Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf vervangen van een laptop

Pagina: 1
Acties:

• Sevada
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-06 22:51
Hallo allemaal, ik wil de harde schijf van mijn laptop vervangen door een 256GB SSD van Crucial. Mijn laptop is toch wel wat langzamer geworden en het opstarten duurt lang.

In mijn PC heb ik ook al een SSD geinstalleerd en het verschil met HDD is toch groot. Vandaar dat ik een SSD in mijn laptop wil.

Nou heb ik wel een paar vragen.

- Met welke programma kan ik mijn oude harde schijf volledig wissen om het dan vervolgens te verkopen.
- Is het ook belangrijk voor een laptop om de Sata controller op AHCI te zetten voordat ik windows installeer?
- Mijn laptop wordt vrij heet (47 graden), zou een laptop koeler helpen? Sommige zeggen wel, sommige niet (google).
- Zou het erg zijn als de hitte van de laptop overloopt op de SSD? Kan een SSD er tegen?
- De harde schijf wordt 55 graden max, is dat te veel?

Een paar noob vragen dus :P

Verwijderd

Programma: http://www.dban.org/
Dit kan overigens ook met bijvo een ubuntu live cd: http://www.howtogeek.com/...wipe-your-pcs-hard-drive/

Verder vind ik 47 graden voor een laptop niet overdreven heet en 55 graden voor een SSD disk lijkt me niet 'te'veel.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 12:51 ]

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-10 17:07
1. Voor het wissen van een harde schijf worden er veel programma's aangeboden, maar ik zelf persoonlijk zou Kill disk gebruiken voor het volledig wissen van de HDD.

http://www.killdisk.com/

2. Volgens mij hoef je verder niets te doen met je SATA controller. Wanneer windows je SSD niet zou detecteren zou ik handmatig een SATA controller driver inladen. Maar met Windows 7 bijvoorbeeld, moet het verder geen problemen opleveren met een SSD.

3. Het feit dat je laptop warm word komt meestal doordat er stof in de fans zitten, wanneer je mogelijkheid hebt om dit schoon te maken, of om eventueel de koelpasta te vervangen van CPU/GPU chip zou dit wellicht voor verbeteringen kunnen zorgen. Maar op zich valt het wel mee, zo'n CPU kan wel wat hebben. Welke temperatuur heeft hij als je er mee bezig bent? Want je hebt er niet bij gezet waar de computer mee bezig is als hij 47 graden is.

4. Die SSD kan wel wat hitte aan, moet geen probleem zijn :) en 5. Zelfde verhaal voor de HDD! Succes.

According to my calculations the problem doesn't exist.

• Sevada
egelalexander schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:10:
1. Voor het wissen van een harde schijf worden er veel programma's aangeboden, maar ik zelf persoonlijk zou Kill disk gebruiken voor het volledig wissen van de HDD.

http://www.killdisk.com/

2. Volgens mij hoef je verder niets te doen met je SATA controller. Wanneer windows je SSD niet zou detecteren zou ik handmatig een SATA controller driver inladen. Maar met Windows 7 bijvoorbeeld, moet het verder geen problemen opleveren met een SSD.

3. Het feit dat je laptop warm word komt meestal doordat er stof in de fans zitten, wanneer je mogelijkheid hebt om dit schoon te maken, of om eventueel de koelpasta te vervangen van CPU/GPU chip zou dit wellicht voor verbeteringen kunnen zorgen. Maar op zich valt het wel mee, zo'n CPU kan wel wat hebben. Welke temperatuur heeft hij als je er mee bezig bent? Want je hebt er niet bij gezet waar de computer mee bezig is als hij 47 graden is.

4. Die SSD kan wel wat hitte aan, moet geen probleem zijn :) en 5. Zelfde verhaal voor de HDD! Succes.
3. Ik was mijn HDD aan het testen met HDTune, verder stond er niets aan. Moet even onder full load testen en naar de temps kijken. Wel merkte ik dat de temperatuur van de HDD naar 45 zakte toen het test voorbij was.

Ik heb mijn laptop een keer open gehad. Ik dacht het is net een PC, even stof eraf halen en koelpasta vervangen, maar om bij de CPU en heatsink te komen moest ik toch wel wat onderdelen eruit halen. En het liefst doe ik dat niet.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het stof kun je het beste eruit blazen met zo'n busje perslucht. Je moet zorgen dat de ventilator niet kan draaien (mbv een paperclip ertussen steken bijvoorbeeld), en dan vanuit de uitblaas de lucht erin blazen. Zo wordt het stof niet nog vaster gedrukt, maar teruggestuwd naar waar het vanaf kwam. Als dat los is kun je vanuit de ventilatorkant nog een keer spuiten en zo misschien ergens tussen wat kieren en gaten (waar geen speakers zitten) om het overtollige stof te doen verdwijnen.

Wat betreft AHCI/Sata mode, ik gebruik altijd AHCI, voor mijn gevoel gaat het net ietsje vlotter allemaal... Alle drivers worden tegenwoordig automatisch herkent, dus dat is geen probleem.

Verwijderd

Allereerst is het handig om je laptop type/model even te vermelden zodat we weten waar we over praten.

Voor een SSD wordt het altijd aangeraden om AHCI modus te selecteren.
De advanced SATA feature zoals NCQ heeft een veel grotere invloed bij een SSD.
Dit doe je in het BIOS door AHCI modus te selecteren bij je SATA settings.
Er zijn gevallen waar je RAID selecteert zonder een array aan te maken, om AHCI enabled te krijgen.

