licentie hitman problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334181

Topicstarter
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.

Pas geleden heb ik een 1-PC licentie voor 3 jaar voor Hitman Pro gekocht. Dat geinstalleerd en met de key geactiveerd. Vlak daarna ging mijn computer kapot. Toen heb ik tijdelijk een oude laptop van mijn vader geleend terwijl ik een nieuwe PC bestelde en ik heb daar even met hitmap pro 1 keer op gescand.
Tijdje later komt mijn nieuwe computer binnen, en wil daar hitman pro op gebruiken, maar zegt hij dat ik geen 'activaties' meer heb.

Dus ik stuur een kort mailtje met uitleg dat ik een nieuwe activatie nodig heb omdat ik het op mijn nieuwe PC wil gebruiken. Ik heb het op mijn laptop al niet meer staan.
Dat weigeren ze in eerste instantie gewoon te geven, ze zeggen dan: "nee je kunt het alleen nog op die 2 pc's gebruiken'. (waarvan dus 1 kapot is en de andere een oude laptop die het misschien ook elk moment kan begeven, waar ik het bovendien af heb gehaald)

Na veel gezeur hebben ze me dan 1 nieuwe activatie gegeven, maar erbij gezegd dat als nog een keer mij PC kapot ga of dat ik een nieuwe koop dat ik dan pech heb ( "Mocht je vervolgens nog een probleem hebben, dan kan ik je helaas niet helpen." ) en "De resterende tijd kun je deze licentie dus op de twee onderstaande computers gebruiken en op de eerstvolgende waar je hem nu op activeert."

Ligt dat nou aan mij of is dit een volkomen 'onzin' licentie systeem? Als je dus een licentie koopt voor 3 jaar (wat ik mijn wereld betekent dat je het recht hebt om het product voor 3 jaar te gebruiken) ben je dus 'veplicht' in die drie jaar maar MAXIMAAL 1 KEER

-windows opnieuw te installeren
-hitman pro opnieuw te installeren
-je computer 'laten' jatten
-je computer kapot 'laten gaan'

Dat is toch een belachelijk idee? Je hebt toch zelf niet in de hand hoe vaak je PC stuk gaat of gejat wordt door inbrekers etc.? Als je dat toevallig de eerste maand 2 keer gebeurd (bijv. 1 keer wordt je laptop gejat, en daarna heb je een nieuwe laptop gekocht die na een paar dagen grote problemen heeft waardoor je hem moet inruilen bijv.) dan kun je dus de resterende tijd van die 3 jaar GEEN gebruik meer maken van hitman pro, terwijl je daar wel voor betaald hebt. Ik ben geen advocaat, maar zo'n licentie systeem lijkt me niet rechtsgeldig.

Bovendien is het concept '1 PC' ook onzin. wat maakt 1 pc nou precies 1 pc. Windows? Dus als ik een keer windows opnieuw erop zet is het een nieuwe PC? De hardwarde dan? Je kunt rustig 1 voor 1 alle onderdelen van je PC gaan vervangen totdat je een compleet nieuwe PC hebt, maar niemand kan aanwijzen op welk punt het nou precies een nieuwe PC wordt. Moederbord misschien? Maar als je je moederbord nou met zelfde type moederbord vervangt en de rest niet? In principe toch gewoon een (relatief goedkoop) onderdeel van je PC vervangen? Of is het een nieuwe PC dan?

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Ik blijf erbij dat ik gewoon recht heb om het product 3 jaar lang op 1 pc te gebruiken, maar is het dan toch logisch dat ik het wel kan overzetten naar mijn nieuwe PC als mijn oude kapot gaat, ook al gebeurt dat meer dan 1 keer in de drie jaar... ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 11:24
Dit kan toch beter maar even in het shopping forum

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat staat er over in de licentievoorwaarden en wat was er voor aanschaf / akkoord-gaan van te lezen?

Bij een OEM-licentie is er wat te zeggen voor hardwaregebonden zijn, maar dat is hier niet het geval (en sowieso is daar wel wat van te denken zoals in andere topics ook wel is besproken). De mogelijkheid hebben te 'verhuizen' zou dus niet raar zijn - als het niet om een malwarescanner ging. Dan zie ik het al gebeuren dat men het om de beurt op een PC gebruikt om even een maandelijkse scan te doen van ieder van de tien PCs. Zie ook:
Anoniem: 334181 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:01:
Toen heb ik tijdelijk een oude laptop van mijn vader geleend terwijl ik een nieuwe PC bestelde en ik heb daar even met hitmap pro 1 keer op gescand.
En dat maakt IMHO dat je geen recht hebt het op de nieuwe laptop te installeren. Je hebt het verhuist van dode PC naar vaders PC. Dat je het nu op twee verschillende PCs mag gebruiken (vaders + nieuwe laptop) is extra service. Maar belangrijker dan een humble opinion: zie mijn eerste zin.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Anoniem: 334181 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:01:
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Ik blijf erbij dat ik gewoon recht heb om het product 3 jaar lang op 1 pc te gebruiken, maar is het dan toch logisch dat ik het wel kan overzetten naar mijn nieuwe PC als mijn oude kapot gaat, ook al gebeurt dat meer dan 1 keer in de drie jaar... ???
Dergelijke zaken zijn staan als het goed is in de licentievoorwaarden. Het is misschien een beetje overtrokken zoals ze erop reageren, maar als dat nu eenmaal in de licentie staat is dat hetgeen waarmee je bent akkoord gegaan en van toepassing is.

