Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 21:28
Beste mede tweakers,

Ik heb onlangs een nieuw systeem in elkaar gezet wat welgeteld 6 dagen heeft gedraaid.

De gebruikte hardware is:
i7 2700k
Asus P8Z68V - Pro/Gen 3
16GB Corsiar Vengeance 1600mhz DDR3
Gainward GTX580
Samsung SSD en 4 HDD's
Voeding is een CM RealPower 700w
Koeling: Corsair H80 push pull met 2 Scythe Gentle Typhoons 1850rpm

Het systeem heeft 6 dagen goed gedraaid en nu moet ik er bij zeggen dat ik de CPU een OC heb gegeven
op 5Ghz met een vcore van 1.4v (dit werkte dus ook prima met temps van rond de 69 - 73 graden onder full load in Prime95)
Bovenstaande zou geen probleem moeten geven met een 2700k (klokken meestal wat beter dan een 2600k)

Het probleem is dat het systeem na het spelen van FSX (half uurtje full load dus) ineens uitviel en nooit meer aan is geweest.
Eerst dacht ik dat het mobo stuk was want die gaf geen teken van leven meer (alleen powerbutton led ging branden) na een CMOS reset nog geen leven en heb toen de hele H en O guide maar door genomen.
Dus al al het spul uit de kast en alles één voor één getest.
Wat ik ook deed de fans sprongen niet aan en geen POST te bekennen.

Mijn conclusie was dus ook dat het bord kapot was en heb deze omgeruild by mycom met een andere P8Z68 pro.
Hun hebben het ingeruilde bord getest en de conclusie was dus ook een defect mobo.
Kan gebeuren dacht ik bij mezelf......

Nieuw mobo dus met volle hoop aangesloten en gaan met die banaan....althans dat dacht ik.
Na het indrukken van de powerbutton gingen netjes alle fans draaien en het pompje van de H80 was een welkom geluid voor de verandering..... en toen? toen dus niks meer, geen post geen beeld.
CPU led op het bord ging wel netjes rood branden en toen dacht ik dus oh oooh...

Handleiding geeft aan een probleem met de cpu.....ik kon dat niet geloven, een moderne CPU kan toch niet zomaar de geest geven? misschien is het toch nog de CPU ATX12v kabel of een pinnetje in de socket wat niet goed is..maar dat lijkt dus allemaal in orde.

CPU ook nog even in een Asus H61 mobo geprikt met de boxed koeler erop maar ook geen teken van leven...fans gingen daarbij wel draaien maar geen post en geen beeld op de IGP VGA aansluiting op het mobo zelf.

Ik ga er vanuit dat de CPU dus kapot is en dat ik waarschijnlijk een RMA met afuture moet afhandelen maar
om een lang verhaal nog langer te maken...
Ik vermijd liever een RMA aangezien de 2700k nergens leverbaar is en ik dus heel lang zonder PC zit.

Dus mijn vraag: hebben jullie misschien nog enig idee of er nog wat anders te proberen valt?
Is het in NL ook mogelijk om direct zaken te doen met intel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Hij is stukgegaan terwijl hij overgeclockt is/was, valt dat wel binnen de garantie? Als dat niet zo is wordt een RMA lastig.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de schade door de OC komt valt het inderdaad niet onder garantie.

Het lijkt me dat de CPU inderdaad stuk is als ik je verhaal zo lees. Of dit komt door de OC of niet is natuurlijk lastig te zeggen. Als hij kapot is zul je iig een RMA moeten aanvragen, hij moet immers vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Ik denk niet dat je kan zeggen dat dit defect direct verband heeft met overklokken. Stuur dat ding gewoon op, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

een oc achterhalen is redelijk moeilijk. meeste gevallen worden wel geaccepteerd als rma.

maar kijk eerst even naar je voeding ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
Gewoon opsturen, zie maar wat er gebeurt.
Waarom zou er iets mis zijn met zijn voeding?

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
TERW_DAN schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:52:
Als de schade door de OC komt valt het inderdaad niet onder garantie.

