Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJP95
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik heb vanmiddag een grotendeels nieuw systeempje aangeschaft en dat komt morgen aan.
Alleen het RAM draait op 1600 Mhz. (http://www.alternate.nl/h...Kit/404969/?baseId=693127)

Alleen de i5 2500k zou alleen 1066 en 1333 Mhz aankunnen. Maar het moederbord (http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3853#sp) lijkt weer alles van 1066 tot 2133 Mhz aan te kunnen. En dan lijkt er ook nog iets als XMP te zijn, als je dat aanzet zal het dan weer wel compatible zijn?

Ik snap er geen kut meer van, moet ik de reepjes morgen meteen terugsturen en een paar van 1333 Mhz halen?

Het zijn 2 stickjes van 4GB, mocht het uitmaken

Spartans don't die, they're only missing in action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Gaat gewoon werken, je proc ondersteund idd maar tot 1333 maar er zit ergens een divider tussen
waar door je geheugen wel gewoon op 1600mhz kan lopen.
Je kan dit met de had instellen of gewoon kiezen voor xmp :D

Je hoefd dus niets terug te sturen.

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 16:29
En je moet XMP aanzetten :) want met die 1.65v ram ga je de 1600mhz waarschijnlijk niet redden zonder XMP aan te zetten in je bios ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Zen!th schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:42:
En je moet XMP aanzetten :) want met die 1.65v ram ga je de 1600mhz waarschijnlijk niet redden zonder XMP aan te zetten in je bios ;)
Als je even reageert als je echt weet waarover je het hebt? XMP hoef je helemaal niet te gebruiken om de reepjes stabiel te krijgen op 1,65v, dat slaat werkelijk nergens op. XMP is niets anders dan een profiel die automatisch de juiste timings en snelheden instelt, en zo ook voltages van de memory controller op de cpu. AL die instellingen kan je ook zelf doen. De basistimings instellen (zeg, 9-9-9-24) en dan 1,65v er op en klaar ben je, met het zelfde resultaat als de XMP instelling..

Ik ben van mening dat je XMP beter niet kan gebruiken, omdat bepaalde (voltage-)instellingen soms net wat overdreven worden. Beter handmatig instellen als je een klein beetje ervaring hebt. Als je geen ervaring hebt volstaat een XMP ook.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Je kan inderdaad handmatig je instellingen en timings doen (zoals ik eerst geprobeerd heb met mijn 1.65v ram, 8GB Corsair Dominator 1600mhz)
Of XMP aanzetten .. wat hetzelfde effect heeft .. (naar mijn idee, en ja ik ben niet overclock pro, maar helemaal dummy ook niet)

Zonder XMP aan liep 1.65v bij mij iig niet lekker(op 4.3ghz turbo modus, want mijn ram bleef op 1.59v of iets dergelijks schommelen waardoor ik bluescreens kreeg bij het leven)
Heb nu 1.5v ram en dat loopt perfect op 1645 mhz (8GB Corsair Vengeance 1866mhz 1.5v).

Dus ik beweer niet dat het MOET (zoals ik inderdaad in bovenstaande post wel zeg), maar ik verwacht dat het met standaard instellingen niet lekker werkt en niet iedereen is een type om zelf even de ram timings te tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJP95
millman schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:52:
[...]

Als je even reageert als je echt weet waarover je het hebt? XMP hoef je helemaal niet te gebruiken om de reepjes stabiel te krijgen op 1,65v, dat slaat werkelijk nergens op. XMP is niets anders dan een profiel die automatisch de juiste timings en snelheden instelt, en zo ook voltages van de memory controller op de cpu. AL die instellingen kan je ook zelf doen. De basistimings instellen (zeg, 9-9-9-24) en dan 1,65v er op en klaar ben je, met het zelfde resultaat als de XMP instelling..