Ze zijn overigens niet de enige die zo moeilijk kunnen doen. Adobe is er nog zo één... Die laat je overigens wel nog een optie tot het deactiveren van je licentie op een oude PC als je een nieuwe in gebruik neemt. Dan moet die oude PC er overigens nog wel zijn natuurlijk (en niet kapot of gestolen). Hun proces tot het krijgen van een nieuwe activatie is/was een hoop gedoe... originele factuur sturen, en nog meer gedoe. Microsoft is daar bijvoorbeeld een stuk coulanter in.

De definitie van een PC lijkt me hier duidelijk... een PC is een PC (of het nu een virtuele installatie betreft of niet). Ga je het dus op meerdere PC gebruiken en/of herinstalleren op andere PC's dan ga je de licentievoorwaarden te buiten.

Nu ben ik het met je eens dat ze wel wat coulant mogen optreden in dit soort gevallen, maar je kunt je vast wel voorstellen dat er mogelijk tientallen mensen per dag bellen en dit als smoesje gebruiken, en ja, dan moet je als bedrijf ook ergens de grens trekken.

Het is ook de vraag waaraan ze de controle op een unieke PC aan koppelen. Soms doen ze dat bijvoorbeeld op het MAC-adres van je netwerkadapter. Mocht je ooit een andere PC krijgen en dus een andere NIC dan kun je met een MAC changer in sommige gevallen zo'n controle omzeilen. Idem met simpele dingen als hostname, etc.Maar het kan ook een combinatie van diverse hardware componenten zijn die samen leiden tot een hash. En alleen als die hash overeenkomt bij een herinstallatie kun je weer activeren (Microsoft doet het geloof ik op die manier). Als je pech hebt gaat het op basis van een SID (een unieke random code die bij elke herinstall anders is). Als je op zo'n moment toch -dezelfde- PC herinstalleert zal het voor de softwaremaker alsnog overkomen alsof jij het op een nieuwe PC zet. Dan heb je dus een probleem.

Je zou dus navraag kunnen doen bij Hitman op welke manier zij jouw PC identificeren zodat je kunt voorkomen dat je in de toekomst mogelijk tegen de lamp aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 12:42
Ik neem aan dat die 1 pc licentie gewoon een eenmalige activatie is met koppeling van hardware erbij. Een nieuwe pc is een nieuwe configuratie in mijn ogen en zou daarom ook niet daaronder mogen vallen.

Zoals je aangeeft kan dit gebeuren maar aan de ene kant zijn hun daar niet verantwoordelijk voor. Dan had je een meerdere pc licentie moeten nemen. Het klinkt heel klant onvriendelijk maar je krijgt waar je voor betaald en hun leveren dat netjes dan kan je eigenlijk helemaal niets beginnen.

Vaak doen ze uit klant vriendelijkheid wel eens een her-activatie voor je maar niet voor 5 keer natuurlijk tenzij je misschien je verhaal uitlegt dat je pc gestolen is en dat hard kan maken met een formulier dan zullen ze daar niet zo heel moeilijk over doen maar wat je nu doet kost hun geld gewoon. Ik weet niet of hitman nu nog werkt op de andere pc want anders wat je krijgt is dat je dus eigenlijk een meerdere pc licentie krijgt op hun kosten.

Maar zoals Ebia al zei lees je overeenkomst door en kijk wat voor licentie je hebt. heb je een OEM licentie dan mag het maar op 1 pc geactiveerd worden en zijn hun niet verplicht opnieuw te activeren.
Ik ben bang dat je gewoon een in keer naar beneden gescrolled heb en niets een doorgelezen hebt en als het daarin staat ben je daar akkoord mee gegaan en heb je als het ware een handtekening onder die voorwaarden gezet.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334181

Topicstarter
Een probleem is dat ik die licentieovereenkomsten niet kan vinden tijdens het kopen van het product. Tijdens de installatie kun je ze wel zien, en daar staat wel iets over dat je 1 'installatie' krijgt... (wel in het engels, dus handig voor mensen die niet zo goed engels kunnen, het is gewoon een nederlands bedrijf). Maar als je naar de site gaat en direct het product gaat kopen kom je die voorwaarden niet tegen.

