[GA] Subelementen traceren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 08:56

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Topicstarter
Stel je hebt een blog waarop je alle afzonderlijke artikels traceert met een _trackPageview. Op diezelfde blog heb je nog een overzichtspagina die de 10 laatste artikelen laat zien. Die pagina traceer je ook met _trackPageview.

Maar nu komt het dus: ik wil graag ook nog eens van elke artikel weten hoevaak het omhoog is gekomen in die listing.

Voor zover ik kan inschatten heb ik volgende opties. Per artikel dat bij een listing omhoog komt, 1 van volgende acties in de queue zetten:
[list=1]
_trackPageview

Nadeel: het totaal aantal pageviews in GA wordt verneukt.

_trackEvent

Nadeel: zwaar misbruik van events, die eigenlijk op user interactie slaan. Maar misschien geeft het wel bruikbare statistieken in GA.

_addItem. Eventueel kan ik dan _addTrans aanroepen bij het doorklikken op de link.

Nadeel: zwaar misbruik van de ecommerce api. Maar ook hier levert het mogelijk bruikbare stats op :)

Iemand al ooit iets vergelijkbaars gedaan? Of wil ik heel onlogisch?

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Je wilt niet de clicks meten maar echt het aantal keer dat ze verschenen zijn? Dat zou ik met events doen. Tegenwoordig kun je een extra parameter meegeven waarbij je zegt dat het geen user-interactie is. Dan vertekent het je bouncerate ook niet.

Nadeel van deze methode is dat je maar 10 metingen achter elkaar naar Google mag versturen, en daarna ongeveer 1 per seconde. Na de trackPageview hou je dus 9 events over, en de laatste moet je even mee wachten. Echt betrouwbaar wordt het daarmee niet.

Wat is het doel hiervan? Kun je iets met de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 08:56

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Topicstarter
André schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:36:
Je wilt niet de clicks meten maar echt het aantal keer dat ze verschenen zijn? Dat zou ik met events doen. Tegenwoordig kun je een extra parameter meegeven waarbij je zegt dat het geen user-interactie is. Dan vertekent het je bouncerate ook niet.
Handige tip, tnx!
Nadeel van deze methode is dat je maar 10 metingen achter elkaar naar Google mag versturen, en daarna ongeveer 1 per seconde. Na de trackPageview hou je dus 9 events over, en de laatste moet je even mee wachten. Echt betrouwbaar wordt het daarmee niet.
10 metingen na elkaar: dat gaat het echt om 10 gequeuede acties, en niet om 10x een volledige queue?
Wat is het doel hiervan? Kun je iets met de data?
Het doel is eigenlijk precies de uitleg waar ik mee begonnen ben: om per artikel te kunnen rapporteren hoe vaak het in een listing is voorgekomen. Los daarvan wordt ook nog getraceerd hoe vaak er is doorgeklikt naar de details van dat artikel.

En wat je met die data kunt: stel dat de oorsprong van de artikels verschillend is, dan kan je aan elke oorsprong de exposure in meer absolute cijfers voorleggen ipv de pageviews door hun aandeel te delen.

[ Voor 16% gewijzigd door GrimaceODespair op 20-01-2012 13:34 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be