Persoonlijk vindt ik 55 graden voor een HDD behoorlijk hoog, maar nog geen danger zone.
Een SSD kan daar ook nog prima mee overweg maar even schoonblazen kan nooit kwaad.
Ter aanvulling van bovenstaande perslucht verhaal is een stofzuiger ook handig als je de zuigkracht van je stofzuiger kan aanpassen.

Succes ;)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17
Het meerendeel is natuurlijk al gezegd maar wat ik mij afvraag waarom je je laptop hd wilt verkopen? Je kunt hem toch veel beter gebruiken als storage. Je propt hem in een USB 2,5' disk case en hopla je hebt en je snelle ssd en veel opslag :)

Strava | AP | IP | AW

• Sevada
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:53:
Allereerst is het handig om je laptop type/model even te vermelden zodat we weten waar we over praten.

Voor een SSD wordt het altijd aangeraden om AHCI modus te selecteren.
De advanced SATA feature zoals NCQ heeft een veel grotere invloed bij een SSD.
Dit doe je in het BIOS door AHCI modus te selecteren bij je SATA settings.
Er zijn gevallen waar je RAID selecteert zonder een array aan te maken, om AHCI enabled te krijgen.

Persoonlijk vindt ik 55 graden voor een HDD behoorlijk hoog, maar nog geen danger zone.
Een SSD kan daar ook nog prima mee overweg maar even schoonblazen kan nooit kwaad.
Ter aanvulling van bovenstaande perslucht verhaal is een stofzuiger ook handig als je de zuigkracht van je stofzuiger kan aanpassen.

Succes ;)
Het gaat om een Acer Aspire Acer Aspire 5738.

Heb vandaag nog gekeken in de bios, en het staat al op AHCI, dus dat was goed. Ik heb de SATA controller van mijn PC ook op AHCI gezet voordat ik de SSD ging installeren. Alleen vroeg ik me af of dat bij laptops ook belangrijk is.

55 graden was tijdens het testen van de HDD, na de test zakte het naar 45. Dat is iets beter, maar niet optimaal. Ik denk dat ik toch even een laptop koeler neem. Als het geen resultaat oplevert, stuur ik het terug.

Perslucht ga ik morgen kopen. Even kijken of er iets uitkomt. Stofzuiger heb ik al geprobeerd, maar helaas, maarkte geen verschil uit. Zoals boven vermeldt, ik heb geprobeerd alles uit elkaar te halen om het grondig schoon te maken, maar dat was me een beetje te veel.
Webgnome schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:56:
Het meerendeel is natuurlijk al gezegd maar wat ik mij afvraag waarom je je laptop hd wilt verkopen? Je kunt hem toch veel beter gebruiken als storage. Je propt hem in een USB 2,5' disk case en hopla je hebt en je snelle ssd en veel opslag :)
Ja kan ik op zich wel doen, alleen heb ik er weinig aan. Ik heb nog ongeveer 2TB aan extern opslag voor films ed. Op mijn PC heb ik nog 750 dus ik kom nooit tekort. Laptop wordt meestal gebruikt voor skypen, internetten en school. Verder heeft het geen opslag nodig. De 320GB schijf was ongeveer voor 60% vol.

[ Voor 55% gewijzigd door Sevada op 18-01-2012 22:27 ]

• egelalexander
http://www.icidu.com/inde...-duster-350-ml-turbo.html

Die is wel aan te raden, verwijderd stof goed (stof wat bijvoorbeeld een beetje aangekoekt is).

• Sevada
Ik heb nu al 3 uur DBAN aanstaan, en heb gekozen voor DOD 5220.22-M, wat 7 passes is. Het gaat nog ong. 15 uur duren, wat overigens steeds omhoog gaat (eerst was het resterend tijd 12 uur). Een beetje te lang of niet?

Zou het verstandig zijn om het af te breken en opnieuw op te starten maar dan voor 3 passes te gaan of zal dat de HDD beschadigen?
egelalexander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:22:
http://www.icidu.com/inde...-duster-350-ml-turbo.html

Die is wel aan te raden, verwijderd stof goed (stof wat bijvoorbeeld een beetje aangekoekt is).
Het zou op zich ook met een compressor kunnen, toch? Eentje waarmee je banden kan pompen.

[ Voor 35% gewijzigd door Sevada op 19-01-2012 15:13 ]

• egelalexander
Sevada schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:58:
Ik heb nu al 3 uur DBAN aanstaan, en heb gekozen voor DOD 5220.22-M, wat 7 passes is. Het gaat nog ong. 15 uur duren, wat overigens steeds omhoog gaat (eerst was het resterend tijd 12 uur). Een beetje te lang of niet?

Zou het verstandig zijn om het af te breken en opnieuw op te starten maar dan voor 3 passes te gaan of zal dat de HDD beschadigen?

[...]

Het zou op zich ook met een compressor kunnen, toch? Eentje waarmee je banden kan pompen.
Ja dat zou op zich kunnen, maar kijk er wel mee uit! want er staat behoorlijk wat bar op zo'n compressor. Gewoon voldoende afstand houden dus.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
egelalexander schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:21:
[...]

Ja dat zou op zich kunnen, maar kijk er wel mee uit! want er staat behoorlijk wat bar op zo'n compressor. Gewoon voldoende afstand houden dus.
De druk is niet echt een probleem, eerder het vocht wat in de lucht zit! Ik heb weleens een plc om zeep geholpen omdat er uit de compressorleiding een druppeltje vocht mee kwam...

De ventilator vastzetten is ook verstandig...
Pagina: 1