Speakers en subwoofer op één versterker in de auto?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 22:03
Beste Tweakers,

Een vraagje betreffende de audio in mijn auto (Mazda 323F). De huidige opzet is als volgt:

- Standaard speakers in de voor- en achterdeuren
- Een versterker (500 Watt)
- Een subwoofer (600 Watt/180 RMS)
- Twee Sony XPlod Speakers (300 Watt/80 RMS)

In mijn vorige auto's heb ik de achterspeakers altijd vervangen door de Sony XPlods. Deze sloot ik dan rechtstreeks op de radio aan en dus niet via de versterker. Alleen de subwoofer sloot ik altijd aan op de versterker.

Gezien ik nu de achterspeakers in de deuren heb zitten (waar de XPlods niet in gaan passen), heb ik besloten om de XPlods aan te sluiten op de versterker. Echter heb ik alleen twee kanalen (links +- en rechts +-), waardoor ik dus genoodzaakt ben de speakers en de subwoofer in de zelfde uitgangen te drukken. Nou lijkt mij dit niet de meest ideale oplossing en ik kan ook merken dat het geluid er niet beter op wordt.

Wat zou in dit geval de beste oplossing zijn om toch de XPlods en de subwoofer optimaal aan het draaien te krijgen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
BWBzz schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:41:
Beste Tweakers,

Een vraagje betreffende de audio in mijn auto (Mazda 323F). De huidige opzet is als volgt:

- Standaard speakers in de voor- en achterdeuren
- Een versterker (500 Watt)
- Een subwoofer (600 Watt/180 RMS)
- Twee Sony XPlod Speakers (300 Watt/80 RMS)

In mijn vorige auto's heb ik de achterspeakers altijd vervangen door de Sony XPlods. Deze sloot ik dan rechtstreeks op de radio aan en dus niet via de versterker. Alleen de subwoofer sloot ik altijd aan op de versterker.

Gezien ik nu de achterspeakers in de deuren heb zitten (waar de XPlods niet in gaan passen), heb ik besloten om de XPlods aan te sluiten op de versterker. Echter heb ik alleen twee kanalen (links +- en rechts +-), waardoor ik dus genoodzaakt ben de speakers en de subwoofer in de zelfde uitgangen te drukken. Nou lijkt mij dit niet de meest ideale oplossing en ik kan ook merken dat het geluid er niet beter op wordt.

Wat zou in dit geval de beste oplossing zijn om toch de XPlods en de subwoofer optimaal aan het draaien te krijgen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Ruben
Dit ga je niet anders op kunnen lossen dan een extra versterker of een nieuwe versterker met meerdere ingangen en uitgangen. Of toch je speakers rechtstreeks op je radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou kunnen kijken of de versterker in tri-mode kan spelen. Dan heb je wel een passief filter (een spoel) nodig.

Andere optie is een meerkanaals versterker, of juist een monoblokje voor je subwoofer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293046

Mono blok blijft toch wel het meest ideaal.
Marktplaats staat vol met spul van bijvoorbeeld MTX voor een prikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:30
Heeft je Radio geen apparte sub uitgang? Eventueel nog een Mono versterker blokje der tussen en knallen met die mooie Mazda van je ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
Thanx voor de reacties mensen! Ik denk dat een nieuwe versterker met meerdere uitgangen me te duur gaat worden. Zo'n monoblock zou eventueel nog wel een oplossing zijn, maar hoe kan ik een tweede versterker aansluiten? Van de Line-Outs die er in de radio zitten lopen nu namelijk al kabels naar de 1e versterker...

@Koggel^^, heb wel een apparte sub-uitgang op de radio, maar ook daar hetzelfde: dat is 1 tulp-stekkertje, hoe krijg ik daar nog weer een versterker bij tussen?
De enige manier die ik ken om een versterker aan te sluiten is: Line-Out + en -, remote, accu naar +, ground naar chassis en dan de speakers/subwoofer aansluiten..

@teacher, op dit moment heb ik 'm in tri-mode aangesloten, of de versterker dit ondersteund weet ik niet, maar ik kan merken dat het geluid minder is dan voorheen... Zo gaat bijvoorbeeld mijn subwoofer plotseling zachter naarmate ik de radio harder zet...

[ Voor 16% gewijzigd door BWBzz op 19-01-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Laatst online: 19:17
BWBzz schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:02:
@Koggel^^, heb wel een apparte sub-uitgang op de radio, maar ook daar hetzelfde: dat is 1 tulp-stekkertje, hoe krijg ik daar nog weer een versterker bij tussen?
De enige manier die ik ken om een versterker aan te sluiten is: Line-Out + en -, remote, accu naar +, ground naar chassis en dan de speakers/subwoofer aansluiten..
Op een subuitgang kun je ook een versterker aansluiten, dan wordt het: Sub-out, + en -, remote, accu naar +, ground naar chassis, er verandert verder niks. Als je een monoversterker koopt heb je aan dat ene tulpstekkertje genoeg. Je kunt ook een splitter op dat tulpstekkertje aansluiten en dan een tweekanaals versterker gebruiken. Bij mijn weten zijn die laatste meestal wat goedkoper dan monoblokken en leveren gebrugd ook genoeg vermogen voor een subwoofer :)

Je zou ook kunnen kijken of dit tri-mode filter werkt met jouw versterker:

http://www.hifimarkt.nl/accessoires/677-caliber-cxt1.html

Kost je maar 12,95, een stuk minder dan een extra versterker :)

