Toon posts:

keyboard trouble bij telnet naar unix bak

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
als ik telnet naar een unix bak,(Linux of Tru64) dan krijg ik geen history met de up-arrow zoals in de linux console als ik telnet vanaf een windows bak (ik gebruik tcsh)
Backspace wilde ook al niet werken, maar dat heb ik opgelost met stty erase.
Als ik in google zoek krijg ik wel 1000x mijn vraag, maar nooit een antwoord boven water. Iemand hier een idee?

Verwijderd

yep daar heb je gelijk in en eerlijk gezegd weet ik het antwoord ook niet ... op linux is het "doskey"-commando blijkbaar standaard geïnstalleerd echter op vele unix's is dit niet zo ... Waarom ???? :?:? Als iemand een antwoord klaar heeft ... shoot !!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ligt aan de shell
in bash is het bijv standaard en in sommige shells moet je het eerst instellen.
tcsh kan het ook, sla de manpage er maar eens op na. linux gebruikt standaard bash voor zover ik weet dus vandaar dat het daar meestal wel werkt. csh kan het ook geloof ik.
wat je precies aan moet gaan passen weet ik niet maar dat zal wel in de manpages staan.
dat die backspace geen backspace meer is maar ^? ofzo dat moet je inderdaad met stty oplossen. dat kan je met een goede terminal emulator gewoon instellen maar aangezien windows telnet.exe veel te beknopt is lukt het daar niet mee. je kan het makkelijker doen en gewoon bash installeren op die machines..

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat de history van tcsh aanstaat onder zowel tru64 en de linux bak waaraan ik connect. vanaf de linux console heb ik inderdaad history access, maar telnet ik er naartoe dan lukt pijltje up niet, ik krijg dan ^]]A te zien. pijltje links geeft ^0C en pijltje rechts geeft ^0D. Mijn telnet client onder windhoos is "Token 2" freeware en volledig configureerbaar. Helaas staat de tru64 bak in engeland, dus daarvoor ben ik wel op telnet of X aangewezen.
Overigens zag ik dat kterm hetzelfde probleem heeft. Ik kan toch niet de enige zijn met dit waarschijnlijk eeuwenoude probleem. Overigens, ik draai Mandrake 7.2 op de linux doos

• rookie
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*kick*
Met de search vond ik deze vraag (ik heb precies hetzelfde probleem...)
Heeft iemand nu wel een antwoord???

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Waarschijnlijk ligt het aan de terminal instellingen van he telnet programma. Ik heb hier zelf nog nooit problemen mee gehad, en om te telnetten/ssh'en gebruik ik onder Windows meestal Putty (en daar kan je gewoon instellen dat ie zich als Linux terminal moet gedragen)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• rookie
  • Niet online
Om precies te zijn gebruik ik Exceed om naar AIX te gaan. Maar het gaat om het principe (volgens mij).

Heeft het misschien te maken met de gekozen terminal (VT220) of character sets (ISO Latin-1)? Kun je misschien een bepaalde toetscombinatie gebruiken om een up-arrow te krijgen? Ik las ergens dat ctrl-p/ctrl-n zou moeten werken (niet dus, helaas)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:56
1) Pijltjes verkeerd doorzenden ligt idd aan de terminal-instellingen van je Telnet software.

2) History: bij de Korne Shell kun je met "j" en "k" door je history bladeren, MITS je het commando "set -o vi" hebt gerund. Door je history zoeken doe je dan met "/" en "n" (voor "find Next")...

Liege, liege, liegebeest!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik heb ook zulke dingen, als er zon goedkoop toetsenbordje aanzit met die "eigen" toetsen :r

die verneuken ook de boel

• rookie
  • Niet online
heb een -soort van- oplossing: gebruik vi in de shell (commando: 'set -o vi', bij voorkeur in de .profile)

dan kun je met Esc-k de toetsen h j k l als cursortoetsen gebruiken. er wordt meteen meer mogelijk, zoals Esc-\ (om bestandsnamen aan te vullen)
Pagina: 1