Ik ben van mening dat je XMP beter niet kan gebruiken, omdat bepaalde (voltage-)instellingen soms net wat overdreven worden. Beter handmatig instellen als je een klein beetje ervaring hebt. Als je geen ervaring hebt volstaat een XMP ook.
Ik ben niet echt ervaren wat overklokken betreft of zitten rotzooien met timings, waarvan ik eigenlijk weinig benul heb wat het doet. Maar de spanning zou sowieso al 1,65v zijn en de timings 9-9-9-27. Wat moet ik veranderen? En dit kan allemaal gewoon zonder gezeur in de BIOs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als het een beetje meezit hoef je niets in te stellen, dan word dit automatisch gedetecteerd. Verder is het in bios appeltje-eitje om je geheugen zelf goed in te stellen. Kwestie van de juiste snelheid instellen. 1600Mhz. Je ram voltage instellen, 1,65v. je ramtimings instellen in t ram menu (weet niet welk mobo je hebt?), dit zijn meestal de eerste 4 instellingen: 9-9-9-27, je drukt op f10 en klaar ben je. de rest mag gewoon op auto blijven staan, zo makkelijk is het. Als je je geheugen hebt en je bent er nog niet helemaal zeker van kan ik je er wel even doorheen loodsen, dm maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
RJP95 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:19:
[...]

Ik ben niet echt ervaren wat overklokken betreft of zitten rotzooien met timings, waarvan ik eigenlijk weinig benul heb wat het doet. Maar de spanning zou sowieso al 1,65v zijn en de timings 9-9-9-27. Wat moet ik veranderen? En dit kan allemaal gewoon zonder gezeur in de BIOs?
De spanning van je ram is inderdaad 1.65v, maar dat geeft je moederbord standaard niet door
(geeft met standaard instellingen iets van 1.58-1.6v door ofzo).
Dat gebeurt alleen als je handmatig gaat zitten rotzooien (ja, in de bios), of als je XMP aan zet (ja, ook in de bios).

In mijn ogen is XMP meer voor de mensen die niet teveel moeite willen doen.
En geen idee hebben hoe, en wat ram timings aanpassen is!

Wel zou ik als ik jou was eerst proberen zonder enige aanpassing in de bios.
En dan kijken of je pc bluescreen of iets dergelijks.
Gebeurt dat niet, dan gewoon lekker laten werken .. gebeurt dat wel XMP aanzetten, of (eventueel je ram omruilen voor 1,5v ram.
Dat is iig de weg van de minste moeite!

S1155 clockt btw anders over dan S1366 mobo's millman, geen idee of je daar rekening mee houd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zen!th op 19-01-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb hetzelfde board en cpu. Niks aan de hand, plug&play my friend :)

[ Voor 13% gewijzigd door LosGieros op 19-01-2012 10:31 ]

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zen!th schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:28:
[...]

De spanning van je ram is inderdaad 1.65v, maar dat geeft je moederbord standaard niet door
(geeft met standaard instellingen iets van 1.58-1.6v door ofzo).
Dat gebeurt alleen als je handmatig gaat zitten rotzooien (ja, in de bios), of als je XMP aan zet (ja, ook in de bios).

In mijn ogen is XMP meer voor de mensen die niet teveel moeite willen doen.
En geen idee hebben hoe, en wat ram timings aanpassen is!

Wel zou ik als ik jou was eerst proberen zonder enige aanpassing in de bios.
En dan kijken of je pc bluescreen of iets dergelijks.
Gebeurt dat niet, dan gewoon lekker laten werken .. gebeurt dat wel XMP aanzetten, of (eventueel je ram omruilen voor 1,5v ram.
Dat is iig de weg van de minste moeite!
omruilen naar 1,5v geheugen? Waarom dan.. 1,65v is prima voor 1155, genoeg reepjes die geoptimaliseerd zijn voor sandy bridge en gewoon 1,65v zijn.. Gewoon 1 minuut moeite doen om het geheugen handmatig in te stellen en klaar ben je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
millman schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:31:
[...]

omruilen naar 1,5v geheugen? Waarom dan.. 1,65v is prima voor 1155, genoeg reepjes die geoptimaliseerd zijn voor sandy bridge en gewoon 1,65v zijn.. Gewoon 1 minuut moeite doen om het geheugen handmatig in te stellen en klaar ben je..
Dat klopt .. zoek alleen maar even op google 1.65v ram en s1155 .. officieel moet het kunnen, maar in praktijk geven een hoop mobo's problemen zonder XMP of whatever ..

Ik zeg niet DAT het zo is, maar die kans bestaat.
1 minuutje voor jou om ram timings aan te passen ja, voor andere kan dat een hele operatie zijn ..

