Buren en muziek. Hoe speakers positioneren

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een rare vraag.

Ik woon in een nieuwbouwwoning, de isolatie voor geluid is heel goed, maar stevig de DM603's aanzetten komt natuurlijk altijd iets over.

Ik heb 2 buren.
Buren (1) 1 is alleenstaand, heel vaak van huis af en 's avonds laat op. Hij heeft eigenlijk geen last van me.
De andere buren (2) is een jong gezin, kleine kinderen. Geven aan dat ze wel wat gewend zijn. Ik hoor ze ook niet klagen maar als ik iets stevig aanzet weten ze wel wat ik heb gedraaid, aangezien ze me hetzelfde liedje van een andere artiest voorstelden ;)

Mijn speakers staan bij de wand van buurman (1) en dus gericht op buren (2).

Nu ben ik in de luxe positie dat ik relatief eenvoudig mijn kamer kan omdraaien, dus de speakers met de rug naar buren (2) te zetten in richting van buurman (1).

Mijn idee is dat hierdoor minder geluid richting buren (2) wordt doorgegeven.

Mijn theorie kan misschien helemaal wel verkeerd zijn. Is er iemand die hier écht verstand van heeft? Meningen mag altijd, maar ik hoor liever iets van mensen die het écht hebben getest of gedegen kennis hebben.

Mijn speakers zijn DM603 s3's op spikes.

Alvast dank voor de reacties

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Wat is precies het probleem, aangezien beide buren niet klagen?

Ik kan je wel vertellen dat het laag ook heel erg via de vloer wordt doorgegeven, waardoor het in andere ruimtes vaak harder klinkt als in dezelfde ruimte als waar de speakers staan. Ik denk niet dat het "omdraaien" van de kamer veel zal uitmaken.

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Als ik het zo lees heb je liever de muziek aanraders van je buurman nummero 1? :+

Ik denk dat de enige manier, dat er echt voor zorgt voor minder 'geluidsoverlast', is een betere isolatie voor je muren te bedenken. Eventueel zou je ook nog even een klein (maar wel wat dikkig, niet te dik natuurlijk) tapijtje onder je speakers kunnen doen. Dit zorgt zowiezo voor minder trillingen door de vloer heen die er voor zorgen dat je geluid (in iedergeval de bas) goed te horen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door jopitan op 18-01-2012 16:06 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb mijn speakers neergezet zodat ze van de buren af spelen want ik heb gelukkig een hoekwoning. En daarnaast staan ze allemaal op een stuk wasmachine rubber en natuursteen + spikes

Volgens mij is dat ook de beste optie. Daarnaast vraag ik me af of het echt uitmaakt die andere opstelling. Ik wel eens iemand gezien die de muur naar zijn buren gewoon nog een keer geïsoleerd heeft met een voorzet wand.

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 18-01-2012 16:09 ]

• Fairy
  • Niet online
Onze muur naar de buren is erg lang, 12,5 meter en ik wil absoluut goed met de buren door 1 deur (2 deuren ;) ) kunnen. het nummer wat ze van mij konden horen draaide ik wel stevig maar niet extreem. Dat ze het woordelijk konden verstaan geeft mij wel het idee dat er wat doorkomt en dat wil ik absoluut minimaliseren.
Ons huis heeft een uitbouw (met de bouw meegedaan) ik heb wel het idee dat zo'n constructie altijd iets 'lekt'.

PS de speakers staan al op spikes.

Daarnaast, mijn speakers hebben zowel voor als achter 2 baspoorten, die zijn te 'pluggen'.

Als het nu beter is om van de buren 'af' te spelen, dempt het dan beter als ik de achterste reflexpoorten dicht maak?

De speakers hebben een stevig vermogen, dus het dichten van de achterkant vind ik niet zo erg.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 18-01-2012 16:12 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Waarom niet samen met je buren kijken en luisteren als je alles neerzet in de kamer? Dus gewoon netjes overleggen en vragen hoeveel last ze ervan hebben en of jij dat zelf acceptabel zou vinden.

Je hebt zo te horen normaal contact met je buren dus dat moet heel goed lukken ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Fairy
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:13:
Waarom niet samen met je buren kijken en luisteren als je alles neerzet in de kamer? Dus gewoon netjes overleggen en vragen hoeveel last ze ervan hebben en of jij dat zelf acceptabel zou vinden.