Het lijkt me dat de CPU inderdaad stuk is als ik je verhaal zo lees. Of dit komt door de OC of niet is natuurlijk lastig te zeggen. Als hij kapot is zul je iig een RMA moeten aanvragen, hij moet immers vervangen worden.
Bedankt voor je antwoord.
Ik vind het een vreemde stelling dat een OC niet onder garantie valt aangezien de K's er speciaal voor gemaakt zij...ok er zijn grenzen natuurlijk als ik er 2 volt doorheen jaag kan ik me iets bij voorstellen dat je problemen krijgt maar dit was allemaal netjes binnen de grenzen van de cpu en het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
Fordox schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:55:
een oc achterhalen is redelijk moeilijk. meeste gevallen worden wel geaccepteerd als rma.

maar kijk eerst even naar je voeding ;)
Ik heb de voeding aangesloten op een ander PC en gaf geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
Het maakt Intel niet uit wanneer hij stuk is gegaan bij het overclocken, maar dat hij is stukgegaan bij het overclocken, op welke voltge of snelheid boeit ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
Sniperzkillz schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:19:
Het maakt Intel niet uit wanneer hij stuk is gegaan bij het overclocken, maar dat hij is stukgegaan bij het overclocken, op welke voltge of snelheid boeit ze niet.
Kunnen ze dat uberhaupt nagaan dan?
En dan heb ik een mooie: stel je hebt een bepaald type moederbord en die stond op auto OC of op een agressieve turboboost out of the box (wat wel eens voorkomt bij bepaalde merken) en onverhoopt gaat je CPU kapot, dan kan intel dus mooi zeggen van dikke pech je hebt een OC gehad?

hmmz ben je mooi klaar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ze kunnen de oc niet natrekken. Met een overvolt schade kun je bijv zeggen dat er bliksem in is geslagen.

*notitie: ik probeer geen garantie fraude te vermooien, maar een punt te maken dat als hiermee je garantie vervalt, dat het garantie systeem niet veel nut heeft.

Gewoon toesturen die hap en je mond houden over overklokken tot ze er naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
Fordox schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:34:
Ze kunnen de oc niet natrekken. Met een overvolt schade kun je bijv zeggen dat er bliksem in is geslagen.

*notitie: ik probeer geen garantie fraude te vermooien, maar een punt te maken dat als hiermee je garantie vervalt, dat het garantie systeem niet veel nut heeft.

Gewoon toesturen die hap en je mond houden over overklokken tot ze er naar vragen.
Bedankt voor je antwoord, heb al een mail gestuurd naar de rma afdeling van betreffende webshop
ik zal wel zien wat de uitkomst gaat worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
heb dit ook gehad met mijn i7 980X. RMA aangevraagd bij de shop (komplett.nl) heb niet gezegd dat er mee overclocked was ze hebben ook niet naar gevraagd echt binnen 2 dagen kreeg ik een mail van dat de cpu kapot was en dat ik een nieuwe zou krijgen, volgende dag heb ik netjes een nieuwe proc gekregen.

hoop dat ze bij jou niet moeilijk gaan doen denk het niet gewoon zeggen dat je na het gamen dit gebeurd is wat ook waar is eigenlijk toch? :)

na stress test waren geen problemen dus zeg gewoon dat het na paar uurtje gamen dit probleem is ontstaan.

edit:

nieuws: Intel biedt cpu-overklokgarantie

[ Voor 10% gewijzigd door Legendary1985 op 19-01-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
Bedankt Legendary voor het delen van je ervaring.
Zeker nuttige info die je geeft en ik wist dus niet dat er een OC gerantie bestond dus dat is mooi.

Stresstesten gaven geven problemen maar gebeurde idd tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

Of je schaft een PTPP aan voor 20 - 35 dollar, zo kan je je intel CPU zonder problemen omruilen.
Bron: nieuws: Intel biedt cpu-overklokgarantie

Edit: Moet twee posts hierboven ook lezen :').

[ Voor 11% gewijzigd door Quad op 19-01-2012 11:26 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-08 19:34
Legendary1985 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:36:
heb dit ook gehad met mijn i7 980X. RMA aangevraagd bij de shop (komplett.nl) heb niet gezegd dat er mee overclocked was ze hebben ook niet naar gevraagd echt binnen 2 dagen kreeg ik een mail van dat de cpu kapot was en dat ik een nieuwe zou krijgen, volgende dag heb ik netjes een nieuwe proc gekregen.

hoop dat ze bij jou niet moeilijk gaan doen denk het niet gewoon zeggen dat je na het gamen dit gebeurd is wat ook waar is eigenlijk toch? :)

na stress test waren geen problemen dus zeg gewoon dat het na paar uurtje gamen dit probleem is ontstaan.

edit:

Ik hoop ook dat je verder hebt gelezen dat je deze de eerste maand niet mag verzilveren? Daarbij zit je dus een maand zonder een Cpu wat waarschijnlijk best lang zal zijn voor de TS

[ Voor 40% gewijzigd door -Cn- op 19-01-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
Fordox schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:34:

Dan ook vooral niet zeggen dat het door de bliksem komt, dan zeggen ze "Ga maar naar je verzekering"... Intel is niet verantwoordelijk voor "Natural disasters or Acts of God". Heb ik zelf nog gelezen toen ik hier in China mijn NL SSD voor RMA op moest sturen ;)

Lijkt me ook vrij logisch, wat kan Intel eraan doen dat bij jou de bliksem ingeslagen is?

