RAID10 + DVD writer + SSD met ASUS P8Z68 deluxe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin87th
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-12-2021
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende:
Over een paar dagen ga ik een nieuw systeem bouwen op basis van een ASUS P8Z68 Deluxe.
Het manual van het moederbord heb ik inmiddels uitvoerig gelezen en het probleem waar ik verwacht tegenaan te lopen is de mogelijkheid om alle drives die ik heb, werkend te krijgen zoals ik dat had bedacht:

4 SATA 150 harde schijven in RAID 10;
1 SATA 150 DVD writer;
1 SATA 600 SSD.

Het moederbord beschikt over de volgende SATA connectors / controllers:

2 x Marvell SATA 6.0 (hier kan geen optische drive op worden aangesloten);
4 x Intel SATA 3.0;
2 x Intel SATA 6.0.

Ik wil de SSD aansluiten op de Marvell controller en de schijven + DVD writer op de Intel controller (bij voorkeur de schijven op alle vier de 3.0 connectoren en de DVD drive op een van beide 6.0 connectoren). Echter, omdat ik de Intel controller op RAID moet zetten en bij mijn weten dan alle 6 connectoren in die mode gaan draaien (het manual is hier echter niet heel erg duidelijk in :( ), verwacht ik dat de DVD writer niet gaat werken c.q. ik er niet vandaan kan booten.
Is er iemand die weet of dat inderdaad klopt en zo ja, wat eventueel een alternatief zou zijn :? ?

Bij voorbaat dank voor de reacties :) !

Groet,

Sándor

[b]"So far, so good... so what!"[b]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb niet zoveel verstand van RAID configs... Maar waarom moet je DVD per se op de intel controller?
Overigens kan je het beste je SSD ook op de sata 600 zetten, als de raid config dat toelaat tenminste.
Dan heb je namelijk betere performance (meeste marvell controllers zijn niet zo goed).

Maar anyway, je wil waarschijnlijk booten van je DVD om windows (of anders os) te installeren.
Je kan windows ook vanaf een usb stick installeren, dus misschien is dat een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin87th
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-12-2021
Hoi,

Bedankt voor je reactie.
De DVD speler moet op de Intel controller omdat de Marvell controller dergelijke apparatuur niet ondersteunt (zo staat het in de handleiding).

De SSD staat op de Marvell controller en dat gaat tot nu prima. Probleem met de installatie van Windows7 was dus inderdaad dat vanaf de DVD brander niet geboot kon worden in RAID configuratie, maar ook niet standaard. Heel apart. Omdat ik het OS op de SSD zet heb ik daarom alle kabels van de HDD's eruit gehaald en toen lukte het wel. Gelukkig maar.

Vanavond hang ik alle HDD's er weer aan en ga ik proberen RAID 10 actief te krijgen.

Groet,

Sándor

[b]"So far, so good... so what!"[b]