Had zelf 1.65v, ram timings aangepast enzo werd er helemaal gek van ..
Toen 1.5v besteld en het loopt als een zonnetje :)
And again, dat is de weg voor de dummie's i know :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk IJntema
  • Laatst online: 10-01 12:26
Ik heb precies hetzelfde geheugen en proc, maar dan op een Asus P8P67 Rev3 bordje; ik hoefde alleen het geheugen op 1600mhz te zetten; de rest gebeurde automagisch (pun).

Old school gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Sorry zenith, je laat het nu wel moeilijker voorkomen dan het is. Zeker met 1155 kan het gewoon niet makkelijker, echt niet!

Voor dit mobo: ga naar M.I.T. in t bios ->Advanced memory settings, zet de memory multi (SPD) naar 1600mhz, performance enhance op normal of uit, vtt voltage op 1,05, ddr voltage op 1,65v ga naar de timing selectable, stel daar de 4 timings in, 9-9-9-27. klaar...

nou is dat moeilijk of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
Hmm okee, als jij het zegt :)
Ik had er iig behoorlijk veel gekloot mee (had ook een asus mobo, misschien dat dat kut is)

Sowieso staat die 1600mhz dan fixen? want bij mij gaat ie alleen naar 1600 op 4.3ghz (met turbo modus)
Systeem op idle 1.6 of 3.3 ghz staat de ram ook behoorlijk laag ..
Ik kreeg het iig niet voor elkaar om alleen op 4.3ghz 1600mhz te pakken, en met idle de normale (auto) snelheden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJP95
millman schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:01:
Sorry zenith, je laat het nu wel moeilijker voorkomen dan het is. Zeker met 1155 kan het gewoon niet makkelijker, echt niet!

Voor dit mobo: ga naar M.I.T. in t bios ->Advanced memory settings, zet de memory multi (SPD) naar 1600mhz, performance enhance op normal of uit, vtt voltage op 1,05, ddr voltage op 1,65v ga naar de timing selectable, stel daar de 4 timings in, 9-9-9-27. klaar...

nou is dat moeilijk of niet?
Kijk, hier heb ik wat aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Nope, ram gaat gewoon werken.

Bij mijn ram kon ik hem gewoon op standaard laten draaien of voor de preset op 1600 kiezen waardoor alles ineens standaard overclockt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

LosGieros schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:30:
Heb hetzelfde board en cpu. Niks aan de hand, plug&play my friend :)
Niets is zeker in de wereld van hardware dus het is plug&pray. ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJP95
Paar dagen later, alles lijkt het te doen, maar ik heb 2 keer een BSOD gekregen met:

KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

Technical information:
***STOP: 0x0000007A (0xFFFFF6FC4, 0xFFFFFFFFC000000E, 0x000000018671D860. 0xFFFFF8800133B0CC)

*** Ntfs.sys - Address FFFFF8800133B0CC base at FFFFF8800124C00, DateStamp 4d79997b

Ik heb chkdsk /r gedaan en er kwam niks uit, draaide 2 dagen prima, en nu vliegt ie er weer uit met precies hetzelfde.

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 21:28
Die BSOD code heeft meestal iets te maken met je SATA/Opslag

check je HDD/SSD of even van sata poort ruilen en mss een ander kabeltje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Dit kan heel goed een geheugen probleem zijn
waar draaid het nu op? snelheid? voltage?
En als er op je geheugen 1,65v staat dan wil het dat ook echt wel hebben ongeacht de snelheid.
Ik had een setje geil geheugen 1600mhz @ 1.5v op een msi z68 Gd80 en dat bord gav om 1 of andere reden slechts 1,48v hier door draaide het geheugen zeer instabiel. en kreeg ik oa ook deze error. verder vele andere bsod's
Het bord ingesteld op 1,54v en het probleem was weg.
maar omdat het bios dit geheugen totaal niet leuk vond het setje omgeruild voor Corsairs 1,65v 1600mhz en nu draaid het al een maand lang als een zonnetje.

Wat boven mijn post staat zou ook nog kunnen al zou ik zeggen dat het ook heel goed bij je geheugen vandaan kan komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nessuno op 26-01-2012 15:54 ]

Na rose e cient spin

Pagina: 1