Maar goed, ik zou ervan uitgaan dat het moederbord de CPU mee ten onder genomen heeft, of andersom natuurlijk, dat is moeilijk na te gaan. Zou er sowieso niet vanuit gaan dat dit direct te herleiden is tot je eigen OC want dan nog is 6 dagen wel erg kort 8)7 Al vraag ik me wel af waarom je met zulke extreme specs überhaupt gelijk redelijk ver overclocked? Maarja, meer FPS is altijd beter :)

[ Voor 19% gewijzigd door Rctworld op 19-01-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

1.4V is dan ook de uiterste limiet voor een 24/7 oc en waarschijnlijk heeft ie spikes gehad en dan kan ie zo richting 1.5V gaan en dat vinden Intel cpu's niet fijn, AMD daarentegen kan dat wel hebben.
Dus voor de volgende keer, voor een 24/7 oc GEEN 1.4V gebruiken zou mijn advies zijn, maar zo rond de 1.38V maximaal, dan kan ie nog uitschieten, zonder dat je de boel sloopt.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

Je hebt dus standaard geen garantie als je CPU kapot gaat door een overclock. Ik weet niet of intel dingen opslaat op een bepaald deel van de CPU, bijv of er een overclocking is gedaan. Tegenwoordig kunnen ze namelijk ook met hun technologie in hun CPU de PC starten terwijl hij niet eens aanstaat (en nee dan heb ik het niet over WOL). En een lock system in de CPU gebouwt die ervoor zorgt dat je CPU niet meer gaat werken als ie gestolen is. En dat je je CPU weer kunt activeren als je de PC weer terug hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door jopitan op 19-01-2012 15:13 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

jopitan schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:13:
Tegenwoordig kunnen ze namelijk ook met hun technologie in hun CPU de PC starten terwijl hij niet eens aanstaat (en nee dan heb ik het niet over WOL). En een lock system in de CPU gebouwt die ervoor zorgt dat je CPU niet meer gaat werken als ie gestolen is. En dat je je CPU weer kunt activeren als je de PC weer terug hebt.
Bron????

Ik denk dat je dit bedoelt:
Sandy Bridge processors with vPro capability have security features that can remotely disable a PC or erase information from hard drives.
Van:
Wikipedia: Sandy Bridge

En dan heb je vPro op je cpu nodig, wat, voor zover ik kan zien alleen op een select aantal is (het is voor businessunits only, voor zover ik van de trage Intel site kan opmaken) en niet op de 2700K:
http://ark.intel.com/prod...or-%288M-Cache-3_5-GHz%29
sterker nog, geen enkele cpu voor de thuisgebruiker heeft het(nog niet), zoals gezegd, businessunits only.
http://www.theregister.co.../intel_vpro_2nd_gen_core/

[ Voor 53% gewijzigd door DaLoona op 19-01-2012 16:06 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
Processor aangeboden voor RMA, deze is door de webshop getest en defect bevonden.

OC of niet maakt dus niet uit aangezien ze gewoon direct omruilen zonder vragen te stellen.
Helaas was deze niet op voorraad dus krijg ik me geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Sunburst31 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 14:21:
Processor aangeboden voor RMA, deze is door de webshop getest en defect bevonden.

OC of niet maakt dus niet uit aangezien ze gewoon direct omruilen zonder vragen te stellen.
Helaas was deze niet op voorraad dus krijg ik me geld terug.
like i said :)
je mond houden tot ze gaan vragen.

al een ander processortje op het oog, of zelfde processor maar andere winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
zou een 2600k kopen en overklokken tot 5 ghz lol
net zo snel en een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
Ik ga weer voor een 2700K voor hetzelfde bedrag bij een andere webshop en is nu al onderweg.
2600K kun je met geluk op 5Ghz krijgen voor 24/7, een 2700K klokt meestal wat beter op lagere voltages
en ach die paar tientjes kunnen me niet boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Welke winkel heb je hem gekocht? Ik heb een videokaart die ik kapotgeclockt heb (Kan ik niet 100% zeker zeggen, was ook binnen de eerste weekjes) gewoon terug kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunburst31
CPU was gekocht bij Afuture en die deden totaal niet moeilijk.
Ik geloof niet dat me CPU defect is gegaan door een overclock aangezien deze bij langdurige stresstesten gewoon stabiel was en bij een half uurtje gamen de geest heeft gegeven, plus me mobo is ook overleden dus ik heb geen idee waar het aan gelegen heeft.

Nu maar hopen dat als ik het nieuwe spul ga inbouwen me RAM en Videokaart niet een klap hebben gehad....
Pagina: 1