Boot probleem Asus U3S6

Pagina: 1
Acties:

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Aangezien ik 2 Sata aansluitingen tekort kwam heb ik een PCI kaart gekocht met daarop 2 Sata 6G connectors.
Op 1 connector heb ik een OCZ vertex2 SSD aangesloten en wil daar vanaf booten.
Installatie van Windows7 x64 loopt allemaal perfect.
Na installatie van Windows7 de drivers van de PCI kaart geinstalleerd.

Vervolgens sluit ik 1 van mijn andere schijven aan op de onboard Sata connector van mijn moederbord.
Dan is er ineens een probleem.

Zodra ik die schijf aansluit boot mijn pc niet meer vanaf de SSD aan de PCI kaart maar wil booten vanaf de schijf op de onboard connector.

Ik dacht dat het aan de bootvolgorde zou liggen in de bios maar daar zie ik de SSD helemaal niet meer tussen staan.
Wel wordt de SSD herkent tijdens het opstarten van bios.

Mijn mobo is een Asus P6T Deluxe, zou toch moeten werken met een Asus PCI kaart.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je zal in de Bios ook de schijven niet zijn op een niet onbaord controller. De onbaord controller is de eerste slag van bootopties, daarna de PCI kaart pas.

Als je de harddisk (die je in de bios wel ziet, van de onbaord controller) weghaalt uit de opstart volgorde, zal die die overslaan, en gaan booten vanaf de PCI-controller waar de SSD aanhangt.

Ey!! Macarena \o/

• Royer
RaZ schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 01:28:
Je zal in de Bios ook de schijven niet zijn op een niet onbaord controller. De onbaord controller is de eerste slag van bootopties, daarna de PCI kaart pas.

Als je de harddisk (die je in de bios wel ziet, van de onbaord controller) weghaalt uit de opstart volgorde, zal die die overslaan, en gaan booten vanaf de PCI-controller waar de SSD aanhangt.
Maar is dat niet te veranderen?

Ik had die PCI kaart juist gekocht om een snelle SSD aan te hangen en daar dus Windows op te zetten maar als dat niet eens mogelijk is...

[ Voor 12% gewijzigd door Royer op 19-01-2012 01:55 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Je hebt het continu over PCI, maar de U3S6 is een PCI-Express kaart. Verder kun je je ssd beter aansluiten op één van de onboard S-ATA 3 Gbps aansluitingen van de Intel chipset, is sneller die via de Marvell controller op de U3S6.

• Royer
Nielson schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:35:
Je hebt het continu over PCI, maar de U3S6 is een PCI-Express kaart. Verder kun je je ssd beter aansluiten op één van de onboard S-ATA 3 Gbps aansluitingen van de Intel chipset, is sneller die via de Marvell controller op de U3S6.
Dat denk ik niet. Die van de onboard zijn inderdaad 3 Gbps maar op de Marvell controller 6 Gbps.....

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Zucht waarom zijn mensen altijd zo blind voor cijfertjes die geadverteerd worden...
Lijkt net op die blindheid voor specificaties met Sandforce gebasseerde SSD's :F (je snapt wel waar ik het over heb zodra je eens een benchmark zoals AS-SSD draait)

Je gebruikt een SATA-300 SSD namelijk Vertex 2 zoals jij zegt.. die heeft dus echt geen profijt van een SATA-600 controller... Want de SSD kan niet sneller communiceren dan SATA-300...

Daarbij, is de Marvell 9128 chip op de add-on kaart, heeft veel hogere latencies dan een onboard Intel controller.
En over de algemene snelheid van dat ding, hij wordt aangesloten middels 1x PCI-E 2.0 dus een theoretische bandbreedte van 500 MB/s voor de controller en dit zou dus gedeeld worden door de beide poorten...
Maar de praktijk zegt dat die controller nog niet eens boven de 400 MB/s doorvoersnelheid komt...

Nou voordat je gaat tegen beargumenteren dat de Asus U3S6 4x PCI-E aansluiting heeft, dat is omdat de kaart PCI-E gen.1 is. dus 250 MB/s per lane.
2 lanes voor USB en 2 lanes voor SATA, deze worden gekoppeld via een switch chip naar 1x PCI-E 2.0 per controller...
En door deze koppeling introduceer je nog meer latencies of ookwel nog meer vertraging in de acces times...

Dus wat is nou optimale situatie... aansluiten op onboard Intel sata-300 controller... dan is je boot probleem vast ook direct opgelost...

Zelfs als het een SATA-600 ssd is, dan nog steeds, onboard intel sata-300 heeft de voorkeur ten opzichten van de Marvel 9128 controller...

[ Voor 59% gewijzigd door Swordlord op 21-01-2012 00:13 ]

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Als je echt de OS-schijf op je pci-kaartje aan wilt sluiten kun je altijd nog Grub (of een andere bootloader) op een schijf zetten die aangesloten is op de onboard controler.
Pagina: 1