Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Dagelijks maak ik gebruik van veel applicaties die gebruik maken van het XMPP-protocol. Als SMS-vervanger gebruik Whatapp, maar heeft als nadeel dat het alleen op telefoons werkt: als ik mijn tablet (zonder 3G) of pc wil gebruiken, dan schakel ik met enige regelmaat over naar Google Talk (of soms Skype). Ook via Facebook Chat wordt er regelmatig tegen mij aangepraat.

Het is mij een doorn in het oog dat deze systemen niet met elkaar samenwerken. Facebook Chat, Google Talk, Whatapp, etc.: het heeft allemaal hetzelfde doel (chatten), gebruikt dezelfde techniek, maar een Facebook-gebruik kan niet praten met een Google Talk-gebruiker. Moet je je eens voorstellen dat je niet met Outlook naar Gmail kon e-mailen!

Daar komt bij dat geen van alle systemen echt ideaal is:
  • Google Talk is te simpel. Grafisch niet mooi (voor mij minder belangrijk, maar is daarom denk ik weinig populair onder vrienden). Verder weinig opties (groepsgesprekken, bijlagen versturen en zelfs geen integratie met andere Google-diensten zoals Picasa/Google+/etc.)
  • WhatsApp: Prachtig programma, maar werkt alleen op telefoons. Verder veel opties, maar discutabele reputatie op het gebied van privacy, veiligheid, betrouwbaarheid e.d.
  • Facebook Chat: Cross-platform compatible, maarja: je moet wel een FB-account hebben.
  • iMessage: werkt alleen op iOS-systemen.
  • Ook MSN maakt gebruik van XMPP, maar niet native heb ik begrepen.
En dat is volgens mij nog maar het topje van de ijsberg aan XMPP-gebaseerde applicaties.

Ik ben benieuwd of er meer tweakers zijn die dit een doorn in het oog is. De vraag is: is er uitzicht op verbetering? Is er bij Google/Facebook/Microsoft überhaupt behoeft aan een systeem/protocol dat volledig cross-vendor en cross-platform werkt, zoals dat bij e-mail wel het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat 't even duidelijk moge zijn dat Google Talk gewoon XMPP is, ook praatbaar met elke willekeurige andere XMPP client en federated met de rest van de wereld. Voor wat jij wilt is GTalk dus juist je beste optie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik gebruik ook overal Google Talk, en dat is van de varianten volgens mij het meest cross-platform enzo. Je moet alleen wel een Google account hebben, maar eerlijk gezegd ken ik maar weinig mensen die dat niet hebben. Of het nou voor GMail is, de Android Market, of voor Picasa of voor YouTube en wat ik zoal vergeten ben: er zijn ontzettend veel diensten waarvoor een Google account benodigd is, dus de kans dat iemand er geen heeft is klein. Soms weten ze het zelf niet meer... zo mijn schoonzusje die claimde geen Google account te hebben. Waarop ik vroeg hoe ze dan apps van de Market download op haar HTC Wildfire S... Ja, daarvoor heb je echt een Google account aangemaakt.
Op de Android telefoon zit het standaard, en op de PC gebruik ik Pidgin voor instant messaging. Dat is wel onder Linux, maar er is ook een Windows variant van. Daarnaast zijn er nog tig clienten die prima met Google Talk kunnen verbinden, omdat het immers XMPP is.

Groepsgesprekken weet ik niet op Talk dat kan, dat heb ik nooit geprobeerd. Zo vanuit de webinterface lijkt het er niet op, maar wie weet zit het er stiekem wel in?
Bijlagen oversturen kun je natuurlijk via GMail doen, die is niet zo zeikerig als het op attachments aankomt en kun je ook op zowel telefoon als PC benaderen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Groepsgesprekken in google talk kan prima, maar inderdaad de standaardclient ondersteunt 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
CyBeR schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:38:
Dat 't even duidelijk moge zijn dat Google Talk gewoon XMPP is, ook praatbaar met elke willekeurige andere XMPP client en federated met de rest van de wereld. Voor wat jij wilt is GTalk dus juist je beste optie.
Ik kan met Google Talk toch niet praten met Facebook- of WhatsApp-gebruikers? Dat is precies m'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stephan4kant schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:52:
[...]

Ik kan met Google Talk toch niet praten met Facebook- of WhatsApp-gebruikers? Dat is precies m'n punt.
Nee, maar dat ligt niet aan Google Talk maar aan Facebook (wat wel XMPP is maar niet federate met de rest van de wereld) en WhatsApp (die nog iets anders speciaals erbij doen.)

Google Talk is zo open als je 't maar kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
CyBeR schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:00:
[...]

Nee, maar dat ligt niet aan Google Talk maar aan Facebook (wat wel XMPP is maar niet federate met de rest van de wereld) en WhatsApp (die nog iets anders speciaals erbij doen.)