[ Voor 10% gewijzigd door Peenutzz op 19-01-2012 23:25 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Wat Peenutzz zegt, Subs heeft genoeg aan die tulp. Moet dat zelf ook eens precies uit gaan zoeken, mijn Mazda 323 moet ook eens wat meer, en vooral beter kwa geluid produceren :P

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
Peenutzz schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:18:
[...]
Op een subuitgang kun je ook een versterker aansluiten, dan wordt het: Sub-out, + en -, remote, accu naar +, ground naar chassis, er verandert verder niks. Als je een monoversterker koopt heb je aan dat ene tulpstekkertje genoeg. Je kunt ook een splitter op dat tulpstekkertje aansluiten en dan een tweekanaals versterker gebruiken. Bij mijn weten zijn die laatste meestal wat goedkoper dan monoblokken en leveren gebrugd ook genoeg vermogen voor een subwoofer :)
Dank voor je reactie :)

Ik had inderdaad altijd mijn subwoofer gebrugd op mijn 2-kanaals versterkers en klonk het geluid ook altijd goed. Zoals ik het nu geschakeld heb (2 speakers/subwoofer gebrugd), lijkt me eerlijk gezegd ook niet best voor mijn versterker... Ik zal eens kijken of ik nog zo'n splitter heb liggen en er dan een tweede versterker bij ga kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
GoldenBatt schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:23:
Wat Peenutzz zegt, Subs heeft genoeg aan die tulp. Moet dat zelf ook eens precies uit gaan zoeken, mijn Mazda 323 moet ook eens wat meer, en vooral beter kwa geluid produceren :P
Zit soms idd best ingewikkeld in elkaar allemaal :P Ik weet hoe ik zo'n versterker aan moet sluiten en hoe ik mijn speakers of subwoofer erop moet aansluiten, maar daar houdt het dan ook wel zo'n btje mee op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Je kan het natuurlijk ook zonder versterker doen op die sub, maar dan heeft die veel minder vermogen als die speakers. Dus tja, klinkt t wat uit balans, of je moet je speakers weer helemaal omlaag draaien. 2de Hands zou best wat te vinden moeten zijn, of simpele nieuw kopen. Het hoeft maar mono te zijn he ;)

Die versterkers moeten ook aan de accu toch? Ik heb ook t gekloot dat als mijn auto een week stil staat de accu leeg is omdat mijn radio gewoon gevoed wordt, werlke zo achterlijk is om spanning op de usb te laten (Franse electronica die radio :')) Moet hier ook eens mee aan de knutsel, maar ergens ben ik een held op sokken als ik aan een auto moet kloten, al is t eigenlijk nit zo moeilijk :+ :')

[ Voor 39% gewijzigd door GoldenBatt op 19-01-2012 23:29 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Een subwoofer zonder versterker gaat niet, daar levert de subuitgang geen vermogen voor. Het is gewoon een line-out waar alleen de lage tonen door uitgestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
GoldenBatt schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:27:
Je kan het natuurlijk ook zonder versterker doen op die sub, maar dan heeft die veel minder vermogen als die speakers. Dus tja, klinkt t wat uit balans, of je moet je speakers weer helemaal omlaag draaien. 2de Hands zou best wat te vinden moeten zijn, of simpele nieuw kopen. Het hoeft maar mono te zijn he ;)
Ik wil liever wel weer een versterker tussen mijn subwoofer, hij moet natuurlijk wel goed blijven knallen^^ Dus dan zou ik nog eerder de speakers weer van de versterker halen en die rechtstreeks op de radio aansluiten... Heb dan alleen geen speakers meer in de achterdeuren, maarjah.. dat had ik eerder ook nooit :P Is alleen wel iets meer werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Peenutzz schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 23:31:
Een subwoofer zonder versterker gaat niet, daar levert de subuitgang geen vermogen voor. Het is gewoon een line-out waar alleen de lage tonen door uitgestuurd worden.
Zoiets geeft dan toch ook "geluid" af? De sub zal iets doen, zal niet veel zijn, maar dan doet deze toch al iets? Of is dit werkelijk zo laag? Ik kan der met mijn radio wel mee spelen kwa volume zeg maar (optie om de sub poort wat meer pit te geven, of iets lager te draaien)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Je zult vast wel iets horen als je hem aansluit, maar ik denk dat de auto zelf dan meer geluid maakt. Lage tonen goed weergeven kost best wat energie. Die subuitgang levert hooguit 4 volt, als je daar genoeg vermogen mee wil produceren om een subwoofer een beetje fatsoenlijk aan te sturen moet er een aardig hoge stroom gaan lopen en dat lukt niet door een tulpkabeltje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Aah oke, nou ik moet ook maar eens kijken naar wat spul om mijn geluid in de auto te tweaken, Ruben ik hoor van jou nog wel hoe je t nou gaat oplossen :P

Eerst mijn mand eens opzoeken, terusten heren :)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
Ik heb iig heel wat informatie gewonnen middels dit topic^^ Kan ik tenminste weer een btje verder knutselen :)
Ik zal het jullie laten weten wat het is geworden en mocht ik nog weer wat problemen tegenkomen horen jullie het ook wel weer ;)

Hartstikke bedankt allen en idd trusten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
Heb nu btw op dit moment de achterspeakers uit de deuren maar afgekoppeld en de XPlods rechtsstreeks aangesloten op de radio... Wel minder vermogen, maar goed, eerst maar even zo, gezien het nu redelijk klinkt... Binnenkort nog even de voorste speakers vervangen en dan kijken of ik nog een keer iets van zo'n monoblock/tweede versterker/tri-mode/sub-uitgang koop/gebruik.

Nogmaals bedankt jongens!
Pagina: 1