Dagelijks maak ik gebruik van veel applicaties die gebruik maken van het XMPP-protocol. Als SMS-vervanger gebruik Whatapp, maar heeft als nadeel dat het alleen op telefoons werkt: als ik mijn tablet (zonder 3G) of pc wil gebruiken, dan schakel ik met enige regelmaat over naar Google Talk (of soms Skype). Ook via Facebook Chat wordt er regelmatig tegen mij aangepraat.
Het is mij een doorn in het oog dat deze systemen niet met elkaar samenwerken. Facebook Chat, Google Talk, Whatapp, etc.: het heeft allemaal hetzelfde doel (chatten), gebruikt dezelfde techniek, maar een Facebook-gebruik kan niet praten met een Google Talk-gebruiker. Moet je je eens voorstellen dat je niet met Outlook naar Gmail kon e-mailen!
Daar komt bij dat geen van alle systemen echt ideaal is:
Ik ben benieuwd of er meer tweakers zijn die dit een doorn in het oog is. De vraag is: is er uitzicht op verbetering? Is er bij Google/Facebook/Microsoft überhaupt behoeft aan een systeem/protocol dat volledig cross-vendor en cross-platform werkt, zoals dat bij e-mail wel het geval is?
Het is mij een doorn in het oog dat deze systemen niet met elkaar samenwerken. Facebook Chat, Google Talk, Whatapp, etc.: het heeft allemaal hetzelfde doel (chatten), gebruikt dezelfde techniek, maar een Facebook-gebruik kan niet praten met een Google Talk-gebruiker. Moet je je eens voorstellen dat je niet met Outlook naar Gmail kon e-mailen!
Daar komt bij dat geen van alle systemen echt ideaal is:
- Google Talk is te simpel. Grafisch niet mooi (voor mij minder belangrijk, maar is daarom denk ik weinig populair onder vrienden). Verder weinig opties (groepsgesprekken, bijlagen versturen en zelfs geen integratie met andere Google-diensten zoals Picasa/Google+/etc.)
- WhatsApp: Prachtig programma, maar werkt alleen op telefoons. Verder veel opties, maar discutabele reputatie op het gebied van privacy, veiligheid, betrouwbaarheid e.d.
- Facebook Chat: Cross-platform compatible, maarja: je moet wel een FB-account hebben.
- iMessage: werkt alleen op iOS-systemen.
- Ook MSN maakt gebruik van XMPP, maar niet native heb ik begrepen.
Ik ben benieuwd of er meer tweakers zijn die dit een doorn in het oog is. De vraag is: is er uitzicht op verbetering? Is er bij Google/Facebook/Microsoft überhaupt behoeft aan een systeem/protocol dat volledig cross-vendor en cross-platform werkt, zoals dat bij e-mail wel het geval is?