Google Talk is zo open als je 't maar kunt vinden.
Daar heb je gelijk in. Ik ben alleen erg benieuwd hoe lang het nog duurt dat Facebook en WhatsApp zo gesloten blijven en/of dat er een populair alternatief komt dat niet die beperkingen heeft. Ik zou het een enorme vooruitgang vinden als die systemen allemaal open zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Jij zou het een vooruitgang vinden ja, de leverancier van de software namelijk niet, die willen namelijk ook verdienen.

Stel whatsapp zou hun netwerk open zetten dan zou niemand meer whatsapp kopen vanwege het grote netwerk maar zouden ze het moeten kopen vanwege de functionaliteit. Zo spannend is het niet om een client te maken die hetzelfde als whatsapp kan en deze gratis aan te bieden dus daar gaat dan de omzet van whatsapp.

Waarom Google Talk dan wel overal aan vast geknoopt wordt? Juist omdat deze zelf geen groot netwerk hebben (haden ze iets slimmer geïntegreerd in Android kunnen uitrollen....) en wel van andere gebruik _moeten_ maken om een groot bereik te krijgen.

Dus wanneer dat er komt? Pas als er een ander uniek netwerk komt wat groter is dan whatsapp. Dan zal whatsapp op die manier zijn netwerk proberen te vergroten en eerder niet :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
laurens0619 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:18:
Jij zou het een vooruitgang vinden ja, de leverancier van de software namelijk niet, die willen namelijk ook verdienen.

Stel whatsapp zou hun netwerk open zetten dan zou niemand meer whatsapp kopen vanwege het grote netwerk maar zouden ze het moeten kopen vanwege de functionaliteit. Zo spannend is het niet om een client te maken die hetzelfde als whatsapp kan en deze gratis aan te bieden dus daar gaat dan de omzet van whatsapp.

Waarom Google Talk dan wel overal aan vast geknoopt wordt? Juist omdat deze zelf geen groot netwerk hebben (haden ze iets slimmer geïntegreerd in Android kunnen uitrollen....) en wel van andere gebruik _moeten_ maken om een groot bereik te krijgen.

Dus wanneer dat er komt? Pas als er een ander uniek netwerk komt wat groter is dan whatsapp. Dan zal whatsapp op die manier zijn netwerk proberen te vergroten en eerder niet :)
Hoewel e-mail volledig cross-vendor en cross-platform werkt, zijn er wel degelijk bedrijven ingestapt. Outlook (Express) had een groot aandeel (naast alle webmail-systemen zoals Hotmail). Toch bood Gmail veel voordelen (naast meer schijfruimte, een veel betere interface) en stapte ook over op een verdienmodel op basis van advertenties (in tegenstelling tot Outlook dat op licentiebasis werkte).

WhatsApp heeft in rap tempo vanaf 0% marktaandeel een flinke userbase opgebouwd. Dit is volgens mij vooral te danken aan de gebruiksvriendelijke applicatie. Als je een goede applicatie bouwt, is daar wel degelijk markt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Overigens heeft de Go SMS applicatie (Android) inmiddels ook 'Go Chat' waarmee je via 3G/wifi berichten kunt sturen en bestanden kunt delen. Zou dat ook via XMPP gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36
Dit topic is alweer een behoorlijke tijd oud, maar imo niet minder actueel. Na het topic doorgelezen te hebben rest mij alleen nog de vraag:

Hoe groot is de kans dat de mensen van Whatsapp een functie gaan toevoegen zodat je bijvoorbeeld je e-mail account kan koppelen aan je 06 nummer en zo ook je tablet kan gebruiken tegelijkertijd met je telefoon op hetzelfde account? Het enige wat ik eigenlijk mis is Whatsapp op m'n Nexus 7. En dan niet speciaal het stukje software Whatsapp maar wel omdat iedereen in NL dit gebruikt. Ik vind het echt een enorme beperking dat je niet met 2 devices op hetzelfde account kan.
Vroeg of laat gaat dit toch de beperking van Whatsapp worden en gaan mensen opzoek naar een alternatief? Vooral als tablets gemeengoed worden in de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ik schreef onlangs een blogje over Google Talk: Stephan Vierkant: De gemist kans van Google: de stilstand van Talk

Volgens mij is Talk/Google+ nu de grootste potentiële concurrent. Ook Facebook/Skype kan een geduchte concurrent worden als ze hun Messenger-client gaat uitbreiden.

Er heeft laatst wel iemand een web client ontwikkeld: nieuws: Ontwikkelaar maakt onofficiële webapplicatie voor WhatsApp. Ik denk echter niet dat Whatsapp het technisch voor elkaar krijgt om een PC/Mac/web-versie te gaan maken voordat Google/Facebook iets hebben ontwikkeld.
Pagina: 1