware ondersteunt.. (linksys wrt160V2)
Pagina: 1