Je hebt zo te horen normaal contact met je buren dus dat moet heel goed lukken ;)
Nou ik wil er niet zo'n heissa van maken met de buren. Liefst wil ik de -in zijn algemeenheid- de meest optimale opstelling maken.

Ik weet dat er altijd meerdere factoren spelen, maar de basisvraag is eigenlijk alleen:

Speakers met de rug naar de buren (dus dichtbij, maar met de rug) of
Speakers met de voorkant naar de buren (Verder weg (5meter) maar wel in de richting van de buren).

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Lijkt mij, mede omdat het juist de lage tonen zijn die doordreunen, dat je de speakers het best dan zo ver mogelijk kan plaatsen vanaf de muur die jou en de buren scheidt. Mede omdat de bass omnidirectionaal bijna is, waardoor het niet echt uitmaakt of je de speakers naar de muur richt of er van af. Mocht er een lek ofzo in zitten (In die muur) waardoor er ook aanzienlijk mid en hoog doorkomt, dan zou ik ze met hun kont (net niet) tegen de buren-muur zetten.
Het beste is om dit gewoon even bij de buren zelf te gaan horen :)

[ Voor 13% gewijzigd door alexandersamson op 18-01-2012 16:31 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• scrippie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik heb een 2 onder 1 kap en wederzijds horen wij ook elkaars muziek indien we dit meer dan luid draaien :-)

Wat me opgevallen is is dat vooral kruislings de muziek goed door klinkt, dus boven in de slaapkamers. Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen zonder de spouw tussen je buren te vullen... Je krijgt dan ook weer contact geluiden.

Omdraaien werkt niet: Het zijn vooral de lage tonen die je hoort bij de buren.

Dus of gewoon accepteren dat ze met nieuwe muziek ideeën komt of een kop telefoon op zetten :-)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
En een dik tapijt tegen de muur hangen? Dat moet goed dempen. En anders daar eierdozen achter? :+

Ik ben ook geen expert, maar tussen de kamer van mijn zusje en mij zit een niet heel dikke muur en ik had mijn oude speakers aan haar gegeven. Het was geen harden (Justin Bieber en weet ik veel wat nog meer), dus ik had een tapijtje dat ik op zolder had gevonden tegen de muur gehangen. Ik denk dat dat het geluid met ongeveer 80% dempte.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:11:
PS de speakers staan al op spikes.
Eerste stap is om die er onder vandaan te halen en wat zachts eronder te doen. Met spikes koppel je de speakers zo goed mogelijk aan de vloer, dus worden trillingen zo goed mogelijk doorgegeven.

• Fairy
  • Niet online
TBTL schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:28:
[...]

Eerste stap is om die er onder vandaan te halen en wat zachts eronder te doen. Met spikes koppel je de speakers zo goed mogelijk aan de vloer, dus worden trillingen zo goed mogelijk doorgegeven.
Ik weet niet wat jij onder spikes verstaat maar ik heb met spikes juist een heel klein contactopperak door de naalden. Juist op zacht materiaal dreunt het bij mij door de vloer.

Verwijderd

Koppelen vs Ontkoppelen
Spikes koppelen de speakers of subwoofer aan de ondergrond waar deze op staat. Dus ze geven de trillingen door. Wil je ontkoppelen dan gebruik je zachtere materialen als halve squashballetjes of speciale plateaus van bijvoorbeeld Auralex. Die twee worden nogal veel door elkaar gehaald, let dus goed op wat je wilt doen: koppelen of ontkoppelen.
:X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 22:38 ]

• Fairy
  • Niet online
I stand corrected :)

Nu nog een oplossing :P maar ben nu aan t werk. Tips zijn welkom, ik ga vanavond kijken wat ik kan vinden :)

• Fairy
  • Niet online
Ik heb me een beetje ingelezen, de kamer is intussen verbouwd :)
Ik moet nu op zoek naar een zware ondergrond, type stoeptegel maar dan vrouwvriendelijk ;)

Tips??

Wat ik wil doen:
Siliconen dragers > Verzwaard plateau (de 'stoeptegel') > Spikes > speakers.

Dan zou ik de boel echt ontkoppeld moeten hebben.
Pagina: 1