Karakter vs. Personage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geachte Redactie,

Het valt me op dat op Tweakers.net steevast men spreekt over een "karakter" in een videospel of film. Zoals "Duke Nukem, het bekende karakter uit de gelijknamige serie". Of in een recent stukje over Bioshock: "Als het karakter van de speler doodgaat"

Nou is dat volgens mij van oorsprong een anglicisme (van "character"), maar intussen al zo lang in gebruik, dat de meesten niet beter zullen weten.

Toch vind ik dat het oorspronkelijke woord "personage" veel mooier en passender is. En dan kunnen we het woord karakter weer reserveren voor de beschrijving van het karakter van een personage. Zoals in de zin "Het karakter van personage Duke is nou niet bepaald gereserveerd".

Wat denken jullie hiervan?

tl;dr-versie:
Karakter is (eigenlijk) een anglicisme, personage is een veel mooier woord. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Mee eens, ware het niet dat karakter inmiddels zo ingeburgerd is in "de game scene" :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ook ik ben het ermee eens, maar voor onze gameredactie is dit dermate ingeburgerd dat we het er toch nooit meer uitgeslagen krijgen :)

And believe me, I tried!

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:19

Tweakjur

Redacteur
Ingeburgerd? Karakter is gewoon fout. We zullen dat de schrijver nog even duidelijk maken en de eindredacteur van dienst ook.

Character kan, personage kan. Karakter niet, dat is heel wat anders.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

I stand happily corrected :*

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.