• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07-2025
Beste tweakers,

Ik heb met alle onderdelen die door mn huis lagen een soort van frankenstein computer gemaakt, en deze heeft een probleem.

Bij het opstarten krijg ik ik geen BIOS post, maar springt hij gelijk naar een scherm waar hij een bootable cd zoekt om AWDFLASH.EXE te laden. Ik kan dus ook niet de BIOS in.

Heb de BIOS al meerdere malen gereset, en ook verschillende RAM geheugens geprobeerd. Hier zit het probleem niet.

Ik heb dus van de Asus site AWDFLASH.EXE gedownload voor mn moederbord, gebrand op een schijfje, erin gedaan en nog steeds geeft hij de error: AWDFLASH.EXE not found with CD-ROM !!! Please insert the correct blablabla.

Wie kan me vertellen wat mn opties zijn?

Het systeem bestaat uit:

Intel E5200
Asus P5N-E SLI
2GB GEIL RAM
nVidia 8600GT

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Heb je de dvd wel bootable gemaakt ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Astort
Ok dat was het dus. Maar nu het volgende. Hij heeft het flashprogje gestart, en komt nu in een scherm waar ik "File Name to Program" moet invullen. Dit is neem ik aan gewoon P5NESLI.BIN, maar hij blijft onderin knipperen met Please Wait!. Het lijkt erop dat hij hierop blijft hangen. Hoe lang kan dit duren? De handleiding helpt me hier niet echt bij...

[ Voor 85% gewijzigd door Astort op 19-01-2012 19:10 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Astort schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:04:
Ok dat was het dus. Maar nu het volgende. Hij heeft het flashprogje gestart, en komt nu in een scherm waar ik "File Name to Program" moet invullen. Dit is neem ik aan gewoon P5NESLI.BIN, maar hij blijft onderin knipperen met Please Wait!. Het lijkt erop dat hij hierop blijft hangen. Hoe lang kan dit duren? De handleiding helpt me hier niet echt bij...
Verander je bios in dit "AMIBOOT.ROM" en zet het op je dvd schijfje ,daarna moet je idd wachten tot hij voltooid is.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Astort
Ok prima, maar hij is nu dat AWDFLASH.EXE aan het laden (denk ik?). Lijkt me niet verstandig om het schijfje eruit te halen nu en een andere erin te doen.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Astort schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:15:
Ok prima, maar hij is nu dat AWDFLASH.EXE aan het laden (denk ik?). Lijkt me niet verstandig om het schijfje eruit te halen nu en een andere erin te doen.
Nog niets doen dus tot je zeker weet dat de pc niets meer aan het doen is.
Daarna kan je hem gerust uitzetten en met de nieuwe schijf opnieuw proberen.

• Astort
Ok prima. Ik laat hem uitdenken. Hoe lang kan het duren? Het is een bestandje van 50KB dus lijkt me sterk dat dit uren gaat duren toch? Hij is nu inmiddels al 10 minuten bezig.

Anyway, ik houd je op de hoogte.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Meestal krijg je een aantal piepjes te horen als hij klaar is met flashen.
Ik denk dat je weinig te verliezen heb als je de pc uit zet,hij is immers al kapot.
Je bootblock blijft meestal wel heel naar een foute flash dus hij zal altijd met zijn cd verhaal aankomen..
Astort schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:20:
Ok prima. Ik laat hem uitdenken. Hoe lang kan het duren? Het is een bestandje van 50KB dus lijkt me sterk dat dit uren gaat duren toch? Hij is nu inmiddels al 10 minuten bezig.

Anyway, ik houd je op de hoogte.

• Astort
Heb dus een schijfje gemaakt met AMIBOOT.ROM en hier gebeurt niets bij. Hij blijft staan op "Automatic Load AWDFLASH.EXE . . . . .