En daarnaast kun je afvragen of alles wat er in een licentie staat rechtsgeldig is. Als deze sterk afwijken van de manier waarop het product wordt verkocht kan dit volgens mij ongeledig zijn. In dit geval wordt het verkocht als '3 jaar 1 PC' . Dat suggureert ten eerste dat het 3 jaar bruikbaar is, en ten tweede dat je het maximaal op 1 PC kan gebruiken. Het concept '1 PC' bestaat natuurlijk niet, dat kun je wel op verschillende manieren defieren, maar alle definities zijn ten slotte onzin (verzin er maar één en dan vertel ik je waarom het onzin is).

Dat het maar 1 keer geinstalleerd kan worden wordt ZEKER niet gesuggereerd in de verkoop, dus dan kunnen ze dat wel in de kleine lettertjes in het engels tijdens de installatie vertellen (als je al betaald hebt) maar er zijn ook wetten tegen oneerlijke handelspraktijken, die zorgen dan verkopers tijdens de verkoop de consument niet mogen misleiden. Naar mijn idee gebeurd dat hier dus wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:28

Wildfire

Joy to the world!

Tsja, dit soort constructies kom je vaker tegen. Ik was er zeker niet blij mee toen ik ontdekte dat PaintShop Photo Pro X3 van Corel ook gebruik bleek te maken van zo'n systeem. Na herinstallatie van m'n computer kon ik het niet meer installeren omdat het maximum aantal activaties was bereikt. Kon ik twee dagen wachten voordat Corel Support het aantal activaties had verhoogd. Daar deden ze dan gelukkig niet moeilijk over.

Het rottige is, met zo'n activatiesysteem kun je alleen problemen vermijden als je niet vergeet te uninstallen voordat je de PC herinstalleert. Tsja, alsof je daar altijd aan denkt. En dan heb je altijd nog crashes e.d. waarbij je die mogelijkheid dus niet eens hebt gehad.

In het geval van Corel blijkt het gewoon om een x-aantal activaties te gaan die gelukkig niet PC-gebonden zijn. Wat ze bij Hitman Pro doen is erger want dan kun je effectief gewoon niets meer.

Vraag blijft: is het juridisch geldig of niet? Geen idee. Ik denk niet dat je een zaak zult starten om er achter te komen... blijft wel staan dat het moreel gezien een dubieuze keuze van Hitman Pro is. Erg klantnegatief iig.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 334181 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 01:25:
Het concept '1 PC' bestaat natuurlijk niet, dat kun je wel op verschillende manieren defieren, maar alle definities zijn ten slotte onzin (verzin er maar één en dan vertel ik je waarom het onzin is).
Als je zelf al het idee hebt dat je iets koopt dat niet bestaat, snap ik niet waarom je het dan toch koopt en denkt dat je maar je eigen gebruiksvoorwaarden kan verzinnen, daar had je toch beter eerst navraag naar kunnen doen.
En hoe je van je eigen PC en een oude laptop kan vinden dat het als "1 PC" gezien moet worden kan ik helemaal al niet bij.
Ondertussen heb je het op 2 PC's geinstalleerd, dus ben je van de coulance van surfright afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Anoniem: 334181 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 01:25:
Een probleem is dat ik die licentieovereenkomsten niet kan vinden tijdens het kopen van het product. Tijdens de installatie kun je ze wel zien, en daar staat wel iets over dat je 1 'installatie' krijgt... (wel in het engels, dus handig voor mensen die niet zo goed engels kunnen, het is gewoon een nederlands bedrijf). Maar als je naar de site gaat en direct het product gaat kopen kom je die voorwaarden niet tegen.
Het is een beetje discutabel inderdaad of het zo mag. Normaliter moeten je van te voren de voorwaarden voor het gebruik van zoiets op voorhand worden uitgereikt. Anderzijds zit het in de software tijdens de installatie zeg je... in zo'n geval kun je het dus nalezen. (En als je het Engels niet begrijpt, dan had je toch ook niet akkoord kunnen gaan? Dat argument is erg zwak).

Je hebt natuurlijk ook als koper een onderzoeksplicht. Ik loop te Googlen op Hitman Pro license en kan niets vinden op hun website. Je had in zo'n geval ook een mailtje kunnen uitdoen naar de verkoper.

Ik begrijp je reactie overigens volkomen. Maar ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen. Als een klacht bij Hitman niet helpt, dan is het de vraag of je voor die paar tientjes het hogerop moet spelen. Dit soort licentievoorwaarden worden bijna nooit aan de wet getoetst...
Pagina: 1