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
Flashbios.org; voorgeprogrammeerde bios chip kopen en als je 'm hebt ontvangen, de oude vervangen. Hoogstwaarschijnlijk is je probleem dan opgelost.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Astort
Heb inmiddels een bootable disk met AMIBOOT.ROM gemaakt en krijg hierbij een drive A error. Een normale disk met AMIBOOT.ROM blijft hij hangen op het "Automatic Load AWDFLASH.EXE . . . . ., en met een disk met AWDFLASH.EXE blijft hij staan op please wait. Er moet toch een manier zijn om dit kreng te flashen? Nieuwe chips enzo kopen heb ik ook weinig trek in.

Ctrl + Home ingedrukt houden haalt ook niets uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Astort op 19-01-2012 20:09 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:01

Nemesizz

Untouchable

Ehhh, nu haal je 2 BIOS'en door elkaar. Je hebt OF een Award BIOS OF een AMI, maar niet beide.
En ja dat maakt uit...metname bij flashen.

Volgens de site van Asus heeft het moederbord een Crashfree BIOS, zelf vertrouw ik die dingen nooit zo, maar volgens de beschrijving hoef je alleen de recovery CD erin te doen en booten (als ik me niet vergis, de driver CD van je moederbord).

Probeer dat eens.

• Astort
You sir, are a genius.

Ik deed de cd erin (wist niet dat deze bootable was en zeker niet dat je hiermee kon flashen...) en hij heeft direct geflasht. Hierna is het scherm op zwart gegaan. Daarna heb ik de pc uitgezet, en nu krijg ik met geen mogelijk beeld. Trolololo....

Heb al geprobeerd te booten zonder CMOS batterij, en de pc 5 minuten zonder stroom en CMOS batterij te laten staan, maar dit mag niet baten.

CMOS resetten dmv jumper haalt ook niets uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Astort op 19-01-2012 21:28 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 14:08

auto660

1991 240 GL Brick

Dan heb je denk ik te vroeg de pc uitgezet......

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Flooperke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 19:09
Hallo,

Ik wil even reageren.
Als je het flash rommetje er uit kan halen als het niet op het moederbord gesoldeerd is kan je hem naar mij sturen en zet ik er wel de goed bios in met los programmeer apparaat van me.

• Astort
Hoe ziet zo'n flash rommetje eruit en waar zou het moeten zitten?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34
Ik heb net ff op google gekeken naar afbeeldingen van je bord, maar helaas gaat het vervangen van de bios-chip niet werken. Alle afbeeldingen laten een non-socketed bios zien, eentje die dus vastgesoldeerd zit op het bord.

Ik denk dat je een hobbyist moet vinden die er wat mee kan qua solderen en flashen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Astort
Probleem is "verholpen". Heb zojuist de hele rotzooi (behalve CPU, die is nog dobre) bij het grof vuil gezet. In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

• Flooperke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 19:09
Dat is nogal een rare oplossing, had hem dan aangeboden dan had ik hem graag overgenomen.

Neem dat aub volgende in het achterhoofd dat er mensen zijn die helpen omdat ze van hardware houden en hem zelf zouden willen kunnen gebruiken.

Als je hem nog hebt dan hoor ik het graag.
En als je hem langsgebracht had of opgestuurd, had ik het voor nop wel willen desolderen repareren van de corrupte bios.
Efin, omdat Asus dus geld heeft bespaard met het niet plaatsen van de PLCC socket is dit goede bord nu naar de asus hemel.??

Slecht, en dat noemt zich een tweaker, het is juist de uitdaging om met PC hardware om te gaan en ding durven te repareren, zie het als een persoonlijk projectje..

IIG ik hoop dat je met je andere mobo´s beter om gaat.

Groetjes, :/

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

crap dat ik het nu pas lees ...
het was voldoende geweest om enkel het XXXXX.bios of wat de naam ook van het bios op een schijf je te braden.

dan had hij het bios opnieuw geflashed en had je weer een werkend systeem gehad.
waarsch was het bios corrupt geraakt, en asus had vroegah een heel mooi systeem.
Ging je bios corrupt schijfje fikken met enkel het bios bestand (of het bij behorende cdtje er in stoppen)
en de rest gaat dan van zelf en daarna werkt alles weer.....

helaas pindakaas zullen we maar denken.

Na rose e cient spin

Pagina: 1